Gå til innhold

Navn til tvillinger (gutter)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et annet "problem" med Balder er jo at man ikke vet helt sikkert om han eksisterte i norrøn tro før kristendommen gjorde sitt inntog. Og han derfor assosieres veldig med den kristne Jesus.

Ja, altså, for meg hadde det vært et "problem" da, he he:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke i det hele tatt. Hadde nok en tidlig sa rett før jeg ble gravid denne gangen, og jeg var usikker på termin. De har jo sjekket meg med ul tidlig fordi jeg hadde komplikasjoner, og har vært hos lege/jordmor og hørt hjerteslag av ett barn. De/jeg trodde jeg var 17 uker på vei, og kom på ul og var 14. Var vel ikke helt mentalt forberedt på to gutter til, men jeg har jo kommet over det:)

Har jo oppdaget at mange vanlige norske navn er norrøne td. Oda. Brage heter min oldefar, så det passer godt inn. Har en nevø på 16 som heter det, men bare som mellomnavn.

Skrevet

Nja, kommer an på hva du leser. Naiv var han:)

Skrevet

Ja, det er det.Helt glemt navnet:)

Skrevet

Hva med Torvald? Det synes jeg er så tøft! Og Birger.

Skrevet

He, he..tenkte ikke jeg skulle nevne det:) Var inne på navneguiden og mange av de korte navnene der er jo like fantasifulle som Brangelina o.l.

Skrevet

Fikk tips om Ingmar og Toralv av gamle tante:) Det er mange fine navn som en på en måte har glemt. Torvald er fint:)

Skrevet

Fra www.wikipedia.org:

Balder, på norrønt Baldr, er en gud i norrøn mytologi. Balder er sønn av Odin og Frigg og gift med Nanna, som han har sønnen Forsete sammen med. Balder er rettferdighetens og lysets gud, og den peneste av alle æsene. Balder bor i Breidablik.

I Snorres gude- og skaldeverk Den yngre edda, beskrives Balder slik:

«Balder er Odins sønn, og ham er det mye godt å si om; han er den beste og ham roser alle. Han er så fager av utseende og så lys at det lyser av ham; ja, en blomst er så hvit at den sammenlignes med øyenvippene (brå) til Balder (Balder-brå). Den er den hviteste av alle urter, og herav kan du skjønne hvor fager han er på både hår og kropp.»

Som du skjønner så gir jeg meg ikke på balder:D

Skrevet

Mitt absolutt favoritt guttenavn er Olve, det i lag med Amund er nydelig synes jeg :o)

Jeg er også glad i Sigve og Øystein som i mine ører er tøffe navn:o)

Lykke til :o)

Skrevet

Jeg har ikke noen spesifikke navneforslag, men jeg tror jeg ville valgt navn med ulik forbokstav til de to - særlig hvis de er eneggede. Da blir det mindre forvirring og forvekslinger.

Skrevet

He, he..på instituttet er det veldig vittig at de gamle lærde gubber har hunder som heter Balder, og en kan komme med en "balder" (blondt) Jeg er klar over hva som står på w. Balder blir også knyttet til Jesus og flere argumenterer godt for at han kom inn først etter kristendommen gjorde sitt inntog. Kan finne en artikkel til deg om du ønsker:)

Skrevet

Sveinung

Ravn

Storm

Trym

Steingrim

Birk

Trygve

Sigismund

Bendik

Arnljot

Varg

Birger

Falk(e)

Emrik

Imre

Styrk

Njål

Njård

Aksel

Alfred

Hogne

Jeppe

Erke

Ask

Lavrans

Er de navna vi har på lista vår:)

Skrevet

JEg har jo nevnt noen navn men skal ta frem noen av de gode gamle norrøne, rett fra Edda her.

(har plukket ut de som er så sære at selv islendingene ville fått grøssninger)

Yme - Opphavet til alle jotner og rimtusser osv.

Bure - Fra ham stammer Gudene

Bor - Bures sønn og far til Odin

Ask - Den første mannen ihht mytologien

Balder - sønn av Odin og Frigg, den mildeste og vakreste av gudene; ved Lokes list drept av sin bror Hod med en pil av misteltein

Brage - skaldekunstens gud

Forsete - sønn av Balder og Nanna – rettferdighetens gud

Frøy - Frøyas bror, fruktbarhetsgud; eier av det magiske skip "Skibladner" -Sønn av Njord.

Heimdall - gudenes vokter, som foran Ragnarok blåser i sin lur; Gjallarhornet

Hod - Balders blinde bror

Hermod - Sønn av Odin, Gudenes sendebud.

Loke - æsenes svikefulle følgesvenn; egentlig en jotun men får magiske krefter og blir tatt opp blant æsene etter å ha blandet blod med Odin

Magne - Tor sin sønn. Sterkere enn sin egen far og andre guder. Da han var tre dager gammel reddet han livet til Tor ved å fjerne Rungnes fot fra Tors hals. Som takk for dette fikk Magne Rungnes hest, Gullfakse (Gullmane) etter at Rungnes ble drept i kamp mot Tor.

Njord - vindenes og sjøfartens gud. Far av Frøya og Frøy.

Odin - Allfader, gudenes og menneskenes herre; visdommens gud med ravnene Hugin og Munin som speidere; opptar falne krigere til sin bolig Valhall; rir på hesten Sleipner som har åtte ben

Tor - sønn av Odin, tordenens gud med hammeren Mjølner, den fremste kriger blant æsene

Tyr - seierens gud, krigsguden – rår over hvem som skal vinne i strid

Ull – jaktguden, gud over bueskyting og skigåing. Sønn av Siv, blir dermed Tors stesønn

Vale - Lokes sønn

Vale - Odins sønn med jotunkvinnen Rind. Balders hevner

Ve - Odins bror

Vidar - Odins sønn, som ved Ragnarok skal hevne farens død

Vilje - Odins bror

Æge - havets gud

I tillegg har vi jo andre navn som ikke er I selve Edda nødvendigvis;

Snorre

Skule

Sigurd

Helge

Atle

Agnar

Alf

Amund

Arnstein

Arvid

Asgeir

Aslak

Audun

Bjarne

Bjørn (navn)

Børge

Børre

Dagfinn

Eivind

Erlend

Finn

Geir

Gunnar

Hallgeir

Harald

Herbjørn

Hjalmar

Jomar

Kjell

Reidar

Roar

Roger

Sturla

Torbjørn

Tormod

Vebjørn

Vidar

Øystein

(det er jaggu mange navn man ikke tenker på at egentlig stammer fra norrønt ja!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...