Qvinde Skrevet 6. februar 2009 Forfatter #26 Skrevet 6. februar 2009 Tusen takk, det var hyggelig:-) Han må nok stave det ja, men hva gjør vel det?:-) Helt klart flottere med et navn med en mening bak, ja!
AO3 Skrevet 7. februar 2009 #27 Skrevet 7. februar 2009 Sju uvanlige navn, oj, det er ikke verst! Jeg tror nok absolutt ikke han vil lide noen nød pga navnet sitt, altså. Siden dere ikke bruker Octavian til daglig (for å være helt ærlig: Det hadde vært litt i overkant, synes jeg!), vil det jo holde med å si at "jeg heter Cay med C og y". Jeg skjønner tanken med å ha C i begge navn. Men du lurte jo på om det var problematisk å skjønne uttale og kjønn, og det synes jeg altså ikke. Jeg kan ikke skjønne hvordan Cay Octavian skal kunne være en jente, altså!
Labambie Skrevet 7. februar 2009 #28 Skrevet 7. februar 2009 Ja, det var både spesielt og sært. Regner med det var det som var din mening også.. Jeg er ikke noe fan av navn som blir litt i overkant pompøse og unødvendige, men vi er nå alle forskjellige.
<3Lykkelig<3 Skrevet 7. februar 2009 #29 Skrevet 7. februar 2009 Ja det var rimelig spesielt, jeg likte ikke navnet, men smaken er som baken delt i to
Qvinde Skrevet 7. februar 2009 Forfatter #30 Skrevet 7. februar 2009 Utrolig flott å få konstruktive tilbakemeldinger for det var det få av her! Octavian er også litt speiselt for oss fordi han ble tatt med KEISERsnitt;-) Godt å høre at ikke alle er så voldsomt kritiske. Og for oss er navnet et ganske vanlig, men flott navn, det var derfor jeg ble så overrasket over reaksjonene her. Både jeg og hans far er begge kunstnere innen både billedkunst, musikk, teater og lyrikk, og derfor er vi vel mer vant med slike navn og har aldeles ikke vært ute etter å velge et sært navn, for dette er helt vanlige navn i kunsten:-)
teaterpappa Skrevet 7. februar 2009 #31 Skrevet 7. februar 2009 Ærlig talt. det ble det heller ikke spurt om. at du ikke liker navnet tar jeg som et enormt kompliment. hva ville du kalt din sønn? Mathias? Kristian? Alexander? eller noen av de andre på topplista for tiden? ingen jeg har møtt med et av de navnene synes det er noe som helst hyggelig å måtte være kjent som Kristoffer G, eller Mats L, pga at det 3-4 andre i samme skoleklasse som heter det. Navn er den mest direkte beskrivelsen for et individ, og det er virkelig et individ barnet er. hvordan noen klarer å kalle sønnen sin for Kjell-Erik, eller lignende er meg fullstendig uforståelig. Jeg heter Kenneth, det er over 7000 andre som heter det, som jeg synes er 6999 for mange. har hatt lyst til å endre navn nesten hele livet, men har aldri funnet noe jeg syns jeg passer til. jeg er veldig stolt over navnet til sønnen min og har aldri sett eller hørt et så fint navn før. jeg misunner han det at dere med null fantasi syns det er stygt og sært tar jeg svært positivt. Hilsen Cay Octavians stolte far,
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 7. februar 2009 #32 Skrevet 7. februar 2009 Hehe, dette har jo utviklet seg til en ganske så artig navnedebatt må jeg si, og derfor må jeg jo stikke snuten inn og blande meg litt.. For det første, overskriften på innlegget var jo "har sønnen min et veldig spesielt navn?". Da er d vel ikke så rart hvis folk besvarer d spørsmålet, og sier enten ja, d var et litt sært/ spesielt navn, eller nei.. Og hvorfor kan ikke folk være negative mot din sønns navn, mens du selv tydeligvis kan "rakke ned" på "vanlige" navn som Kristoffer, Mats, Kjell Erik osv..? Det finner jeg litt underlig! Man skal vel være mot andre som man ønsker andre skal være mot deg..? Eller??
teaterpappa Skrevet 7. februar 2009 #33 Skrevet 7. februar 2009 Spørsmålet var ment som "spesielt" i forhold til om det var vanskelig å forstå? uttale eller kjønnsbestemme? om noen liker det eller ikke er helt utenfor saken. Når de da kommer med ting som å kalle det "i overkant pompøst" og "unødvendig", "rart" og "dobbelt spesielt" blir jeg veldig provosert. Hvorfor i all verden er det et mål å være så normal som mulig? ikke skille seg ut i det hele tatt? hadde du vært lykkeligere hvis du gikk gjennom livet som Kari nr971 eller Ola G 13? Ja jeg rakker med glede ned på folk som gir barna sine helt banale navn. (se ordboken for forklaring av "banal" hvis du trenger det) skal ikke navn si noe om oss som mennesker? finnes det i så fall så mange som beskrives best bare med Kristian? er alle de forresten veldig kristne? (som navnet betyr), eller gir folk bare F og kaller enkelt og greit barna sine det første og beste de kommer på? legg litt sjel i det. de som har en..
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 7. februar 2009 #34 Skrevet 7. februar 2009 Jeg fikk 6 i norsk på videregående, så trenger nok ikke slå opp ordet "banal" i ordboken, men kanskje du burde slå opp ordet "ydmyk"...? Folk er forskjellige, og takk og lov for d! Personlig syns jeg Octavian var et ganske så flott navn forresten:)
mammadalten :) Skrevet 7. februar 2009 #35 Skrevet 7. februar 2009 klarte ikke å la være å kommentere jeg heller ja synes det var spesielt. Cay kan jo se ut som et jente navn..å uttales som det på engelsk.. så skjønner heller ikke vitsen med å gjøre Kai til Cay.. Selve navnet var ikke min smak men synes det er flott folk gir barna sine særegne navn noe jeg selv har gjort også men Kai Octavian hadde vært mye bedre Sint men stolt pappa han har da ikke noe problem å skille seg ut men sønnen deres har jo ikke valgt det selv å tenker kanskje ikke som deg eller dere... men det gjør kanskje ikke min sønn som meg heller...
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 7. februar 2009 #36 Skrevet 7. februar 2009 "legg litt sjel i d, de som har en..". hmm, tror du ikke at de fleste legger ganske så mye sjel i sine barns navn, og velger d navnet de selv synes er aller finest..?
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 8. februar 2009 #37 Skrevet 8. februar 2009 Synes det var et spesielt navn jeg også, visste ikke hvordan jeg skulle uttale det. Begynte ikke på norsk-uttale for å si det sånn.. Det ser jo veldig engelsk ut, så tenkte heller den veien.. Trenger ikke å ha spesielle navn for å skille seg ut vettu, så lenge personligheten skiller seg ut! Tror de fleste legger mye arbeid i å finne et navn de liker, uansett om det er et poppis navn, eller et meget sjeldent et. Men synes ikke det trenger å være noen fordel å ha et alt for spesielt og sjeldent navn heller. Mange unger som synes det er kjipt.. Må hele tiden stave navnet, alle spør hvordan det uttales.. I det hele tatt! For mye "negativ" oppmerksomhet rundt navnet sitt, som de synes kan bli ekkelt. Men kan jo hende at de også er like fornøyd med det som foreldrene selvsagt, og har en sterk personlighet. Da er det ikke sikkert de bryr seg om det. Som de sier ovenfor, smaken er som baken! Liker man navnet selv, trenger man ikke bry seg om hva andre synes..
Estrella & ministar Skrevet 8. februar 2009 #38 Skrevet 8. februar 2009 JA det er et veldig spesielt og uvanlig navn, det sier seg jo selv!
Ella78 m/ A&M Skrevet 8. februar 2009 #39 Skrevet 8. februar 2009 Det var et flott navn i mine ører. Jeg syns ikke det var vanskelig å forstå hvordan det skal uttales, jeg tenkte også rett fram på "den norske måten"... Men folk er forskjellige, kan kanskje ha noe med språkøre å gjøre også. Spiller vel ingen rolle om han må stave navnet sitt, vel... Det må forresten min sønn også gjøre, regner jeg med. Han heter Maximilian.
AO3 Skrevet 8. februar 2009 #40 Skrevet 8. februar 2009 Jeg må bare si meg helt enig med lykkeli&gla her. Jeg skjønner ikke hvorfor du har piggene så til de grader ute, teaterpappa? Samboeren/kona di har jo ikke hatt noen problemer med å takle diverse kommentarer på en fin måte, synes jeg, så hvorfor i all verden kommer du her og synes det er greit å rakke ned på alle de (mange) som gir barna sine helt "vanlige" navn? Jeg hadde også 6 i norsk på videregående, og trenger heller ikke slå opp i ordboka for å se hva "banal" betyr. Sønnen min (som forøvrig også ble født ved keisersnitt, uten at vi dermed ønsket å gi ham et romersk navn) heter noe så "banalt" (for deg) som Magnus. JA, et ti på topp-navn. Vi valgte det navnet vi syntes var finest, det navnet som passet best for VÅRT barn. Jeg tror det er svært, svært få (hvis noen) som kaller barna sine det første og beste de kommer på. Det er ikke noe som tilsier at at "vanlig" navn er mindre gjennomtenkt enn et veldig spesielt ett, og vi la helt sikkert like mye sjel i navnet som dere gjorde. Folk er forskjellige, er ikke det fint? Det var det med "ydmykhet", som lykkeli&gla også påpekte, da...
LilleBjella Skrevet 8. februar 2009 #41 Skrevet 8. februar 2009 Ja, jeg syns det er et spesielt navn. Har aldri hørt eller sett at "Kai" skrives "Cay"; og hadde jeg lest bare Cay, hadde jeg trodd det var ei jente som het Kei....som i hvert fall er et engelsk/amerikans "kallenavn". Octavian hadde jeg visst hvordan jeg skulle uttale, men syns likevel det er spesielt. Men irriterer meg grenseløst over at man poster innlegg på DiB, får svar man ikke er ute etter, og deretter blir provosert og irritert. Neivel, så spurte du ikke om navnet var spesielt på den måten som noen har svart, men det får du bare tåle. Gutten min heter Herman, og du må gjerne si akkurat hva du vil om det navnet, uten at jeg bryr meg nevneverdig. Om du syns det er spesielt, for vanlig, stygt, fint....jeg har såpass god selvtillit at jeg ikke tenker to ganger om hva andre syns om navnet.
frk-fryd Skrevet 8. februar 2009 #42 Skrevet 8. februar 2009 Jeg leste det på engelsk sånn umiddelbart. "key åkteivien". Men det ble mer ordinært med norsk uttale, og da syntes jeg det var flott:)
teaterpappa Skrevet 8. februar 2009 #43 Skrevet 8. februar 2009 Jeg har ikke "piggene ute", hva nå enn det betyr. alt jeg sa var at jeg blir provosert av frekkheten til folk når de forteller oss hvor "pompøst" og "unødvendig" og sært og rart osv navnet er. hvis de hadde lest mer enn bare overskriften hadde de nok fått med seg hva vi egentlig sprute om. vi ville aldri funnet på å spørre om hva folk synes om navnet. det er fullstendig uinteressant. Min kone lurte bare på om flertallet faktisk synes navnet var vanskelig å uttale eller kjønnsbestemme, da hun har fått noen kommentarer på det. ikke at dette skulle utvikle seg til en navnedebatt eller skryte-side for folk som tror at karakterene fra videregående har noe som helst med språk, vokabular eller, for den saks skyld, rettskrivning å gjøre. Og forresten.. Magnus èr et romersk navn. er det i det hele tatt noen som bryr seg om opphavet og betydningen av sine barns navn??
LilleBjella Skrevet 8. februar 2009 #44 Skrevet 8. februar 2009 Herregud, dere må ta tåle at folk kommenterer andre ting ved navnet enn det dere nødvendigvis var ute etter? Hvis dette var vanskelig å svelge for dere, burde dere kanskje la være å poste innlegg på BiM. For de svarene dere har fått er komplett harmløse og uskyldige.
AO3 Skrevet 8. februar 2009 #45 Skrevet 8. februar 2009 Hehe, det har du faktisk rett i, det tenkte jeg ikke på der og da - men det har såvidt jeg vet aldri vært noen keiser Magnus i Romerriket. Det er tydelig at opphav og betydning er viktig for dere, men det er ikke nødvendigvis det samme for alle - uten at man er mer "banal" av den grunn.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 8. februar 2009 #46 Skrevet 8. februar 2009 Kjære vene, teaterpappa!! Denne utrolig teite debatten har du jo selv lagt opp til, ved å antyde at vi trenger å slå opp i en ordbok for å skjønne betydningen av ordet banal!! Du antyder altså at jeg er mindre smart/vis/klooook enn deg, uten at du har noen som helst peiling på hvem du snakker m, og d i seg selv er jo ganske så fordømmende og fantastisk arrogant!! Og utsagnet ditt "legg litt sjel i d, de som har en" er vel ikke d mest saklige å tilføre debatten d heller...Nei, kom deg ned fra din høye "navnehest" (hehe, snedig uttrykk.., og ha litt forståelse for at folk har forskjellig smak hva navn angår! Folk her inne har jo bare sagt sin ærlige mening om navnet, og besvart spørsm i overskriften.. Og hvorfor i all verden skulle Cay Octavian være et mer høyverdig og flott navn enn Kristian, Kjell Erik eller Magnus for den saks skyld...? Det er vel ikke antall personer m et visst navn som er avgjørende for om d er et flott navn eller ikke...?????
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 8. februar 2009 #47 Skrevet 8. februar 2009 kan legge til at jeg forstår at dere ikke mente å spørre om navnet var spesielt i den forstand folk har svart på her, d har åpenbart skjedd en misforståelse, men d er også risikoen når man poster et innlegg på et chatteforum...Hvis dere er trygge på deres eget navnevalg og fornøyd m d, kan dere vel bare heve dere over andres mening, og ikke komme m så usaklige utblåsninger som du har gjort her...?
Qvinde Skrevet 8. februar 2009 Forfatter #48 Skrevet 8. februar 2009 Aldri hadde jeg trodd at det skulle bli så mye oppstyr om dette. Jeg lurte helt enkelt på om det var vanskelig å forstå hvordan navnet uttales. Hva folk synes om navnet bryr jeg meg svært lite om og det har blitt en del misforståelser her ser jeg, for verken jeg eller min mann bryr oss et sekund om folk synes navnet er stygt. Det finnes jo ingen navn som absolutt alle liker, vel? Og det er jo helt greit! Jeg er fryktelig lei meg for at det ble slik som dette for dette var ikke videre gøy. Mannen min har heller ikke ment å krangle med noen. Han er bare veldig engasjert, og ble både oppgitt og provosert over noen av kommentarene - for alle har ikke vært like hyggelige. Men hva med å la det ligge nå da? Jeg har skjønt at sønnen min har et fryktelig stygt navn som ingen kan uttale, men nå holder det, vel? JEG LURTE JO BARE PÅ OM NAVNET ER VANSKELIG Å UTTALE! :-(
Qvinde Skrevet 8. februar 2009 Forfatter #49 Skrevet 8. februar 2009 Forresten så var det ikke det at folk hadde svart kun på overskriften vi reagerte på, men det at enkelte var litt spydig og sa litt unødvendige ting. Vi elsker navnet, og folk får si hva de vil, men det er klart en kan bli såret eller provoser, vel? Men greit nok, nå kan debatten legges død!
yasmina Skrevet 8. februar 2009 #50 Skrevet 8. februar 2009 Ja, navnet kan misforstaas paa uttalen dermed ogsaa paa kjoennsbestemmelsen. Cay er et jentenavn for meg og kjenner flere som heter det. Jeg ville automatisk uttalt det Kei Octavian. Naar man velger spesielle navn/skrivemaater og ber om kommentarere saa maa nok regne med aa faa svar paa mer enn akkurat det en spoer om. Eller vaere tydligere i overskriften... Men naar alt kommer til alt saa er det da bare hva dere mener som teller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå