Gå til innhold

Har vi ingenting å stille opp med her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnehagen tok bilder i høst, og da vi fikk tilbake bildene var det de dårligste barnehagebildene jeg noen gang har sett.

Etter det glemte vi desverre helt av bildene, og da jeg skulle sende de tilbake fordi vi ikke ville ha de, fikk jeg beskjed fra fotografen om at fristen var gått ut for å levere tilbake bildene, og at vi må betale for alle bildene, som er 1600 kr.

Må vi bare bite i det sure eplet å betale for disse enormt amatørmessige bildene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, dere må nok det ja. Surt.

Gjest abrakadabrasimsalabim
Skrevet

Dessverre, ja.

Skrevet

Dere skulle jo ha klaget med det samme, så her tror jeg det er bare å spise epler ...

Er det lenge siden dere fikk dem da? Det er jo litt vesentlig her.

Skrevet

Ja, det må du nok - MEN STEIKE POKKER for en dyr fotograf da. Jeg bestillte full pakke av mitt barn, gruppebilde og mange enkeltbilder i ulike størrelser og det kosta ca 400,-.

Hva får du får 1600,- da?

Skrevet

Ja, selvfølgelig skulle vi sendt de med en gang, men jeg sa jo i hovedinnlegget at vi glemte av de.

For 1600 kr er det bilder av begge barna, gruppebilder og søskenbilder.

Vi vet at dette er en slags hobbyfotograf, så må si dette er skikkelig surt.

Skrevet

Da synes jeg ihvertfall du skal påvirke barnehagen til å bytte fotograf til neste gang. Det er BLODPRIS av en hobbyfotograf.

Våres barnehagefotograf er profesjonell og tar halvparten av det dere betaler.

Skrevet

Ja, jeg vet. Skal i allefall klage på fotografen og kvaliteten.

Tror dagen min er LITT ødelagt nå...

Skrevet

Dytter litt...

Skrevet

Mannen min som leser jus, mener at hvis der ikke har ingået noen avtale/underskrevt noe med fotografen, så kan dere stadig retunere bilderne og ikke betale.

Skrevet

Må nok betale vanlig er jo 30 dagers retur rett på varer er det ikke det da?

Her koster full pakke ca 400 kr og det med en rå flink fotograf.

Sure penger da.

Skrevet

Vi har ikke underskrevet noe som helst med fotografen. Det stod bare som info at vi måtte levere bildene i barnehagen innen fristen hvis vi ikke skulle ha de.

Kan det stemme det mannen din sier, Little Miss Sunshine?

Skrevet

Har forresten hørt flere i bhg hadde krysset av og skrevet under på et slik bestillingsskjema og levert i bhg, men vi har hverken sett noe til eller underskrevet på et slikt skjema.

Kan det være noe da?

Skrevet

Bor du i Bergen?

Vi fikk nemlig samme pakketilbud til 1600,- Helt syk pris og vanvittig dårlig bilder. Sendte tilbake omtrent alle bildene, ble kjempeskuffet.

Vet at det var en god del i barnehagen som var skuffet, så jeg håper de bytter fotograf til neste år.

Skrevet

Nei, bor ikke i Bergen, så er nok ikke samme. Veldig kjedelig i allefall...

Noen fler som vet?

Skrevet

"Når angrefristskjemaet ikke følger med

eller det ikke er korrekt utfylt av selgeren, har du 3 måneders frist til å angre og gi melding om det. Leveres skjemaet innen 3 måneder etter at varen/tjenesten ble levert/utført, begynner 10 dagers angrefrist å løpe fra den dagen."

Gjelder dette også ved disse barnehagebildene? For det lå ikke med noe angrefristskjema.

Skrevet

Nå har du lært. Neste gang sier du "nei, den har jeg returnert for leeenge siden" og så løper du og hiver den i postkassa :-)

Skrevet

Pysa: Dette utdraget over her limte jeg inn fra angrerettloven.

Fotografen sendte ikke med noe angrerettskjema, så vi har jo ikke fått sendt det.

Men, det jeg lurer på er om dette gjelder mitt tilfelle med disse bildene når han ikke har lagt ved noe angrerettskjema?

Skrevet

Send med kopi av lovteksten, samt henvisning til paragraf osv, og send alt i retur. De gidder sikkert ikke bråke noe med deg.

Skrevet

Ja, jeg får gjøre det.

Får sende lovteksten på mail, for har allerede sendt bildene. Skal ringe forbrukerrådet i mårra også, for å være helt sikker på at jeg sier noe som er riktig.

Skrevet

Ja selvfølgelig må du det. Fotografen kan ikke ta tilbake bilder i all evighet fordi folk glemmer å sende tilbake. Det er en grunn til at loven sier 14 dager.

Skrevet

Men, hva når det ikke ligger ved noe angrefristskjema da?

Skrevet

Du gjør sikkert lurt i å kontakte forbrukerrådet.

Jeg er egentlig litt usikker på om bildene faller inn under angrefristloven. Den gjelder for:

§1 første ledd : Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted.

Med unntak frå i tilfeller hvor:

§ 2 f) : Loven gjelder ikke for: f) salg utenfor fast utsalgssted dersom selgeren eller tjenesteyteren oppsøker forbrukeren etter dennes uttrykkelige anmodning, og avtalen angår en vare eller tjeneste som omfattes av forbrukerens henvendelse, eller en vare eller tjeneste som er direkte forbundet med denne

Siden barnehagen (og dermed dere som foreldre som faktisk har benyttet dere av tilbudet) uttrykkelig har kontaktet fotografen ("tjenesteyteren") for fotografering så tror jeg nok at tilfellet ditt dessverre faller utenfor angrefristloven. Det kan også forklare hvorfor det ikke ligger noe skjema ved i bildeforsendelsen.

Hvis dette er riktig (noe jeg tror det er) så har du dessverre ikke krav på noe. Ved å la barna fotograferes og motta bildene har du jo inngått en avtale med fotografen, som går ut på at du skal returnere bildene innen 30 dager om du ikke vil kjøpe den.

At du har glemt bildene er forhold du selv står ansvarlig for, og fotografen vil derfor ha all rett til å nekte deg å returnere bildene.

Men som sagt, det kan være ting her jeg ikke har fått med meg, så ta kontakt med forbrukerrådet. Der sitter det personer som har god peiling på dette =)

Skrevet

Ja, er usikker selv... så må nok ringe.

Vi skrev aldri under på noe at våre barn skulle fotograferes, noe jeg vet andre foreldre i bhg gjorde. Er en sånn bestillingslapp hvor man skal krysse av på hvilke bilder en ønsker skal bli tatt av barna, og underskrift av foreldrene. Vi fikk aldri noe slik.

Men, da skulle vi kanskje ikke mottatt bildene i det heletatt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...