Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når folk, være seg bekjente eller fremmede, spør om navnet til lillegutten min er det mange som ikke forstår seg på uttalelsen av navnet, og ei heller hvilket kjønn det er snakk om. Her er det da selvfølgelig ikke snakk om verbal tale, men i de skrevne ord:-)

Selv synes jeg ikke at navnet er verken sært eller fremmed. Et ganske vanlig navn (oppkalt etter sin farfar), men med en annen skrivemåte enn det som nok vanlig er. Og et romersk navn. Cay Octavian heter han:-) Er det vanskelig å forstå hvordan det uttales? Skjønner ikke det, jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja navnet er nå spesielt, ingen tvil om det :)

Nå har jo jeg sett "Rome" og vet hvordan Octavian uttales, og Cay er vel som i Kai?

Flott å ha et spesielt navn da, men han må nok belage seg på å måtte stave navnet sitt en del ganger fremover i livet!

Skrevet

Ja, det må han nok. Det må jeg selv også alltid gjøre, og jeg har endatil syv navn;-) Men Cay er som i Kai som du sier, ja. Men vi valgte jo også navn etter å være sjeldent og litt spesielt, men sært skulle det ikke være, og det håper jeg vi har lykkes med:-) Men nå kom jeg på noe... kanskje uttaler folk Octavian på den engelske måten når de ser det?! For vi sier det med norsk uttale, rett frem...

Skrevet

Men er det negativt? De fleste synes jo navnet er veldig flott, men en del misforstår uttalelsen litt...

Skrevet

Det var veldig spesielt... Hadde ikke vist hvordan jeg skulle utale det!

Skrevet

Alt etter hvordan man ser det.Om han liker navnet og ikke synes det er vanskelig/tungvindt er det vel ikke negativt.Folk har mange spesielle navn i dag,så...

Skrevet

Da jeg leste dette navnet, trodde jeg d skulle uttales Kei Åktavian- men d er altså Kai Oktavian som er riktig..?

Skrevet

Sånn jeg ville sagt det navnet, ville det blitt Kai oktavian

Skrevet

Skal vel egentlig ikke være noe vanskelig å uttale det. Jeg ville sagt det rett fram som på norsk. Kanskje noen sier det på engelsk som du tenkte...

Cay er jo et vanlig navn, det er bare stavemåten her som er mer spesiell. Altså har gutten deres mulighet til å velge å bare kalle seg Cay dersom han ikke vil ha et så spesielt navn.

Skrevet

Hmm, trodde ikke det var SÅ spesielt egentlig. Men vi liker jo navnet kjempegodt selv, så det har ikke så mye å si hva folk synes om navnet generelt sett, men fint om folk vet hvordan en uttaler det:-)

På en veldig banal måte å skrive uttalelsen på blir det "Kai Åkktavijan";-)

Skrevet

Det var akkurat det vi tenkte, for det er jo mulig han ikke setter pris på å skille seg så mye ut, og da er Cay, som vi kaller han til daglig, et fint og ganske vanlig navn. Grunnen til at vi skriver det med C er så det står bedre til Octavian.

Jeg ble igrunn overrasket over hvor mange, ikke bare her, som ikke forsto seg på uttalelsen, og det er jo ganske synd.

Skrevet

Jeg synes i alle fall at navnet var veldig fint, bare så det er sagt!! Og for meg var det helt naturlig å uttale det Kai Oktavian.

Skrevet

Tusen takk for det, det var meget trivelig:-)

Skrevet

Veldig spesielt navn vil jeg si siden du spør. Han vil nok få mye spørsmål opp gjennom livet på hvordan det skrives og uttales. Har aldri hørt noe lignende på norsk..hehe..

Skrevet

Jeg synes navnet var kjempespesielt. Iogmed at Octavian er såpass spesielt som det er, skjønner jeg ikke helt hvorfor dere har gjort det "dobbelt" spesielt med å ha Cay som skrivemåte istedetfor Kai eller Kay.

Men, min mening er jo ikke viktig i denne sammenheng:)

Skrevet

Det var kun fordi vi syntes det passet bedre med c da det er c i Octavian:-)

Skrevet

Min ærlige mening? Ja, navnet er veldig spesielt. Jeg synes kjønn og uttale sier seg selv, men - (min mening) jeg er ikke spesielt begeistret for trenden å stave relativt normale navn på merkelige måter (Cay i stedet for Kai). Octavian forbinder jeg romeren, selvsagt, og ikke så mye annet. Navnet er ikke stygt, men helt klart spesielt. Jeg liker imidlertid Octavian bedre enn Cay. Bruker dere begge navnene til daglig?

Håper du ikke ble fornærmet, det var ikke meningen :) - men du spurte. Sønnen din vil nok måtte stave navnet sitt MANGE ganger i løpet av livet sitt, men det har jeg også måttet gjøre (spesielt min mors pikenavn, som ingen klarer å stave eller uttale - det har ALDRI skjedd), og det overlever han nok.

Skrevet

Uttalen tok jeg vel sånn noenlunde, men å si at jeg likte navnet ville vært å lyve...

Skrevet

Nei, jeg ble ikke fornærmet, og har en spurt må en jo vente seg svar fra ulike hold og med ulikt innhold. Jeg har ingen viten om at det er en trend med alternative stavemåter på vanlige navn, så det var ikke i vår tankebane når vi valgte navnet. For øvrig er Cay etter hans avdøde farfar, men han stavet det dog med K. Vi valgte, som nevnt i et annet innlegg her over, å stave det med C fordi det er C i Octavian og det da passer bedre til. Det uttales jo likt uansett, og det er da bra mange navn som har sånne alternativer (som Karoline/Caroline):-) Til daglig sier vi forresten bare Cay. Vi har flere ting vi selv forbinder med navnet Octavian og derfor ble det valgt, uten å utdype det noe mer.

Jeg tror ikke han vil lide noen nød over det navnet, og det å måtte stave det. Jeg har syv uvanlige navn(!), som jeg alltid må stave, men det går jo helt greit det, og jeg er stolt over å ha et spesielt navn:-)

Skrevet

Greit nok dèt, men så spurte jeg heller ikke om det. Om folk liker et navn eller ei er det jo alltid splittelse for.

Det eneste jeg lurte på var jo om folk skjønner seg på å uttale det, så jeg bryr meg fint lite om noe synes det er stygt. Kanskje liker ikke jeg navnet på ditt barn, men hvem bryr seg?

Skrevet

Jeg uttalte det sånn rett-frem-norsk med en gang jeg så det, og helt ærlig så syns jeg det er nydelig!!! Ja absolutt nydelig!!

Skrevet

Likte navnet jeg:) Spesielt ja, men liker at man har en "grunn" til å kalle barnet det navnet liksom, hvis du skjønner hva jeg mener:)

Tok også uttalen, og ville stavet det som jeg hørte det. Han må sikkert si Cay med C:)

Skrevet

Å! Tusen takk for dèt:-) Virker som det er et enten/eller-navn på om folk liker det eller ei...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...