Gå til innhold

MS


Svale <3

Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Til Lykkeklump.

 

Ja det hadde jeg. Jeg har hadd MS i 12-13 år nå. Har aldri vært så bra av sykdommen som jeg var da jeg var gravid. Kjente ingenting til sykdommen. Litt mer trøtt i begynnelsen og på slutten, men det var alt.

 

Kjente heller ingenting etter fødselen heller. Jeg hadde riktignok planlagt keisersnitt da vi har arvelig liten bekkenbunn, så det var usikkert om jeg ville klare å presse ut et barn.

 

Lykke til i vertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hadde nesten gitt opp å få svar her jeg... :)

 

Hvor gamle er dere?

 

Jeg er 24, har termin om 3 uker. Fikk MS i oktober 07, så er ganske "fersk" på det området..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde nesten gitt opp å få svar her jeg... :)

 

Hvor gamle er dere?

 

Jeg er 24, har termin om 3 uker. Fikk MS i oktober 07, så er ganske "fersk" på det området..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok ikke så mange med MS og barn i magen :)

 

Jeg er 28 år, fikk MS sommeren 06 og er nå 3 måneder på vei med min første. Jeg har en relativt mild MS og fungerer godt i hverdagen.

 

Synes det er vanskelig å vite om det er noe ekstra spesielt vi MS jenter må tenke på, synes det står mye forskjellig.

 

Har du noen gode råd på veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en snill type..(så langt ihvertfall)

MS'n har holdt seg stabil gjennom svangerskapet. Er veldig glad for det.

 

Jeg har også lurt på det, og om de gjør noe annerledes under/etter fødsel osv.. Men etter samtale med MS-sykepleieren min, har jeg skjønt at det ikke blir gjort noe annerledes.

Men tror ikke de gjør likt alle steder i landet..

 

Eneste jeg kan si er at det kan være lurt å ta det med ro når man kjenner man blir sliten.. Har gradvis økt sykemeldingen fra uke 20..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia!

Jeg ar 31 år og har en sønn som snart blir 5 år. Vi er nå inne i vår 3 pp på nummer 2. Hadde egentlig ikke tenkt å få flere, men løsten ble for stor. I tillegg til at vi ikke vil at vår sønn skal bli enebarn, har løst at han skal få gleden av å ha søsken. Vet at dette er en debatt som er veldig utbredt blandt MS'ere, men orker ikke høre på den. Har snakket med spesialister og MS-sykepleiere og alle støtter oss i vårt valg.

 

Jeg fikk MS-dagnosen i 1994 og ahr en mild type. Er litt plaget av trøtthet, men har lært meg å lytte til kroppen. I tillegg har jeg en fantastisk mann som vet at jeg trenger å sove innimellom, og da får jeg sove til jeg våkner.

 

Jeg trompet igjen keisersnitt da vi skulle ha vår sønn. Dels pga MS'n g dels fordi jeg veit av erfaring at jeg ikke ville klart en vanlig fødsel. Men som legen sa da jeg hadde fådd godkjent keisersnittet, at det ikke var vanlig praksis å få det. Og det sjønner jeg, er jo mange bakdeler også. Men er glad for at jeg fikk det i vertfall!

Etter fødselen var jeg litt plaget med melkeproduksjonen, men tror ikke det har noe med MS'n å gjøre. Ellers kjente jeg ingenting til sykdommen. Var flink å sove når han sov og ellers så gikk jeg turer med han i vognen for å holde meg i aktivitet.

 

Ønsker dere lykke til med svangerskapet og fødselen.

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Har ikke fått med meg at dette med å få flere barn blir "debattert".. Hvorfor det egentlig? Har alltid hatt lyst på 2 barn..

 

Håper nr 2 klaffer snart da :) Lykke til!

 

Jeg får bare vente på at det skal skje noe her.. 2 uker igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det blir debattert er at noen hevder at MS kan bli forverret ved nr 2. Men nyere forskning viser at et svangerskap*/fødsel ikke har noen betyning for om MS bir forverret eller ikke. Det kommer helt an på hvilken form/grad MSæn har.

 

Jeg har en snitt form. Og da jeg snakket med min nevrolog i januar sa hun at det var ikke farlig å få nummer 2. Hun har vært med på å forske ilag med ei i fra Bergen. Hvis du leser artikkelen som jeg har kopiert siden til under, vil du forstå litt mere hva jeg mener.

 

http://www.mssiden.no/ms-artikler/trygt-a-fode-med-ms

 

 

Etter å ha snakket med min nevrolog og med MS-sykepleieren, ble jeg og min mann enig om å få et barn til. Men så blir det ikke flere. Vi tørr ikke satse på at det kanskje går bra med nummer 3.

 

Ønsker deg lykke til med fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!

Godt å høre at det er noen i samme situasjon..har selv ikke hatt diagnosen lenge...halvt år..å nå er jeg gravid med nr.3...vet det er mange som synes jeg er egoistisk, men det er nå mitt og min mann sitt valg så vi står inne for det vi gjør.

Er selv ikke dårlig av ms en..kun et bein som er litt ugreit når jeg jogger, men ikke noe problem.

Jobber fullt og har to barn fra før..føler ikke jeg trenger mer søvn heller enn før så tror ikke jeg har fatigue så langt ihvertfall.

 

Vil bare ønske dere lykke til. Jeg har også snakket mye med min ms-sykepleier og nevrolog og ingen av dem har frarådet meg dette så da håper jeg det går greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykke til til deg og spire_nr_3!

Hvor langt på vei er du?

 

Gutten min har allerede blitt 6 uker! :) Tida går fort!

 

Har ikke blitt noe nevneverdig dårligere etter fødsel, merker det bare litt på hendene(sensorisk).. Skal forhåpentligvis snart på ny årskontroll.. Hvis legen får ut fingeren og får satt opp time!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 uker ja..så morro...tiden går fort ja..he he..!!

Hvordan gikk fødselen da? Oppstod det noen problemer?

 

Jeg er bare 5 uker på vei..så leeenge igjen.. men har ikke vært noe særlig dårlig i de forrige svangerskap så håper det blir slik i dette også;)

 

Siste gangen jeg går gravid..litt trist og tenke på, men når jeg får(forhåpentligvis) denne spiren kommer jeg til å ha 3 barn og det er nok.

Er spent på hvordan familien min kommer til å se på det at vi skal ha et barn i.f.t sykdommen min, men håper og tror de er positive..selv om det ikke er noe mål at alle skal være enig med deg.

 

Skal på kontroll til nevrolog i høst jeg da..september en gang.. pratet med ms-sykepleieren min og sa jeg var gravid..skulle ringe med en gang hvis jeg merket noe ift sykdommen min ellers så var det ikke noe spesielt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Heija.

Har også ms. fikk diagnosen i 2004, men har vell hatt en snill variasjon i mange år før det.... i 2004 var sykdommen min ganske så aggressiv og jeg søkte derfor på sterilasjon. den fikk jeg innvilget i 2006- men da hadde ting roet seg- så jeg ombestemte meg og tok ikke operasjonen allikevel;)

Hadde to barn før diagnosen, nå går jeg i andre svangerskap etter den planlagte steriliseringa. Så venter altså barn nr. 4 :) er litt trett og sliten.Fatiguen merkes..balansen er litt svekket, litt koordinasjonssvikt i ny og ned og litt dårlig syn på det ene øyet, men men jeg satser på at man blir frisk så fort man får tatt en kur etter svangerskapet:)

Ja- og så satser vi vell på at mirakelkuren som skal få oss helt friske en dag kommer? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så ofte jeg er innom her ser jeg :)

Nå er gutten min snart 11 uker :D

 

Fødselen gikk bra. Var en helt vanlig gjennomsnittfødsel som varte 5 timer. Men holdt på med modningsrier i over 1 døgn.

Og greide meg uten så mye smertestillende, noe som er ganke utrolig siden jeg selv synes jeg har en lav smerteterskel.

 

Har ikke blitt dårligere etter fødsel heller. Ikke noe nevneverdig ihvertfall.

 

Hehe.. Mirakelkur, ja... Det hadde vært noe! :)

 

Jeg legger lista litt lavere i første omgang, og venter på medisiner i tablettform.. Orker ikke tanken på å begynne med sprøyter igjen... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Ble en spontanabort på meg da...første gangen jeg har opplevd det. Skikkelig tøft for psyken merket jeg men er bedre nå. Bare så typisk at det skal ta så lang tid nå når jeg skulle brukt medisiner...de to andre satt på første forsøk.

 

Håper selvfølgelig på mirakelkur, men å få tabletter istedet for sprøyter vil også gjøre alt mye enklere...satser på at de er klare når jeg er ferdig med 3 barnet(hvis jeg blir gravid igjen da!)

 

Godt å kunne lufte seg litt for andre som er i samme situasjon..tia går fort når de er babyer ja!

 

Å så morro med nr 4 da når du hadde tenkt å gi deg når du hadde 2...godt det ikke ble innvilget før sent da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leit å høre at du måtte gjennomgå en SA du også...det er en hard og vond opplevelse. jeg hadde MA i uke 13 på første forsøk og hadde dødfødsel i uke 28.... lillegutten jeg fødte da var helt nydelig og var helt ferdig i grunn, så han teller jeg med i min unge"flokk".

Har derfor nå gått sammenhengende gravid i over 18 mnd og har derfor også vært uten sprøytene i over to år (slutta ei stund før på rebif mens jeg vurderte om jeg skulle tørre å prøve å gå gravid)

Nå sies det jo at svangerskapshormonene skal virke omtrent på samme måte som rebif-sprøytene som bremsemedisn- men det sliter nok litt på kroppen å gå gravid i stedet for å ta sprøytene... Jeg har hatt noen små svake schub med ms det siste året, og jeg fikk et ganske kraftig utbrudd tre måneder etter dødfødselen. Tenkte jeg skulle dra for å få en solumedrolkur da, men hadde bllitt gravid igjen og kunne ikke gjøre noe med det...

nå har schubet roet seg ned, og satser på mere krefter fram mot fødselen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååååå.....det hørtes virkelig vondt ut..helt grusomt...jeg var jo bare 6 uker på vei da jeg mistet så det er jo ingenting mot det du har gått gjennom.

 

Hvis jeg blir gravid igjen vil jeg be om en litt tidlig ultralyd..bare for å bekrefte at det er liv liksom. selv om det ikke er en garanti så hjelper det litt ihvertfall. Hva skjedde med lille gutten din da? Obduserte de han slik at du vet hvorfor han døde eller?

 

Fikk beskjed om å slutte med medisinene når jeg begynte å prøve å bli gravid jeg da..så da sluttet jeg med dem i mars..

Har ikke noen spesielle shub synes jeg egentlig..bare litt prikking på forskjellige steder i kroppen som kjennes godt når jeg trener(ihvertfall når jeg varmer opp), men synes hverdagen går ganske greit.

 

Lykke til med fødselen da!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo...det var en utrollig hard opplevelse jeg ikke unner min verste fiende... ja, vi obduserte han, men jeg har enda ikke fått obduksjonssamtalen. Men har i alle fall fått vite at morkaka mi var full av infarkter og at den hadde sviktet...:( håper det "bare" var det som gjorde at han døde- for jeg blir medisinert for å holde morkaka i funksjon nå....

Men jeg har jo lett mye på nett om ms'n kan ha noen årsaker. Tror ikke den har det. Håper i allefall ikke det... Jeg slutta også med rebifen før jeg starta med å prøve å bli gravid. men slutta i god tid i forveien.

Jeg har tenkt mye på om spiralbruken kunne haa hatt noe å si på min første MA?

Jeg ble gravid på første forsøk etter å ha hatt hormonspiral ett par år... tro om kroppen kunne være litt ut av kjøre så tidlig til å produsere alt til babyen?

Jeg så at du også hadde brukt spiral. Brukte du hormonspiral? Og i tilfelle hvor lang tid tok det før du tok den ut til du ble gravid?

MS'medisninene kunne vell neppe være en årsak til at du mistet...

 

Du blir nok gravid igjen, så fort som kroppen din er klar for det:)- om du selv er klar for det psykisk? Etter å ha opplevd å ha mistet en gang, så har man nok lært seg at det slett ikke trenger å gå på skinner alltid- men det har vi vell også lært som MS syke!

 

Lykke til med prøvinga:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei NyttHåp

Jeg har prøvd både kobberspiral og hormonspiral. Hadde kobberspiral etter min førstefødte og ble da gravid på første forsøk etter den ble fjernet.

Nå fjernet jeg hormonspiralen i mars og ble gravid på 4 prøveperiode. Hadde også hatt spiralen da i 1,5 år ca. Tror ikke ms gjør at man mister oftere..kan jo være det at du ble gravid så fort etter at du fjernet den da..vanskelig å si.

 

Jeg tror kanskje jeg utløste aborten selv...stresset veldig den uka og gjorde mange tunge løft..vanskelig å si..har jo levd som vanlig når jeg har vært gravid før så trodde det skulle gå greit nå også.

 

Nei medisinene tror jeg ikke hadde noe med at jeg mistet.

 

Nå skal det også sies at jeg på mandag testet svakt positivt på graviditetstest...måtte bare ta en for humøret har svingt fra å være veldig aggresiv til å gråte og le samtidig...og nå kjenner jeg også litt stikkinger i puppene...kan ikke tro at det skulle klaffe igjen så fort. Hadde jo opphold på 2 uker etter aborten, men den satt tydeligvis på første samleie etter den da...håper det går bra da ihvertfall...skal ta en ny test på fredag og hvis den også er positiv så får jeg rope et lite hurra.

 

Men kommer nok til å være engstelig den første tiden ja..helt klart...

 

Fikk du tidlig ultralyd da du ble gravid igjen? Hvor lang tid brukte du på å bli gravid igjen etter ma en da?

 

Må vel være klar psykisk også da ettersom jeg mest sannsynlig er gravid igjen..he he

 

Godt å "prate" litt med folk i samme situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde MA 4 mai og ble beregnet til å ha blitt gravid igjen 22.mai;) jeg viste ikke at jeg gikk rundt gravid før i august (!), fordi jeg tenkte at det sikkert var svangerskapshormonene fra min første som hang igjen og at den svake positive testen jeg tok i juni nok bare viste feil...

Men legen sa at positiv test skal du ALLTID regne som positiv! All HCG fra forrige skulle man beregne som borte, i allefall om du hadde utskrapning i tillegg.

 

Så det kan nok godt være en stoor sjangs for at du har en ny soire der igjen:))

 

Jeg fikk ultralyd i uke 9 for å sjekke hvordan ting stod til. Jeg hadde nok fått enda tidligere om jeg hadde vist at jeg var gravid.

Med denne lillejenta har jeg blitt klassifisert med høyrisikoavangerskap og har vært på UL i uke 7-14-19 og 23....skal vist på ultralyd ca hver tredje uke fra nå av... føles veldig trygt å bli så godt oppfulgt:)

 

Gikk i dag ut i sykemelding fram til permisjon...usj....

Det betyr at jeg ikke skal på jobb på over ett år!!!

Føler meg som en skikkelig taper nå. MS'n har ikke akkurat gitt meg ekstra energi i det siste, så jeg måtte bare legge inn årene nå... lillejenta sitt beste må vell være det viktigste fremover.

 

Er kjempespent på din neste test:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble fort gravid igjen du da skjønner jeg. Å ja jeg tok en ny test i dag og den var enda sterkere. Så jeg er gravid igjen;))) Veldig glad, men er skummelt også. Skal til syden om 2 uker så tenkte jeg kunne bestille med legetime etter jeg har vørt der for da har jeg kommet til uke 8-9.

Skal spørre da om hun ikke kan gi meg en tidlig ultralyd. Håper det!

 

Du har fått mange ultralyder ja.. er det pga din sa og ma du blir satt i høyrisikosvangerskap eller er det pga ms en? Hvilken uke er du i nå da?

 

Kjedelig å bli sykmeldt, men maaange blir jo sykmeldt i løpet av et svangerskap om de har ms eller ikke så ikke tenk på det:)

Men godt å vite at man ikke skal på jobb før om ett år da. Det syntes jeg ihvertfall!!! Selvfølgelig skal du tenke på lillejenta di;)

 

Koselig å "prate" med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratulere så masse med ditt nye svangerskap:))) Sender deg masse gode lykkeønskninger for at dette skal gå bra:)

 

Jeg ble satt i risikosvangerskap først grunnet min ms, men etter første MA ble jeg satt med ekstra oppføging, der jeg fikk UL to ganger.

Men etter dødfødselen ble jeg denne gang merket med høyrisiko med store bokstaver og blir eldig tett fulgt opp.

ble innlagt på føden på fredag til lørdag. hadde slitt med så kraftige kynnere. huff... i tillegg lurer denne ms'n meg mye i flekkene med sine "strammninger" i magen og rygg... blir ikke helt klok her jeg sitter å lurer på om det er ms eller rier i flekkene..

Nå er jeg beordret til sengs frem til neste kontroll om en uke- med beskjed om å i allefall knipe igjen til uke 29! er nå i uke 25...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...