Gå til innhold

Dere som ikke aksepterer svart kjole i bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde blåst i om noen hadde kommet i sort kjole i mitt bryllup, men det var to gjester som kom i hvit "silkekjole"! Det ble lagt merke til kan man si...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig i at hvit antrekk er forbeholdt bruden og KUN bruden. Hun jeg skal være forlover til i sommer er så snill og søt. Hun vil at alle skal komme i det de føles seg vel i! Gjerne ikke donegribukse,men noe pent og konfertabelt. Men folk er forskjellige. Noen vil ha det stivt og utrolig tradisjonellt,andre vil ha en "mennesklig"bryllup hvor alle koser seg :)

Skrevet

Men dere som ikke aksepterer dette - hva da med bunad? Det er jo et ganske vanlig plagg å ha på seg i bl.a. bryllup - og mange bunader har sort som grunnfarge i stakken... Og mannfolkene går jo i sort dress, ikke rød (heldigvis!!), så for meg er sort kjole helt greit. I vårt bryllup hadde folk på seg det de ønsket, vi hadde en super fest og alle koste seg - noe som var det viktigste for oss :)

Skrevet

He, he...det var en søkt sammenligning:) Bunad er jo et stasplagg, men masse farger, og kjole/hvitt er jo et klassisk plagg for festilgheter for menn.

Om du leser om skikk og bruk, også mer oppdaterte versjoner, så er det helsorte kjoler en snakker om. Det kan sprites opp td. røde pumps/veske/sjal. I sommerbryllup er det sjeldent en ser mørke kjoler,

I mitt bryllup kan alle ha det de ønsker, men det er jo greit å vite at dette er for mange et uttrykk for god skikk og kanskje det er mulig å ta hensyn til det om det er en tradisjonell familie.

Skrevet

Jeg har hørt at man ikke skal komme i svart, eller rød eller hvit kjole i et bryllup..

jeg trodde det var fordi at det var mest vanlige å ha på seg som brud.

jeg hadde ikke brudd meg om hvilke farger de kom med, bare de ikke hadde den samme som meg.

Skrevet

Jeg synes kravet til bryllupsgjester har tatt litt av.

Jeg har en pen kjole (knekort) i tillegg til bunad. Jeg brukte den sorte i et vinterbryllup i fjor, etter å ha klarert med bruden. Hun ville helst at folk gikk i kjole og ikke bunad. Hvis man sier det, får man godta at gjestene kommer i den penkjolen de har - å forlange at folk kjøper ny kjole til et bryllup, er temmelig frekt! De fleste går jo ikke såå mye i galla, og jeg valgte en sort penkjole fordi det er tidløst.

I tillegg kommer jo utdrikningslag (700 kr), gave (500 kr), reise (et par hundre). Mener ikke å være gnien, men det å være gjest i et bryllup kan fort koste 1500 kroner, og da nytter det ikke for de fleste å kjøpe penkjole til et par tusen i tillegg.

Skrevet

Er antrekket galla passer ikke bunad, men det gjør heller ikke den lille sorte. Men det finnes jo gallakjoler som er sorte også.

Ellers er det utrolig sært ikke å akseptere bunad som antrekk. Da synes jeg bruden har et problem, så sant ikke antrekket er galla.(er det virkelig mange som kjører galla-antrekk?) Det har jeg opplevd en gang, og da av en skipsrederfamilie.

Skrevet

Bunad er visst fullt ut akseptert i galla, etter hva jeg har fått med meg i skikk-og-bruk-kodeksen. Men jeg synes det er sært i utgangspunktet å komme med føringer for klesdrakt. Man kommer i noe man føler seg vel i, og for de færreste er dette pysjbukse!

Skrevet

Joda, du kan stille opp i bunad, men mange vil heve et øyebryn. Hvertfall mange jeg vet om, uten at jeg personlig er enig i det. Jeg synes bunader er stilige :)

Kleskoder er en god hjelp for gjestene, da slipper de å komme over- eller underdressed. Dessuten er det utrolig mange som ikke har vett på å pynte seg hvis de ikke får beskjed om det i klartekst.

Skrevet

Det er rett og slett udannet å komme i svart kjole i et bryllup. Det er som å si at du sørger over at de to får hverandre!

Skrevet

Så lenge bunad kan brukes i galla på slottet, så må det vel være greit i et bryllup?? Jeg er tydeligvis heeeeeelt ute på de greien der.

Skrevet

Jeg synes bunad er kjempefint, og utrolig anvendelig :) gleder meg til jeg får min!

I noen kretser vil bunaden være fin på nasjonaldager og i konfirmasjoner, men ellers være for bondsk til bryllup og galla. Til tross for at du kan stille i bunad på slottsmiddag. Jeg er heldigvis ikke så snobbete ;)

Skrevet

Sort er ingen sørgefarge!!

Bunad er galla!!!!! man kan bruke Bunad på galla på slottet og der er det vel så strengt som det kan bli med tanke på kleskoder. Bunad er kjempe fint i bryllup, dåp, konfirmasjoner, 17.mai, galla!!

Skrevet

Sort har tradisjon som sørgefarge i vesten, også i Norge. I tillegg har sort tradisjonelt betydningen av at man protesterer på ekteskapsinngåelsen, så sant man ikke var bruden i sort kjole.

Bunad er ikke i seg selv et galla-antrekk, men aksepteres som galla. Bunad er flott.

Skrevet

trur faktisk jeg har sett sorte kjoler i alle bryllup jeg har vært i. Jeg har selv hatt engang en svart kjole i et bryllup da uvitenom at det ikke var "lov" Har aldri hørt noen sagt noe på at noen har på seg sort kjole.

Skrevet

De fleste er vel for godt oppdratt til å kritisere gjester antrekk? Jeg håper hvertfall det :)

Skrevet

For mange er jo bryllup tradisjon, og i følge tradisjon så skal ingen av gjestene ha svart kjole, hvit kjole eller rød kjole.. Eller for kort kjole.

Man skal kle seg fint, men ikke finere enn bruden, det er hun som skal ha oppmerksomheten.

Men før giftet de seg jo i svart kjole også... SÅ jeg vet ikke.

Uansett burde dette skrives på invitasjonen isåfall.

Skrevet

I følge "alle" moteguruer og skikk og bruk eksperter så er det viktigste og ikke utkonkurrere bruden!! Man skal pynte seg og ta seg bra ut av respekt for brudefolket, men tone det ned så man ikke blir blikkfanget på faste, det da være seg pga hvit kjole, for dyp utrigning, for kort kjole eller noe "accesories" som gjør at man får "alles blikk" på seg.....

Ellers er det vel fritt frem, hvis ikke innbydelsen sier noe spesiellt da...Nå må vi huske at sort dress med hvit skjort er det vanligste for MENN ved begravelse, men i DE blir ikke "Disset" om de har på samme dressen og samme skjorta på et bryllup.... Damene vil jo også i tillegg velge andre smykker, make-up og frisyre ved et bryllup enn ved begravels så selv om de bruker samme kjole så vil de ha mange muligheter til å "Live den opp",- i morsetning til hva en mann kan med dressen.... Men kvinner er el kvinner verst, så det er vel derfor du har hørt så masse sure kjerringer ang sort kjole i bryllup her inne..De følte seg vel ikke pen nok som brud selv da vettu ;o)

Skrevet

Hei :-) Ville aldri ha kommet i hvitt, svart eller knallrødt i bryllup, men den eneste gangen jeg har reagert på andres klær i bryllup er et der svigerinnen til bruden hadde på seg en alt for trang (puppene bulte ut) lys lilla glinsende kjole (tenk 80 talls Dynastiet...). Det var utrolig voldsomt... kan ikke si at hun var penere enn bruden (he he) men det tok vekk oppmerksomhet fra brudeparet!

Skrevet

Jeg trodde disse skikk og bruk reglene sa at bunad er helt og fullt akseptert under kleskoden galla?

Skrevet

Det er akseptert som galla! :D

PS: Dere kan komme i sort eller rød kjole i mitt bryllup så lenge der har har hatt på dere! Hatt er for meg like viktig som å ikke bruke sort kjole er for noen av dere.

Påbudt med hatt under vielsen skal det stå i min intivtasjon. Har de ikke hatt så skal jeg ha laget noen som de kan forsyne seg av før de går inn i kirken/lokalet gitt! Med hatt mener jeg ikke nødvendigvis en sånn sak med brem. Det kan være en fjær, en svæær blomst, en hårbøyle med slør osv osv.

Skrevet

Nei man skal ikke ha svart kjole i bryllup. Og tjenerskapet skal ikke snakke med borgerskapet og kvinnene bør holde munn.

Ærlig talt...

Var forresten i et fransk og i et italiensk bryllup i sommer. Tradisjonelle, overdådige bryllup på alle måter. Men "alle" kvinnene hadde korte,sorte designkjoler og mange av kvinnene kom dessuten i bukser. Fy fy...

Skrevet

Ååå så enig Stinker! Norske bryllup mangler hatt og fjær o.l.

Skrevet

jaaa. det er alt for lite glamor i norske bryllup. egentlig alt for lite glamour i hverdagen også!!

tenk, man kan gå i opera'n i jeans. grøss. hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...