Gå til innhold

Dere som utdanner dere med barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan får dere det til? Tenker mest på økonomisk og barnepass.

Hvordan er deres situasjon? Økonomi? eier/leier? Mann?

Vurderer å søke til høsten men klarer ikke helt å se for meg at det skal gå opp i opp med tanke på økonomi og barnepass.

Jeg må stå for et minumum av inntekten vår og 6000,- i stipend og lån er for lite. Og ser ikke hvordan jeg skal få tid til å jobbe utenom, pga mann osm jobber mye sent.

Vi tjener ikke "godt" i utgangspunktet og eier så vi må ha en viss intenkt.

Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke noe problem. Støtten som student er ikke så dårlig. Den er ordinært på 8000 i mnd. Tjener mannen din under 23 000 så får du også forsørgerstipend som er på ca 1300 per unge.

Vi har for øyeblikket meget bra økonomi, jeg studerer, jobber ikke utenom, har ett barn og ett på vei, og mannen min har vel ganske gjennomsnittlig årsinntekt. Vi leier (noe som er med på å gjøre at økonomien er bra, det at vi leier gir oss også muligheten til å spare mellom 5 og 10000 i mnd) men er sånn halvveis på jakt etter å kjøpe hus. Dvs. foreløbig får vi bare lån basert på mannens inntekt, så vi har innfunnet oss med at vi sikkert må vente med å kjøpe til jeg er ferdig (1år igjen), men finner vi noe vi har råd til nå, slår vi til.

Vi har 50% barnehageplass til jenta, noe som fungerer bra i og med at det er snakk om 4 timer på skolen i uken. Så leser jeg og jobber når han er hjemme. I forhold til å ha barn er det å være student en mye mer "slack" hverdag en det å jobbe fult. En legger stort sett opp løpet selv. Men så kommer selvsagt eksamensperiodene der man må være beredt på å jobbe ræva av seg...

Skrevet

Du studerer nok ikke i Oslo da, småsporvinj...

Skrevet

Studert i Oslo i 4år, flyttet på oss nå i sommer... Har samme økonomi her som i Oslo. leien er mye mye mindre, men lønnen til mannen min har gått ned, og her er vi avhengig av bil, i Oslo brukte vi kollektivtrafikken. Så det går opp i opp.

Skrevet

Støtten som student? 8000 i mnd og 1300 i forsørgerstipend?

Får man ikke bare 80 000 i studielån da?

Skrevet

Høres rart ut spør du meg.

Skal du leie i Oslo må du fort opp i 12-15 000 kr om du skal leie en 3-roms-

Skrevet

Takk for svar småporvinj.

Og du under her, gjerne fortell om din hverdag i oslo.

Vi eier leilighet og mann tjener vel akkurat over 23 000,- for øyeblikke. Netto. Så vi kommer nok langt over grensen til lånekassen.

Og jeg må ha minimum 12 000,- utbetalt pr mnd. Bosatt i trheim.

Og det er vanskelig for meg å jobbe siden mannen er ofte på jobb. Og varierende arbeidstid. Evt natt på et eller annet hjem.

Skrevet

80 000 i året stemmer det (men utenom eventuelt forsørgerstipend, det kommer i tilleg), men må huske på at man bare får støtte for 10mnd i året (men så kan man jo jobbe de to resterende mnd, da man ikke er på skole da) 80 000 det på ti, hva er det?

Skrevet

Hvor mange barn har dere, og hvor gamle er de? Du kan jo få kontantstøtte om barnet er under 3 og ikke i barnahge med offentlig tilskudd. Så har dere f.eks ett barn under 3, kan du velge å ha det hos dagmamma, og motta kontantstøtten. Og så får dere jo barnetrygden også (vet ikke om du har tatt med den i regnestykket) Eventuelt kan du ha barnet i barnahge 50% og få halv kontantstøtte. Du kan også finne deg en jobb hvor du fungerer som tilkallingsvakt (f.eks barnehage eller helsevesenet) da er du ikke bundet av faste arbeidstider, og kan takke ja/nei til å jobbe alt ettersom hvordan det passer med skole og mannens jobb. Det skal ikke så mye jobbing til for å spe på noen tusen.

Du kan kanskje også finne andre studenter med barn på studiestedet ditt. Kanskje kan dere få til en ordning hvor dere hjelper til med å passe hverandres barn når dere leser/er på forelesing, slik at du slipper barnahge/dagmamma. Mange muligheter. Alt ettersom hvordan situasjonen deres er.

Vet ikke hvilken utdanning du vurderer, men veldig mange utdanninger har gjerne lite eller ingen krav om oppmøte. Slik at du selv kan bestemme når du vil/kan lese, og dermed kan legge opp hverdagen etter arbeidstiden til mannen din.

Skrevet

Hva med studentbolig? Hva askal du studere?

Skrevet

Jeg er ute i permisjon nå. Studert fulltid og jobbet 80%.

Året jeg går hjemme, skal jeg ta 30 stp. (jeg bruker da et år på et semester).

Jeg eier en leilighet der jeg bor alene. Faste utgifter på strøm og boliglån er 12 000 i måneden. Vil ha omsorgen for barnet alene. Far skal ikke ha samvær før hun er godt over året.

Året jeg går hjemme med barnet lever vi på:

- Foreldrepenger

- Støtte fra lånekassen

- Dobbel barnetrygd

- Overgangsstønad, dog redusert

- Barnebidrag, regner med dette kun blir bidragsforskuddet da fars økonomi er så som så.

Dette året må vi legge opp så mye penger som mulig, slik at vi har en del i backup året som kommer. Da skal jeg nemlig si opp jobben min og gjøre meg ferdig med det siste året av utdannelsen min. Barnet skal da være delvis i barnehage (mens jeg er på forelesning).

Året jeg går på skole, lever vi da på:

- Støtte fra lånekassen

- Dobbel barnetrygd

- Overgangsstønad

- Kontantstøtte, dog redusert

- Barnebidrag / bidragsforskudd

Det andre året med barn vil bli ganske stramt, men det er veldig viktig for meg å gjøre meg ferdig med utdannelsen. Jeg er da sikret jobb:)

Kanskje det etterhvert dukker opp en mann som vil endre situasjonen vår:)

Skrevet

Skal studere sykepleien i trhiem. Og det er stort sett mye obligatorisk, vet ikke eksakt hver dag. Noen som vet fra i år??

Har studert 2 år på ntnu og der var det lite obligatorisk men ikke på hist.

Vi har 1 barn under 1 år, som må i barnehagen når jeg studerer.

Jeg kan jobbe noen netter evt på sykehjem/sykehus ol. Blir nok tungt men må vel få til det.

Kom gjerne med forslag.

Skrevet

Sykepleien har nok endel obligatorisk ja, der er jo endel praksis også.

Hva om du tar utdanningen på deltid? Litt kjipt å bruke langt tid, men har du barnet fult i barnahge vil det gi deg mulighet til å jobbe endel på siden.

Det finnes nok også studentbarnehager, som gjerne er billigere en vanlige barnehager (litt utifra hva man tjener, er ikke sikker på hvor mye det dreier seg om)

Hva med bostøtte? Jeg vet lite om vilkårene for å kvalifisere for det, men det kan kanskje være en ide og sjekke om dere kvalifiserer.

Skrevet

leser innleggene her, og lurer på en ting. Har i tankene litt å studere...

Men har ikke tenkt at det kunne være mulig, men så sies det her at man får 80000 fra lånekassen. Er det støtte eller lån?

Skrevet

Ca 50 000 i lån og resten i stipend når du har stått på eksamen :-)

Skrevet

Hvis du tjener under et visst beløp i året. Er det 120 000?!

Skrevet

Jeg begynte på utdannelsen min mens mannen min hadde full jobb, og tre av barna gikk på skole, og ei i barnehagen 3 dager i uka og 2 dager hos dagmamma. Gikk helt fint.

Til og begynne med tok jeg AMO kurs som det het den gangen, og da fikk jeg 100% støtte til barnepass, og full betaling av kursavgift, for å ta artium, før jeg begynte videreutdanningen, som jeg da fikk vanlig studielån gjennom statens lånekasse, med vanlig stipend.

Det finnes forskjellige veier til den utdannelsen du vil ta. Men du må kanskje gå veier du ikke vet finnes akkurat nå.

Ta noen telefoner, eller møt opp selv, og snakk med folk på kommunen, eller kontorer. Kanskje det er program NAV kan få hjelpe deg med?

Skrevet

Er lærling 2 året, og får nå en ca inntekt på rundt 21 500 totalt.. Babyen er ventet ganske snart ;)

+ At samboer jobber deltid ( 5 t om dagen) og tjener opptil 18 000 på en mnd når skatten er trekt. Vi leier en 90 kvm leilighet til 8000 inkl strøm :) Hvordan det blir til høsten får vi se, samboer jobber sent mens jeg for det meste har dagvakter. Han begynner på jobb en time før jeg slutter hver dag, så da kommer vi til å trenge barnepass en time, 4 dager i uken, og 5 timer en dag i uka..

Skrevet

Hvor gammel er du á? Får ikke en 4-roms på Adamstuen til 8000 kr de siste 10 årene i hvert fall. vi betaler nesten 15 000 kr for en 3-roms.

Skrevet

Hvor gammel jeg er? Hva har det med saken å gjøre?

Flyttet inn i leil til 8000 på adamstuen i 2007, så...

Skrevet

Studerte med de tre barna vi har (nå jobber jeg). Jeg er gift, vi bygget hus da jeg gikk med nr 2 og har hele tiden hatt levelig, men stram økonomi. Dvs, ingen sydenturer og masse nye klær, men kunnet kjøpe valig mat som vi vil og det vi har trengt + en og annen tur på kino ol. Er veldig deilig å være ferdig da og kunne tjene egne penger.

Skrevet

Oi da var dere heldige. Jeg går også på skole i Oslo å betaler 13 000 i husleie. Har ingen mann med inntekt så er det trange kår.

Til hovedinnlegger:

Du kan søke om fullt lån og stipend. Er vel som de andre her sier på rundt 8000 kr i mnd. Jeg får kun 5000 kr siden jeg har OS ved siden av.

Gå inn på lånekassens sider og regn ut hvor mye du kan få. Sett opp et regnestykke, å se om det går opp :)

Jeg begynte å spare penger mens jeg jobbet fulltid 1 år i forveien, og la av en del tusen som jeg nå bruker for å komme gjennom tiden uten jobb. Skulle gjerne jobbet men tiden strekker ikke til, for er alene med et barn med en far som kommer og går som det passer han, noe som ikke er populært for en arbeidsgiver.

Skrevet

Man får ikke 8000 i mnd som student. Det er gjennomsnittelig utregnet. Man får 17000 utbetalt i januar og august, noe som gjør at resten av året utenom sommer, så får man utbetalt 6300.

Hvis du går inn på lånekassens hjemmesider, så kan du lese om hva du får i støtte som student og mor. Jeg får omtrent 9000 i mnd med at far har under 23500 før skatt i mnd.

Vi bor i ei studentleilighet der vi betaler bare 4300 i mnd. Nyoppusset og 60 kvm stor. Kjempeypperlig:) Barnehage i nabobygget, eller ved skolen. Spørs hvor vi komemr inn. 20 min gange til skolen og fem til sentrum.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...