Gå til innhold

dere som har litt peiling på rus misbruk???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min er x-narkoman, vert blandingsnarkoman i 10 år, de siste årene var det mest heroin og morfin han tok. han hadde vert rusfri i to og et halvt år da jeg møtte ham. Gjenomgått avrusning og tatt fengselstraffen sin!!

Vi har hatt det så flott, ledd funnet på ting å hatt et bra sex liv! Men nå rett før jul begynte han å bli så rar, ikke ville ha nærkontakt, frekk å spydig! Ble veldig egoistisk å allt gjalt bare han!

Har ikke skjønt hva som har skjedd at allt bare kunne forandres så fort

:(

I helgen skjedde det, han skulle på fest å nektet meg å vere med, oki greit om han ville dra ut alene så fikk han no det selv om jeg ble lei meg!! (hadde det vert en guttegreie hadde jeg forstått at jeg ikke kunne bli med men siden det va en fest med både jenter,gutter å par ble jeg veldi lei meg) Ut på kvelden ringer kompisen til typen å sier at han finner ikke dama å typen min igjen(damen hans å typen min e veldi gode venner), jeg ringer å ringer, sender meldinger men hører ikke noe. jeg va hos en venninde å drakk så jeg ble jo ganske fra meg! På vei hjem ringer kompisen igjen å sier at han har fått fatt i de å at jeg må komme dit på efterfest. drar dit men typen å hu jenta møter aldri opp....vi sitter å venter å forbanner oss. så ringer dama å hun e helt ute, de har knipset å hun har de verste halinisasjoner. vi drar å henter henne å prøver å få med typen min å men han blir helt sinnsykt å slår opp :( Jaja tidlig morgen blir til dag å han kommer hjem. han sier unskyld å lover han ikke skal dope seg igjen, men inrømmer samtidi at han knipset sist han å hun venninda va ute.... å det va jo akkuratt den tida han ble så rar. jeg e så bekymret å redd, redd for å vere sammen med han for ingen av oss e jo virkeli lykkelige nå men samtidi går jeg rundt med angst for å miste han... for jeg elsker han så utroli høyt!!!

Men tror dere han kan falle ut på igjen?? At følelsene hans har stilnet pgr av dop?? at de kan komme igjen?? Mannen e jo deprimert å bare trøtt å sliten.. Å kan pikken slutte å fungere???

Ble langt dette men har det så vondt inni meg!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er stor sannsynlighet for at han faller utpå igjen, og det er stor sannsynlighet for at han ruser seg mye mer enn han innrømmer. Mitt råd til deg er å komme deg vekk fra han hvis han ikke starter en form for behandling.

Skrevet

Tror ikke det nødvendigvis betyr at han blir narkoman igjen fordi han har spist et par knips.

Men du må sette foten ned og si at med bakgrunn i historien hans aksepterer du ikke noe rusbruk.

Pikken kan ikke slutte å virke.

Ville satt meg ned å prata med ham, prøvd å hørt hvorfor han ville ruse seg igjen etter så mange år rusfri.

Prøv å ikke bli sint, men være forståelsesfull og åpen for å høre på ham, og det han har å si.

Tenker at dette er ganske vannlig, etter noen år rusfri føler han at han har kontroll og så vil han bare bruke litt nå, fordi han rett og slett synes det er kjekt!! Men han har jo familie å ta hensyn til nå, så du må spille på det. At du er beskymret, både pga helsen hans, men også om noe skulle sje og politiet ble innblandet så ville dere ha barnvernet innvolvert med engang!

Lykke til!

Skrevet

For et IDIOTISK svar!!

Jøje meg, her snakker du om en x-narkoman... han har IKKE fallt ut på igjen pga 2 ganger på knips!

Skrevet

Syns det høres ut som han er utpå allerede. Men skjuler det. Han vil jo bli forbanna på deg fordi han prøver å skjule at han gjør d. Når du får mistanker blir han forbanna fordi han holder på å bli avslørt. Og ja, pikken kan slutte å fungere... Men den kommer tilbake igjen når han kutter det ut.

Skrevet

Hallo? Opiatbruk kan påvirke potensen og seksuell lyst. Avhengig av hva slags dop han faktisk bruker kan det i høyeste grad påvirke seksuell evne.

Skrevet

Jeg var gift med en eks narkoman.Men han begynte igjen med heroin og amfetamin ,det at han er så trøtt er av heroinen ,han har begynt igjen og du må komme deg unna deet tok meg 6 år å bli helt kvitt han ,men han døde av en overdose heroin.+ at han hadde fått HIV.

Det blir ikke noe bedre, han skulle alltid ha penger og hadde ikke til mat ,det var helvete løs han ville ha penger hver dag,.Jeg måtte drite i mine regninger for å tilfredsstille hans behov .Det gikk utover min økonomi,endte med innkasso på meg.Jeg blei livredd for han ,en dag sa han at hvis han utvikla AIDS så skulle jeg være den første som skulle bli stikki med innfisert blod. Har du barn så kom deg i allefall bort,min sliter ennå pga faren sin ,og han er 18år nå. Ja pikken kan slutte å funke.

Skrevet

Opiat bruk ja, ingenting i hovedinnlegget om opiatbruk nå!

Så forbanna fordømmende dere er.

Skrevet

Nå tuller dere ikke sant??

Dere tror ikke på dritten dere selv skriver???

Trøtt=heroin misbruker???

Skrevet

Det er statistisk sett et helt korrekt svar. Jeg har lang erfaring med dop, jeg har levd med en eksnarkoman og jeg er utdannet innen rusfeltet. Med de atferdsendringer hun beskriver, og at han innrømmer rusbruk, er alt jeg skrev sant. Sannsynligheten er stor, men det er ikke nødvendigvis tilfelle.

Dessuten, som eksnarkoman vet du at narkomane er løgnere, og at sannheten om rusbruken ofte er noe annerledes enn deres egen versjon. Ergo, hun kan ikke være sikker på at han kun har tatt "knips" to ganger.

Du kan forøvrig ikke skjønne så mye av begrepen sprekker og det å falle utpå igjen hvis du ikke ser at to ganger med "knips" faktisk er å falle utpå igjen. Eller du er kanskje litt naiv fordi det går bra med deg? Gratulerer med å ha snudd livet ditt, det står respekt av det.

Skrevet

jeg er anonym 10:08

selvfølgelig tror jeg hva jeg selv skriver. har vært der selv, med en samboer som var der samtidig. vet jævlig godt hva jeg skriver. ikke alle sitter med samme erfaringer som deg vettu. jeg har mine erfaringer over noen år, og det er det jeg svarer ut i fra.

Skrevet

Jeg har også jobbet med rus i mange år og støtter anonym her. Han er på full fart utenfor igjen. Kom deg vekk før du blir for engasjert i hans problemer. Ikke føl at du "må" være hos han pga samvittighet.

Skrevet

serin@ : ha feiler det deg? det er jo klare trekk i det HI skriver, han har humørforandringer, han har innrømmet å bruke narkotia, han er tilbaketruken. jeg som ladri har brukt narkotia og heller ikke jobber med det ser at denne mannen er på vei utpå igjen. og ja, en heroin misbruker virker trøtt/uttafor når han/hun er nede, det vet du vel? eller syns de heroin narkomane i gata det er artig å leke trøtt og vekk hele dagen?

HI: dette er en farlig situasjon for deg og evnt barn (jeg går utifra at det er barn med i bildet pga at du er her inne). barn skal skjermes for narkotia, av alle slag, tilogmed festdop. man setter dårlige eksempler og gir barna dårlige verdier hvis man godtar at en av foreldrene driver med narkotika. og hva skjer hvis han kommer hjem fjern som bare det, høy som et hus på halisinogener og skal leke med ungen? tenk hvis han får et halisinogenanfall og ser monstre e.l og skal forsvare seg? det er ikke bare på film en narkman far/mor tar livet av sitt barn i rus, og selvom han klarer å holde seg ren når han er hjemme nå, så kan du aldri vite hvordan det vil utvile seg. så lenge han har en fortid som misbruker vil faren for at han faller tilbake være stor når han først begynner med litt festdop her og der.

vær så snill, kom deg ut før det går galt! om du virkelig elsker ham så flytt fra ham og skaff ham profesjonell hjelp! det vil han takke deg for i ettertid. hvordan ror du han vil føle det hvis han skader deg eller barnet?

håper alt går bra med dere! lykke til

Skrevet

Hva det feiler meg? Mener jeg har ganske godt grunnlag å komme med råd her. Jobber med ungdommer med rusproblematik, er selv tidligere rusmisbruker og tar høyere utdannelse innenfor tema.

Synes dere er dømmende, pga hans historie så mener dere han er blitt narkoman igjen. Det synes jeg blir altfor lettvidt.

Knips et par ganger etter mange års pause fra stoff, kan gi midlertidige personlightes endringer. Det er ikke nødvendigvis et tegn på et mer omfattende rusproblem.

Hvorfor er det plutslig blitt likhetstegn mellom rus og det å skade noen?

Hvorfor mener dere hun må være redd for at han skal skade henne eller barnet??!!

Skrevet

Hi her. Uff dette ble mye verre enn jeg tenkte meg, kanskje man blir litt sånn halvblind når man elsker noen så ufettelig høyt. Jeg har gidd han en siste sjangs jeg, jeg har satt klare grenser å han har godtatt kravene mine.

At han skal hjelpe mer til.

At han ikke får gå på fest eller ut å drikke uten at jeg e med

At han skal vise at han bryr seg å respektere meg

Han jobber mye å e jo sliten av det å, han skulker aldri jobb å jobber mellom 10-14 timer hver ukedag!

Men egentli skulle jeg satt foten ned på venna hans å for e jo sammen med dem han finner på sånn tull, ikke at jeg skylder på dem men de har nok dårlig innflytelse på hverandre.

E det ikke rikti å gi mannen jeg elsker en siste sjangse da??

Skrevet

Hvis du tar høyere utdannelse innen rusfeltet, da vet du at eksnarkomane som ikke har gjennomgått behandling for dyptgående problemer, og som har noen sprekker, er mye mer utsatt for å havne helt utpå igjen. Du vet også at sprekker med blandingsdop kan utløse psykiske problemer, selv ved få gangers bruk. Psykiske problemer øker sannsynligheten for alvorlig rusproblematikk. Du vet i tillegg at eksnarkomane som har vært nyktre noen år, for så å falle utpå, har et mye raskere fall rett ned i grøfta igjen, og at dødeligheten er høyere fori de overvurderer sin egen toleranse. Du har sikkert også hørt om 10-årskrisen.

Dette er ikke dømmende. Det er kalde harde fakta som er vanskelige og angår mennesker som trenger hjelp. Rusmisbruk er en sykdom, den trenger forståelse og bearbeiding, men den trenger ikke naivitet. Realisme er ikke det samme som å dømme noen.

En eksnarkoman som begynner å ha sprekker bør komme seg i behandling.

Skrevet

Ja, det synes jeg!

Skjer det noe mer ville jeg ha krevd at han begynnte å prate med noen, _før_ jeg hadde kasta han på dør!

Håper ikke du ble altfor skremt av alle disse svarene, du kjenner mannen din best og vet nok mer enn du tror om hva som foregår :)

Lykke til!!

Skrevet

så lenge du virkelig setter grenser, og følger opp mistankene dine når de melder seg. mulig mange mener jeg er slem og dømmende, men har man først vært så på skråplanet og er på vei dit igjen har man ikke den luksusen at man kan være kranglete. så hvis du føler at ting skurrer og du blir usikker så be ham ta en urinprøve for å være sikker på at han ikke har tatt noe. og han skal ikke ta noenting som helst! ikke røyke hasj, ikke knipse eller noe! en alkoholiker skal ikke drikke, en narkoman skal ikke ta dop! enkelt og greit.

du har all rett til å være mistenksom og ikke stole på alt han sier. så vær streng og striks.

håper det går bra med dere!

Skrevet

serin@: er du helt fjern eller? "hvorfor er det plutselig blitt likhetstegn mellom rus å skade noen?" Når man er høy på halliser så er man ikke "tilstede" og man kan fort skade andre. Hvor mange fulle folk har ikke banka opp kjæresten sin? tror du at de som er høye er mindre tilrådige til å gjøre slikt?

syns du har en rar tankegang for å være eksnarkoman... har man er problem med narkotika er det ikke greit å drive med partydop!

Skrevet

hi her... Men nå når han knipsa lørdag/søndag hvor lenge vil det henge igjen da?

Jeg e redd for å miste han, der han e nå e han nok ikke like redd for å miste meg så har bare en gigantisk klump inni brystet. tror ikke han ser hvor vondt jeg har det heller. Jeg e sliten av å elske å ikke få noe tilbake!! Men kan ikke gi han opp siden han e det beste som har hendt meg!!

Skrevet

jeg er en helt ny anonym.. rusmisbruker selv.. må bare si at serina er latterlig påståelig i denne tråden,så ta hennes ord med en klype salt.. vi er alle forskjellig og hos noen (ca alle jeg vet om inkl meg selv) blir man trøtt av heroin, pikken kan slutte å fungere ja, ikke bare pga opiatbruk men også psykiske prob du får av omtrent alle rusmidler kan medvirke til ereksjonsprob.

Det er vanskelig å si om ecstacy henger igjen enda... spørs om han kun tok en.. jeg pleide å være "grei" etter ett par dager igjen,men jeg har heller aldri taklet nedtur på E så jeg roet meg med amfetamin på vei ned, derfor håpløst å si egentlig. Men kroppen og hodet er nok en smule påvirket enda av helgens strabaser vil jeg tro..

Jeg vil ikke dømme han og si han garantert er på kjøret igjen. Men det kan hjelpe dere begge å være åpne og ærlige og ha strenge rettningslinjer for hva som skjer i tiden fremover. For dere begges skyld. Og tror nok ikke det er noen fare for at han skal gjøre noe med barna deres heller, men når man knipser så kan man heller ikke stå inne for hva man gjør...

Lykke til!

Skrevet

".. vi er alle forskjellig og hos noen (ca alle jeg vet om inkl meg selv) blir man trøtt av heroin, pikken kan slutte å fungere ja, ikke bare pga opiatbruk men også psykiske prob du får av omtrent alle rusmidler kan medvirke til ereksjonsprob."

Ja, har jeg benektet dette? Hun sier han jobber og er trøtt, ikke en slags dvale tilstand eller heroinmisbruk tilstand hun beskriver!

"Det er vanskelig å si om ecstacy henger igjen enda... spørs om han kun tok en.. jeg pleide å være "grei" etter ett par dager igjen,men jeg har heller aldri taklet nedtur på E så jeg roet meg med amfetamin på vei ned, derfor håpløst å si egentlig. Men kroppen og hodet er nok en smule påvirket enda av helgens strabaser vil jeg tro.."

Her bekrefter du bare det jeg sier!

"Jeg vil ikke dømme han og si han garantert er på kjøret igjen. Men det kan hjelpe dere begge å være åpne og ærlige og ha strenge rettningslinjer for hva som skjer i tiden fremover. For dere begges skyld. Og tror nok ikke det er noen fare for at han skal gjøre noe med barna deres heller, men når man knipser så kan man heller ikke stå inne for hva man gjør..."

Og var dette så anderledes enn hva jeg sa??

Forstår ikke hvorfor du begynner med å si at hun må ta det jeg sier med en klype salt når du egentlig ikke sier noen annet enn hva jeg sa..???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...