Gå til innhold

Ja, nå får far merpermisjon enn mor, hehe...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når de nye reglene kommer altså. Nå må mor ta 3 uker før termin og 6 uker etter fødselen, ellers faller ukene bort. Tilsamen 9 uker. Med de nye reglene må far ta 10 uker med permisjon, ellers faller de bort. Så for første gang i historien kommer faktisk pappaene til å ha mer "lovfestet" permisjon enn mammaene! Synes det er litt morsomt jeg. Og blir litt oppgitt over hvor forkantet og sjefete staten skal være her, disse ordningene er ikke ideelle for alle, men er jo nesten umulig å få unntak for reglene. I vårt tilfelle kommer det til å gå utover barna at vi ikke kan gjøre unntak fra regelen og da er det jo litt surt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:)

Synes det er flott jeg!!

Og så er vel ikke det store problemet at far tar mer permosjon enn mor..... i de fleste tilfellene tilfaller mesteparten av fellespermisjon mor uansett, så jeg ser virklig ikke problemet med at far får flere lovfestede uker enn mor!

Skrevet

Er mange problemer med dette, f.eks for alle studenter, de fleste bønder, selvstendig næringsdrivende, der mor ikke har fast jobb å gå tilbake til etterpå osv, da kan man fort hvane i økonomisk uføre av disse reglene eller risikere å sende barnet i barnehagen veldig mye tidligere enn man helst vil.

Hos de med stander A4 lig og A4 jobber er det sikkert fint, men ikke for de andre...

Skrevet

Men du, får mannen mors lønn i alle de 10 ukene...? For i tilfelle er det uaktuelt for oss med noe som helst pappaperm... Hehe

Skrevet

Mannen får alltid permpenger etter sin lønn. Ikke etter hva mor tjener.

Skrevet

Nei, han får etter sin lønn. Heldigvis for det i det minste.... :-)

Skrevet

Det lettet hjertet mitt veldig. Lurer på hvor jeg hadde det fra egentlig....

Skrevet

Men får far KRAV på de om mor ikke har arbeidet? Blir vel samme opplegget som allerde er vel? bare med forlenging?

Skrevet

han får perm-penger etter sin egen lønn, men det er ut i fra om du velger 8 mnd eller 1 år (altså 80% lønn eller 100% lønn)

Skrevet

Far mister sine uker om mor er student eller ikke jobber og det vil jo si at det er enda flere uker barnet mister sammen med foreldrene siden de nå "stjeler" to uker fra fellespotten.

Skrevet

For oss passer dette ikke i det hele tatt! Mannen er selvstendig næringsdrivende og har ikke sjanse i havet til å ha 10 uker permisjon. Han driver et enmannforetak og det er umulig for han å finne en person som kan være vikar for han i 10 uker. Tenker litt om det går an å søke på å få fritak for den regelen? Han kan i verste fall risikere at kundene hans finner andre å samarbeide med når han er i perm. og da har han ikke jobb å komme tilbake til når perm. er slutt.

Skrevet

Selvstendig næringsdrivenede har nå full opptjeningsrett, så rent økonomisk er det ikke noe problem. for et lite firma skjønner jeg at det kan være problematisk å være borte full tid i 10 uker, men da kan man jo ta det på deltid? (f.eks sommerferie, jul, påske, 1 dag i uka osv). Selv de aller fleste selvstendig næringsdrivende må ta noen fridager i ny og ned. Med permisjon i steden for f.esk å ta ut ferie, så vil man faktisk tjene økonomisk på det!

Er far studen, så har han ikke rett til fedrekvote uansett. Men far vil ha krav på foreldrestipend fra lånekassen på lik linje som mor. denne kan han f.eks ta i sommerferien!! Eller han kan ta det i løpet av semesteret og likevel ta eksamen. Det er ikke noe forbud mot å ta eksamen samtidig som man er hjemme med barn. På den måten vil far faktisk få mindre studielån eller mer penger generelt hvis han ikke tar opp lån!

Når mor ikke har jobb å gå tilbake til, så kan hun ha rett til dagpenger. Og selv i disse finanstider finnes det vikarjobber etc for de som VIRKELIG vil ut i jobb. Hvis man er villig til å ta det man får da:)

Jeg tror de fleste fedre uansett arbeidssituasjon kan klare å finne 10 uker i løpet av 3 år hvor de har mulighet til å være sammen med barnet sitt!!!

Skrevet

Fedrekvoten kan tas ut på mange forskjellige måter, han må ikke ha 10 uker på en gang. Han kan ta ut en uke her og en uke der, eller ha "fri" en dag i uka i 50 uker, evt. ta tre uker her og to der, en der og fire her.

Den må bare tas ut før barnet er 3 år.

Skrevet

Han kan ikke få fritak pga at han driver enkeltmannsforetak!

Men han skal vel ha ferie i løpet av 3 år?? Han kan ta fedrekvoten da. Ingen regel som sier at han må ta det sammenhengende!! han kan ta en uka nå og da (f.eks sommerferie, vinterferie, påske) eller en dag nå og da (planleggingsdager, langhelder etc)

dermed trenger han ikke tenke på å skaffe vikar for 10 uker

Skrevet

Når mor er student mister far sine uker... Altså, er 10 uker som blir helt borte. En bonde kan ikke bare ta fri fra gården sin i 10 uker og det er vanskelig/umulig å drive den når man tar vare på en 8-9-10 mnd gammel baby samtidig (bor langt ute på landet, så har mange venner som sliter med dette) og det er ikke alle steder det finnes jobber med mindre man må pendle veldig langt hver vei (snakker om minst 1 time hver vei, kanskje ammer man fortsatt også da = vanskelig å få til).

Skrevet

Men da får man jo uansett problemet med at man føler man sender barnet for tidlig i barnehagen. Om far har fri en dag eller to i uka må jo fortsatt noen andre passe barnet de andre dagene...

Skrevet

samme opplegget som nå ja!

Er fullstendig enig i at det er dumt far ikke har egen opptjeningsrett på fedrekvote.

men hvis mor ikke jobber, så har fotsatt far egen opptjeningsrett til den ordinære permisjone. Dermed MISTER man egentlig ingen uker! far kan ta ut ordinær permisjon hvis mor går tilbke til jobb eller studier.

Skrevet

ja, men da er jo mor hjemme!!

Hvis man gjør det på denne måten, så forlenger man jo også mors permisjon fordi hun da vil da ut gradert permisjon - dvs 3 eler 4 dager i uka. Dermed blir permisjonen tilsammen like lang, og man sender ikke barnet tidligere i barnehage.

Mor kan ta ut sine feriedager de dagene far er hjemme 8 (så taper hun ikke penger), eller ta ulønnet permisjon (slik at hun får f.esk 80% lønn slik hun ville fått hvis hun valgte 80% dekning)

Skrevet

Eller han tar det ut som 1 dag i uka etter at barnet har begynt i barnehage slik at barnet kan ha 80% plass!

Det finnes et hav av muligheter med de nye reglene.

Det gjelder å se muligheter og ikke begrensninger!!!!!!!

Skrevet

nei, ikke utfra om mor velger 80 eller 100%

Dekningsgraden er noe man velger i felleskap og begge skriver under på det valget på søknaden om foreldrepenger.

Økonomisk lønner det seg å velge 100% og så sette av 20% av beløpet hver måned og ta ut ulønnet permisjon i 2 mnd

Skrevet

Jeg er litt treg som ikke helt får det til å gå opp - om jeg har min del av permen sammenhengende (har valgt 80% i 54 uker med de reglene som er pr i dag), dvs at inkl ferie er jeg hjemme til barnet er 11mnd. Jeg kan jo ikke annet enn å ta ut ulønnet perm da for å være hjemme de dagene far er i jobb?

Skrevet

eksemper:

1.

Dere velger 100% dekning - du tar ut 100% permisjon i de obligatoriske 9 ukene. Deretter går du ned til 80% permisjon med 1 dag ulønnet permisjon pr uke (eller går tilbake til jobb 1 dag per uke hvis du ønsker det ellertar ut 1 feriedag pr uke). Far tar ut fedrekvote 1 dag per uke.

2.

Du er hjemme i ordinær permisjon slik som du er i dag. Far tar ut fedrekvote i f.eks juleferie, påskeferie, sommerferie. Du kan da velge å gå tilbake i jobb disse ukene, ta ut ferie eller ta ut ulønnet permisjon.

Man velger jo selv om mor vil være hjemme når far har fedrekvote eller om hun vil ut i jobb - akkurat slik det er i dag. Hvis hun velger å være hjemme kan hun enten ta ulønnet permisjon eller ta ut ferie. Dette er da ikke noe nytt - slik har det vært siden fedrekvoten ble innført.

Poenget er at med de nye regnlene om gradert uttak har man mye større valgfrihet enn før. Både mor og far kan ta ut permisjonen gradert og man kan ta ut permisjonen helt til barnet fyller 3 år. Så selv om fedrekvoten nå er lenger, så er valgfriheten større. Dermed faller egentlig argumentet med at det er så vanskelig for noen fedre å ta ut fedrekvoten bort!

Skrevet

Jeg skjølnner selvsagt at det er problematisk for noen.

Men de aller fleste får det til dersom man virkelig vil!

jeg skjønner fint at man ikke kan drive en stor gård samtidig som man tar seg av et lite barn. Da må man evt. leie inn avløser. Jeg bor selv langt utpå landet, og her er det iallefall avløserlag som man kan bruke. Vet om flere som bruker det i slike situasjoner.

Dessuten betyr jo ditt argumente at kvinnelige bønder ikke kan få barn fordi de ikke kan ta permisjon!!!

Skjønner at pedning til jobb eter et problem dersom man ammer. Men hvis man ser på statestikken er det ikke så veldig mange som ammer flere ganger på dagtid når barnet er 8 måneder. Man kan jo da evt. velge å punmpe å la barnet få morsmelk av flake/kopp. Dette er jo faktisk et reelt valg man har!

Skrevet

Ja, jeg vet dette, men det kommer uansett til å gå utover barna til syvende å sist. enten jeg nå ikke kan ta meg noen jobb og vi dermed får mye lavere inntekt frem til jeg kan få ny jobb (er lærer så får nok ny jobb når ungen er ca 1 år, men blir vanskleig før), eller jeg må jobbe minst en time unna og må bruke bilen og de andre får veldig lange dager i barnehagen da. Vi skal få det til, men det blir kav og jeg merker jeg synes det er unødvendig å pålegge oss en vanskelig situasjon bare fordi samme ordningen må tres nedover ørene på absolutt alle.

Skrevet

Vi vet jo alle at i 95% av tilfellene er det uansett mor som tar ut mest permisjon. Jeg synes det er kjempebra med omleggingen! Det ER faktisk et likestillingsspørsmål, både når det er snakk om lønn og ikke minst om fordelingen av arbeid på hjemmebane, også på lang sikt. Jeg gleder meg faktisk til pappaen skal være hjemme, og innser at det er ikke akkurat å ha "fri" å ha permisjon, nei!

Her skal pappaen ha 3mnd permisjon, og gjett om sjefen hans ble sjokkert da han fant ut at han tenkte å ta ut mer enn de seks ukene! Tydelig at noen trenger en wake up call...Heldigvis har sambo fått solid oppbacking av de kvinnelige overlegene, som støtter ham veldig. Men samboeren min har enda ikke tort å fortelle sjefen at det var HAN som ønsket mer tid hjemme enn seks uker... Sjefen hans tror enda at det var min idé, og at jeg har "tvunget" ham til det?!?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...