Gå til innhold

Barnehage ansatte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor så vanskelig å forstå at det ikke handler om å bli tiltalt med tittel.

Jeg blir oppgitt over manglende respekt. Tenk at dere på død og liv omtale oss som tanter og onkler. Vi ber ikke om at dere skal bruke yrkestittel ved tiltale/ omtale men bruk navnet våres eller kall oss det barna gjør for de kaller oss for voksne, vi arbeider i barnehage og ja vi er barnehage ansatte.

Altså ber vi om å bli respektert men ikke slik dere har store forestillinger om. Vi ber om å ikke bli kaldt for tanter fordi dette ikke har noe med den jobben vi faktisk gjør. Vi er omsorgsgivere og jobben vår er å gi et godt pedagogisk tilbud til de barna vi har i vår institusjon nemmelig barnehagen. Barnehagen er ikke et sted hvor det er en gjeng barnevakter. Yrkene i barnehagen er mye mer en lek og moro. Faktisk er det bare en del av det vi gjør. Vi har faktisk krav om at vi lærer barna en del ting altså vi utdanner selv om de er små.

For dere som ønsker å vite titlene som eksistereri barnehagene kan jeg gi dere det men det har ikke noe med hvordan vi ønsker å bli tiltalt/ omtalt.

Daglig leder/ styrer (utdanning som regel Førskolelærer)

Pedagogisk leder (1) (krav om førskolelærer utdanning)

Førskolelærer/ pedagogisk leder (2) (krav om førskolelærer utdanning)

Spesial pedagoger (spesial pedagogikk)

Barne- og ungdoms arbeider (fagbrev barne- og ungdomsarbeider)

Assistent (ingen spesiell utdanning)

Dette er hva de som regel har av grunn utdanning eller minimumskravet. De fleste har etterutdanning og kursing innenfor barnehage og barns utvikling. Titlene og utdanningen man er viktig i forhold til lønn og ansvarsområder. Og er ikke noe viktig i forhold til hvordan du / dere som foreldre trenger å omtale oss.

Så vil jeg si at hvis du skulle komme til å kalle meg tante i mitt nærvær ville jeg aldri sakt til deg at jeg ikke likte det. Men jeg ville følt at du burde vist at dette ikke var riktig. Det er kanskje dumt av meg. Men vil du virkelig at jeg skal korrigere deg foran dine barn. Regner med at du ikke ville respektert meg noe mer om jeg gjorde det men heller irritert deg over meg. Og siden det i min jobb er viktig å ha god dialog med deg som forelder og kunne samarbeide med barnets hjem velger jeg der og da og svelge noen kameler. Og heller glemme akkurat det at du kalte meg for tante.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig! Det går faktisk på hva vi gjør i barnehagen, som Hi sa, en utdannelse til barna deres... Vi har ting vi må gjennom akkurat som i skolen, og vi føler vi gjør en viktig jobb. Derfor ikke ok å bli kalt tante eller onkel. Men vi svelger mange kameler for å beholde den gode kommunikasjonen, som er så uendelig viktig!

Skrevet

Jeg jobber selv i barnehage, og skjønner ærlig talt ikke problemet! Kaller selvfølgelig selv de andre ansatte ved navn, men om noen omtaler meg som tante er vel ikke det noe å henge seg opp i.

Skrevet

Jeg liker ikke å bli kalt tante til unger som jeg ikke er tante til. Jeg er barne og ungdomsarbeider. Jeg gikk ikke skole osv for å bli kalt tante. (er ikke HI)

Skrevet

Men kaller dere de som sitter i kassa på supern kasserer/butikk ansatt eller kassadame?

Hva de som vasker rundt om kring, kaller dere dem rengjøringsmedarbeider eller vaskedama/mannen?

Finnes sikkert mange andre eksempler også. Så selv om HI her kanskje ikke gjør det er det nok ganske mange barnehageansatte som kaster stein i glasshus.

Skrevet

Kaller de ved yrkestittel (rengjøringsmedarbeider og butikk ansatt) Kaller de slettes ikke onkel, tante, bestemor, pappa osv.... (ja, du skjønner selv hvor fjernt det er, dette du selv proklamerer)

Skrevet

Det jeg egentlig savner i det norske språket er et nøytralt tiltaleord for kvinne og mann. Vi skulle hat noe alla "Sir" og "Mamm" som ville vært en høfflig og enkel tiltaleform.

Skrevet

Ja, ja du overdriver nå litt Hi. Kan ikke forstå at det er så farlig. Vi legger ikke mindre i arbeidet i tittelen. Om noen skulle komme til å si tante så vet vi at dere har pedagogisk utdannelse etc. Hvorfor er det så viktig å poengtere det? Egentlig er det dårlig selvtillit som gjør at folk lager finere og finere titler. Nå er jo snart alle produktutviklere! Ja, hva er nå det? I alle bedrifter finner du en haug av dem som ingen vet hva gjør. Men fint høres det ut. At noen skulle komme til å kalle dere for tanter. Slapp av. Hvis dere vet hva dere står for så betyr det vel ikke så mye.

Skrevet

Mannen min jobber mye mot barnehager, og han titulerer hele gjengen med "tanter". Jeg bruker å småkjefte litt på ham når han sier det, men så kom jeg til å tenke på hvilke andre alternativer vi har.

Når man har barn i en bhg, bruker man selvfølgelig navnet (på samme måte som man kaller lærere ved navn).

Men finnes det et dekkende ord for alle som jobber i barnehager? Mannen min bryr seg jo ikke om de ansatte er pedagoger eller assistenter, han vil bare ha et enkelt ord som er greit å huske. Enkelt og greit.

Forslag?

Skrevet

Barnehage ansatte hvem/hva? Venter i spenning på resten av overskriften.

Skrevet

hallo hallo

Jeg er uenig

De som kaller deg tante i barnehagen mener ikke en ORDENTLIG tante da! OMG. det skjønner vel du og. Forresten, jeg blir kalt både mamma og pappa for barna kan ikke si noe annet enda, men de sier det fordi de søker om oppmerksomhet eller trenger hjelp ol.

For et merkelig innlegg HI

Vet ikke hvorfor man bruker akkuratt "tante" som 'yrkestittel' men det har noe med at barn på 2 år kanskje ikke er så flink til og utale barnehageasatt. (gå til "tante Heidi nå" VS "gå til barnehageansatte Heidi nå"). Det er for BARNAS SKYLD AT DET SKAL VÆRE LETT OG UTALE!!!! <- du jobber i barnehage.

tante kan ha fler betydninger. Ja som barnehageansatt -og som tante for barn til broren din! Kassadame- ja for hun tar betaling for varer. Kontordama, ja for hun sitter på kontor. Maler for han er maler. Lærer osv. Man har som regel TITLER PÅ YRKET SITT! ! ! Barnehageansatte har TANTE som yrkestittel (det som er igjen).

At du kan bry deg SÅ mye om det. Det brukte de i 'gamledager' er ikke mye igjen av det nå. Det og komme og si at det er feil er teit. dersom du er såå sår på og bli kalt tante så skaff deg en annen jobb da vel.

jeg har ingen problemer om at de kaller meg tante, selv om, det ikke er mange. Jeg må smile og le litt når de bruker "tante". Jeg har et lett navn som de fleste kan si fra de er små.

Jeg er ikke sint. :-) Syns ikke du skal være så streng på og bli kalt tante når du jobber i bhg.

jeg er forresten ung. (22). og ikke gammeldags.

Skrevet

Eh... Hva med å si: Gå til Heidi nå!

Hva er det som gjør at det er så sabla nødvendig å slenge på "tante"?

Skrevet

Barnehage ansatte???

Du glemte å fortelle hvem barnehagen ansatte!

Skrevet

Tror ikke det er "tante" som gjør at dere har lav status. Dere må begynne i en annen ende for å gjøre noe med det. Filleting! Det er jo ikke et negativt ladet ord. Skal en sykesøster hoppe i taket hver gang noen kaller henne søster? Jøje meg. Snakk om å være firkantet. Kanskje lærerne skal sende ungene hjem hver gang de blir kalt for frøken.

Skrevet

Anonym 17.40, du er helt på bærtur. Et av problemene med tante/onkel benevnelsen er at den er brukt som våpen i lønnskamper. Den degraderer utdannelse og arbeid og har bevisst blitt brukt for å holde lønnsnivået lavt.

Så hvorfor i all verden skal de finne seg i at ignorante tufser insisterer på å fortsette og bruke en svært negativ betegnelse? Du ville ikke gjort det med ordet neger? Folk er så tette i topplokket at jeg blir helt skremt.

"jeg synes det er så koselig, så jeg driter i om det egentlig er en nedverdigende tittel i denne sammenhengen, jeg bryr meg ikke om det er en dårlig hersketeknikk, JEG synes det er så koselig, så nå må de ansatte slutt å være snobbete". Er det mulig å være så kort?

Skrevet

Si som barna gjør. De voksne. Hvor vanskelig kan det være? Er det mye mental retardasjon i det norske folk siden det synes så vanskelig å bruke voksen eller ansatt? Det er ikke flere stavelser enn "tante" og "onkel".

Skrevet

Du er ikke bare ung, du er bra uvitrende også. DET ER IKKE FOR BARNA SIN SKYLD BEGREPET KOM I BRUK: Bruk hodet litt, slutt og fornærme en hel yrkesgruppe. Våkn opp, kom ut av boblen, lukt litt på virkeligheten,

Skrevet

Barnehageansatte

barnehagepersonale

de voksne

om han synes at disse blir for lange, så vil jeg gjerne vite hva han forkorter "sykehusansatte", "rengjøringspersonale", "bussjåfører", "konduktører" ol med...

Skrevet

Den diskusjonen igjen...

På jobben min kaller vi oss selv for tante (ikke til barna da) og ler av det!

Nå skal tantene ut på tur osv.

Skrevet

Jaja, fine titler skal dere ha, og kreve i hytt og pine gjøre dere også, samtidig som dere skal i tillegg også lære opp ungene våre.

Og det mest skremmende er at du ikke vet forskjell på en barnehageansatt og hvem barnehagen ansatte.........

Skrevet

Hvis statusen skal gå opp i yrket deres må dere få inn flere menn. Og da må dere gjøre det attraktivt å være på pauserommet for de også..... Det handler ikke om å bli kalt tante eller onkel. Men i mange år har det vært et kvinneyrke der kvinnen ofte har vært deltidsansatt. Dette må dere også gjøre noe med. Jeg jobber 40% (fordi mannen min tjener så godt). Jeg jobber 70%. Jeg jobber 60%. Dette er ting som gjør at dere ikke kommer så mye lenger. Dere må jobbe 100 prosent, få menn inn i yrket. Organisere dere mye mer. Ikke gi disp i hytt og pine når de ikke får ansatt folk med ped. utdannelse. Men de fleste av dere har menn som tjener bra og dere vil ikke jobbe 100%. Organisere dere og gå i tog ser dere ikke vitsen i. Men å tro at statusen stiger hvis dere ikke blir kalt tante er naivt. Jeg er heller ikke tilhenger av tante-bruken, men det er ikke her problemet deres ligger.

Skrevet

Det heter barnehageansatte (ett ord!)

Ellers er det vel bare å si

assistent, barne og ungdomsarbeider, førskolelærer, pedagogisk leder, spesialpedagog eller hva enn det måtte være. Vi har jo yrkestittler!

For ikke å glemme navn...

Skrevet

Ja, men da må dere fortelle oss hvem som er hva. Jeg vet ikke hvem som er ped. leder og hvem som er assistenter. Ingen har fortalt oss det.

Skrevet

Der jeg jobber og har jobbet har det ikke vert en eneste deltidsansatt. Alle har hatt 100% stilling. Tante begrepet er kun en del av problemet som gjør at folk ikke forstår at vi faktisk utfører en jobb og ikke bare later som vi gjør det. Dette må vi tydelig gjøre selv gjennom jobben vi gjør med planer, evalueringer osv...

Men tantebegrepet hjelper ikke i vår kamp om å bli tatt seriøst av andre yrkesgrupper. Hvordan kan vi oppnå større satsning når alt vi er, er tanter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...