Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #1 Skrevet 29. januar 2009 Jeg blir mildt sagt rystet over at enkelte tror det er inkompetanse som gjør at ting ikke fungerer optimalt i Nav. Vet dere at dette er den største velferdsreformen gjennomført noensinne? Sannsynligvis vil det ta flere år før alt går på skinner. Kravet til kunnskap og opplæring er mildt sagt enormt, og vi som jobber der føler vi løper fra vi kommer til vi går. Jeg vil særlig komme med to kommentarer: 1) Grunnen til at papir av og til kommer på avveie er at det er skilt ut kontor som jobber med ulike ting over hele landet. F.eks sender vi fra vårt kontor reiseoppgjør et sted, brillestønad et sted, foreldrepenger et sted osv. Dette er politisk bestemt og går på å ha arbeidsplasser rundt omkring i landet. Godt mulig at dette ikke er beste løsningen, men det er i tilfelle et problem som må tas fra Storting og regjerning, ikke av den enklte Nav-medarbeider. 2) I løpet av en dag på jobb får vi et helt ekstremt antall meningsløse henvendelser som opptar fryktelig mye av vår tid. Jeg anslår at jeg bruker halve min arbeidstid på slike henvendelser. Eks: når blir barnetrygden utbetalt denne mnd? (hva med å se på Nav.no) Hvor mye får jeg i dagpenger hvis jeg blir permittert? (hva med å se på Nav.no) Har jeg fått utbetalt trygda min denne mnd (hva med å sjekke kontoen din?) Hva skal jeg skrive på punkt 7 på søknadsskjemaet om foreldrepenger (det står faktisk på framsida av skjemaet hvordan det skal fylles ut) Hvor mye vil jeg få i bidrag? (hva med å bruke bidragskalkulatoren på Nav.no?)
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #2 Skrevet 29. januar 2009 He he he ja om du får alle spørsmål om utbetalingsdato av div stønader, som også stilles her til enhver tid, ja da forstår jeg at det tar lang tid hos dere:) Men si meg, er det ikke mulig å "stenge" telefonen noen timer? Mamma jobber i staten og der har de telefontid mellom kl. 11 og 14. Men de jobber fra 08:00 til 15:30
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #3 Skrevet 29. januar 2009 For de aller aller fleste gjelder det jeg, meg og så meg selv. Dette merker jeg i min jobb også. Og jeg jobber hos grossist/distribusjon av varer til dagligvare/storhusholdning. Det er mange som klager og klager og ikke selv skjønner at deres klage er med på å gjøre at ting går enda tregere.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #4 Skrevet 29. januar 2009 Men jeg da om må bruke nav nå. Jeg kan ikke tenke på at de ansatte sikkert er overbelastet. Jeg trenger pengene uansett hvordan folk styrer det systemet der. Jeg har vært borti mye tull fra nav nå, så jeg er møkk lei! Men i mitt yrke da, vi får inn pasienter. Ofte kutte. Jeg kan da ikke gå ut og skrive et sånt innlegg, å be dem ta hensyn til hvordan bedriften blir styrt. Man har et tilbud, å man tar det. Å folk klager om det ikke blir gjort som det skal. Selv om det som oftest ikke er de ansattes feil.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #5 Skrevet 29. januar 2009 Hvordan forklarer du da at jeg går personlig til nav-kontoret, leverer fra meg søknad om engangsstønad, den ansatte takker og sier at hun skal ordne med den. Det nærmer seg termin, og jeg går personlig til nav-kontoret og spør hvorfor jeg ikke har hørt noe fra dem ang. pengene. Og de påstår at det er fordi de aldri har fått papirene.. nytt skjema må fylles ut.. Så er det tid for å motta barnetrygd. De ber om kontonummer, og jeg sender det til dem. Men pengene kommer på sånn utbetalingsgiro. Så jeg går bort igjen. De har aldri fått kontonummeret. Fyller ut et skjema. Pengene kommer på utbetalingsgiro. Jeg går bort og krever at de legger det inn på dataen mens jeg står der og ser på. Endelig fikk jeg pengene mine. Mulig at de på nav her er unormalt dumme. Vi må også vise til deres egne lover for å få penger vi har rett på, fordi de ikke har peiling. Men jeg er helt enig i at det er unødvendig av folk å ringe med så teite spørsmål....
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #6 Skrevet 29. januar 2009 Kutte= akutte ja.. Gikk litt fort her..
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #7 Skrevet 29. januar 2009 Jeg må bare si at i det siste har jeg fått SÅÅÅÅÅÅ fantastisk god hjelp på NAV - på flere avdelinger at jeg nesten har svima av.. Har gått og smilt hele dagen! Men jeg vet det er ei på navkontoret jeg tilhører som ikke burde jobba med mennesker. Hun er ei hurpe uten like, og jeg kjenner flere som har hatt henne som saksbehandler og har grini hver gang de har snakka med a. Hun gjør alt hun kan for å forsinke og forhindre utbetalinger av ting de har krav på. Men det jobber forskjellige mennesker i Nav og, som alle andre steder. Jeg synes Nav har gitt meg 110% i forsøk på å hjelpe meg. Jeg ringte og ang hjelp til å fylle ut et skjema, og det var godt jeg fikk, for jeg hadde missforstått hva de mente. Hadde fyllt ut helt feil, og tapt på det om hun ikke hadde hjolpet meg. Men hun var ikke oppgitt fordet. Hun var veldig hyggelig og hjelpsom og hjalp meg gjennom skjemajungelen. Til deg som jobber på Nav her inne, ikke døm alle som trenger hjelp med utfylling av skjemane deres. De er helt greske i mange tilfeller, det er og mulig den du snakker med har dysleksi og ikke skjønner hva som står skrevet av vedtak og regler på nettet. Ikke alle har internett heller for den saks skyld. Ja, det er internett på bibliotek og post som man kan bruke, men om man feks ikke kommer seg ut , og derfor er Navbruker så må man jo nesten bare ringe dere, og spørre, Ikkesant????
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #8 Skrevet 29. januar 2009 1) Javisst bør problemet tas med de høyere makter, men det er da ikke uvanlig at de som sitter nærmest kunden må videreformidle kundens misnøye til sine overordnede. 2) Ikke alle har tilgang til nettet. I gamledager var det (tro det eller ei) helt vanlig å ringe dersom man lurte på noe. Ikke alle nav-skjema har gode nok forklaringer på utfylling. Det er ikke alltid de som jobber i nav vet hvordan skjemaene skal fylles ut heller. Jeg er forresten ikke av dem som mener nav-ansatte generelt er inkompetente.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #9 Skrevet 29. januar 2009 Du gir jo nav et enda dårligere rykte ved å skrive innlegget ditt. De fleste kvier seg nok fra før når det kommer til å kontakte nav siden mange av dere ikke vet hva dere driver med, og nå får man altså vite at alle navansatte ser ned på klientene fordi de spør dumme spørsmål.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #10 Skrevet 29. januar 2009 1) Vi formidler til stadighet de tingene som ikke fungerer videre oppover i systemet. Jeg tror ikke brukeren ser problemene klarere enn vi som jobber her. Problemet er all den tiden vi må bruke på å høre på folk sine klager, for dette gjør at vi ikke får gjort nokl av de tingene vi burde gjøre. 2) Jeg forstår de vordende pensjonistene som ringer for å få beregnet sin fremtidige pensjon. Men disse er vel omtrent de eneste som ikke har internett. Gamledager er over.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #11 Skrevet 29. januar 2009 Det som irriterer meg mest er at, veldig mange av disse spm som du ser på som dumme, kan dem jo pokker meg ikke svare på på mitt lokale nav kontor. Så hvis ikke enkelte av de i nav kan svare på dem en gang, hvorfor er det da dumt at folk som ikke jobber på nav spør? Nav sidene, er heller ikke lette å skjønne seg på, det er MINIMALT med info der. Å så er det mange som fremdeles som ikke har internett, å mange av de som har det, vet ikke at nav siden eksisterer en gang.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #12 Skrevet 29. januar 2009 Helt greit at noen trenger hjelp, men jeg skal si deg at de fleste som ber om hjelp til å fylle ut et skjema har ikke en gang ført på navnet og adressa di. Og det antar jeg at alle greier til tross for aldri så mye dysleksi. Dersom folk hadde lest informasjonen og fylt ut alt de greide, for så å be om hjelp- ja da skulle jeg ikke sagt noe. Men når de tar opp en time av en saksbehandler sin tid for å sitte inne på et kontor å fylle ut skjema, ja da begynner jeg å lure. Ikke bryr de seg om køen som vokser heller. Noen mener attpåtil at siden de syns det er vanskelig å fylle ut så skal jeg gjøre det for dem (og da snakker jeg om vanlige oppegående mennesker).
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #13 Skrevet 29. januar 2009 1) For å formidle kundens meninger, må du vite dem. Det er ikke sikkert kunden har de samme meningene som deg om hva som fungerer og ikke. Hva du tror er like irrelevant som hva andre tror. Kunden ser saken fra en annen side, og med andre forutsetninger enn deg, det har ikke nødvendigvis med klarhet å gjøre. Lag en klageboks på venterommet og sørg for at konvolutter, papir og penn ligger tilgjengelig, sørg for å få en klageknapp tilgjengelig på alle sider og skjemaer på nav.no. Hvis det er noen trøst, er det mange andre som også må bruke arbeidstiden sin til å høre folk som klager over nav. 2) Gamledager er over, men telefonen eksiterer likevel fremdeles. Hvis det er så viktig å ikke få spørsmål på telefonen, burde dere kanskje la være å ha telefon i det hele tatt. Det er vel ingen grunn for dere å ringe til noen heller da, nå som alle er på nett. Men hvor du har det fra at pensjonistene omtrent er alene om å ha internett, er jeg spent på.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #14 Skrevet 29. januar 2009 På Nav.no er det en alfabetisk oversikt over alt fra alle typer stønader til utbetalingsdatoer. Nettsiden er faktisk svært god og informativ. Det er denne jeg selv bruker for å finne svar på spm. jeg ikke kan svare på umiddelbart når folk ringer (og da kunne de jo like gjerne funnet det selv).
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #15 Skrevet 29. januar 2009 Da tror jeg iallefall ikke folk hadde blitt veldig fornøgde. Vi har problemer med å ta unna de telefonene vi får mellom 09.00- 15.00. På noen tidspunkt (alle må jo slevsagt ringe i lunsjen) har vi ca 20 min ventetid. Når så alle som kommer gjennom etter å ha ventet skal bruke fem min på å beklage seg over at de måtte vente får jeg lyst å spørre dem om de ikke tror ventetiden hadde blitt kortere om ikke alle måtte beklage seg.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #16 Skrevet 29. januar 2009 Håper da inderlig at du har mer oversikt over hva skjemaer heter, hvilke ord du skal søke på, og hvor du skal lete på nav.no enn alle oss andre. Og hvordan skal folk vite hvilke ting det er du kan noe om uten å lete, og hvilke du må lete på nettet etter? Jeg går til lege også jeg, selv om jeg kan finne mengder av medisinsk litteratur på nettet.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #17 Skrevet 29. januar 2009 Det er ikke vanskelig å finne fram på den, men infoen der er ikke god nok. Først titter jeg på nav sidene (for vil helst ikke ringe til mitt lokale nav kontror da de ikke kan noen ting, det er så ille der at det er ansatt en ekstra person bare for å rydde opp), å ofte så står ikke det jeg faktisk ønsker å vite der, det står bare kort fakta. Hjelper ingenting at siden er bruker vennelig, når det ikke er tilstrekkelig med info der.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #18 Skrevet 29. januar 2009 Jeg synes det nye nav er et dårligere tilbud til forbrukeren. Hadde dette vært en privateid bedrift hadde det rett og slett ikke fungert. Det hjelper ikke at motivet bak den nye nav er god, når gjennomførelsen er så dårlig. Jeg har aldri i min levetid hørt så mange mennesker som er misfornøyd med nav, som nå etter omleggingen. Det er klart det det tar tid å blir annerlede, men det får være måte på.. Nav er blitt upersonlig. Jeg har ikke lenger bare en saksbehandler å snakke med. Jeg må sitte i kø i en evighet før jeg kommer til ulike mennesker som ikke vet en døyt om saken min. Tar en evighet å få snakke med den jeg skal anskke med. Må nesten bestille time en uke i forveien for å gi en beskjed. Den ene vet ike hva den andre har sagt osv osv.. Når så mange mennesker klager på at etat ikke fungerer, nytter det ikke å sette alle piggene ut og forsvare seg opp og ned i mente, da legger man seg langflat og ser på hva som kan endres. Jeg mener selvsagt ikke at EN stakkars nav-ansatt skal ta hele skylden, men det må da ikke være noen tvil lenger om at systemet ikke virker.. Det var faktisk bedre før og jeg har hatt med nav å gjøre i årevis og kommer til å ha med dem å gjøre i mange mange år til, av grunner jeg ikke orker gå inn på...
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #19 Skrevet 29. januar 2009 Jeg har opplevd at disse "meningsløse" henvendelsene er helt nødvendig. "Jeg har ikke fått penger, HAR dere overført foreldrepengene?" ....ikke det nei, nei, hva gjør jeg da? eller nå som sambo ble arbeidsledig og ingen vedtak kommer fra NAV; Skal vi vente, eller skal vi ringe dem? Slik som NAV roter med papirer risikerer vi at de har kastet bort alt og aldri kommer til å utbetale noe - og i tillegg risikerer vi å få et surt svar som "Dette skulle dere ha ringt om FØR" dersom vi IKKE ringer og etterlyser, og alt viser seg å være borte. Det er kanskje ikke de ansattes feil at NAV har blitt som det har blitt, men det er virkelig ikke brukerenes feil at NAV har problemer med omorganiseringen.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #20 Skrevet 29. januar 2009 Jeg var på tre NAV-kontorer sist uke for å melde meg arbeidsledig. Ble sendt fra sted til sted, men traff KUN hyggelige og hjelpsomme NAV-ansatte :-) Har ingenting å utsette på dere ennå.
Magehus Skrevet 29. januar 2009 #21 Skrevet 29. januar 2009 NAV er et eneste stort kaos!!! Ved mitt kontor har jeg enda ikke møtt på en som kan gjøre jobben sin tilfredsstillende! Har grunnet sykmelding og baby med termin i januar vært i kontakt med de siden september. Da i forbindelse med sykepenger, foreldrepenger, overgangsstønad, barnetrygd og barnebidrag. Samt at jeg leverte en søknad om å få fortsette studiene til tross for min sykmelding fra arbeid. - I september fikk jeg beskjed om at det var aaaltfor tidlig å levere diverse søknader i forbindelse med den nye babyen. Dette kunne tidligst leveres i november. Leverte 27. november. Var innom 30. desember - OS og foreldrepenger var innvilget. Barnebidrag kom automatisk etter fødsel. 20. januar fikk jeg ingen penger. Sendte mail og spurte hva som hadde skjedd. Fikk følgende tilbake: "Beklager at du har blitt feilinformert. Dine søknader er ikke behandlet": Sendte så mail tilbake og har ringt flere ganger denne uken - ingen vet hvorfor de ikke er behandlet. Jeg får heller ikke svar på mail og min inkompetente kontaktperson "vet ikke hvorfor...". - I forhold til barnebidrag ble denne søknaden avslått. Min kontaktperson mente det var fint å søke om dette. Jeg søkte. Fikk selvsagt avslag, da man ikke kan søke om det før etter at barnet er født. Dumme meg som hørte på hun som jobbet på NAV! Spurte tilfeldigvis om jeg måtte søke på nytt, eller om den ble automatisk vurdert igjen etter fødsel. Jeg måtte selvsagt levere ny søknad. Dumme meg igjen som ikke visste det!? - Fikk aldri svar på min søknad om å fortsette skolen til tross for sykmeldingen fra arbeidsplassen. Den hadde visst forsvunnet. "Det er sikkert i orden", fikk jeg beskjed om da jeg kom innom. "Sikkert i orden" er ikke nok svar for meg. Jeg trenger et ordentlig svar, svarte jeg. Tilbød meg å levere en ny søknad per post. "Neida. Det er ikke nødvendig. Det er nok ikke noe problem at du gjør ferdig semesteret". NAV, ja... - Sykepengene mine har uteblitt. Til tross for at alle sykmeldinger er levert og stemplet mottatt med en gang jeg har fått de. De har selvsagt overlappet! Alle gangene jeg har vært i kontakt med NAV - dessverre flere ganger i måneden siden september - har de rotet det til. Ingen av søknadene mine har gått knirkefritt igjennom, og fortsatt sitter jeg med søknader som ikke er behandlet og mangler pengeutbetalinger! OS, som kan betales fra to måneder før babyen kommer, er ikke behandlet enda. Spurte om det var vanlig med denne ventetiden - Nei, det var det ikke. Men hun kunne ikke fortelle meg hvorfor den ikke var behandlet. NAV ER ET MØKKHØL! Når ingen av de som jobber der kan systemet, hvordan skal da en stakkar som skal benytte seg av tjenestene deres ha sjanse!? JEG BLIR GAAAL!!! Forresten. Sendte mail og etterlyste status på søknadene mine den 20. januar. Ringte og purret på mandag og tirsdag. Har fortsatt ikke fått svar! NAV, NAV, NAV!!!
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #22 Skrevet 29. januar 2009 Nå kommer vel du til å klikke i vinkel Men man kan faktisk søke etter barnet er født, ei venninne av meg gjore det. Ikke noe stress, så kanskje hun som behandlet saken din heller ikke hadde peiling. Men ja, det er utorlig plagsomt å få feil svar fra nav, er trist at man ikke skal kunne stole på at de som jobber der vet hva de snakker om. Ikke at man skal vite alt om alt i jobben sin, ingen som gjør det, men om man ikke, vet så bør man si det, å samtidig si at men jeg skal undersøke det for deg, å så skal vi ringe deg oppigjen.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #23 Skrevet 29. januar 2009 Hva med å ansatte flere folk for å få unna jobben fortere? Nå som samfunnet har kollapset er det vel på høy tid at bemanningen økes?
Magehus Skrevet 29. januar 2009 #24 Skrevet 29. januar 2009 Jeg ordla meg nok klønete. Raseriet økte etterhvert som jeg skrev og tenkte på mengden inkompetanse på samme sted Vet jeg kan søke etter fødsel. Måtte jo finne det ut selv, da hun som jobbet der ikke visste og bare laget kaos for meg. Du skriver "ikke noe stress". Poenget er at det ER stress! Det er slike ting som skaper stress og unødvendig aggresjon for meg! HELT ENIG MED DEG i forhold til at man kan undersøke dersom man ikke vet. Ingen vet alt, selv ikke i sin egen jobb, men da kan man ikke late som man vet heller. Sjekk opp og gi tilbakemelding.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #25 Skrevet 29. januar 2009 Sikkert ikke greit å jobbe på NAV. Av og til kan det å jobbe med mennesker være en utrolig utfordring når man som ansatt møter folk som er frustrerte over systemet, syke, slitne, eller bare utålmodige og ufine.. Men ikke for å være hard, det er en del av jobben. Man må regne med å møte alle slags mennesker i alle slags livssituasjoner og personlighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå