Gå til innhold

Barnehage ansatte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ber jo om at dere bruker navn. ikke tittel les det et Hi har skrevet.

eller bare omtal oss som de voksne i barnehagen. eller de voksne eller barnehageansatte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller Matz, Gørill, Ingun, Trude, Adolf....

Skrevet

Vet du ikke hvem som er pedleder eller assistent i barnehagen til barna dine der enten du meget uinteressert i dine barns hverdag eller barnehagen din meget dårlige på kommunikasjon.

Vil si det er meget graverende hvis dere ikke har blitt opplyst om hvem som er pedleder i avdelingen til barna. Forskjellen på assistent og barne- og ungdomsarbeider er kanskje ikke like stor, men hvem som er pedleder er jo en kjempeviktig opplysning!

Skrevet

Joda, vet hvem som er ped. leder. Men vet bare om en og regner med at alle de andre ikke kan være bare assistenter. De er litt for mange til det. Jeg kan jo komme til å fornærme noen hvis jeg tror de er assistent og så har de utdannelse.

Skrevet

YRKESTITTELEN ER UVIKTIG

BRUK GJERNE NAVNET PÅ DEN ANSATTE EKS: KARI. NILS, MARTINE OG ØYVIND.

ELLER OMTAL OSS SOM DE VOKSNE,

ELLER BARNEHAGEANSATTE,

ELLER DE SOM JOBBER I BARNEHAGEN.

Tenkte jeg måtte bruke store bokstaver og tydeligeksempler siden enkelte her er så tette i pappen at de henger fast ved at det er enklere å si tante enn å bruke yrkes tittel. Vilket fortsatt er uviktig.

Skrevet

Jeg har jobbet i bhg i en årrekke og jeg ser ikke hvorfor dette er så stort problem. har ytters sjelden vært borti noen som kaller meg tante og om de har gjort det så blir jeg hverken sint eller sur.

Det finnes jaggu nok av virkelige problemer her i verden.

De som sier tante sier det ikke for å være nedlatende.

Skrevet

eehh hva er problemet...

skal barn og foreldre si "hei spesialpedagoger, og hei hei førskolelærer". NEI .

første gang dere møter foreldrene til barna presanterer dere vel for hvem dere er og kanskje forteller litt om seg selv. Eller hvertfall hvis du har noe du vil si (ja som hva du er utdanna). Og da VET DE JO DET - eller må foreldre minne deg på det hver dag (og barna??). Barna skjønner ikke det. DUST!!!!!!!!!!

Tante er ikke ofte brukt i dag. Er det mulig og ta det sååå ille opp?

hilsen bhg ans.

Skrevet

I barnehagen til mine barn kaller de seg "tantene" selv.

Jeg har aldri kalt de voksne i bhg for "tanter", men sagt "de voksne" eller kalt dem ved navn. Men når barnet mitt snakker om de voksne i bhg sier hun nesten kun "tantene" og kan ikke annet enn forstå at det kommer fra barnehagen selv.

Skrevet

kaller du sykepleiere for -søster/bror, poletiet for onkel/tante ?

Hilsen ikke Hi

Skrevet

Men du har kanskje ikke brukt tid, resurser og har studielån fordi du har tatt en utdanning heller?

Tante er ikke en yrkestittel! Det er heller ikke søster/bror (sykepleier) eller onkel/tante (politi) heller!

Det er da like greit å si de voksne som å si tante! Eller navnet til den ansatte!

Dersom du forsatt ikke har skjønt hvorfor vi (de aller fleste vertfall) ikke vil bli kalt tante må du lese innleggene igjen! Det blir brukt mot oss i lønnskampen og gir et inntrykk av at jobben vi gjør er noe som hvem som helst kan gjøre! Dessuten mener jeg at det er mer personlig å bruke navnene våre, det viser at foreldrene vet hvem vi er.

Skrevet

Vel jeg er 100% ansatt og det er alle andre på min arbeidsplass også! Vi ønsker alle menn velkommen! Har pr i dag ca 30% menn og ønsker flere! Vi gjør alt i vår makt for at mennene skal trives på arbeidsplassen og ingen har heldigvis sluttet!

Min mening er at for å heve statusen på det å jobbe i barnehage-det være som både assistent eller noe annet må lønningene opp! Først når lønningene har steget kommer mannfolkene!

hilsen en pedleder som stilte lønnskrav da hun takket ja til jobben!

Skrevet

Problemet er at når folk omtaler oss som tante så er det ikke så koselig og jeg forlanger ikke at de skal kalle meg for ped. Leder men de kan nå bruke navnet mitt det kjenner di og så er jeg en av de voksne på gruppa i barnehagen til deres barn. Barna vet ikke forskjell på om jeg har leder ansvar eller ikke de kaller meg ikke tante. De bruker navnet mitt. Akkurat som jeg bruker navnet deres når jeg snakker med dem.

Kom ikke her o si at det er tyngre å si:

”de voksne i barnehagen,”

enn å si:

”tantene i barnehagen.”

Når barna lurer på noe snakker de selv om å spørre en voksen. Hvorfor da tviholde på noe som ikke er en yrkestittel og heller ikke er noe som de fleste i barnehage yrket syntes er ok.

Og det må da være enklere å si Beate fremfor tante Beate?

Eller??

Dette er ikke noe jeg går å tenker på i det daglige men når jeg ser at andre diskuterer dette ja da sier jeg hva jeg føler i den sammenhengen. Og jeg føler ikke at dette er greit for meg å bli gjort til en tante bare fordi jeg jobber i barnehage.

Skrevet

Må si jeg tenker litt på disse titlene som noe tilsvarende: helsesøster - hun er jo ikke min søster, men hun er likevel helsesøster. Jordmor er heller ikke min mor, men hun er likefullt jordmor.

Skjønner ikke problemet med at noen kaller dere tanter. For barna er tante en snill, hyggelig voksen person som er nærmere enn f.eks. naboen, eller mammaen til en venn. Tante kan f.eks. være mammas bestevenninne - som fungerer litt som tante fordi hun tar seg ekstra av barnet og er som barnet er mer glad i enn f.eks. naboen. Jeg synes at den diskusjonen om at de barnehageansatte ikke skal kalles tanter bidrar til en negativ institusjonalisering av barnehagen. Ja, barnehagen er en institusjon, men hvorfor gjøre den "kald"? Jeg håper dere som misliker å bli kalt tanter skjønner poenget mitt! - Og nei, jeg kaller ikke de barnehageansatte for tanter, men "de voksne" eller "de som jobber i barnehagen", men jeg synes likevel det var koseligere før da jeg var barn. Jeg husker kjempegodt tante Ranveig f.eks. Hun var jeg veldig glad i!

Skrevet

Jeg ser hva du skriver, men så er ikke tante noen yrkes tittel. det er Jordmor og Helsesøster. Det er ikke sammenlignbart.

Jeg jobber ikke i bhg for at du skal kunne kalle meg noe du forbinder med noe koselig. Jeg jobber der fordi jeg interesserer meg for barn i førskolealder og liker å se de utvikle sosiale egenskaper, empati. Og jeg liker å kunne gjøre deres hverdag til noe spesielt. Og hjelpe dem i deres utvikling og lære dem om forskjellige ting. Gi dem erfaringer.

Jeg jobber også med å følge opp når det er avvik enten det er barn som har spesielle behov eller det er barn som ikke har det så greit hjemme. Jeg har et ansvar for barna. Og jeg har en rammeplan og forholde meg til. Jeg har gått 5 år høyskole for å lære det jeg nå jobber med jeg valgte å ta master selv om jeg kunne stoppet etter 3 år. Jeg mener jeg har lært mye faglig som jeg har god nytte av i min jobb. Og ønsker ikke å bli sammenlignet med mors/ fars søster eller gode venninne. Det forventes av min arbeidsgiver at jeg er profesjonell og jeg syntes da ikke at kallenavnet tante gir inntrykk av at jeg er profesjonell i min jobb. Jeg føler at når jeg blir kaldt tante i jobben min så blir ikke jeg respektert for det jeg faktisk har å tilby og det jeg faktisk gjør. Jeg føler da at en butikk medarbeider får mer respekt for det de gjør i sitt arbeid. Så nei det handler ikke om hvor høy utdanning jeg har, men om å føle at man blir respektert for det man gjør. Jeg er barnehageansatt og har ansvar for at mange barn har det godt og får god stimuli til læring og utvikling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...