Gå til innhold

ME - er det psykisk eller fysisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kollega av meg har fått det nå. Har prøvd å lese litt, men forstår ikke helt.

Er det en psykisk lidelse eller en fysisk lidelse eller en type "sekke"diagnose man setter ved utbrenthet og div plager man ikke helt vet hva skyldes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ME er en fysisk lidelse, som ofte kommer etter harde infeksjoner som f.eks borreolose, kyssesyken e.l. Det er ingen sekkediagnose, de vet mye om ME nå. Plagene gir seg utslag i både kropp og psyke.

Skrevet

Kronisk utmattelsessyndrom er betegnelsen på en lidelse som hovedsakelig består av en unormal følelse av utmattelse som varer i mer enn seks måneder. Tilstanden er kjent under flere navn, slik som CFS (valgt av CDC i 1988 som den offisielle betegnelsen på lidelsen), CFIDS, Jappesyke og Gulf War Syndrome. I Norge og flere andre land foretrekkes ofte betegnelsen myalgisk encefalopati (ME). ME-betegnelsen bør unngås da den antyder at vi vet noe om årsaksforholdene bak diagnosen – noe vi dessverre ennå ikke gjør.[1] Andre betegnelser er postviralt tretthetssyndrom og Kronisk tretthetssyndrom. De fleste med tilstanden har vanskelig for å kjenne seg igjen i begrepet «tretthet», og kronisk utmattelsessyndrom er den betegnelsen som bør benyttes. Chronic fatigue syndrome (CFS) er den anbefalte betegnelsen i internasjonal medisinsk faglitteratur.[2]

Diagnosen har til tider vært svært omstridt. Noen mener tilstanden primært sett er en psykisk lidelse, mens andre mener at sykdommen har en definert, ytre årsak, som for eksempel virusinfeksjoner og/eller hodeskader. Diskusjonen pågår fortsatt, men de fleste er nå enige om at det dreier seg om en somatisk sykdomstilstand. Syndromet gir seg uttrykk i en rekke forskjellige symptomer.

For mange pasienter kan det påvises antistoffer mot Epstein Barr-virus som er årsaken til kyssesyke, mononukleose. Noen kan fortelle at de har hatt kyssesyken, mens andre kan ha hatt sykdommen med moderate symtomer før utmattelsessykdommen begynte.

En lang rekke lidelser har tretthet/svakhet som symptom. Sentralt i utredningen av utmattelsessyndromet blir derfor å utelukke andre, behandlingstrengende sykdommer. En del sykdommer, som fibromyalgi, har mye av det samme symptombildet som CFS/ME. Det kan være en mulighet for at noen av pasientene som antar de er utsatt for kvikksølvforgiftning kan lide av ME.

Det finnes ingen endelig behandling av tilstanden. Mye vekt legges på egentrening. Det skal nevnes at enkelte studier påpeker hvile som viktigste behandling, og en til tider opphetet debatt mellom tilhengere av de to forskjellige tilnærmingene har dukket opp med jevne mellomrom. Noen studier viser at psykologisk behandling har effekt hos enkelte, da hovedsakelig i form av kognitiv adferdsterapi. Foreløpig er det lite som tyder på at noen av dagens medikamenter er virksomme mot kronisk utmattelsessyndrom. Det er også mangelfull kunnskap om prognosen ved kronisk utmattelsessyndrom.

http://no.wikipedia.org/wiki/Kronisk_utmattelsessyndrom

Skrevet

Ok, så man vet ikke helt hva dette skyldes ennå, men antar det er i hovedsak en fysisk grunn som ligger bak dette?

Kan man bli frisk igjen?

HI

Skrevet

Legen min sier at det er en kombinasjon av psykisk og fysisk....

Skrevet

Jeg har ME og er gravid (31 uker på vei) og jeg har faktisk vært helt frisk under svangerskapet så langt. Før jeg ble gravid hadde jeg permisjon og var sykmeldt fra jobb. Er rundt 70/80% som blir friske når de er gravide.

Men det går faktisk an å bli helt frisk av ME ellers også. Og det er forskjellige grader av det. Noen må ligge i et mørkt rom og klarer ikke å lese, se på tv osv. Jeg var sånn i mange måneder. Noen dager klarte jeg ikke å prate pga hodepine. Mens andre er bare litt slitne og trøtte.

Jeg måtte gå til privatlege for å finne ut hva som var galt med meg for prøvene viste at alt var bra. Immunforsvaret var på topp og bedre enn noengang og jeg hadde ingen infeksjoner i kroppen, men alikevel så klarte jeg ikke å stå opp av senga. Er veldig tungt når man ikke har energi til å lage seg mat engang.

Håper jeg ikke blir verre igjen etter fødsel. Heldigvis kan legene mer om ME nå enn de gjorde før men de vet fortsatt ikke nok...

Skrevet

Jeg mener det er psykisk.

Skjønne rikke denne diagnosen, for MEG høres det ut som en fantasidiagnose. Tviler på min lege har diagontisert noen med dette nei.

Men jeg regner med jeg får så fletta står av å si dette, derfor signerer jeg anonymt.

Skrevet

Det er psykisk, og det er også de aller fleste sykdommer.

Skrevet

Du burde heller si " jeg tror "

Du har jo ikke noen kometangse å basere det på, du hakke rett til å mene noe som helst, å du vet jo ikke en gang hva legen mener.

Ta å høre med fastlegen din hva ME er for noe du.

Skrevet

Det viser jo hvor lite du vet 12:34.

Bare vær jævlig glad for at du ikke har det selv.

Skrevet

He he 12:37, det var dagens....

Skrevet

Niesen min fikk ME etter infeksjon fra flottbitt. Har hatt ME i mange år, men har nå forsøt den omstridte men tilsynelatende effektive behandlingen "enlightmentprosess", hvor man jobber med psyken for å overmanne kroppen. Nyere forskning viser stadig at tankeprosesser kan påvirke hjernen rent fysiologisk, og dermed kroppen.

ME er en fysisk diagnose, de har kommet ganske langt i forskningen som bekrefter dette. Bare å oppdatere seg litt mer.

Skrevet

Med tanke på ny forskning og ny metode (utviklet i england og med stor grad av helbredelse) kan snakke seg ut av det i løpet av en helg så er det jo ikke tvil om at det i hovedsak er psykisk.

Skrevet

Jeg tenker som så at ME består av en rekke fysiske plager man har, men som er vage å diagnosere da disse plagene kan bety så masse. De som får ME diagnosen blir sjekket for mange andre fysiske diagnoser og om de ikke passer inn i disse diagnosene blir det satt ME (for noen år siden ble diagnosen da Fibromyalgi)

Jeg er ikke i tvil om at de har fysiske lidelser og blir samlet syke av dette, samtidig spiller nok psyken en stor grad inn. Litt hvordan man tar det.

Skrevet

Lightning process har jeg ikke noe tru på sånn egentlig. Men det er en reise ned til Israel som har hjulpet mange med å bli friske. Der bor man i tre uker og får satt opp en plan etter hva du klarer å gjøre om dagen, og leger holder følge med deg.

Men jeg skjønner at lightning process fungerer på noen. Livet blir jo til det man gjør det til. Tenker man positivt så blir det bedre. Og det gjelder ikke bare de som er sjuke, men alle.

Men dere som sier at ME bare er psykisk og ikke fysisk, hvorfor blir man sendt til nevrolog når man har ME da?

Skrevet

At lighteningprosess fungerer, betyr ikke at sykdommen har psykisk årsak. Som jeg sa: Det er vitenskapelig bevist at man kan styre fysiologiske mekanismer i kroppen med tanker. For en logikk, eller manglende sådan, det er på enkelte her inne.

Skrevet

Hvor får du det fra? Linker, please. Tror ikke du aner hva du snakker om.

Skrevet

Skjønte ikke helt hva du vil ha linker til men jeg limer inn noen for det.

http://www.vitohelse.no/behandlingstilbud.htm

Og hvis du gidder å så kan du sjekke ut dette forumet:

http://meforum.diskusjonsforum.no/meforum.html

Der kan dere faktisk snakke eller lese om ME. Kanskje dere ikke blir så innmari trangsynte lengre. Og til det at jeg ikke vet hva jeg snakker om må du lengre ut på landet med. Jeg har levd med ME i noen år nå så kanskje jeg vet litt bedre enn deg?

Skrevet

enig med 13:24

Jeg kjenner ei, som faktisk har gått fra å bare sitte i rullestol, til å ikke trenge den i det hele tatt lenger. Sykehuset er overrasket, fordi sykdommen har trukket seg tilbake, å det er vist nok ikke mulig. (kan ikke stort om sykdommen, vet bare at den er fysisk)

Hun reiser en gang i året til thailand for behandling hos en slik healer eller hva det er for noe...

Men ikke ME hun har da, men MS.

Personlig, har jeg større tro at der er hennes tro på denne mannen hjelper, som hjelper, å ikke det denne mannen faktisk gjør.

Så da er vel MS en psykisk lidelse også da.....

Skrevet

Den var ikke til deg, men til ei lenger her oppe som påsto at ny forskning viser at det er psykiske årsaker bak. Derfor jeg ba om linker.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan noen kan si at det bare er psykisk.

Jeg jobbet 100% på hverdagene og hadde helgejobb hver helg. Pluss at jeg trente 5 ganger i uka, var med venner, reiste osv. Plutselig fikk jeg bronkitt tre ganger på et halvår og det hjalp ikke med antibiotika. Gikk på seks kurer. 9 måneder senere etter jeg hadde hatt bronkitt og begynte å gå til privatlege fant han stoffer i blodet som sa at jeg hadde hatt kyssesyken og ikke bronkitt. Pga all medisinen fastlegen hadde gitt meg mot bronkitt og jeg jobba fikk jeg ME. Så det er nok ikke psykisk hos meg i allfall. Nå jobber jeg beinhardt for å bli frisk så jeg kan begynne å jobbe igjen.

Alt i alt så er ME en sykdom jeg ikke vil ha men som jeg heller ikke ville vært foruten. Så mye man lærer om seg selv, sin egen vilje og styrke hadde jeg nok aldri lært hvis jeg ikke hadde hatt det.

Skrevet

Jeg mener at ME er en fysisk sykdom. Jeg har hatt ME siden jeg fikk kyssesyken som 14åring. Men har ikke fått diagnose før nå. Så jeg har vært syk i 10 år uten at noen kunne finne ut hva som feilte meg. Fikk kun høre at jeg var lat osv. Ingen behandling funker for meg. Noen blir friske av LP, men kurset koster 15000kr, og for meg som aldri har fått opparbeidet meg noe inntekt og får kun 7000 imnd fra NAV som skal dekke alt sier det seg selv at jeg ikke har råd til å prøve det.

Mennesker med ME burde bli behandlet med forståelse, ikke med mistanke om at de er psykisk syke.

Skrevet

Mennesker med ME burde bli behandlet med forståelse, ikke med mistanke om at de er psykisk syke.

____

Helt ening.

Men det er heller ikke noe galt i å være psykisk syk.

Psykisk syke mennesker burde også få forstårelse.

Skrevet

Absolutt ingenting galt med å være psykisk syk. Men man må i alle tilfeller skille klint fra hvete, med hensyn til adekvat behandling.

Skrevet

Har det så mye å si? Om det er en fysisk eller psykisk sykdom? Annet enn at en fysisk sykdom gir mer "status" og forståelse enn en psykisk. Syk er man uansett om årsaken sitter i psyken eller i kroppen generelt.

Angstanfall er jo en psykisk sykdom, men den vil jo gi fysiske utlsag i form av økt puls, hjerteklapp, kvelningdfornemelser osv...

Jeg tror ME er psykisk, og grunnen til at jeg tror det er at stadig flere blir friske, ikke av medikamenter, men med hjelp til å endre tankegang og levesett. Men selv om jeg mener dette er psykisk betyr ikke det at jeg benekter at det kan gi fysiske utslag og gi utslag på diverse fysiske tester.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...