Gå til innhold

Ok å røyke.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

krybbedød gikk ned med 70% når barn begynte å sove på rygg! Og når samsoving ikke ble anbefalt lenger. Ikke sleng ut fakta i vilden sky uten å kunne stå for det i ettertid..Å det her med at barnevernet burde vært koblet inn? Hva er det for noe?! Hysteriske mødre som deg burde kanskje også vært under oppsyn av barnevernet? Det er så utrolig mange hysteriske mødre der ute som rett og slett "mishandler" barna sine med denne hysterien sin og gjør barna til tilbakestående nervevrak.Stakkars barn! Ser det så altfor ofte..For det er nettopp den typen mødre som kan tenke slike tanker som deg som er sånn, dessverre!

 

Ja det er nok mange på denne jord som hanskes med stress i hverdagen, men det fins flere typer stress. Å stresse med noe ang f.eks et møte på jobben og det å gå å ha en konstant uro i kroppen, der du stresser døgnet rundt, også ubevisst er noe helt annet. Alle oppegående mennesker skjønner det. Jeg kan med hånda på hjertet si at jordmor sa til meg " det aller beste for barnet ditt er å slutte å røyke, men hvis det at du skal prøve å slutte å røyke, og kanskje mislykkes, gjør at du blir utrolig stressa av det, er det faktisk bedre at du tar 2-3 røyk om dagen, for stress kan gjøre at barnet ditt i magen dør!" Tygg litt på den da..Å det var både leger og andre jordmødre som sa det til meg, men de poengterte så klart at det beste er å slutte, og det er det jo!

 

Alle mennesker har sine svakheter på hver sine områder. Røyk er utrolig avhengighetsskapende, og ikke minst skadelig! Men det er ikke bestandig at alle klarer å innse hva det faktisk kan gjøre.

 

Ikke gidd å vær så trangsynte da. Tipper du er ett menneske som kun tenker på deg selv, egoistisk, og at sålenge noen ikke deler samme meninger som deg så ser du ned på dem. DET er en dårlig egenskap det, og DET er skadelig for barnet ditt, på så utrolig mange måter!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trangsynt? Jeg syntes det er godt at noen reagerer på den barnemishandlingen dere holder på med. Hvorfor forsvare dere med at dårlig kosthold og stress også er skadelig? Har dere ingen stress eller dårlig kosthold dere som røyker da? Og hva har det med saken å gjøre hvor farlig alt annet er, det er snakk om røyk nå, ikke noe annet.

 

Egoister som ikke fortjener å bli gravid, er dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke ett menneske på denne jorda som ikke FORTJENER å bli gravid. Tenk at du kan sitte å ha ut av deg det?!? Hvis man skal se på det sånn, så har nok alle mennesker, inkludert deg, en eller annen "feil" som gjør at en ikke fortjener å bli gravid. Alle kvinner fortjener den gleden det gir å få ett barn, enten en røyker eller ei. Du har ingen sunn oppførsel, anonym over her. Det er en skammelig oppførsel. Håper ikke dette er noe du lærer videre til barnet ditt??

Dessuten er det ingen her så vidt jeg kan se, som har sagt at det er bra å røyke, eller forsvart det i den forstand. Alle vet at det er skadelig, men det er faktisk ikke alle som klarer å slutte. Kanskje barnet ditt, når det blir voksent begynner å røyke, bruke andre rusmidler, kanskje blir alkoholiker, hvem vet. Det er utrolig LETT å bli avhengig, og utrolig VANSKELIG å slutte med det. Håper ikke du har sånne fordommer mot dine egene? Men da blir det vel noe annet når det er ens egene? eller? En skal ikke sitte å være en bedre-viter overfor andre mennesker å hva de gjør og ikke, for det er noe en ikke har peiling på i det store og det hele.

Synes det er utrolig stygt sagt av deg at enkelte ikke fortjener å bli gravid.

De aller fleste som røyker under svangerskap, gjør det fordi de rett og slett ikke klarer å slutte, ikke fordi de ikke vil slutte. Du kan ikke kalle det egoisme. Selv røyker jeg ikke og har aldri gjort det. Men jeg ville aldri gått løs på andre mennesker og sagt sånt selv om de røyker, det er ren ondskap!

Spar deg!! Og alle andre som sier lignende ting for den saks skyld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva du skriver kommer jeg aldri til å bli enig i at det ikke er så gale å røyke. Selv er jeg skadet av min mors røyking, min mormor døde av røyking og min mor har KOLS grad 3 av røyking. Jeg kommer aldri til å se på røyking i svangerskapet som noe annet enn barnemishandling som burde vært forbudt på lik linje som annen barnemsihandling. Hvis jeg kunne valg skulle jeg heller hatt en mor som drev fysisk mishandling enn ei som røykte under svangerskapet og oppveksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter!

 

Jeg har sett flere venninner gått gravide, noen sluttet på røyke, noen trappet ned, noen fortsatte som før. Før jeg selv ble gravid var jeg ganske liberal til dette. Mente at det fikk være opp til hver og en hva de ville gjøre. Syntes selvfølgelig ikke det var bra når folk røyka som før, men sa ikke noe til venninner som tok seg en sigarett en gang i blandt.

 

Nå er jeg derimot gravid selv, og sluttet på dagen. Så fort jeg fikk bekreftet at den svake streken på testen min var positiv, sluttet jeg. Har også lest litt om hva som skjer med fosteret når man røyker og hva som kan være skadevirkningene av dette. Det ønsker jeg personlig IKKE å utsette mitt foster eller barn for.

 

Men... det er viktig å huske på èn ting; alle kan få barn. Man trenger ikke noe sertifikat eller godkjenning for å få lov å produsere. (det burde kanskje vært det?). Likevel syntes jeg det er å dra den litt langt å kalle det for barnemishandling når mor røyker under svangerskapet. De venninnene jeg har som røkte er perfekte mødre, selv om de ikke hadde viljestyrke nok til å slutte. Tenk på alle de barna som blir utsatt fro passiv røyking når de er født. Det er jo ingen som går hjem i stua til folk og sjekker hvordan lufta er? Det er så mange folhold man kan blande seg inn i, som man er uenig i, men som man ikke kan gjøre noe med. At barn får loff og nugatti på skiva hver dag, eller drikker brus til alle måltider, hvor ofte de dusjer eller pusser tennene, hvor mye nærhet og oppmerksomhet de får, hvor mye kjeft og nedverdigelse de må oppleve osv. Det er mange ting som kan skade barn, men som ingen på en måte har noe med, før det har gått for langt.

 

Man kan jo mene mye om mange ting, men jeg tror ikke det hjelper en røyker å slutte under graviditeten å bli kalt for barnemisshandler.

 

Likevel håper jeg at så mange som mulig klarer å slutte å røyke! You go girls! Jeg har vært røyker i 12 år, men greide å slutte på dagen. Da greier du også det! Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MamiK:

 

Utrolig godt skrevet! Jeg forsvarer heller ikke det å røyke under svangerskap, for det er jo ikke bra. Men mener også at det er å gå for langt å kalle det for barnemishandling.

Tror det er nettopp det du har skrevet over her, mange har prøvd å få frem, men det har blitt tolka dit at de mener det er bra å røyke under svangerskap. Noe jeg personlig ikke trur noen mener.

Flott at du klarte å slutte å røyke når du ble gravid:)

Ønsker alle røykere lykke til med røykestopp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at de barna som bæres frem i vår tid vokser opp og vet at dere som valgte å røyke var informert om hvor skaldeig det er.

Min mor fikk ikke denne informasjonen som alle vet i dag, derfor bærer jeg ikke så mye nag til henne for at hun gjorde det. Men hvis hun hadde visst det som dere vet i dag og like vel valgt å røyke, hadde jeg vært utrolig bitter og forbannet på henne i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med min bestemor på 70år fikk beskjed av legen når hun var gravid, at det ikke var bra for barnet i magen. Så det der er bare tull! På en annen side skjønner jeg ikke hvorfor du skulle blitt bitter på moren din for det idag uansett om hun visste det eller ikke??! Selv om hun var svak for den røyken og ikke klarte å slutte når hun hadde deg i magen, har hun vel tatt vare på deg så godt hun kunne under hele oppveksten din!??Hun har helt sikkert ofret masse for din del?vært en god mor? gitt deg du har hatt behov for?kjærlighet og omsorg? Merkelig tankegang må jeg si...burde ikke spille noen rolle hva hun visste og ikke visste, hun har fortsatt vært en god mor for deg vil jeg tro.

Utakknemlighet kalles det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter ikke igjen takknemlighet for at hun røykte. Det kommer ikke ditt barn til å gjøre heller, så du bør prøve å komme deg ut av den hjernevasket tilstanden din. Ikke ta sjansen på at ditt barn kan bli skadet, det kommer ikke til å sitte igjen med takknemlighet for at du tross alt tok deg av det, det kommer til å føle at du har skadet det bevisst (for det har du gjort).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så var det ikke snakk om å være takknemlig for at hun røkte, men det var snakk om at du ikke hadde hatt noen grunn til å være bitter på din egen mor fordi alt det gode hun har gjort for deg bør veie laaangt mere enn det at hun var for svak til å klare å slutte å røyke.

 

For det andre så lurer jeg på hvordan i all verden du kan konkludere med at jeg er i en hjernevasket tilstand og sitter å røyker og er gravid?????? Jeg er ikke gravid nå, og jeg røyket heller ikke da jeg var gravid! Så der dummet du deg ut. Selv om jeg ikke er FOR røyking under svangerskap og heller ikke røyket selv under svangerskap, så greier jeg å ha litt forståelse for de som faktisk ikke klarer å slutte..... Medmenneskelighet tror jeg det kalles..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALLE kan slutte å røyke... men det er klart, tror man det ikke er farlig blir det jo vanskeligere, jeg personlig satte bare rett å slett barnet i magen i første rekke.

 

Røyket ca 20-25 om dagen.

 

Uansett om det ikke er farlig eller ikke kan det ikke være godt for barnet, det burde være god nok grunn, vill dere som røyker røyke i samme rom som barnet når det er født?

 

Jeg forstår de som røyker i starten (ingen mage og ikke noe livstegn)

Det er ikke alltid så lett å forstå at man faktisk har en liten engel der inne.. men når magen kommer og man merker liv har vært på UL, FATTER jeg det bare ikke...

 

Mitt barn kommer forran alt, jeg hadde hoppet i døden for han, Det å slutte å røyke er i mine øyne en selvfølge (samme med alkohol)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvor dum går det ann å bli????

 

Selvfølgelig er det IKKE greit å røyke uansett bare 4 røyk. Visste du at fosteret bruker 7 timer på å kvitte seg med nikotinet i kroppen etter at du har tatt en røyk? Hvis du da røyker 4 røyk om dagen så har barnet ditt nikotin i kroppen sin HELE døgnet HELE tiden..

 

Skjønner ikke at jordmødre kan si noe slikt. Det er vel nok av forskning som beviser at røyk IKKE er bra for det lille stakkars fosteret... Men klart at for de som ikke gidder å prøve eller har nok motivasjon til å slutte for sitt eget barn vil vel tro hva som helst for å gjøre det greit å røyke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror selv at det ikke er bra å røyke under svangerskapet, men desverre var jeg en røyker før jeg ble gravid, og begynte lese røykeboken så fort jeg fant ut at jeg var gravid. 1.des sluttet jeg, men klarte ikke holde opp i mer enn 14dager.. Deretter begynte jeg å smugrøyke noen få røyk om dagen. Dette likte jeg ikke selv om jeg, bare måtte.. Så etter en stund fant min forlovede ut om dette, og ble veldig irritert. Han ønsker selvsagt at jeg slutter å røyke. Men vanskelig er det selvom jeg er gravid. Før jeg ble gravid var jeg innstilt på at dette var lett, men det snudde seg fort etter at testen viste positiv. Nå skal jeg prøve igjen, og har sotte meg en ny dato om ett par dager. Så håper virkelig at jeg kan lykkes. Innerst inne ønsker jeg ikke røyke mer, og ivertfall ikke så lenge jeg er gravid. Men alkoholen derimot, den har jeg holdt meg unna siden jeg oppdaget graviditeten;)

Er nå 14+4uker, å håper jeg klarer slutte.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg trudde dette var ett forum før røykere som har, vil, skal slutte. Jeg synes det har kommit in mange fine støtter og svar fra dem som har, vil, skal slutte. Men de som bare trykker ner på oss å kaller oss barnmisshandlere, att vi ikke er gla i barna våre, att vi ikke fortjener å få barn etc. Hva gjør dere her???????

 

Gjør ett eget forum "for oss som hater røkere" eller "for oss som er trangsynte og uten noen form for sympati".

Vi røkere vet meget godt hvor farlig det er å røyke, vi har hørt det så mange ganger og de fleste av oss gjør alt de kan for å slutte. Dessuten, ha ryggrad å signere med nicket ditt neste gang du har en så sterk åsikt om noe. Jeg er en av de som har, vil, skal slutte. Lykke til alle mødrer, røkere eller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo bare komme deg ut av dette forumet, du gjør sikkert alt rett du? så hvorfor er du her inne å sprer eder og galle! Så feilfrie foreldre er de eneste som er glad i barnet sitt??? Da skal jeg si det er mange barn som ingen er glad i.. TENK på alle de dumme valgene foreldre gjør psykisk og fysisk med unger i norges land. Rike OG fattige, utdannede og ikke.. Hadde vært arti å ha et sett med eksperter som fulgte med i deg og de som dømmer og tenker som deg i oppveksten til ungene deres, for så å si at dere ikke er glad i barna deres på grunn av de valgene dere gjør..

 

Stakkars de som gjør noe galt rundt dere av familie og venner. Alle som røyker under svangerskap vet det er dumt, men våre svakheter som mennesker kommer i ulike versjoner. Sikkert mange ting røykere gjør under oppveksten som du er skikkelig dårlig til. og omvendt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja så er nok jeg oxo dømmende!! Gravid kvinne me drøyken i handa er noe av det værste jeg ser. Jeg har vært røyker i mange år selv, men sluttet med en gang jeg fikk vite at jeg var gravid. Røyk er en stygg uvane å ingenting mer, det å skulle bære frem et barn bør være den beste anledningen til å slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja så er nok jeg oxo dømmende!! Gravid kvinne med røyken i hånda er noe av det værste jeg ser. Jeg har vært røyker i mange år selv, men sluttet med en gang jeg fikk vite at jeg var gravid. Røyk er en stygg uvane å ingenting mer, det å skulle bære frem et barn bør være den beste anledningen til å slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei; )

 

Så flink du er! Syns du er kjempeflink og klarer du med tiden og slutte helt er det veldig bra!

Da jeg gikk gravid og var inne på disse debattene(spes røykedebatten- fordi jeg hadde så dårlig samvittighet) lovet jeg meg selv å skrive et innlegg når jeg hadde født.

Jeg vil råde deg til et par ting- nr 1- ikke involver deg/les på debattene som disse. I 9 mnd følte jeg meg som et forferdelig menneske fordi jeg ikke klarte å slutte å røyke.

Jeg også - som deg klarte å trappe ned MYE og hadde en lege som oppmuntret meg til å slutte, men som også backet meg opp på at det var bedre å trappe ned, roste meg for det og drev ikke noe moral preken. Jeg hadde søstre som hadde nesten klart å slutte under svangerskapene- og som fikk samme beskjeden som deg.

Jeg har mange eldre venninner som både røyka og drakk vin under svangerskapet.

Det som er det vanskeligste - kjære deg- er den samvittigheten og uroen man bærer på under hele svangerskapet samt etter fødsel.

Jeg sluttet aldri å røyke og som alle andre røykere så har man jo egentlig lyst til det!! Men også etter min datter var født var jeg litt urolig - hva om/ osv.

Det jeg egentlig vil si da er: for at den samvittigheten din ikke skal være en belastning må du gjøre deg opp en mening- selv.

Jeg angrer på at jeg når jeg gikk gravid ikke var i stand til å slutte å røyke/ikke klarte det/ikke gjorde det - samtidig er jeg lei meg for at jeg ikke skjermet meg fra f eks alle disse innleggene som gjør at man bærer på en konstant dårlig samvittighet.

NR2: Røyker du lite, så la vær å ha dårlig samvittighet, men er dette noe som plager deg SLUTT!

Jeg syns i ettertid at det ikke var verd å røyke når jeg bar på så mye usikkerhet rundt dette, at jeg like greit syns jeg var et dårlig menneske gjennom hele svangerskapet.

Noe som var fullstendig unødvendig. Jeg fødte en velskapt, utrolig vakker jente som både er billedskjønn, smart, FRISK (har ikke vært hos legen på 2 år-hun ER 2 år!) og et fantastisk vesen som alle faller for pladask! Hun er sta som et esel, vet hva hun vil og selv om mor ikke var "flink" under svangerskapet med hverken alkohol eller røyk så er hun velskapt og fin.

Dette tar ikke bort den uroen- hva om osv.

Jeg røyker fortsatt, men har store planer om å slutte om jeg blir gravid igjen. Mest fordi jeg ikke vil ha den dårlige samvittigheten å bære på og tankene - hva om...

Alle mine tantebarn er født friske og er i dag store barn (fra 5-20) friske og oppegående. Mor røkte.

MEN klarer du å slutte - LOVER jeg deg at du slipper å gruble/tenke så mye både før og etter.

Velger du å fortsette å røyke- gjør deg opp en mening om det- sånn at du slipper alt det negative rundt!

DET hadde jeg ønsket iallefall - for mitt forrige svangeskap!

Jeg hadde jo egentlig tatt ett valg- jeg røyka!

 

Det er ikke å komme bort fra at vi alle har forskjellige laster- om det så er sigaretter, alkohol, godteri, ferdiglaget mat, sitter for mye stille, er negativ, ikke sprer kjærlighet rundt seg, klarer ikke å kvitte seg med negative omgivelser, krangler osv osv.

 

Jeg for min del tror at det aller viktigste du kan gjøre når du er gravid er å søke harmoni, være glad og gjøre deg selv godt- MED GODE TANKER!

 

Ta et valg! Klarer du ikke å slutte å røyke- så ikke tilfør deg masse negativt stress! Gjør det det- uansett- bestem deg for å slutte. Det er ikke verd å plage deg selv med negative tanker.

 

Ønsker deg lykke til; ) Syns du er kjempeflink! STÅ PÅ!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare føler for å få ut noen tanker og frustrasjoner som jeg har hatt igjennom dette svangerskapet, som er veldig sterkt knyttet til denne tråden. Ikke om nedtrapping av røyk, men alle de som skal komme å dømme, peke finger og fortelle om og om igjen hva som kan skje med et barn hvor mor røyker!!

Å komme å fortelle oss røykere hvor skadelig det er å røyke, å fortelle om alt som kan skje med barnet, osv, er noe av det mest provoserende jeg vet om. Hadde skremselsfaktorer funket ville vi ikke hatt en eneste røyker igjen idag!!

Det er velkjent fakta at det første store deler av verdensbefolkningen gjorde da det ble sendt på TV at de endelig hadde funnet enn sammenheng mellom røyk og lungekreft var å tenne seg en røyk. De aller ferreste stumpet røyken. Skremselsfaktorer har en motsatt virkning enn det den burde ha. Så ikke kom å fortell meg hva som kan skje med barnet mitt, ikke trykk det inn i ansiktet mitt. Jeg vet det så innmari godt! Og mas fra alle kanter om å slutte å røyke og hva det kan gjøre hjelper ikke, og i noen tilfeller motiverer til å ta seg en røyk. Pga man blir stresset, man blir irritert og noen ganger er det rett og slett på trass "Ikke kom å fortell meg hva jeg skal gjøre"!! Vil man at noen skal slutte å røyke, så heller være en positiv innflytelse, finn på løsninger om hvordan det kan la seg gjøre, vært optimistisk... Ikke bruk negativitet, for det er sjeldt bra!!

 

Og jeg vil si til dere som har kuttet ned på røyken/har sluttet, jeg er stolte av dere! Skulle ønske jeg var like flink! Jeg har prøvd, og prøvd å slutte/kutte ned, men har vært uten hell! Har prøvd "røykfri på 10 dager" som man får av jordmor, prøvd å bytte røykmerke til en jeg ikke liker, prøvd å brytet vanen med å ikke røyke til normale tider, lest ikke endelig ikke røyker boka, prøvd hypnotisering. Ingenting har funket for meg, og dermed har jeg til slutt måtte slå meg til ro med at jeg røyker under svangerskapet, uansett hvor mye jeg hater det! og kan ikke annet enn å be til gud om han finnes og håpe at barnet mitt har det bra! Og det har ingenting med at jeg ikke elsker barnet mitt nok, at jeg ikke unner hun det beste! KLART GJØR JEG DET! det gjør vi alle!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så vidunderlig deilig det må være å være så perfekt som deg... Jeg røyker ikke, men jeg ser ikke ned etter neseryggen på andre som røyker av den grunn. Jeg ville tro at en selvrettferdighet som du tydeligvis besitter er minst like skadelig - om ikke fysisk så i hvertfall sosialt- for barnet som en sigarett eller to... Våre holdninger går i arv, det viser de fleste statistikker. Og hvem vil vel vel leke med en dømmende og feilfri bedreviter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang krybbedød, er det tre faktorer som å være til stede: barnet må være genetisk betinget for krybbedød, hjernestammen må fremdeles være under utvikling, og det hele må utløses av et virus (Dagbladet Magasinet nå i februar, husker i dato i hodet).

 

Flere og flere mener (helsesøster fortalte meg det) at mange (70%?) av tilfellene man før gav krybbedød skylden for, heller var snakk om karbondioksidforgiftning: barn som sover på magen eller under samsoving med foreldre kan fort bli liggende og puste ut og inn den samme luften.

At spebarnsdød skjer langt sjeldnere nå, kan derfor skyldes mer kunnskap og endrede rutiner. For det er vel ikke 70% færre røykende gravide nå enn for ti år siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 

Vet du hva?Jeg røyker ikke selv og ble sjokket over kommentaren din. Det er helt greit at du får vondt av å lese "disse dårlige unskyldningene til å fortsette å røyke", men å gå så langt som å si at de ikke fortjener å bære frem et barn? Det er en sinnsyk stygg ting å si og j*vlig lavmåls!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...