Gå til innhold

Staveleif????Hormoner.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan være hormonene som tar overhånd, men er det så mange som ikke kan skrive ordentlig norsk. Er inne å leser på ulike forum og det er helt utrolig hvordan folk skriver visse ord... Jeg kjenner jeg blir irritert....men det er sannsynligvis hormonene.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg irriterer meg grønn. Irriterer meg like mye, gravid eller ei. Mye forferdelig norsk ute og går.

Skrevet

Jeg synes det motsatte...irriterer meg over at dere ikke bare kan overse at folk skriver litt feil og heller se hva beskjeden i innlegget til folk er...jævla kjedelig hvis man skriver inn og lurer på ting eller trenger råd om ting som er mer i det sårbare hjørnet ,så da man får svar er det bare hakking om hvor mye skrivefeil man har! Ærlig talt..er vi ikke voksne folk her..går det ikke an å oppføre seg...jeg skriver faen ikke rett jeg heller asså,men jeg forventer ikke at folk skal spytte i tryne mitt her inne fordet>!

Skrevet

ååååå heeeii:) Der traff jeg gitt......det var hele grunnen til at jeg opprettet en liten sak med min frustrasjon over manglende rettskriving i et eget tema. Jeg har da aldri kommentert rettskrivingen til noen i en sak hvor man diskuterer noe annet. Ei heller ikke svart på spørsmål, bare fordi noen har en skrivefeil. Poenget var å få ut frustrasjonen på at noen ikke kan skrive gikk, hvorfor, hvem, de, det, osv rett. Og som jeg nevnte i hovedinnlegget er dette sannsynligvis bare hormoner....men som jeg skjønner er noen verre angrepet enn jeg....

Skrevet

Ja det har seg sånn at jeg er skikkelig fed up av av klaging på at folk har litt skrivefeil...det er utrolig mange som har dysleksi..og derfor skriver de feil..også noen som har det litt travelt når fingrene durer over tastene...folk er ikke perfekt...og jeg føler at det er skikkelig råttent å angripe folk for dette..noen kan ta det mer innover seg enn andre..har opplevd flere tråder her hvor folk blir angrepet pga dette og ikke får svar på hva de lurte på i innlegget sitt i det hele tatt fordi en el annen idiot velger å gjøre om tråden deres til en debatt om hvor feil HI evt skrev. Jeg er kanskje iogså preget av hormoner..men jeg måtte bare få sagt det...for jeg r ganske lej av dette nå...er utrolig mange ufølsomme mennesker på dette forumet asså..jeg har sikkert hundreogørti skriveleifer i mine innlegg som sagt,og jeg nekter ikke for det,men jeg regner med du skjønner hva jeg mener alikevel?

Skrevet

Errr... Jeg leser ikke alt som blir skrevet på BIM, men jeg har ikke sett så mange tråder utenfor kranglesidene som "angriper" dårlig norsk. Man søker ikke trøst og radgivning på kranglesidene, her diskuterer man.

Det er ikke så mange dyslektikere, de aller fleste dårlige rettskrivere lider av latskap, dumhet og/eller uvitenhet.

Skrevet

"det er rimelig å anta dysleksi hos 3-5 % av elever..." (Leksikon, s. 260).

Dette er ikke "utrolig mange".

Det er "utrolig mange" som ikke gidder å lese korrektur eller lære seg generell norsk grammatikk!

Jeg er så innmari lei av at det skal skyldes på en dysleksidiagnose dersom man skriver dårlig norsk. Dette er ikke rettferdig for de som faktisk har denne diagnosen - at slappe, læringsmotvillige slasker skal gjemme seg bak det faktum at noen har dysleksi. Jeg er selv lingviststudent og har lest mye om dysleksi. Har også jobbet med elever i skolen, som har denne diagnosen (som du for øvrig får etter utredning - du kan ikke "kalle deg en dyslektiker" fordi du mener du er det).

Felles for mange dyslektikere er at de leser og skriver veldig mye senere enn gjennomsnittseleven. Han, eller hun, skriver ikke alltid mange grammatiske feil. De er klar over diagnosen sin og ofte er det da viktig for de å nettopp UNNGÅ skrivefeil (derfor er det ok at en elev med diagnosen skriver kortere/bruker lenger tid enn medelever). Under press kan dette være vanskelig (for eksempel enkelttimeprøver). Når de blir slitne eller tiden begynner å renne ut, strømmer gjerne feilene på. Be meg gjerne om dokumentasjon, JuniBebis, så skal jeg anbefale deg en hel del god faglitteratur!

Det er ofte slitsomt og vanskelig å forstå enkelte innlegg her inne på grunn av alle skrivefeilene. Er det så vanskelig for HI å lese over innlegget sitt en gang etter at det er ferdigskrevet, slik at en stakkars leser kan forstå det, uten å leke "fyll inn korrekt tegnsetting-leken", da innlegget er fullstendig blottet for punktum, komma og stor bokstav.

DET bør i alle fall Ola Nordmann kunne!

Det som irriterer meg GRØNN (!!!), er den nye formen for grammatikkovergrep - orddelingen.

Eller - "ord delingen", som de fleste her inne ville skrevet.

REGEL:

ORD SKAL IKKE DELES!!! ALDRI!

Trenger da vel ingen regel for å forstå det???

Skrevet

takk skal du ha;) Nå ble jeg litt glad:) Det var faktisk en grunn til at jeg skrev dette under forumet "kranglesiden", hadde inntrykk av at det var akkurat dette forumet som ville være det rette... Jeg er veldig enig med "magen til mamma:)FØDEKLAR", jeg er selv lærer og har elever med dysleksi og det "junibebis" sier er på mange måter et hån mot de som sliter med denne diagnosen. Det er på samme måte som at AD/HD er blitt ett skjellsord som brukes om barn som gjør noe de ikke burde ha gjort...

Skrevet

Herlighet da mennesk:-P Du over HI her virker jo helt vill:-P Jeg skjønner hva dere mener med at det er irriterende...men er det så utrolig vanskelig å skjønne det andre veien og da? tydeligvis:-P

Folk får vel lide i stillhet om hva de blir irritert over da..for her inne går det jo ikke an å akseptere hverandres meninger;)

Skrevet

haha! tenk å irritere seg over noe så lite! funny=)

Skrevet

Men hvorfor skal man ta innlegg fulle av skrivefeil seriøst? Det er lett å tro at de som ikke klarer å skille mellom og/å er brødskaller

Skrevet

Du vet du er inne på "kranglesiden", ikke "la-oss-alle-plukke-blomster-i-solskinnet-sammen-og-løpe-i-gresset-på-engen-siden"?

På denne siden her kan oppegående mennesker diskutere og/eller få ut frustrasjon. Og de som føler seg truffet (eller angrepet!?), kan sitte og surve.

Du har nok mye, solid utdannelse å vise til, JuniBebis, da du mener jeg er "vill" som motbeviser dine tomme påstander med faglitteratur! Du henger jo indirekte ut dyslektikere med din uvitenhet - det synes jeg lite om. Du kan finne deg en blokk og en penn og tegne disse koselige sukkerspinn-figurene dine der, fremfor å blande deg inn i samtaler som tydeligvis blir for tunge for deg.

Dette er ikke et forum der alle må være enige med hverandre. Verden blir ikke noe bedre sted, selv om jeg adopterer ditt syn om at skrivefeil er kult!

Skrevet

Dette ble bare for dumt.:-P jeg henger ikke ut folk med skrivefeil ellr dyslektikere overhodet...jeg prøver å beskytte de...snakk om å få til å vri og vende på alt en person sier da!Er jo absolutt ikke noe poeng hvis dere ikke tåler at noen andre mener noe annet enn dere her...trenger ikke ta helt av.Vi er alle mennesker...og fordi om noen har en del skrivefeil gjør da faen ikke dere andre til noe bedre enn dem vel.

Skrevet

Kjukkebolla (Tjukkebolla?!) - ser du er JuniBebis i ny forkledning.

Du skriver "det er utrolig mange som har dysleksi..og derfor skriver de feil". Dette er på grensen til å henge ut dyslektikere. Du stigmatiserer og setter de i en gruppe der de slettes ikke trenger å høre hjemme. Felles for veldig mange dyslektikere er at de er veldig opptatte av å skrive korrekt (det er dog vanskelig for de, og tar lang tid). Gidder ikke sitte å gjenta meg selv, da jeg forklarte deg dette i innlegget mitt lenger oppe i tråden (da du kalte meg "vill"). Jeg tilbød deg tips om faglitteratur som vil støtte oppunder mine påstander også.

Det du gjør ved å hevde at dyslektikere skriver feil på grunn av diagnosen sin ("det er utrolig mange som har dysleksi..og derfor skriver de feil"), er ABSOLUTT ikke å beskytte de (selv om du slår meg som en person som kommer til å redde verden for dyslektikerne). Det er ikke å vri å vrenge på ting. Det er å fortelle deg at DU TAR FEIL!

Om jeg mener jeg er bedre enn deg fordi jeg hevder at å skrive grammatisk korrekt er viktigere enn å skrive sukkerspinntegn og å banne?! Det er vel ikke du i posisjon til å avgjøre?

Fordi om = selv om ("fordi om noen har en del skrivefeil...")

Skrevet

Du sitter og forteller meg at

Skrevet

Tja. Jeg er 12 dager på overtid, så har ikke nevneverdig annet å ta meg til..Takk for omtanken.

Jeg diskuterer meg forøvrig ikke gal, da det ikke koster meg en femmer å delta i en diskusjon.

Videre er jeg svært fornøyd med mitt eget engasjement også! Takk.

Navnet ditt provoserer meg dog grenseløst. Det innrømmer jeg at er lavmål - jeg burde selvsagt kunne heve meg over det, men det lyser mot meg hver gang du svarer på et innlegg.

Kan du ikke bare endre det til "Tjukkebolla"?! Hva er egentlig "Kjukkebolla"?

Skrevet

Jeg har sannsynligvis en litt annen dialekt enn deg og bruker ord anderledes. Må da få kalle em hva jeg vil...for min del kunne du kallet deg hva det skulle være og jeg hadde særiøst ikke brydd meg.Dessuten har det overhodet ingenting med saken her å gjøre. Så hvis du skulle fremstå som sakelig igjen så funke det heller dårlig dette. Jeg kommer ikke til å forandre meningen min uansett hva du sier eller hakker ned på. men du får bare fortsette.

Skrevet

Jeg tror ikke det er hormoner, for det er ikke så mange feil på andre forum for gravide. Bare her på BiM. Et godt tips til alle: På nettleseren Firefox kan man installere ordbøker som retter skrivefeil for dere! Enklere kan det ikke bli. Så når alle har lært seg forskjellen på sagt og sakt, kan dere begynne med å lese og/å reglene.

Skrevet

Men det er jo akkurat det som er så skremmende! At det er voksne folk som ikke kan enkel rettskriving.

Skrevet

Jeg er enig med Fødeklar. Og det andre svaret mitt, var ment for det tredje innlegget i dette temaet. Hater at jeg ikke kan endre mine egne innlegg. Kanskje det ville blitt mindre feil om innleggene kunne endres?

Ellers ville jeg kommentere at et en dialekt ikke skal ha en innvirkning på måten man skriver. Det finnes en haug med dialekter i Norge, men bare to skriftspråk.

Jeg tar ubevisst folk som prøver å skrive riktig mer seriøst enn de som ikke bryr seg eller har helt håpløse feil. Å skrive "sakt" er ikke noe som kommer av at noen har hastverk med å skrive. Blir det for mange skrivefeil i et innlegg må jeg bare hoppe over det. Og jeg vil tro at folk skriver her for å yte en mening andre skal orke å lese?

Jeg skriver ikke helt feilfritt selv alltid. Det kan gå fort, og jeg kan ikke endre innlegg her på BiM, men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg kan og/å regelen. Den er faktisk ikke vanskelig!

Skrevet

Jeg for min del synes ordet "staveleif" er fryktelig irriterende...

Skrevet

Eg skriver ein lett blanding av allt:)

Nynorsk, bokmål og dialekt..

hvis folk har problemer med å forstå.. er det synd for dem..

Skrevet

Helt enig med dæ tvilling_84 ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...