Gå til innhold

Er dette vanlig? (gaver av bf)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tre av mine barn drar til faren sin annenhver helg. Ting de får i julegave og bursdagsgave av han får de ikke lov til å ta med seg hjem.

Det får de bare bruke når de er der. Dette er det hans nye samboer som har bestemt. Ifølge barna fikk de lov av far, men ikke samboeren hans. Dette syntes de selvsagt var fryktelig trist. Det er jo gaver de har fått.

De fikk alltid ta med seg gavene hjem før han fikk seg samboer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde det slik da jeg var lita, og var annenhver helg hos pappa. Er jo greit da, så får de ha leker der oxo...

Skrevet

Mine har det de har fått av faren der. Da har de egne leker der og det er likt på begge steder. Uansett hva samboeren sier er det bf som bestemmer, så dette kan hun ikke få skylden får. Det er bf sitt ansvar.

Klær får de med hjem, resten blir.

Skrevet

Greit med leker, men de får ikke ta med seg klærne sine engang..

HI

Skrevet

En gave er noe en får. En gave skal man kunne bestemme over selv. Det blir litt gi bort og ta igjen pipelort syntes jeg. Hvis man ønsker at barna skal ha noe å leke med hos seg, kjøper man inn ting til huset. Tenk om du skulle fått en gave som andre skulle bestemme over?

Skrevet

Vi har det slik..men det gjelder også klær, både inneklær og uteklær..tannkost osv. Da slipper barna å ha med seg flyttelass for hver gang... Jeg kjøper det vi har hjemme hos oss og far kjøper det de har hjemme hos han.... unga syns det er greit....(er det noe barna er spesielt glade i kan de "låne" det med til neste besøk...selvsagt men det er skjeldent de spør...

Men det er jeg og barnefar som har bestemt dette her..og hverken min eller hans nye kjæreste som var med på denne avgjørelsen....

Skrevet

Litt trist å måtte låne sine EGNE ting...

Skrevet

jeg også hadde det sånn når jeg var liten, frykteøig unødvendig hadde dobelt opp av alt, sykkler. skjøyter, rulleskjøyter, dickmann osv osv. synes det er veldig unødvendig. så lenge man tar med det som man har fått tilbake så skjønner jeg ikke problemet. husker jeg hadde mage fine klær som jeg hadde veldig lyst til å bruke på skolen men kunne ikke fordi de hørte til hjemme hos pappa. var også stemor som nekta der i gårn. pappa brydde seg ikke om sånnt i det hele tatt. jeg tørte rett å slett ikke si i fra for stemora mi var veldig sleip og utspekulert så hun snudde altid saken slik at det var jeg som ble en dritt unge. fikk altid 200 kr av pappa når jeg dro hjem som skulle være lommepenger de tok hun altid fra meg i gjenn, når pappa ikke så. hun gjore masse sånne ting hele tiden.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det er vanlig her hvertfall. Jeg gidder ikke la jentungen ta med dyre til til pappaen sin, fordi de aldri kommer tilbake igjen. Jeg passer tilogmed på å ikke sende med "fine" klær, for de kommer heller ikke til rette. Men det er det ingen som har bestemt, det bare har blitt sånn..

Skrevet

Man kan ikke gi bort ting for så å styre all bruk av den tingen. Hva med barnet og barnets rett til egne ting?

Skrevet

Fysøren da hadde jeg blitt lei meg ! Hadde syns det var superdårlig gjort hvis jeg hadde fått en ny barbie f.eks av pappa, og ikke fikk ta den med til mamma.

Syns barna skal få styre sånt selv, alt med måte såklart, men gaver og ting de gjerne vil leke med senere på dagen....

Skrevet

sånn har vi det også. men her er biomor uenige med meg og sambo. han har valgt å beholde leker her for at de skal ha noe som er sitt eget her, også fordi ting som ble med hjem i starten aldri kom tilbake og de kjedet livet av seg når de var her. klær har blitt med hjem, men aldri kommet tilbake. og vi synes det er trist å bruke tid og penger på ting som vi aldri får se de bruke. vi har bestemt at når de er store nok til å ta ansvar for å bringe ting frem og tilbake selv så kan de gjøre hva de vil med lekene sine. synes det er realt og også en måte for dem å ha tilhørighet her ved å ha egne lekekasser og hyller og skap....

Skrevet

Så urettferdige dere er. Her står ikke barnets intersser i fokus. Kan dere ikke kjøpe inn ting til huset som dere kan ha når barna kommer også la barna få ha gavene sine i fred? Man kjøper ikke leker til barna for å se dem leke med dem. Man kjøper leker til barna fordi man vil GLEDE dem.

Skrevet

Vi sender en del ting i mellom, men det er ofte en kilde til frustrasjon. Kjøper nytt tøy fra topp til tå, men neste gang jeg skal ha med gutten på noe spesielt kommer han igjen med bare joggebukser. Vi er glade i friluftsliv, og kjøper dyre ytterklær og ullundertøy/ullsokker til ungene. Men så har vi en som kommer med sekken full av tynne sokker midt på vinteren.

Jeg mener ikke å sortmale mor her, men bare forklare vår side av saken. Vi vil gjerne at alle barna har gode fleecejakker og skiklær tilgjengelig, til enhver tid. Dessuten har de fleste barn så mye leker og ting nå, at det skulle være unødvendig å sende med dem så mye til den andre parten. Vi vil jo ikke at de skal bo i en koffert.

Flott at far også ønsker å bygge opp et godt hjem for barna.

Skrevet

vel jeg synes heller ikke man skal skjemme bort barna å kjøpe ting i tide og utide. så vi har valgt vår løsning ved å la gaver bli igjen her hos oss. vi har i tillegg til gaver selvfølgelig kjøpt inn saker som vi har glede av alle samme når de er her som spill, plastelina, tegnesaker, malesaker, perler etc etc. og hvorfor kan ikke barna lære seg at man har sine egne private ting her og der og så ta ansvar for det selv når de er gamle nok??? jeg vokste opp sånn og har ikke tatt skade av det, så skjønner ikke at det kan skade barna. synes det er verre når biomor holder på å diskuterer med barna og sier sin mening om at dette ikke er rett, istedet for å akseptere at bf vil ha det sånn. unger skal da virkelig slippe å måtte ta stilling til hva som er rett og galt. vi er alle forskjellige og forholdene mellom to mennesker som har gått hver til sitt er da alltid forskjellige, så kan det jo også ligge mye i dette og at man derfor velger forskjellige løsninger. lett å dømme her inne må jeg si!!

Skrevet

Helt enig med dere som sier at det ikke er riktig. Bf til de eldste nektet barna å ta med julegavene hjem. Da ble jeg mildt sagt sint!! Ungene ble jo kjempe lei seg. Syntes det er utrolig dårlig gjort. Dette skjedde når han fikk seg ny dame. Hu blander seg inn i alt! Og han tør ikke si imot! :s

Skrevet

Blir så provosert av å lese denne tråden.Barn må få bestemme over noe selv om voksne velger å gjøre livene deres ultrakompliserte. Hvis ikke dere husker at dere hadde favoritt leker som dere ville leke med hele tiden da dere var små har dere dårlig hukommelse.

Skrevet

Jeg må tilføye at dette kommer jo veldig ann på alderen,da! En 10åring er i stand til å selv huske på å ta med ting frem og tilbake, mens en 3åring f.eks ikke har samme mulighet

Skrevet

Det er nok vanligere enn man skulle tro - og helt på tryne, spør du meg...

Det er sånn her også. Stebarna mine bor her, og her er det mor som nekter å gi barna med seg tingene sine hit. Er det noe som kommer hit, sender vi det selvfølgelig tilbake som best vi kan (man kan jo glemme, men da ordner vi opp i det)... men det hjelper visst ikke. Forrige gang ett av barna hadde bursdag kom bursdagsbarnet gråtende hjem fordi mamma hadde sagt at hun hadde betalt så mye for bursdagen (første gang mamma skulle arrangere aktivitetsbursdag, ellers pleier vi å gjøre det) at hun synes datteren kunne ha gavene hos henne. Hun ga seg litt når datteren gråtende snakket med henne på tlf... det var ganske hjerteskjærende..

Et par av ungene har fått digitalkameraer av oss til jul/bursdag - det tar de jo med til moren om de vil, hun som har fått kamera av mamman sin har enda ikke fått ha det med hit... trodde poenget med de kameraene var å ta bilder jeg... men så dum kan man jo være....

Skrevet

synes ungen selv skal få bestemme hvor de vil ha hva leke hen. sånn gjør vi det.

De fikk wii til jul med pappan, men den er med han Men hadde de absolutt ville hatt den med hit hadde de fått det også. Men greit de har noe kjekt med pappan også.

Skrevet

vi har det også sånn. gavene som småen får av fars familie blir hos far. småen skal jo ha leker og klær der også. blir for dumt at gavene fra dem skal hit, også må far ut og kjøpe.

Skrevet

Jeg mener bare at det er barnets ting (litt annerledes når de er veldig små og ikke holder styr på noe som helst selv), og at de må få ta det med seg frem OG TILBAKE sånn som de vil. Det er jo ikke meningen at dette skal være en gavestrøm én vei - bare at de skal få bestemme over sine egne ting (slik de ville gjort i en "normalsituasjon").

Skrevet

Blir helt overasket over hvor mange som ser på det de gir til sine barn, eller det barnet deres får av deres side av familien som noe som egentlig ikke er barnets, men den som gir bort gaven sitt. Små barn må få hjelp til å ta med seg yndling sakene sine fra sted til sted. Det er trygt og godt å ha med seg teddy når man stadig er på reisefot og det er noen leker som er mer kjære og nære en andre. Større barn må få bestemme helt fritt. Jeg tror mange kan ha godt å lære seg forskjellen på mitt og ditt. Jeg syntes dere har altfor mange betingelser knyttet til ting dere gir bort.

Skrevet

13-åringen min bor annenhver uke hjemme, annenhver uke hos faren. Han har dobbelt opp av alt, og det synes både jeg og han er enklest. Slipper å drasse på ting fram og tilbake. Han har dessverre endt opp med to hjem, noe som jeg slettes ikke ser på noen drømmesituasjon for sønnen vår. Men når det først har blitt som det har blitt, så skal han da jammen ha to velutstyrte, likestilte hjem- og slippe å bo i en bag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...