Akkuratja Skrevet 28. januar 2009 #26 Skrevet 28. januar 2009 Har man fortsatt krav på permisjon i 12 mnd selv om man går for 100% lønn i 10 mnd???
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 28. januar 2009 Forfatter #27 Skrevet 28. januar 2009 Ja, man har krav på det. Man har krav på 2 år så vidt jeg vet, men da er det jo uten lønn selvfølgelig.
AmandaM Skrevet 28. januar 2009 #28 Skrevet 28. januar 2009 Går det ann å få penger fra sosialen da kansje? I de to mnd??
CrazyCat Skrevet 28. januar 2009 #29 Skrevet 28. januar 2009 Du får nok ikke penger fra sosialen når du selv har valgt å la være å jobbe. MEN!!!! Det er en ting dere alle glemmer. En får kun utbetalt foreldrepenger for inntekt opp til 6G = ca 420 000 kr Om en har høyere inntekt enn dette vil det ofte lønne seg å få utbetalt 80%
wowo Skrevet 28. januar 2009 #30 Skrevet 28. januar 2009 Hei Her virkere det jo som noen har litt peiling. Jeg lurer på om noen vet at dersom man tar 100%lønn i 44 uker, må da far ta sine 6 uker inne i det eller kan han ta de etter de 44 ukene? Han skal jo ha ha 6 uker!
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 28. januar 2009 Forfatter #31 Skrevet 28. januar 2009 Enten må far ta sine uker inne i de 44 ukene eller så kan ha ta de etterpå, men da blir det uten lønn. Men hvor mange uker er det egentlig man har hvis man føder etter 1. juli i år? Er det 48/58?
Yarn Skrevet 28. januar 2009 #32 Skrevet 28. januar 2009 Hans 6 uker er inklusiv i disse 44/54 ukene (så blir det vel 46/56 etter 1.juli, for da skal pappaen ha 10 uker). Far kan ta permisjonen sin "når han vil" innen barnet er 3 år gammelt. Kan da det stykkevis og delt eller i 6 uker sammenhengende. Syns å minnes en artikkel på dinside.no, eller hvor det var, hvor man konkluderte med at man kunne spare inntill 9500 på 100% vs 80%, så jeg reagerer litt på de veldige summene man har kommet fram til her. Jeg vet det er en del arbeidsgivere som betaler differansen som NAV ikke betaler (altså opp til 6G), og slik kan man sikkert spare mer enn 9500, men jeg trodde ikke dette gjaldt de fleste over 6G. I tillegg så får man jo feriepenger av dette (iallfall det som er betalt av arbeidsgiver) så da blir det jo også litt mer om man velger 100% vs 80% i tillegg.
Yarn Skrevet 28. januar 2009 #33 Skrevet 28. januar 2009 Det blir to uker ekstra, for to uker taes av "fellespotten". Vet ikke om jeg har misforstått spm her, men far kan ta sine 6 uker når han vil innen barnet er 3 år. Kan ikke se at det står noe sted at det ikke blir betalt? Ikke så lenge mor jobber, studerer e.l. iallfall.
wowo Skrevet 28. januar 2009 #34 Skrevet 28. januar 2009 Ok tror jeg henger med på den da. Men så lurer jeg på en ting til, dersom noen vet: Jeg har skjønt det slik at far skal være hjemme 6 uker, men da er det ingen krav til at mor skal jobb. Men om far skal ha mer enn 6 uker, feks. 12 uker må da mor ut i jobb? Kan evt. mor da ferie fra arbeidsstedet? Dersom vi velger 44 uker, og fra er hjemme fra 38 til 44 er jo det de 6 ukene han skal ha, og da kan jeg være hjemme. Etter det kan vi vel velge selv siden vi ikke mottar fødselspenger?? Vurdere at han skal være hjemme litt mer, men at jeg ikke skal ut i jobb!! Kan man endre på søknaden underveis om situasjonen skulle endre seg? Ble litt innviklet dette men prøver!
CrazyCat Skrevet 28. januar 2009 #35 Skrevet 28. januar 2009 Slik har jeg forstått reglene (basert på at begge foreldrene har opptjent permisjonsrettigheter): Enten 44 uker permisjon med 100% lønn begrenset oppad til 6G. Eller 54 uker permisjon med 80% lønn begrenset oppad til 6G. Ved lønn under 6G lønner det seg alltid å ta ut 100% lønn. Dersom den ene eller begge to tjener mer så bør det regnes på i hvert enkelt tilfelle. Husk å ta feriepengene og skatten med i dette regnestykket. Fars permisjon (minimum 6 uker) tas av den totale permisjonen på 44/54 uker. Valget mor tar om 80% eller 100% gjelder også far. Kun en av dere får permisjonspenger om gangen. Når far da tar ut permisjonen sin så må mor enten ha ferie, være tilbake i jobb eller ta ulønnet permisjon. Nav betaler bare feriepenger for 12 (eller var det 15?) av permisjonsukene. Dersom du får permisjonspenger direkte fra bedriften din får du opptjent feriepenger av alt du tjener. I tillegg til permisjonen på 44/54 uker har man krav på permisjon til barnet fyller 3 år. Dette er da ulønnet. I tillegg til disse ukene har far krav på 2 uker fri fra jobb fra og med fødselsdagen. Det er opp til bedriften om disse er med eller uten lønn. NB! Nye regler dersom barnet er født etter 1. juli.
IVF-mammaer *venter nr.2og3* Skrevet 28. januar 2009 #36 Skrevet 28. januar 2009 Det er ikke ofte jeg svarer på slike innlegg, men her blir jeg litt irritert faktisk. Jeg synes det er helt opp til alle hva de velger mht permisjon, men hvis man velger å være hjemme kortere med barnet for "å spare penger", er det mange som har misforstått litt. Her er et LETT regnestykke, som ikke inkluderer forskjeller som veldig høy lønn og evt. partners inntekt ifht. pappapermisjon. Brutto lønn: 300.000 (de fleste tjener ikke over 6G) Med 100% i ca. 10 måneder får man utbetalt: 300.000/12= 250.000x10= 250.000. Hvis man skal få full normal lønn dette året, MÅ man tilbake i jobb de siste to månedene. Med 80% lønn i ca. 12 mnd får man utbetalt tilsammen: 300.000x0.80= 240.000 kroner Det er altså 10.000 kr forskjell mellom regnestykkene. Dette vil selvfølgelig bli høyere hvis man tjener mer. MEN hvis tanken er at man skal ta 2 mnd ULØNNET permisjon etter støtteperioden, må man da i realiteten klare seg med 10.000 kroner de to månedene, for det er jo det som er den reele forskjellen.... Så på en måte taper man ved å velge 100% lønn alternativet. Håper noen forstår hva jeg mener, og ikke velger 100% lønn bare for å "få mer penger". Bli heller hjemme med barnet med god samvittighet et HELT år
CrazyCat Skrevet 28. januar 2009 #37 Skrevet 28. januar 2009 Her tror jeg du har misforstått. Jeg tar utgangspunkt i regnestykket ditt. Man taper ikke 10 000 på 100% lønn. 12 mnd og 240 000 utbetalt = 240 000 i årslønn 10 mnd og 250 000 utbetalt + 2 mnd ulønnet permisjon = 250 000 i årslønn I begge tilfellene er man hjemme i ett år med barnet. Jeg tjener godt under 6G selv og kommer til å velge 100% lønn og søker mest sannsynlig om ulønnet permisjon etterpå. Jeg har ikke dårlig samvittighet av den grunn!
wowo Skrevet 28. januar 2009 #38 Skrevet 28. januar 2009 Hei Kitten78 Ok, så de 6 ukene kan mor være hjemme sammen med far. Men om han vil være hjemme mer har jeg skjønt det slik at mor må i jobb min.75% eller på fulltidsstudier. Å i den forbindelse lurer jeg på om mor da kan ha ferie? Kanskje jeg har misforstått reglene....
jubalong 5+1= 6 Skrevet 28. januar 2009 #39 Skrevet 28. januar 2009 Men det er ikke sikkert en får opptjent ferie/feriepenger for året etter når man tar ulønnet permisjon... Når jeg tok ulønnet permisjon fikk jeg ikke like mye ferie m/lønn året etter...
CrazyCat Skrevet 28. januar 2009 #40 Skrevet 28. januar 2009 wowo Dette vet jeg dessverre ikke nok om. Kanskje du bør spørre nav?
CrazyCat Skrevet 28. januar 2009 #41 Skrevet 28. januar 2009 Feriepenger er en viss prosentsats basert på fjorårets lønn. Dette har ingenting med hvor mye du har jobbet å gjøre. Det er derimot bregrenset hvor mye ferie du får lov til å overføre fra et år til et annet dersom du ikke jobber 100%. Du har også alltid krav på full ferie, men om du ikke tjente tilsvarende 100% lønning året før så vil du jo få betalt ut mindre (basert på faktisk utbetaling).
Yarn Skrevet 28. januar 2009 #42 Skrevet 28. januar 2009 IVF-mammaer *høygravide* : Ja, jeg tror også du har misfortsått litt, men jeg er helt enig i konklusjonen din om å ikke velge å være hjemme kortere for å "få mere penger". Poenget er jo at man ved å velge denne løsningen, får AKKURAT like lang tid hjemme med barnet, men faktisk får disse 10 000 ekstra. Dette kunne kanskje være nok til at man kunne ta seg enda et par uker hjemme og faktisk få MER tid sammen med barnet!
☆Meg og lille snuppis+knerten☆ Skrevet 29. januar 2009 #43 Skrevet 29. januar 2009 Dere glemmer en ting, jo mindre man tjener jo mindre skatt betaler en, så netto utbetalt årslønn går omtrent opp i opp enten man velger 80% eller 100% med to mnd ulønnet perm. Forrige gang tok jeg all permisjonen og pappan fikk sine 6 uker. Denne gangen gjør vi det litt annerledes: Jeg tar 3 mnd (okt, nov, des), han tar 3 mnd (jan, febr, mars), vi deler begge to 3 mnd (april, mai, juni) hvor vi deler på å jobbe annenhver dag, altså 3+2 dager fri i uka. Deretter blir det 4 ukers ferie hele juli (2010), deretter fortsetter vi å dele 3+2 dager fri i uka i 2 mnd (aug, sept). Da begynner den minste i barnehagen og så tar vi fri begge to 1 gang i uka(da har vi igjen 35 dager) - dermed strekker vi permisjonen 2 mnd lenger, permisjonen starter ca 01.10.09 og avsluttes ca 26.01.2011. For oss er dette ideelt. Forrige gang synes jeg det var tøft å gå hjemme alene ett helt år, og denne gangen kan pappa`n få ta litt mer ansvar. Vi gleder oss begge to til det... På denne måten har vi faktisk også delt permisjonen helt likt. Lykke til med fordeling av permisjonen =) Klems
CrazyCat Skrevet 29. januar 2009 #44 Skrevet 29. januar 2009 Det høres ut som et supert opplegg som sikkert vil passe dere fint. Å gå alene hjemme et helt år kan være tøft for enkelte. Og flott at du involverer mannen din! Men for meg blir det vanskelig da jeg ønsker å amme. Jeg kan ikke gå på jobb og la være å amme i hele 8 timer. (1 time ammepermisjon, men går opp i opp pga kjøring til jobb). Det er ikke realistisk at mannen skal stille opp med poden på jobb hver 3. time for amming de dagene han har permisjon. Derfor får ikke mannen min permisjon alene før mot slutten av permisjonstiden. Jeg ble lei av å være hjemmeværende sist gang og far skal nok få sitt... men som sagt mot slutten av året (+ litt mens jeg har ferie).
☆Meg og lille snuppis+knerten☆ Skrevet 29. januar 2009 #45 Skrevet 29. januar 2009 Ja, det med ammingen skjønner jeg godt!! Har tenkt på dette vi også - jeg har veldig kort vei til jobben, så jeg får utnyttet ammepermisjonen jeg da - og i tillegg kommer jeg til å pumpe meg - bruker Avent sin brystpumpe som jeg allerede har fra forrige gang, den er kjempefin og er veldig fornøyd med den =) Lykke til med permisjonstiden du også =)
3 prinser prinsesse på vei Skrevet 29. januar 2009 #46 Skrevet 29. januar 2009 men, bare lurer... du går ut fra en bruttolønn på 300.000. Også i regnestykket under skriver du: med 100% i 10 mndr får man UTBETALT: *regnestykke* ...skriver du riktig? eller mener du da at regnestykket gir brutto årslønn?? Er bare nysgjerrig.. er så i tvil selv på hva jeg skal velge, og skjønner jo ikke bæret av regnemetodene hos nav
3 prinser prinsesse på vei Skrevet 29. januar 2009 #47 Skrevet 29. januar 2009 Ja, det innlegget var til IVF-mammaer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå