Gjest nyttårsløftet Skrevet 31. januar 2009 #1 Skrevet 31. januar 2009 Hva gjør dere med den gjesten som er så uheldig å ha på seg svart? Jager henne hjem igjen? Hadde aldri falt meg inn å bli sur for noe antrekk gjestene mine hadde valgt, synes generelt lite om klespress av noe slag. Men at de har respekt nok for anledningen til å velge det peneste de har, det forventer jeg. Og at de ikke forsøker å overgå brudeparet, selvfølgelig. Jeg ante ikke at svart i bryllup var fy-fy engang jeg, før jeg begynte å henge her=)
Mamma til gutt og jente....... Skrevet 31. januar 2009 #2 Skrevet 31. januar 2009 Svart er jo klassisk og kan brukes i alle anledninger.
Dronningen! Skrevet 31. januar 2009 #3 Skrevet 31. januar 2009 Jeg liker å holde tradisjoner i hevd og i mitt bryllup var det ingen som kom i sort kjole. Men det kan kanskje ha sammenheng med at alle mine venner er personer som liker vanlig skikk og bruk....
Gjest Skrevet 31. januar 2009 #4 Skrevet 31. januar 2009 Tradisjonelt sett er svart en sørgefarge, og dermed helt uegnet i bryllup. At du ikke har fått med deg det betyr ikke at ingen andre har det Svart er faktisk ikke egnet til alle anledninger. Jeg var i et bryllup hvor en løste problemet med svart kjole med belte, sko, veske og sjal i brytningsfarge. Funket det.
Gjest nyttårsløftet Skrevet 31. januar 2009 #5 Skrevet 31. januar 2009 Jeg er enig i at en svart kjole med fordel kan friskes opp. Men om jeg nå var den eneste uvitende gjesten i deres bryllup, ville jeg da måtte tåle olme blikk?=) Da hadde jeg nok ikke trivdes så godt - syns gjestene er viktigere enn antrekkene deres=)
Gjest Skrevet 31. januar 2009 #6 Skrevet 31. januar 2009 Det er dårlig takt og tone og være ufin mot gjestene sine. Selvsagt ville jeg ikke gjort det ubehagelig for gjesten.
Gjest Skrevet 31. januar 2009 #7 Skrevet 31. januar 2009 Jeg hadde blitt småsur, men selvsagt ikke latt mine gjester merke noe til det. For meg hadde det blitt litt det samme som at blomsterdekorasjonene jeg hadde bestilt ikke så ut som de skulle, eller at noen hadde stavet navnet mitt feil på bryllupskaka. Altså små ting som jeg ikke hadde latt ødelagt dagen, men som hadde vært små skår i gleden. At du ikke ante at svart ikke er i takt med god skikk og bruk betyr ikke at andre ikke vet det. Ingen som kom i svart i vårt bryllup, uten at jeg hadde skrevet noen kleskode på invitasjonen. De fleste vet da sånt.
* 5 om dagen * Skrevet 31. januar 2009 #8 Skrevet 31. januar 2009 det er noen som sier at sort er en sørgende farge. det kan jeg ikke helt forstå,for opprinnlig så var jo brudekjolen sort!! Og en får fortsatt kjøpt sorte kjoler til brud... nei, jeg synes sort er fint jeg,og reagerte ikke når noen brukte det i mitt bryllup.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 31. januar 2009 #9 Skrevet 31. januar 2009 jeg ville ikke reagert så mye om folk brukte en sort kjole, hadde syntes at de var langt rarrere om de dukket opp i en rød eller en hvit. men jeg ville ikke dukket opp i et bryllup i sort kjole selv. hm... kunne godt tenkt med sort bryllupskjole selv :-)
Tia med 2 ♀ Skrevet 31. januar 2009 #10 Skrevet 31. januar 2009 ser ikke problemet med svart i bryllup jeg men kan jo friskes opp med tilbehøret da, kjedelig med helt svart. Ellers så skal jo den hvite fargen i brudekjolen stå for renhet og uskyld ( i denne sammenheng at man er jomfru.) Så i de fleste tilfeller hvis bruden mener at man ikke skal ha svart på seg grunnet at det er sørge farge, så burde hun vel heller ikke ha hvit brudekjole. De fleste som gifter seg har jo til og med barn allerede, :-) Men hvorfor være så vanskelig, hvis du vil ha svart kjole på men er usikker på om det er akseptabelt, så ring og hør med bruden hva ho syntes. Er det greit for ho så er det vel helt greit.
TurboMaria Skrevet 31. januar 2009 #11 Skrevet 31. januar 2009 Jeg fatter ikke at noen kan finne på å bli sure fordi noen har på seg svart kjole i deres bryllup. Er det ikke meningen at man skal feire da? og være glade? Hvis noen faktisk hadde ringt meg for å spørre om det var greit at de hadde på seg svart kjole hadde jeg svart at de gjerne kunne komme i morgenkåpe og badehette for min del, bare de kom å deltok i feiringen. Så lenge de ikke kommer i hvit brudekjole så driter jeg i hva de andre gjestene har på seg. Det viktigste i et bryllup vil jeg tro er at alle er glade og fornøyde. Slik skal det i hvertfall være i mitt.
Gjest Skrevet 31. januar 2009 #12 Skrevet 31. januar 2009 Jeg har ikke vært i et eneste bryllup hvor bruden har hatt hvit kjole
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 31. januar 2009 #13 Skrevet 31. januar 2009 Det er egentlig bare tull at svart ikke kan brukes i bryllup eller at svart er sørgefarge. Det er noe som er skjedd i moderne tid det der, har ikke noe med tradisjon å gjøre, for det er ikke mer enn 100 år siden svart ble brukt av bruden selv =)) Jeg kler meg selv ikke i svart på sommerbryllup, men det er bare fordi da vil jeg selv bruke lyse farger. Men vinterbryllup, der kunne jeg hatt sort =))
Bunnies by night Skrevet 31. januar 2009 #14 Skrevet 31. januar 2009 Det er allment kjent at å bruke svart kjole i bryllup er utenfor enhver etikette og et brudd på skikk og bruk... jeg er konservativ av meg akkurat på dette, og jeg hadde syntes det er frekt av en gjest å bære svart kjole på min dag. Jeg hadde selvfølgelig ikke jaget gjesten bort, eller fått dagen min ødelagt - jeg hadde bare syntes det hadde vært ufint gjort....Å være i mot klespress er greit nok, men man bør kledd i forhold til hvilken anledning det er:)
Let's hear it for the boys! Skrevet 31. januar 2009 #15 Skrevet 31. januar 2009 Hehe. Signerer TurboMaria.
Mamsemums Skrevet 31. januar 2009 #17 Skrevet 31. januar 2009 Jeg er så enig med deg! Så lenge ingen kommer i brudekjole må de komme i nesten hva det måtte være. Når jeg gifter meg er det viktigste at alle har det kjempekjekt og husker dagen som en eneste lang fest. Hvordan kaken, blomster og kjoler ser ut, er meg totalt likegyldig!
Jenny-penny Skrevet 31. januar 2009 #18 Skrevet 31. januar 2009 I mitt bryllup kunne folk komme i hva de ville! For meg er det viktigst at damene føler seg komfortable i det de har på seg, og kommer pyntet for å feire vår dag! Men jeg vil si at antrekket på innbydelsen tilsier litt hva man kan. På vår innbydelse stod det antrekk: Pent. vi hadde ett avslappet venne bryllup, men jeg ville aldri selv stilt opp i sort.
Gjest Skrevet 31. januar 2009 #19 Skrevet 31. januar 2009 Jeg hadde absolutt ikke blitt sur om noen dukket opp i mitt bryllup i sort kjole. Regner med at de fleste ønsker å pynte seg på en slik dag og vil ta seg godt ut. Hvis de da føler seg vel og pyntet i en sort kreasjon så greit for meg:) Jeg er ikke så opptatt av etikette at jeg lar det gå ut over venner og familie.
~sjiraff~ Skrevet 31. januar 2009 #20 Skrevet 31. januar 2009 Hvis du leser på skikkogbruk.no så er det ikke så standhaftige ang. svart kjole der. Ellers signerer jeg lotp. Det viktigste er at gjestene mine koser seg, føler seg vel og ikke minst er der!
mamarama og lille banan Skrevet 31. januar 2009 #21 Skrevet 31. januar 2009 visste ikke at det ikke var "lov" med svarte kjoler jeg. hadde ikke brydd meg det grann om noen dukket opp i svart i mitt bryllyp heller. så lenge ikke noen andre dukker opp i brudekjole hadde jeg vært fornøyd
erteposen + 4 Skrevet 31. januar 2009 #22 Skrevet 31. januar 2009 Jeg har ikke på meg svart i bryllup fordi om en leser skikk og bruk bøker og snakker en del med den litt eldre garde for hva som passer seg er helstort og hvit kjole noe som ikke er passende. Har vært toastmaster såpass mange ganger at jeg delevis under tvang måtte lese meg litt opp, og i noen samfunnslag er dette en uskreven regel. I mitt bryllup må folk komme med hva de vil. Har til gode å se noen bli sendt hjem, men klart det blir tisket litt om de som bommer veldig med antrekket. Noen har "lov" til å bomme, om du er den ekstentriske litteraturprofessoren eller sprø kunstneren i familien, men vanlige gjester bør kunne holde seg til skikk og bruk. Er familiene som holder bryllup av et godt slag ville de aldri kommentere eller på noen annen måte vise at de ikke synes et antrekk er passende:)
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 31. januar 2009 #23 Skrevet 31. januar 2009 Jeg har nettopp giftet meg og skal snart ha fest. Hadde ikke brydd meg et sekund om gjester hadde tatt på seg svart. Men ville ikke valgt det selv. Syns personlig det er finere med litt farge i et bryllup, men det er bare min personlige smak. Hvitt derimot, hadde jeg heller reagert litt på.
Brava Skrevet 31. januar 2009 #24 Skrevet 31. januar 2009 Ja, hos oss hadde vi leid inn klespoliti som sto ved inngangen og sendte gjester med sort, rød eller hvit kjole hjem igjen. I mitt bryllup er det mine regler og autoritet som gjelder... ha ha, nei- jeg driter i det. Giftet meg i grønn kjole og gjestene kunne ha på seg hva de ville. Bryr meg fint lite. Har også gått i sort kjole som gjest i flere bryllup. Men da har jeg vært sikker på at brudeparet ikke har konservative regler angående klesantrekk i bryllup, i henholdt til klassisk skikk og bruk.... Forøvrig er oppdaterte regler for skikk og bruk også lite standhaftige på temaet omkring sort kjole i bryllup.
lÅktiHaUDe Skrevet 31. januar 2009 #25 Skrevet 31. januar 2009 Jeg bruker ikke sort selv i bryllup, men for min del må gjestene komme i hva de måtte ønske så lenge det ikke er joggebukse. Viktigste er at vi har det hyggelig sammen og at vi alle har fått en kjekk og minnerik dag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå