Gå til innhold

skravletråd for oss modne damer her inne =)) Er du med å skravle litt??


tjorven- nr 3

Anbefalte innlegg

etter å ha vært inne på "over 35 og prøver " tråden, vet jeg ikke helt hvor jeg hører hjemme lengre =)) Følte meg litt gammel inne på 1. trimester...og pga usikkerhet rundt termin vet jeg ikke om jeg skal være på september eller oktober...!!

Uansett , hadde vært kjempekoselig å skravle med flere gravide i moden alder- høre om alle symptomer, plager og diverse som hører med =) Så, Hvem er DUUU ???

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

blir gjerne med å skravle, jeg! Men så kom jeg nettopp på at jeg sikkert er her inne "helt ulovlig"......er jo akkurat bikket 13 uker, så da er det jo faktisk 2. trimester for meg!!! Men kan jo være jeg glemmer meg litt av og til!

 

Lenke til kommentar

Flott Bollus =)) nei her inne er det el ikke noen 1,2 3 trimester...?? eller?? er det ikke for alle modne gravide?? hmmm... =))

guuu du er så heldig som har bikket 13 uker!!! Har magen begynt å vises?? jeg har så lite symptomer at jeg nesten ikke tror på at det er noen der inne ; ))

Lenke til kommentar

Du lurer jammen på mye, Tjorven!!!! Skal prøve svare på alt her, og så hopper jeg over til skravletråden du startet! Ja, sykemelding var eneste løsning. Var så kvalm både dag og natt at jeg ikke fikk sove om natten engang. På jobb var det ingen vits å være siden jeg aldri fikk mer enn 5 min. varsel før jeg måtte rope på elgen og det var gjerne 3 ganger før lunsj. Et slow-motion liv på sofaen i et par uker hjalp godt og nå er jeg iallefall på jobb 50 % ca.

Hvor langt kom du egentlig sist??? For min del føler jeg meg ikke helt trygg selv om jeg ikke blør. Sist blødde jeg jo ikke før i uke 9 selv om det sannsynligvis stoppet opp 2-3 uker før den tid. Derfor var det deilig med ultralyd i uke 11, men ville helst hatt det hver uke...

Ungene har fått vite det, ja! Utrolig artig opplevelse, jeg lo så jeg gren for de ble så glade at eldstejenten på 11 skal bokstavelig talt i beina av glede. Han på 7 fikk trer i øynene og ville sporenstreks ringe til alle kameratene sine! De har allerede planlagt det meste, sett etter tåteflasker og lett etter navn og begynt vurderingen av barnehager...! Er veldig glad for at jeg ikke hadde fortalt det til dem når det gikk galt sist, for den skuffelsen hadde blitt vond å takle for dem.

Vi skal nok vite kjønnet ved ultralyd, men fikk ikke vite det ved 11 uker pga. at abort-fristen ikke var overskredet. (noen syke mennesker kan jo finne på å bruke det som grunn til abort....)

Og jeg antar jordmor kan kjenne toppen av livmoren over bekkenet når jeg skal dit i neste uke! Finner det ikke helt selv, men har jo heller ikke peiling...:-) Du får nok ultralyd om du spør, bare for å finne ut hvor langt du er på vei. Så fårdu jo også sett at alt er greit???Begrunner du det med at du vurderer genetisk veiledning så er det jo avgjørende for når du skal kalles inn dit! Stå på krava!!! :-)

bollus med bolle!

 

 

 

jeg kopierte denne inn hit, så slipper vi sååå mange tråder å forholde oss til =))

ja jeg har 1000 spørsmål =)))) Høres forferdelig ut med den kvalmen..heldigvis aldri opplevd det...og merker ingenting enda heller. Jeg var 13 + 3 da jeg mistet sist...men hadde som sagt blødd i 3 uker...trodde ikke at det kom til å gå bra!! Derfor er jeg livredd for å se blodspor nå. ungene viste jo at jeg var gravid sist, og de tok det veldig tungt...snakker enda om det og vil så gjerne at vi skal få en ny baby i magen. de begynte å lete i dukke klærne etter klær t.o.m...Denne gangen har vi tenkt å vente litt før vi forteller dem...men må jo se ting an da.

 

er det virkelig noen som velger abort utfra kjønn...syke mennesker!!! ikke tenkt at noen kan gjøre slikt jeg...yeeeses...

 

ja jeg skal spørre om å få tidlig ul...hvis de ikke har noen metoder for å finne terminen selv...tvilsomt...

 

Lenke til kommentar

Hei på dere damer, henger meg på denne tråden jeg og, hvis det er tillatt :)

Jeg har rundet 14+3 i dag, og begynner å puste litt lettere nå, etter MA i juli så har jeg nesten ikke vært gravid denne gangen i redsel for å miste igjen. Men nå venter fvp til tirsdag og forhåpentligvis så går det bra, og da skal jeg ut å kjøpe "minimini" et lite plagg.

Ellers så er formen bra, jeg har voldsom matlyst og vurderer nå hengelås på kjøleskapet, etter 23 kg + sist med junior ;) Hvordan er det med matlysten deres??

Har allerede fått mage, så det nytter ikke å skjule begivenhetenesgang lenger. Og heldigvis så gleder mange seg med meg, selv om jeg rundet 40 for noen dager siden, så har jeg bare fått positive tilbakemeldinger...

 

Så jeg håper at formen deres er bra, og at dere nyter rugetiden som best dere kan:D

 

Klem fra

Lenke til kommentar

Jeg er 41 år, går i min 6. uke - men er veldig avventende for å "leve"meg inn i dette som skjer... Det er 10 år siden forrige gang jeg var gravid, og jeg tenker nok en del på at alderen ikke akkurat er min store fordel denne gangen. Føler meg ikke veldig gravid - men det har jeg ikke gjort de andre gangene jeg var gravid heller, så sånn sett er det vel akkurat det samme.Har fått time hos gyn neste torsdag, så da får vi se om alt er som det skal - foreløpig!

 

Det hadde vært fint å få et lite nettverk med "modne" damer i samme situasjon!

Lenke til kommentar

Annonse

så flott dere blir med å skravle nybaby09 og ruska67 =)) Så utrolig flott å ha noen å spørre om alt man lurer på og dele alt som skjer med kroppen nå !!

Du er heldig som er kommet så langt på vei nybaby !! Gleder meg til det...synes dagene snegler seg avgårde foreøbig...vi har jo heller ikke sakt det til noen..så det frister jo itillegg ; )

Har du bedt om tidlig UL ruska? jeg kan også tenke meg det...skal spørre, men er vel ikke sikkert man får det alikevel? blir nok flott å se det lille nurket i magen...hjertet som slår!! spennenede!! =)

Lenke til kommentar

Jeg fikk tidlig ultralyd utelukkende fordi jeg vurderte genetisk veiledning, men vet at det er vanlig å få det fordi man er bekymret for om det er liv eller ikke, f.eks. pga tidligere MA. Så spør nå iallefall, mest sannsynlig får dere slippe til!

Jeg er også fortsatt bekymret, selv om ikke så mye som før uke 13. Klarer liksom ikke infinne meg med at det virkelig går veien denne gangen, ville helst hatt ultralyd hver uke...Nå ser jeg frem til time hos jordmor neste uke, så får jeg høre hjerteslag iallefall! Det er også utenom tur, men forklarte på tlf. at jeg var bekymret og trengte en bekreftelse innimellom. Litt vel lenge å vente til ultralyd om 6 uker!

Lenke til kommentar

Hei, hei modne damer :-). Jeg er nå i uke 28 og i 3. trimester. Dette har virkelig gått fort. Er gravid med nr 3, som er litt av en overraskelse siden h*n satt på første prøving ( jeg er 40 år). Vi har to barn fra før på 7 og 3 og vi gleder oss veldig. Var engentlig ferdig med barn og hadde t.o.m. solgt vogna for 1 1/2 år siden. Svangerskapet har gått fint hittil. Var kvalm og trett de første 13 ukene men nå er formen bra. Er selvfølgelig sliten om kvelden og legger meg ofte sammen med ungene. Min luksus i dette svangerskapet var å får vaskehjelp.

Eneste engstelsen jeg har er at jeg testet positiv på strep B og siden min datter på 3 fikk hjernehinnebetennelse bare 1 dag gammel (det gikk helt fint med henne, heldigvis), så jeg må få penecillin under neste fødsel. Har fått beskjed om at jeg må ringe føden og kaste meg i bilen ved føste tegn på rier eller om jeg lekker fostervann. Siste fødsel varte bare i 4 time så det er bra vi bor nærme sykehuset (max 15 min m bil).

Vi snakkes senere for nå må jeg jobbe litt :-)

 

 

Lenke til kommentar

hei little miss naughty og =)) så heldig du er som "snart" er ferdig med svangerskapet !! Jeg som bare er 5 uker på vei syns veien er fryktelig laaaang!!! kan tenke meg søskene gleder seg til en liten baby =)) og vaskehjelp ...sukk...det ønsker jeg og meg =)) Betyr det at du får pencillin intravinøs under fødselen? Er det fare for deg eller babyen? Hørtes skummelt ut!! godt du har kort vei iallefall. for min del er det 50 min kjøretur til føden...så sist fikk jeg beskjed om at neste gang må jeg komme med en gang jeg kjenner noe..for det gikk så fort...men da sa vi at vi ikke skulle ha flere barn ; ) De sier nr 3 kan være litt lur og ikke så kjapp...men tiden vil vise. Gleder meg iallefall!!

 

Så godt du får de kontrollene du trenger bollus!!! Jeg har legetime den 13.2. Er vel mest sannsynlig 8 uker da ( kan ikke tenke meg at jeg er 12 uker iallefall) , så er vel passe tid for 1.kontroll med urin og blodprøver. skal iallefall spørre om tidlig ul pga sa sist. hvis man sier man er bekymret så får man vel det....

Lenke til kommentar

Hei jenter:-)

 

Jeg er 29 uker på vei med andremann, som også viser seg å være en gutt:-) Merker at svangerskapet er litt tyngre denne gangen, mere "vondter" og kan ikke ligge å slafe på sofaen etter jobb, slik jeg gjorde sist:-)

Merker kynnere som kommer og går hele tiden, det er ikke noe god følelse.

Vi har også innvilget oss vaskehjelp, og det er så utrolig deilig at jeg kan ikk få sagt det! ikke bare slipper jeg å gjøre rent, men vi slipper også diskusjoner vi tidligere har hatt om hvem som skal gjøre ditt og datt:-)

Gleder meg til babyen kommer:-)

Lenke til kommentar

heisann troika =)) jeg la merke til deg da jeg begynte å være her inne, for jeg hadde lyst å hete troika ; ) hihihi...

så heldig du og er som er så langt på vei =)) godt du har vaskehjelp når du har så mye kynnere..det er ikke godt nei!!

 

Fikk dere mage tidlig denne gangen ?? Min er sikkelig oppblåst, så jeg ser veldig gravid ut...så om 5 uke stemmer så håper jeg virkelig det er LUFT ; )) at den blir mindre før den vokser på ordentlig ; ))

er fortsatt i lykkerus her ...skjønner enda ikke at jeg virkelig er gravid =))

Lenke til kommentar

Heisann tjorven:-)

Jeg elsker Troika, derfor "måtte" jeg kalle meg det:-)

 

Vet du, synes dette svangerskapet har gått så fort! Det er vel kanskje fordi jeg ikke har hatt tid til å "dyrke" det slik som forrige gang.

Har du barn fra før?

 

Ja magen kom tidligere, og synes at den var/ble litt større.:-) Du har sikkert mye luft ennå ja, men plutselig så skyter den fart og vokser:-)

 

Hvordan er formen?

Lenke til kommentar

Annonse

Er visst litt trøtt i dag, leste innleggene omigjen, og ser jo at du har barn, kanskje derfor tjorven nr. 3...dahhh.

Ikke greit, er stuptrøtt i dag, og det av den enkle grunn at jeg la meg 24.00 i går, og vanligvis er jeg skutt klokken 21:-) Vi har besøk, så får "holde ut" noen dager til:-)

 

 

 

Lenke til kommentar

Hei tjorven, ja jeg får pencillin intravinøs under fødselen. Det er fordi det kan være fare for babyen og for å være ærlig så er jeg nokså nervøs siden minste jenta ble syk så rakst. Hadde en veldig rask fødsel hvor vannet gikk ca en time før hun var født og det tok ikke mange pressrier før hun var ute. Greit med rask fødsel men greit hvis nr 3 ikke er raskere en storesøster. Er mest redd for at fostervannet skal gå tidlig slik at bayen kan bli syk av streptokokk bakteriene. Fikk et tips fra min tidligere gynekolog til å bruke melkesyre stikkpiller slik at det blir så surt miljø som mulig :-).

Jeg har fått tidlig UL alle 3 gangene pga tidligere problemer og det har aldri vært noe problem å få henvisning av min fastlege. Det er beroligende å se det lille hjerte slå.

Lenke til kommentar

ja troyka dette er nr 3 , men 7 år siden sist, så mye er glømt...kan ikke huske at jeg fikk så fort mage sist heller - med den jeg mistet..hadde litt i 3.mnd..så håper virkelig det er luft ; )) Blir ikke på samme måte som med nr 1 nei, men jeg kjenner jeg er rimelig ivriv nå iallefall : ))

 

Høres ut som du er i trygge hender L Miss N ( forkorter litt- så langt navn ; ) ) !! Godt er det...Får håpe at vannet ikke går før du er på sykehuset da!! mitt har ikke gått før fødslene har vært skikkelig igang..så ikke kjent noe til det...men andre får jo skikkelig splasj...En ting er sikkert...ingen fødsel er lik!!

Lenke til kommentar

Hei Tjorven. Jeg skkrev dette på "over 35 og prøver " også , men må si det igjen. Jeg er samme årgang som deg, det gyldne 1973, ble antagelig gravid 9 januar og med min nr tre og sist jeg fikk abrn er 7 år siden... Har også et barn på 10 år. Syns det var mye sammenfallende likt. Når har du beregnet termin? 6 okt som meg ?

Lenke til kommentar

seriøst =D ojj...veldig mange like ting ja!!! mine to blir 7 og 10 snart , jeg ble nok og gravid 9 januar =D fått 2 forskjellige datoer på disse kalkulatorene...1. og 5 oktober..men kan jo ikke regne fra siste mens pga den var 22. november...gåsehud her jeg sitter : D

Lenke til kommentar

:-)

Jeg er kommet til uke 29 og er 41 . Helt utrolig og vi gleder oss veldig. Jeg har to fra før ei på 17 og ei på 16. Fikk den siste i uke 26 og nå har jeg jammen gått tre uker lenger med denne . Helt fantastisk :-)Min mann har ingen så han er jo litt vill for tiden .. Shopper babyting og står på her :-)

Så for tiden så ligger jeg og stter mest mulig og håper h-n blir der hvertfall til uke 35 hehe

Lenke til kommentar

Hei-

Kjekt å lese om korleis de har det. KJenner igjen mykje. Eg er 42 år, har passert 43 når eg har termin... Eg ventar nr. 6.... Eldste er 19, og yngste er 7.Eg har 2 gutar og tre jenter fra før. For Pappa`n blir dette trolig gutt nr 4.....

Formen har vore utrolig bra. Har ikkje vore kvalm ein morgon. Ikkje bekkenplager.Men, no byrjar det å bli tungt. Eg er bare 24 uker på veg, men er stor som en elefant.

Det var kjeeeeeempe lenge å vente til ultralyd uke 18. Vi turde ikkje gle oss over svangerskapet. Hadde ingen å snakke med, men no går alt bedre. Men, er litt bekymra likevel.Kunne godt ha tenkt meg ultralyd hver uke jeg også :-). Er litt spendt på korleis det vert med ein fødsel no når eg er såååå gammal. Dei siste fødslane har gått greit, så eg håpar på det same no. Skal bli rart med ein liten i huset igjen. Jenta mi på sju gler seg til å få ein lillebror. Dei største ungane våre er ikkje så begeistra....

Sidene her inne er greie nok, men eg er helst og finne på Nettby under namnet Olivia. Synest det er litt tungvint her inn.

 

Lenke til kommentar

Hei! Jeg er 42 år og venter nr.5. Har termin imorgen faktisk....Er bare så klar for fødsel, og tror det er noe på gang hver dag,hehe.(til mannens store frustrasjon). Husker jeg gikk 17 dager over med nr.3,-da var han overbevist om at det bare var innbilt svangerskap.. Håper dere alle får fine og gledesfylte svangerskap! Det er jo intet mindre enn et natureens mirakel som må nytes til fulle! Vi fikk forrige barn for 2,5 år siden, og jeg trodde selv jeg var blitt sprø når jeg skjønte at dette bare måtte jeg gjøre en gang til. Så her sitter jeg med den basketballen i magen og grugleder meg til fødsel....og venter..Ha en flottt dag!

Lenke til kommentar

Jeg har tatt tidlig UL med de tre første og skal ha det nå også. Det er ingen spesiell årsak til det - annet enn at jeg er veldig nysgjerrig! Jeg var hos fastlegen denne uke og fikk henvisning videre til gyn. Jeg synes det er beroligende å ta UL så tidlig. De andre gangene har det vært godt å se et bankende hjerte - og jeg håper alt ser bra ut denne gangen også!

 

Når det gjelder hva du har "krav" på; leste i Dagbladet eller VG her om dagen at det er nok å oppgi til sin fastlege at man er "urolig"/føler "uro" for at noe skal gå galt eller er urolig for noe annet ifm svangerskapet, for å få UL. Du har altså "krav" på henvisning videre til gyn. Ikke stå med lua i hånden hos legen. Si hva du ønsker og begrunn det på en måte som gjør at han forstår at du faktisk har et "krav". Helseministeren har gått ut og sagt at gravide skal følges opp godt, og at man skal ha innflytelse på egen situasjon og behandling i helsevesenet.

 

Mange historier fra gravide viser at leger ikke alltid tar symptomer på alvor (senest paret fra Tromsø som ble sendt hjem fra føden flere dager på overtid og som dermed mistet barnet sitt). Jeg tror derfor at vi skal følge vår egen magefølelse og insistere når det er behov for det! Ikke vær redd for å mene noe annet enn legestanden. De har ikke alltid rett og det er fullt mulig å diskutere med dem!

Lenke til kommentar

ojjj magica =D du er nesten helt ferdig gått =D så utrolig spennende da!! jeg har fått begge mine før termin, så satser på det med denne og ; ) Må være tungt å gå helt til termin dagen....skjønner godt du kjenner etter tegn hele tiden da ja =)) Ønsker deg masse lykke til med fødselen , så håper jeg du stikker innom her å forteller alt om hvordan det gikk =) jeg elsker fødsels historier og alt som har med svangerskap ; )) kjempe gøy at vi er så mange her inne i forskjellige uker...alltids noen å spørre om ting er "normal" : )

 

Ha en flott dag og helg alle sammen =))

Lenke til kommentar

er det forresten noen av dere, som hvet hvor tidlig man kan se et bankende hjerte, på et vanlig ultralyd apparat ?? altså ikke et innvendig UL ....og hvor tidlig kan jordmor finner hjerterytmen? Jeg spør pga jeg er usikker på min egen termin...skulle veldig gjerne hatt noe konkret å forholde meg til...

Lenke til kommentar

hei, jeg er 40 og venter nr 4 en gutt (2. kull) De andre barna er 15j, 17g og 20g. De gleder seg til å få en lillebror:)

 

Jeg var på Ul i uke 7+3 der så de bankende hjerte, fikk da beskjed om at dette kom til å gå bra med 95% sikkerhet. Er nå 18+5, vært på ordinær UL hvor ALT så bra ut, lange lemmer, alle indre organer ok, leppe og hodeform var flott.

 

Har tatt duotest også i uke 13, 1:579 for Downs-syndrom.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...