Gå til innhold

Ok å røyke.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

En far som mishandler sitt barn, elsker nok barnet sitt! Så ja,jeg tror nok at du elsker barnet ditt. Men det du gjør gjennom å røykeunder svangerskapet er faktiskå mishandle barnet ditt! Tenk deg om- du påfører ditt eget barn skade med full vitenhet om det du gjør. Hvis ikke det kan kalles mishandling, ja da vet ikke jeg.

 

Jeg syntes det bare er helt utrolig at man kan gjøre dette mot et helt uskyldig vesen. Hva du gjør med din egen kropp, så lenge det kun går utover deg, er noe helt annet. Jeg har faktisk ikke ord, men du gjør faktisk det motsatte av det beste for ditt barn ved å røyke...

 

Håper det går bra med barnet ditt, og det sier jeg ikke for din skyld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Bestemor røyket med sine 5 barn, de er alle friske.

Mamma røyket med alle sine 5 barn, vi er alle friske.

Vet om FLERE andre venninner som har røyket under svangerskapet og deres barn er friske.

 

Jeg sier ikke at røyking er sunt eller bra, til vanlig å ihvertfall ikke under graviditet. Men er man røyker å enten har vanskelig før å slutte eller ikke vill, så betyr det ikke at man ikke elsker barnet man bærer. Det betyr ikke at man ikke vil det beste for barnet, tvertimot. Er det da bedre at mor skal slutte helt når hun ikke er motivert til det, å da risikere å få spontanabort? For tidlig fødsel?

Jeg mener at KLARER du ikke å slutte, så javel. Prøv å trappe ned, det hjelper for visse, ikke for alle. Men hellre det enn at mor skal stresse å utsette seg selv og barnet for fare.

Klarer du å slutte, KJEMPE BRA! Er glad på dine vegne.

Uansett om du slutter, trapper ned eller hva du enn gjør, så synes JEG personlig at alle skal ha ros for det.

Den som vill bombe meg med negative kommentarer etterpå, BE MY GUEST!

 

"dere fortjener ikke å få barn" "Barnevernet burde dras inn" "dere er rasshøl"

Dette er noen av de få kommentarer som har forekommet. Tror du/ dere VIRKELIG at det skal hjelpe noen som røyker? Tror du/ dere at de føler seg noe bedre etter at de leser det?

NEI!

Istede for å sitte å dømme å klage over andre, finn noe bedre p gjøre! For selv om dette bare er ett forum og dette en diskusjon, DET ER KRENKENDE!

Dere som motiverer, takk til dere!

Å sist men ikke minst...

Dette med barnevernet...

 

Barnevernet har mer enn nok å gjøre, om dem nå ikke skal dras inn fordi du/ dere synes at røyking er barnemishandling. Vill du ha definsisjon på det?

Barnemishandling er når barnet ikke får klær, mat, tak over hodet. Barnemishandlig er når foreldre ikke kan ta hånd om sitt barn, som slår barna sine eller det som værre er. Men hvor mange av dere er som tenker på det? kan ikke se at noen nevner det noen plass. Nei all fokus på røyk å hvor farlig akkuratt det er, Joda det, er farlig. Joda, det kan drepe deg. Å jadda, vi er alle sammen KLAR OVER DET!

 

Jeg skal ærlig å redelig si, jeg røyker. Jeg har trappet ned fra 20-25 om dagen til 3-4. Selv om dette ja er skadelig for oss begge, så er jeg stolt av meg selv som har klart dette. Såklart, det beste er å slutte, men jeg synes jeg har vært flink! Detter gjør meg IKKE til en dårlig mor som ikke tenker på barnet mitt. Men er det ikke bedre å heller ta 1-2 om dagen enn så stresse, få utbrudd å være hyper å da øke sjangsen for spontanabort eller andre ting? Er det SÅÅÅ mye bedre? Hvorfor skal man ALTID kun skrive om det negative og ikke se litt fra alle vinkler? Ett rom har 4 hjørner vet dere...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det du sier er jo bare helt utrolig!! Er kanskje litt på kanten å kalle det barnemishandling å røyke, eller å sammenligne gravide som røyker med fedre som mishandler barna sine.. Vi er vel alle enige om at det ikke er bra for barnet å røyke, ingen tvil om det. Jeg tar en røyk i ny og ne, kutta ut helt fra jeg fikk vite jeg var gravid til 4mnd, da sprakk jeg..

Alt med måte har jeg fått beskjed om.. At det iallefall er bra at jeg har klart å trappe ned..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå skal ikke jeg rettferdiggjøre røyking i svangerskapet, for hvis man klarer å slutte så skal man det.

Men: min mor røyka da hu gikk gravid med både meg og søstra mi. Vi har verken ADHD, astma eller noe annet. Derfor blir det feil å si at røyking under svangerskapet FØRER til ditten og datten. Det KAN føre til diverse sykdommer ja, men det er vi som gravide klar over og dette er et valg vi tar. Ingen andre har noe som helst å gjøre med om vi røyker eller ikke.

Jeg røyker selv, men har klart å halvere inntaket. Satser på å kutte den helt til babyen kommer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

syns det er rart at folk som er så usaklige som detta skal bli foreldre. Er vel ingen som røyker som er stolt over å røyke under graviditet . Og som det er sagt så mangen ganga så trenger di støtte og ikkje nedvergande ord som hjernevaska og sånt. Syns det at en skal passe sine egne saker og ikkje driver å kritisere andre for det valget di tar .

 

Er ikkje sikkert det hadde vert like lett for dere å slutte med sjokolade nom det hadde vert like skadelig .

 

Min mamma røykte ikkje med meg , men med min bror . Vi har ingen sjukdommer eller noe pga røyken hennes..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

nikotin kan umulig binde seg til de plassene som oksygen skal binde seg. nikotin er ett enormt molekyl sammenlignet med oksygen og passer overhode ikke inn i de plassene som oksygen skal fylle. karbonmonoksid derimot tar opp plassen til oksygentet, og hindrer dermed transport av oksygen rundt i kroppen. desuten mener jeg å huske at CO bindes sterkere enn oksygen. det er ikke nikotinet som er verst for fosteret, det er manglen på oksygen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det er en liten ting dere som kritiserer og neglisjerer folk her inne bør vite. Stress under graviditeten kan føre til høyt blodtrykk som igjen kan føre til SF (svangerskapsforgiftning) som igjen kan føre til dødfødsel, SA (spontanabort)....

 

Nei røyk er ikke sunt for barnet i mors liv, det er heller ikke alkohol. Men ærlig talt.. det er ikke de holdningene deres heller. Stygt å si det, men jeg håper virkelig dere ikke fører slike stygge holdninger som "barnemishandling" og det som verre er av utsagn i debatten videre til barna deres.

 

Stå på dere jenter som jobber hardt med røykeslutten. Det er tøft og vanskelig, og dere trenger IKKE den kritikken som verserer fra enkelte her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...