Gå til innhold

låner barnehagen bort MINE ting til ANDRE??

Anbefalte innlegg

Skrevet

dette er HI!

ser det er delte meninger om dette. flere som spør hva om jeg hadde glemt votter en dag. ja, da håper jeg barnehagen ringer og sier ifra om det! så må jeg komme med votter. jeg jobber en halv time unna bhg, men synes det er helt greit.

jeg jobber selv i barnehage og vi har fått STRENG beskjed om å ikke ha ekstra tøy i barnehagen fordi dette er det minste foreldrene kan ordne for barna sine. alle SKAL ha med nok tøy til barnet sitt. og har det ikke det så ringer vi. dette høres nok strengt ut, men det har seg sånn at selv om du glemmer bare en gang. så er det de som "glemmer" HVER gang! de lar vær å kjøpe dette til barnet fordi "barnehagen har da alltids et par votter"! det var de barna som alltid hadde med nok tøy som måtte låne bort til de som alltid hadde for lite. vi kunne jo ikke sende med tøy som er brukt av en annen hjem til eier av tøyet og så "her er skiftetøyet ditt. skittent og brukt, men ikke av barnet ditt".

det vi gjorde før var å sende det med den som hadde brukt det hjem for vasking, men ofte kom det aldri tilbake! de syntes vel det var greit å ha ei ekstra bukse eller genser.

synes ikke man skal regne med svinn i barnehagen. hvorfor navner man klær da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En som er skolert nok til ikke å bruke overdreven tegnsetting.

Skrevet

Vet du, HI, jeg er så enig så enig med deg! Noen foreldre lærer kun på en måte, og det er å bli oppringt for å komme med votter e.l. til ungen.

For min egen del vil jeg absolutt ikke at lillegutts klær skal lånes bort når den tid kommer at han begynner i barnehage. Han bruker kun ulltøy, og av uteklær kommer vi nok også til å satse på litt dyrere klær for barnehagebruk. Ikke under noen omstendigheter skal andre barn låne klær som jeg har sendt med min unge i barnehagen. Grunnen er både vasking og slitasje.

Pose er også helt uaktuelt å låne. Posen vår er ment for vårt barn, og ingen andre skal ligge i denne. Han sover alltid i den på dagtid, og det blir jo omtrent som å la andre sove i ditt sengetøy!

Det finnes mange "slappe" foreldre som utnytter dette lånesystemet, de prioriterer ikke å kjøpe nok klær til ungene, og ikke trenger de å anstrenge seg for å huske å ta med heller, så lenge ungen får det den trenger i barnehagen.

Skrevet

Har jobbet i mange år i barnehage, i flere forkjellige og har aldri vært i en hvor det har vært normalt å låne av de andre barnas ting.

Hva om barnehagen låner bort et barns dress og så blir dressen ødelagt......., hvem er ansvarlig da. Foreldrene til banret som eier dressen, foreldrene til barnet som låner eller barnehagen.

Det er foreldrene til hver og et barn som har ansvar for a det er nok klær tilstede i barnehagen.

Og det skal ikke skje sitvasjoner hvor et barn ikke har skift, selv om foreldrene har lagt igjen mer en nok klær, fordi skiftklærne har vært lånt av andre barn.

Jeg ville heller at barnehagen ringte meg og ba meg komme med hva det nå skulle være at barnet trengte en å ta på andre barns klær. RETT OG SLETT FORDI JEG VILLE FØLT AT JEG MÅTTE ERSTATTE HVIS NOE BLIR ØDELAGT. Og om alenemor med dårlig råd har jeg nok med å kjøpe det barna trenger.

Hadde mitt barn klart å ødelegge et klesplagg til mange hundre kroner så hadde det vært hardt for meg å skulle finne de pengene for å erstatte.

Samme sitvasjon hvis et annet barn lånte mitt barns dress eller annet dyrt klesplagg, og hverken barnehagen eller foreldrene ville gi meg erstatning.

Jeg passer alltid på at mine barn har et par skift liggende om de blir våte og nok av uteklær så de ikke blir kalde. Så får de andre foreldrene passe på sitt barn.

Hadde det værrt fullstendig krise og foreldrene til andre barnet var langt unna så kunne de låne men da skulle jeg også bli spurt først. Barnehagen kan faktisk ta en telefon å spørre.

Jeg har fått fortalt av ei venninne at ho en dag kom og hentet jentungen som var kjempekald og bare hadde tynn dress på seg ute, fordi barnehagen hadde lånt den tykke nye vinterdressen til en annen unge. Og at barnet hennes var lei seg fordi ho ikke fikk ha på seg den nye dressen sin selv. (jenta hennes er 5 år.)

Og når ho tok det opp med dem så mente personalet at jenta måtte jo lære å dele.........

Kjente jeg ble kjempesint når jeg hørte det, I de 10 årene jeg har jobbet i barnehage har jeg aldri opplevd at noen kunne finne på å gjøre noe slikt.

Og dere som sier at det stakkars barnet som ikke har skift.... ja det er synd på det barnet. Men det er sånn at noen foreldre glemmer karnsje en gang. Mens andre foreldre glemmer igjen og igjen og igjen med vilje.

De ser ikke poenget med å kjøpe to par votter for andre barn har jo flere par og da kan deres barn låne også videre.

Dette har ikke med dårlig råd å gjøre, de bare gidder ikke.

Ting ordner seg jo alltid alikevel , så hvorfor skal de ta ansvar.

Og at de legger to barn i voksi posen er noe av det værste jeg har hørt.

Tror jeg aldri jeg kunne kommet på av meg selv.

Da får barnet som ikke har heller ligge inne. kan ikke tenke meg det er så godt for barnet å sove, helt klint oppå et annet barn heller.

De stedene jeg har jobbet låner vi ikke ut voksiposer om den som eier det ikke er der engang.

Skrevet

er litt enig med hi jeg, enkelte ting er det greit å låne, som sokker, strømpebukser, votter ol. men forventer da å få det vasket og i samme stand tilbake. ull klær synes jeg ikke er greit, for det kan lett vaskes feil og ødelegges som noen under her nevner. dress har vi bare en av hengende i bhg, så den er det ingen mulighet for å låne.men tror ikke jeg hadde synes det var greit heller, dresser er dyre, og synes ikke andre unger trenger å slite på den. en ting er jeg gannske streng på, og det er luer. synes ikke noe om å låne bort luer fordi det er akkuratt slik lus sprer seg i bhg, barn som bytter eller låner andres luer, og det sprer seg ikke så lett ellers. heldigvis har bhg til datteren min egne utlåns klær til de som har glemt.

Skrevet

Helt greit å låne, om det er krise/engangstilfelle. Grensen min går ved luer! Vil ikke ha lus og da blir jeg ikke blid.

I min datters barnehage (fam.bhg) viser det seg at jeg har vært den som har holdt 8 barn med solkrem i vår og sommer.. vi var de eneste som hadde.. og da den var tom, måtte jeg jo kjøpe ny for at min datter ikke skulle bli brent!

Synes ikke noe særlig om det nei.

Skrevet

Et barn som er så uheldig at det har fått foreldre som ikke klarer å ta med varme nok klær. Synes jeg absolutt burde få lov å låne varme tørre klær som ligger på plassen til en unge som var heldigere og ble født med foreldre som heller tar med for mye en for lite. Synes ikke barnet burde straffes, for foreldrenes feil. Synes det er så trist med barn som går og fryser hele dagen, uten at foreldrene forstår viktigheten av å passe på.

Har selv jobbet i barnehage og har selv måttet kle på og sende ut barn som kom til å fryse. Selvom jeg lånte fra andre barn når jeg kunne (når jeg visste at foreldrene synes det var ok.) Det er skikkelig vondt å måtte gjøre det i barnehagen er man tross alt veldig lenge ute. Låne klær er fint, men problemet er at når barna låner disse kommer de ofte ikke tilbake til barnehagen. Noen foreldre hjelper det ikke å mase på, de glemmer å ta med både egne klær lånte klær og nok mat.

Rart i grunn at de voksene har så vanskelig for å dele. I barnehagen når det var et barn som sa at de var mer sultene, eller ikke hadde med mat. Var det straks andre barn som tilbøy dem en skive som de selv ikke trengte. Eller en ekstra genser de hadde på plassen. Barna lyste opp og for dem var det stort sett en selvfølge å dele med de som ikke hadde selv.

Skrevet

Rart at voksne ikke vil dele? Ærlig talt, jeg sparer penger hver måned for å kunne kjøpe nok klær til vinteren til min unge. Det er da klær som skal tilfredstille en del spesielle krav pga mange omstendigheter, og de koster skjorta og skal spesialvaskes. Det er IKKE ok at andre barn bruker disse klærne. Jeg har opplevd at det ble ødelagt av andre barn, og nektet erstattet av foreldrene, og det kostet meg 600 kroner. Det er MYE penger for meg. Det er derfor aldri greit at andre barn låner mitt barns vinterklær, men det er helt ok å lne bort billige bomullsgensere, strømpebukser osv.

Jeg fatter ikke at noen kan mene at det er en plikt å låne bort dyre plagg når erfaringen tilsier at man enten ikke får det igjen, eller det går istykker. Da må det være barnehagens ansvar å kle opp dårlig utrustede barn. Jeg betaler nok for plassen og utstyr om ikke jeg skal sponse andre unger også.

Skrevet

Synes synd på de barna som gjentatte ganger fryser hele utetiden jeg, fordi foreldrene ikke tar med varme klær. Mens de sitter gode og varme på et kontor hele dagen. De skulle blitt tvunget ut i kulda selv , for å se hva de utsetter barna sine for.

Skrevet

det er foreldrenes ansvar å sørge for at sitt barn har det de trenger i barnehagen

hvis ungen ikke har med varme nok klær syns jeg faktisk det er barnehagens oppgave å sørge for at foreldrene får klar nok beskjed slik at det ikke skjer igjen

at barnehagepersonell låner ut min jentes klær til late foreldres unger hadde jeg ikke likt i det hele tatt.

alle kan glemme, og det gjør de fleste en gang imellom, derfor har vår barnehage en egen skuff med låneklær som tilhører barnehagen.

sjelden min mister klær i barnehagen

lus har hun heller ikke hatt

Skrevet

hvis noen barn har det sånn så kan ikke barnehagen ha gjort en veldig god jobb i å forklare med teskje hva de må ha liggende til barnet i barnehagen?

en liste med må-ha-med-ting er kanskje lurt

Skrevet

HI igjen hær. vi sender ut utstyrsliste til alle foreldre i bhg. også til fremmedspråklige, på deres språk. men fremdeles er det de som ikke har med nok klær til barna sine. det er faktisk de som er så frekke at de tar med låneklærne hjem og har de på neste dagen eller senere i bhg igjen. de leverer det ikke tilbake. da får de det med teskje, men de vet at barnahagen ordner opp, så de lar vær å ta med.

jeg har ikke nok klær til å holde de andre barna varme. som en av dere over sier, jeg sparer gjennom hele året for å ha nok til gode klær til barnet mitt, så hvorfor skal ikke andre det? min erfaring sier også at det er ikke bare de som ikke har råd til klær som ikke har med nok heller. det er i flere tilfeller de som ser på det som "enklere" å få låne klær av bhg. FORDI: hvis de er våte legger vi klærne deres i tørkeskapet, så når de blir henta har barnas klr tørket og de kan ha på de hjemme. dvs; en mindre klesvask! enkelt og greit!

Skrevet

da er det jo bare en ting å gjøre, de dagene barna ikke har med det de trenger ringer man og ber foreldrene komme å hente. enkelt og greit

Skrevet

ja, det var det vi begynte med etterhvert:)

HI

Skrevet

En ulldress til 1200 kroner tåler vel at flere unger bruker den:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...