Gå til innhold

MS


Svale <3

Anbefalte innlegg

Huff da...da må du holde deg i seng og bare tenke på babyen inni deg. Håper det roer seg da slik at du får gått mange uker til. Tror det er en veldig tøff start hvis den lille blir født alt for tidlig. Nei lille spire skal holde seg på plass i magen...der har man det best!

Krysser fingrene for at alt går helt fint!!

Får se hva legen min setter på mitt svangerskap da..tenkte jeg ikke skulle kontakte dem før jeg er ca. 8 uker på vei..da har jeg jo kommet litt langt ihvertfall.

Har du mye stramminger i magen fra før pga ms en eller er det nytt nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

det ser ut til at det går greit her:) livmortappen hadde ikke minsket noe på neste kontroll, så satser på det var falsk alarm.

Jo, jeg er i flekkene ganske plaget med strammninger i magen (av MS'n).. pleier kke du ha det?

 

har du fått deg time på tidlig UL nå? det går nok bra denne gang:) krysser fingrer og tær for deg og den lille:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så bra at det ser ut til å ordne seg for deg da:) Jeg har ikke vært plaget med stramminger i magen pga ms en nei.

 

Har enda ikke bestilt meg time til kontroll hos legen jeg da. Skal ringe på mandag så håper jeg at jeg får komme inn ganske fort. Håper hun ordner en tidlig ultralyd til meg. Klarer liksom ikke å glede meg eller mene jeg er gravid sånn som det er nå, men kommer vel etterhvert;)

 

Lykke til fremover da..hvor mange uker er du nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...er i uke 31 nå:)

du får nok ultralyd om du ønsker det. Men anbefaler deg til å vente til iallefall uke 9-12. jeg synes iallefall ikke at det hverken var givende eller noe betryggende å se den lille klumpen i uke 7.... det var liksom bare et lite hjerte som slo inni en liten klump..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du har kommet så langt!!! Da går det rette veien..

 

Fikk ikke legetime før den 12 oktober jeg da...da er jeg nesten 13 uker på vei...synes det var vel lenge å vente, men gidder ikke å mase meg til en time før..hun som tok telefonen påstod at jeg ikke kunne være så langt...ikke skjønte jeg hva hun mente..fikk jo positiv test 30 dager etter SA en så jeg kan jo ikke være så veldig ute av kurs pga aborten akkurat..men det er det samme...dagene går jo forholdsvis fort.

 

så noen tidlig ultralyd blir det tydeligvis ikke..mulig jeg må be om litt sykmelding før timen da...er så sliten pg trett om dagen så hadde vært godt å hatt en ekstra fridag i uka...f.eks 20 % sykmeldt eller noe..

 

Lykke til videre da..håper jeg hører fra deg fremover;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

nå er det ikke lenge til din første legetime :) går alt bra med deg? Har du tatt deg litt sykemelding?

viktig å ikke presse kroppen din alt for hardt nå, du må jo ta hensyn til både spiren og ms'n....

har du blitt spurt om å ta influensavaksinen?

De tilbød meg pga ms og graviditet, men jeg tør rett og slett ikke. er livredd for at den KAN finne på å gi farlige bivirkninger for forsteret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

 

Var hos legen forrige mandag og fikk ordnet meg sykmelding 20% som jeg ønsket. Tok også gu undersøkelse og hun sa jeg var ca. 12 uker, med termin 19 april. Skal tilbake på kontroll på mandag igjen da ettersom hun ikke hadde tid til noe mer på mandag så er veldig spent. Det som jeg er mest spent på er om jeg får høre hjertelyden..hvis jeg får høre den skal jeg slappe av og begynne og nyte svangerskapet..fortelle det til flere på jobben også!

 

Skal spørre hva hun tror om vaksinen..føler jeg burde ta den ettersom jeg jobber som sykepleier, har ms og er gravid...har jo inne noen pasienter med spørsmål om denne influensaen stadig vekk, men har prøvd å unngå å gå inn der da;) Åsså er det jo lenge til april..

 

Skjønner kanskje deg bedre som er så langt og du er sykmeldt eller? Da har man jo ikke så mye kontakt med andre heller. Må begynne å komme ganske langt du nå..35 uker eller noe? Begynner du å bli lei eller? Å hvordan er formen? Har du tenkt å amme når babyen kommer?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å, du er tøff som klarer å holde en sånn jobb med ms og er gravid! det hadde nok ikke jeg klart. alt for dårlig av svangerskapet for å kunne ta meg av andre syke...

forstår godt du vurderer å ta vaksinen da.

 

jeg starter straks på 34 uke nå. har bare 4 uker igjen til jeg skal legges inn nå til kontrollert igangsetting:) bor langt fra sykehuset, og har hatt så raske fødsler før at de mente det var best jeg kom dit og forhåpentligvis slipper bilfødsel...

 

Ja! jeg skal amme. om jeg blir syk etter fødselen så skal jeg ta solumedrolkur, men starte å amme så fort karantenen på melka er over:)

Har ikke du tenkt på å amme eller? er det ikke anbefalt å amme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvortøff jeg..kan vel heller si jeg er heldig som er såpass at jeg kan jobbe og i dette yrket;) Tenker vel mer og mer på omskolering... regner med at det blir et alternativ etterhvert, men nå skal jeg komme meg gjennom denne graviditeten, permisjon og så får man se hvordan ståa er da!

 

Oi.....Bare 4 uker igjenn...så morro da. Da begynner der virkelig å nærme seg. Spennende tid dette. Høres ikke fristende ut med bilfødsel..he he..tror det kan være litt av en opplevelse!

 

Jeg har ammet mine 2 barn før og kommer til å amme nå også. Snakket litt med nevrologen om dette og hun sa at jeg bare kunne amme, men at vi måtte vurdere det hvis jeg skulle få et shub i den perioden..da ville hun kanskje anbefale meg å gå over til bremsemedisin igjen..men satser på at det ikke blir noe problem;)

Er kos å amme da..litt slitsomt i begynnelsen, men blir jo bare bedre og bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hopper inn her igjen jeg :)

Håper det går bra med dere og de i magen.

Ville bare si at jeg har ammet i 5 mnd nå, og har ikke blitt dårligere. Er en del sliten, men det regner jeg med de uten ms er og :)

Hadde egentlig bestemt meg for å begynne med bremsemedisiner igjen etter 6 mnd, men er litt i tvil nå. Har ikke lyst til å slutte å amme nå.. :(

Hadde tenkt å ta det opp da jeg skulle på årskontroll etter fødsel, men på sykehuset har de visst ikke mulighet til å ta noen kontroller.. Kjenner jeg blir litt irritert! Noen av dere som har vært borti det samme?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei svale!

 

Så godt å høre at alt er bra med deg og den lille. Og at ammingen har gått bra. Da kan du jo sikkert fortsette å amme en stud til vil jeg tro.

Hva slags årskontroll er det du lurer på? Med nevrologen?

 

Nå er jeg snart halvveis! Gleder meg til ultralyd den 1.des...det blir spennende. Hadde et attakk nå for ca. 1 mnd siden med økende nummenhet i beina og halve magen og ryggen, men har blitt bedre igjen nå. Men ble sykmeldt 50% da...tror ikke det er bra å stresse kroppen for mye så nå tenker jeg på meg selv og den lille i magen.

 

Klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

hei hei:)

Jeg fødte min prinsesse fo rtre uker siden. 20 november. Det var en fantastisk fødsel som varte i underkant av to timer og omtrent uten smerter:) Tro om vi kronisk syke får økt vår smerteterskel elelr er det bare at jeg har pustet og slappet av i de to siste fødslenemine som har gjort at det nesten ikke har gjort vondt?

Trengte i allefall ingen smertelindring. ikke før de skulle sy revninga- da forlangte jeg narkose;) hehe. men fikk god lokalbedøvelse, og kjente ikke noe av den syinga heller:)

 

Var ekstremt sliten i slutten av svangerskapet og hadde mye nummenhet i føtter,rygg/mage og hender. pluss nedsatt syn... var derfor redd for å ikkeklare å gjennomføre noe fødsel, og fikk derfor igangsatt fødselen før det ble enda verre....

Men etter fødselen har vært blitt i god form. Tror jeg enda lever på energikikket som fødselen ga meg- og den store forelskelsen i vårt nye lille under:)))

 

Håper jeg også holdermeg frisk fremover og får lov å amme en god stund før jeg starter på rebif igjen.

 

Lykke til "en SA..ny spire!!" med resten av svangerskapet ditt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nytt håp!

 

Så koselig å høre fra deg. Har tenkt masse på deg den siste tiden og håpet at du ville oppdaetere her om hvordan ting hadde gått. Så morro med ei lita prinsesse og at formen er bra!!! Skal krysse fingrene for at du får amme ei stund ihvertfall:)

 

Vanskelig å si om man får høyere smerteterskel ved å ha en kronisk sykdom..fødsler er jo veldig individuelle og folk har jo ulik terskel for smerte. Men så bra du synes fødselen gikk så fint da. Ble du satt igang mye for tidlig eller? Hvor stor var jenta di da?

 

Synes svangerskapet går bra jeg...synes det til tider går litt sakte, men har da kommet meg over halvveis...22 uker i morra!!! Å jeg har vært på ultralyd og der stod alt bra til så nå skal jeg nyte resten av svangerskapet...Ser ut til at det boe ei lita prinsesse i magen her å.

 

Gleder meg virkelig til å holde vesla i armene, men hun skal få holde seg inni meg i 4 mnd til;)

 

 

Lykke til i tiden fremover!! Hva skal hun hete da? Hvis du vil fortelle det da?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Lenge mellom hver gang jeg er innom her ser jeg..

Ja, tenkte på årskontroll med nevrolog. Skulle tro de var litt interessert i å følge opp de som nettopp har født. Men men..

 

Det er nok lurt å ta det med ro når man kjenner seg sliten. Må tenke på seg selv og den i magen!

 

 

 

God jul & godt nyttår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tja...vet ikke helt jeg svale..man blir litt etterlatt til seg selv når man har fått diagnosen synes jeg. Vært til nevrolog en gang etter diagnosen..å det var noe jeg selv etterspurte...

 

Håper du har hatt en fin jul og at du får et kjempefint år som nybakt mamma!!

Satser på å jobbe 50% også denne mnd så får jeg se..er nok mer sliten igjen...sliter med mye hodepine å det er så kjett.

'

Så koselig å se det er flere som vil ha barn her med ms..jeg fikk diagnosen nov 2008 så vi er i samme båt...mitt tredje barn også!! Men er nå 26 uker på vei da. Hvordan er formen din da? Er du mye dårlig av ms en din?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg fikk diagnosen i november 09, altså helt nytt... Sliter med noen kraftige svimmelhetsanfall, øresus og nedsatt hørsel på ene øret. Men ser ut til at det er den "snille" varianten. Er nå 28+2 med første :-) Litt redd for at fødselen skal trigge anfall, og vil da ikke være i stand til å ta meg av prinsessen før jeg er bra igjen.... Skal begynne med medisin så snart fødsel/amming er ferdig.

Er det noen andre som sliter med "svimmelhets-ms"??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har ikke opplevd å være svimmel pga ms'n.

 

Var også veldig redd for å bli dårlig etter fødsel, men har heldigvis vært i fin form i 9 mnd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...