Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #1 Skrevet 28. januar 2009 Hvordan kan dere tro på Gud når dere ser og hører alt det forferdelige som skjer i verden?? Jeg tenker da spesielt på sykdom, mishandling, terror og krig. Hvis Gud er så god og passer på alle, hvorfor dør små barn av alvorlige sykdom? Hvorfor lider de seg gjennom lange sykehusopphold? Hvorfor blir de mishandlet til døde? Hvorfor blir de offer for kriger? Barn er uskyldige skapninger, og fortjener ikke noe vondt. Jeg kjenner at jeg blir så sint inni meg når jeg tenker på alle barn som lider, det er så ufortjent!! Det er så forferdelig å tenke på, jeg blir helt dårlig, det gjør fysisk vondt i hjertet.Hvis deres Gud hadde eksistert burde det ikke vært så mye elendighet!! Dette er grunnen til at jeg ikke er kristen, og nekter tro på Gud.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #2 Skrevet 28. januar 2009 Det er ikke Gud som er skyld i alt det onde som skjer. Det står i Bibelen at Gud har latt menneskene prøve å bevise at de kan styre seg selv, at de kan klare seg uten Gud. Djevelen er denne verdens hersker. Til en fastsatt tid, som ingen andre enn Gud kjenner, kommer han til å gripe inn, fjerne Djevelen og rydde opp på jorden. Fjerne all sykdom og død, og alle de som skader andre. Det aller viktigste er å huske at det er ikke Gud som står bak det onde som skjer!
Gjest Skrevet 28. januar 2009 #3 Skrevet 28. januar 2009 Å nekte å tro på gud, forutsetter ikke det at han finnes?
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #4 Skrevet 28. januar 2009 Jeg kan være enig i at han ikke er skyld i alt som skjer. Krig, terror og mishandling er menneskeskapt. Men uansett burde han gripe inn hvis han faktisk finnes, ikke la uskyldige barn dø i store smerter. Det er utenfor min fatteevne at det er mulig å tro på Gud når han lar slikt skje. Religion er roten til alt ondt tror nå jeg. Det hadde ikke vært mye krig i verden uten religion. Er du mor selv? Hvis barnet ditt hadde blitt tatt fra deg ved en grusom sykdom, en ulykke eller lignende? Hadde du fortsatt trodd like sterkt på Gud?
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #5 Skrevet 28. januar 2009 i grunn ikke. jeg nekter å tro at han finnes, så da finnes han vel ikke?
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #6 Skrevet 28. januar 2009 Du tror ikke han finnes, jeg tror han gjør det. Sånn er det med tro, den er forskjellig - og individuell.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #7 Skrevet 28. januar 2009 Hvis Gud skulle grepet inn, måtte han samtidig ha fjernet den frie viljen. Det er pga at vi har fri vilje at det skjer vonde og gale ting.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #8 Skrevet 28. januar 2009 Det er enkelt måte å slutte å bekymre seg over alt det fæle som skjer..GUD har en mening med alt,-liksom..Det tenkte sikkert lille "baby Grace" og "Baby P" også da mamma og pappa mishandlet de og de lå og gråt i senga si, skitten, kald og sulten på natta.... En dag i fjern fremtid vil vi få det godt, tenker sikkert småbarna som leter etter mamma og pappa i ruinene av GAZA, sulten med sår på kropp og i sjel og sinn... En GOD Gud hadde vist seg for disse små barna, som ikke kan velge om de vil følge "djevel" eller "gud",- til og med en "Djevel" ville latt disse barna vokse opp, få smakt på noe godt i løpet av oppveksten. bare for å lokke med hva de hadde i vente om de tilbad ham.... Om det finnes en GUD og om det Finnes en Djevel så er det INGEN av de som ville vært tjent med at foreldre dreper egne barn for sin egen fornøyelses skyld, mer eller mindre.... Ingen av de ville vært tjent med at vi over hele verden dreper våre barn,- for da hadde de mistet grunnlaget for sin "tilhengerskare"..SÅ å skylde på at Gud har gitt oss fri vilje, og djevel styrer er bare en måte å "slutte å bry" seg på..Slik jeg ser det...... Vi må bruke tid, krefter og andre tilgjengelige ressurser på å prøve å få utryddet slike syke mennesker fra jordens overflate.....Noe "smårusk" vil det alltid være, og så lenge man snur ryggen til og tror at GUD eller andre ordner opp, så vil vi bare få fleree og flere terrorister, flere og flere "baby P"-er, flere og fler tragisek skjebner.. Man må ta en spade for en spade og bare innse at vi er oss selv nærmest, og om ytre makter hadde kunnet gjort noe for å forhindre slike skjebner hadde de trådt til for lengst.. Hvis det fins en GUD og han så hva som skjedde med f.eks Baby P, om han hver dag SER barn bli voldtatt av foreldre eller andre,- og IKKE gjør noe, vel da vil ikke jeg vite av denne guden..For da finnes det "Noe annet "der ute" med større makt,- noe som kanksej kan gjøre noe med alt det fæle som skjer... Men enn så lenge så tror jeg det ikke finnes noe allmektig GUD; og prøver heller SLEV å gjøre noe for å gjøre verden til et bedre sted....
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #9 Skrevet 28. januar 2009 Jeg har tro og håp på at han SKAL gripe inn, når tiden er inne til det. Vi har fått fri vilje, og hvis Gud skulle gripe inn i alle slike situasjoner ville ikke den frie vilje være til noen nytte.. Dessverre er det mange som misbruker den, og velger å være onde. Falsk religion er roten til alt ondt
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #10 Skrevet 28. januar 2009 Det å mene at vi har fri vilje og det å tro på Gud og/eller djevelen står ikke i mot det å gjøre verden til en bedre plass. De fleste troende prøver jo å være god med sin neste. Det er så mange som argumenterer at man lukker øynene for det vonde i verden og ikke prøver å gjøre noe med det om man er kristen - og det er jo ikke riktig!
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #11 Skrevet 28. januar 2009 Men hva med "den beskyttende hånd" over de som er for små til å bruke sin frie vilje??..Både til forsvar og angrep.??.Han/hun gjør ikke noe for å ta vare på disse, de er fullt og helt i de voksnes makt..Det kan da ikke være riktig????
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #12 Skrevet 28. januar 2009 Da kunne han sørget for at alle de som bruke sin frie vilje til å bedrive vonde ting, fikk en forferdelig sykdom. En smertefull sykdom som ender med døden. Hvorfor sørger han for at en hel masse barn dør av sykdom? Det har ingenting med den frie vilje å gjøre!!!
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #13 Skrevet 28. januar 2009 Selvfølgelig skal man ikke gi opp, og man lukker ikke øynene for det vonde. Hvertfall gjør ikke jeg det, selvom jeg kan kalles kristen. Jeg ser at verden er et grusomt sted, og det gjør at jeg i enda større grad håper på Gud, og venter på at han skal rydde opp. Det er bare så mye vi mennesker kan få til.. Hvis vi ikke kan håpe på at Gud vil rydde opp, hva skal vi sette vår lit til da? FN? USA? Det har ikke gjort noe særlig hittil hvertfall.. Nå ser jeg at jeg leste 1335 feil, men syns likevel at innlegget mitt passer i hoveddebatten
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #14 Skrevet 28. januar 2009 Jo, der har du andres frie vilje.. De som har gitt barna sykdommer - de som dreper osv. Sier ikke at det er rettferdig, det er svært lite i dagens verden som er rettferdig, men fordi Djevelen har forgiftet verden har det blitt slik.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #15 Skrevet 28. januar 2009 Veldig bra skrevet anonym 13:29. En god gud hadde ikke latt slikt skje!! Hvordan vi som enkeltpersoner gjøre verden til et bedre sted og hindre at feks barn blir mishandlet? Jeg vil så gjerne, men aner ikke hvordan? Man må jo gjøre noe selv, det er ingen Gud som hjelper til.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #16 Skrevet 28. januar 2009 mitt ønske til GUD ville vært; La alle barn få vokse opp være mett, varm, føle seg trygg og elsket..Så kan den "fri vilje" få komme først når man er 15-20....(en gang i mellom der) og at ingen yttrykkk for fri vilje kan utøves ovenfor personer under "fri-vilje" grensen..DA først kunne vi ha snakket om menneskets frie vilje og hvordan den er skyld i at noen har det verre enn andre.... Alle barn satt til verden burde vært friske og ellers ha det bra...TIl de blir så gamle at de kan skille mellom rett og galt og begynne å utøve "fri vilje" bevisst.... Ikke riktig at man skal svi" for noe man ikke skjønner man har gjort galt, eller at man skal lide fordi foreldrne misbruker sin "fri vilje",- det var jo det f.eks "baby P" gjorde....
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #17 Skrevet 28. januar 2009 Hvem er det som har gitt barna sykdommer da?? Det å tro på denne forestillingen om gud og djevelen er bare noe man gjør for å føle seg bedre selv. For da tar man liksom ansvar. Hvis man tror på gud, og at gud kommer en eller annen gang for å ordne opp. Da kan man lukke øynene for det som skjer, fordi man har gjort sitt ved å tro på gud.
___ Skrevet 28. januar 2009 #18 Skrevet 28. januar 2009 Jeg tror ikke mennesket er i stand til å forstå Gud, og dermed heller ikke hele hans logikk. Det er noe av det som gjør Gud til Gud. Han er ikke et menneske og følger ikke hverken vår logikk, moral eller naturlover. At jeg sier "han" er foresten noe jeg har bestemt meg for. For å gjøre ting enkelt for meg selv har jeg valgt å godta den kristne gudefiguren som min Gud. Om han egentlig er kvinne, hest eller noe helt annet betyr egentlig ikke noe for min tro. For meg erdet vanskelig å forstå at folk ikke tror på noen gud når jeg ser på planter som spirer eller barn som smiler, for ikke å snakke om når jeg forsøker å forstå evigheten eller skapelsen.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #19 Skrevet 28. januar 2009 signerer denne!! små barn kan ikke skille mellom rett og gal, og burde ikke rammes av det dere kristne mener skjer fordi mennesker har fri vilje!!
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #20 Skrevet 28. januar 2009 Nei, det er ikke riktig. Men hvis det ikke er noen Gud, som ikke har noen plan om å rydde opp.. Hvor er vi da? Mennesker vil aldri klare å bli kvitt dette på egen hånd. Hvis det ikke finnes noen Gud, er vi helt uten håp. Da vil det bli fler og fler kriger, fler "baby P" historier osv.. For verdens, og menneskehetens skyld, håper jeg Gud griper inn snart! At hans fastsatte tid snart er omme.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #21 Skrevet 28. januar 2009 enig med Poamin.. (jeg som har skrevet mange av de andre innleggene i denne debatten)
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #22 Skrevet 28. januar 2009 Du skriver:"For meg erdet vanskelig å forstå at folk ikke tror på noen gud når jeg ser på planter som spirer eller barn som smiler, for ikke å snakke om når jeg forsøker å forstå evigheten eller skapelsen." For meg er det vanskelig å forstå at folk kan tro på gud når jeg ser babyer og små barn, helt uskyldige, dø av en smertefull sykdom, bli mishandlet til døde av foreldrene sine, dø en i en forferdelig ulykke, bli skutt og bombet i krig.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #23 Skrevet 28. januar 2009 Helt enig! Det blir for meg rart at et stort smell skal klare å skape noe så flott som de fleste mennesker på denne jorden jo er. Det at jeg kan tenke, føle og ha et 'jeg'. Det er for fantastisk til å komme av et smell. Kjenner flere som har begynt å tro på noe Gudommelig etter å ha fundert på dette. Hilsen en som også har bidratt i denne tråden
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #24 Skrevet 28. januar 2009 TEnk hvis alle kristne hadde sluttet å lukke øynene for det som skjer, og sluttet å tro at gud kommer til å ordne opp en gang. tenk hvis dere kunne bruke den tiden og enerigen på å forsøke å gjøre noe selv.. da hadde vi kanskje kommet ett steg nærmere å bli kvitt slike ting!! og hvis gud skal gripe inn, hvor mange barn må dør før det skjer?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå