Gå til innhold

Innlegg fra de som mister..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er helt forferdelig å lese om de som mister babyene sine. Virkelig helt grusomt!! Det er ikke ord som kan beskrive hvor forferdelig dette må være, og jeg skjønner at de som mister har et behov for å fortelle om dette!!

Men... Finnes det ikke et forum for kun dette?

Jeg tror mange av oss her inne blir fryktelig bekymret over å daglig lese om de som mister. Jeg personlig synes det er vondt å lese og velger å ikke gå inn på selve tråden.. men overskriftene sier jo sitt allikevel.

Jeg tror jeg hadde vært mindre bekymret om jeg hadde sluppet å se slike innlegg hver eneste dag. Det påvirker meg veldig, og det er jeg sikker på at det gjør med flere av dere andre også!

Alternativet mitt blir å slutte å være her inne, og det har jeg heller ikke lyst til. Det er jo kos å ha dere andre som også er gravide å skravle med:)

Igjen... Jeg har full forståelse for at de som mister trenger å fortelle om dette! Det eneste jeg lurer på er om det er mulighet for å fortelle om dette på eget forum? Og om det er andre gravide som føler det på samme måte som meg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

må si meg enig med deg:) man blir litt skremt av å se alle disse innleggene, virker som om det er så vanlig, men i den virkelige verden er det jo mer sjeldent, det går jo som regel bra. Får bare la vær og lese vi da:)

Skrevet

Jeg skrev bare et innlegg på 1. trimester om SA, fordi jeg ville at de som svarte meg her inne, skulle vite hvorfor jeg ikke skrev her lenger.

Beklager hvis jeg har støtt noen.

Skrevet

Nå er det jo sånn at de fleste som skriver om det på dette forumet, er like bekymret som dere. når man da opplever å få blødninger, betyr jo ikke det i utgangspunktet at man nødvendigis mister, men man vil jo sjekke med andre om de har opplevd det samme, og aller helst høre solskinnshistoriene om de det har gått bra med til tross for blødninger! Og da kan man ikke gå inn på forumet som heter "ufrivillige aborter", for alle som er der inne, har jo mistet, og da får man jo ingen beroligende svar akkurat! Håper dette var en liten forklaring til dere om hvorfor mange legger ut slike innlegg her, det er ikke for å støte noen, men for å, om mulig, bli litt beroliget. og det er som dere sier, man trenger jo ikke gå inn på innleggene, skjønner som regel ut fra overskriftene hva de handler om..

Skrevet

jeg tror en må godta at sånn er det.

mistet selv i 2.trimester og måtte lissom få"sagt i fra" til vennene jeg hadde der.

men kanskje en heller skal tenke selv, at hver eneste gang man er bekymret for det ene eller andre, så starter man ikke en ny tråd om det, men prøver å lese gjennom alle gamle tråder som handler om det samme. for det er lang flere av de som bekymrer seg unødig, enn de som faktisk mister!

og jeg blir iallefall stresset når jeg leser alt det rare folk tolker som at noe har gått galt.. "hva, må jeg være bekymra for det også?!"

(og i de fleste tilfeller, nei, det trenger jeg ikke. hehe)

Skrevet

akkurat som det ikke er nok at de har mistat spiren sin, så skal de ikke få sagt fra til "vennene" sine og få trøst osv.... det er faktisk en del svangerskap som ender opp med å abortere... det er jo en del av øivet og en del av 1 tri!! synes ikke vi skal sensurere bort de!!

og hvem vet det kan skje DEG! ville ikke du likt å ha noen å snakke med som hadde forstått og skjønnt hvor ille det er....

Det å ikke lese om det gjør ikke at det forsvinner..

Skrevet

For min del er det ikke så ille å lese innlegg fra de som faktisk har mistet, som det er å lese bekymrede innlegg fra de som er redd for å miste. Da får min egen bekymring vann på mølla.

Uansett blir det helt feil å skulle kreve av folk som mister at de bare skal snike seg stille og rolig tilbake til "bli gravid" igjen. Stakkars folk må jo få fortelle om hva som har skjedd og hvorfor de brått forsvinner.

Skrevet

realiteten er jo faktisk slik at veldig mange mister en gang i løpet av livet...dersom man ikke takler dette, så kan man la være å lese innleggene.

men dersom man har den minste empati, kan man jo lese innleggene, og ønske lykke til, for det hjelper faktisk!!!

det blir for naivt å leve i en boble hvor dette "ikke anngår meg", for det kan faktisk skje med hvem som helst..

men det skjer ikke fordi du leser et innlegg om SA/MA;-)

Skrevet

Jeg mener ikke at de som mister skal trekke seg stille tilbake! Det skrev jeg heller ikke noe om i innlegget mitt.. Jeg bare lurte på hva dere syntes om å skrive om dette i et eget forum!

Jeg uttrykker også at jeg har stor medlidenhet og empati for de som faktisk mister spiren sin!

Skrevet

Det har skjedd meg før, så jeg vet faktisk hva jeg prater om. Det er igjen ikke det at jeg mener at de som mister ikke skal få uttrykt seg.. Jeg synes bare det burde vært et forum for akkurat dette. Slik at det ikke stresser de som ikke mister eller skaper unødvendige bekymringer...

Jeg mener da heller ikke at saken forsvinner om man slipper å lese om det.. Jeg mener bare at man kan få et valg. Velge om man vil lese eller ikke... Comprende?

Skrevet

Vet du, dette er faktisk 4 gangen jeg er her inne nå. Eller egentlig 5, hadde en SA mellom nr 2 og nr 3, og dette har vært et gjennomgangstema hver gang, har lest veldig mange innlegg likt til ditt etterhvert. Både i 02, 04, 06/07, for et par uker siden og nå.

Noen synes det er skummelt at det blir skrevet om SA/MA her inne og vil at de skal gå et annet sted, andre bryr seg ikke og de som mister fortsetter med å dele sin sorg her og gir beskjed. Tror du bare må innse at det er slik her inne på 1.trimester, det har alltid vært slik, og det kommer neppe til å forandre seg heller. Så om du ikke orker det tror jeg nok du må vente til 2.trimester før du er på trimestersidene ja.

Skrevet

Først og fremst så lar jeg vær å lese innleggene. Det synes, som jeg skrev, allerede på overskriften hva innleggene handler om som regel.

Jeg går ikke rundt å tror at dette ikke angår meg. Jeg vet at dette er normalt, og jeg er fult klar over at dette kan skje hvem som helst. Det har også skjedd meg personlig tidligere.

Igjen.. så lurer jeg bare på om det ville vært bedre å hatt et eget forum for dette. Der kunne de som har mistet få uttrykt sin sorg, og de som ville kunne gi sin sympati. Jeg bare snakker om å få et valg! Å velge å få det med seg eller ikke.

Selvførgelig oppstår ikke en sa/ma fordi man leser innleggene.. Det er vel unødvendig å påpeke... Men bekymringer oppstår. Ihvertfall for min del.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg i at det er helt feil forum å fortelle om alle som mister. Skjønner at de vil dele det med noen, men det finnes egne sider for dette og hvis de har "nære" venner her inne så er det jo bare å sende en personlig melding til de. Syns nesten noen av innleggene skrevet av de som har mistet er på grensen til det makabre. Skjønner at jeg kan velge om jeg vil lese de eller ikke, men syns allikevel det er helt feil forum for slike innlegg.

Skrevet

det er allerede to underforum for oss som har mistet, forresten.

"ufrivillig abort" og "vi mistet vår baby"

og jeg lover deg, at der inne skriver folk mer om det de føler og opplever enn her inne.

Joda, et par innlegg, som feks "hvordan var det for deg å ta den pillen" eller lignende, burde kanskje heller legges der,

men om du selv skulle oppleve å miste, så vil du merke at det er ikke bare-bare å komme seg inn på et nytt underforum til "fremmede nick" osv sånn med det samme.

En delte jo en drøm med de andre på samme trimester som seg selv. og selvom en er sår og trist fordi man har mistet selv, har man jo kanskje blitt litt glad i noen av de som du har snakket med, de ukene eller månedene du var gravid?

sorgen blir ikke mindre av å tie den ihjel.

Skrevet

Men det å miste hører jo også til 1.tri mener jeg, og da skal man ha lov til å skrive disse innleggene her inne uten å bli "jaget bort" fordi noen syns dette er så grusomt å lese. Dette temaet (at de som mister ikke skal få lov å skrive det på 1.tri) blir ofte tatt opp her inne og alle har sine meninger om det.

Jeg mener man skal få lov å skrive om det her av den enkle grunn at dette er også en del av livets gang. Hvorfor skal det kun være "gladmeldninger" å lese på 1.tri?

Skrevet

Må si at det innlegget ditt provoserte meg veldig! Spontanabort hører ofte med i 1. trimester, men fordi du ikke vil forholde deg til det så skal de som opplever det få munkurv her inne? Hvem tror du har det værst? De som mister eller stakkars deg som må lese om det? Du kan vel bare hoppe over slike innlegg,da? Tittelen på innleggene røper jo hva de handler om. Drit i å lese dem, og lev videre i din rosa lille bobble!

Skrevet

Hei alle.

Ville bare si at jeg er helt enig med HI (hovedinnlegget). Det fins forum for slike ting, og synes at folk kanskje burde skrive slikt der og..

Skrevet

så ikke les de innleggene der det står om sa/ma osv da...værre er det ikke! eller titler med nei!!!! er så ei meg osvosvosv... 1.trimester siden er for alt som skjer i 1.tri..og mulig sa er en av tingene.... man kan stille de spm man vil og dele det man vil... realiteten er slik at sa/ma forekommer, slik er det bare... deal with it...

Skrevet

Det handler da ikke om å leve i en rosa liten boble! Det handler om å kunne ta et valg. Å velge om man vil lese om det eller ikke!

Lever man i en rosa boble fordi man velger å unngå saker om folk som har mistet barna sine. Når man faktisk bærer et barn selv? Det er jo nettopp dette som gjør mange av oss gravide sårbare. Frykten for å miste barnet sitt er stor i 1. tri.. og når man i tillegg kommer over innlegg hver eneste dag kan dette skape større bekymringer og stress enn det som er nødvendig!

Det virker ikke som om du i det hele tatt har lest innlegget mitt.. Jeg skriver at man allerede på tittelen ser hva det dreier seg om, og det skriver du jo også selv! Det er jo nettopp det som er et av poengene mine... At man ikke slipper "unna" det fordi tittelen sier alt uansett!

De som opplever å miste får da ikke munnkurv kun fordi de skriver om dette i et annet forum?

Skrevet

jeg er en av de uheldige som har mistet 2 ganger på rad, og som har skrevet om det her inne. jeg gidder ikke skrive det samme svaret som jeg har gjot hver eneste gang dette temaet blir tatt opp her inne, det kommer med jevne mellomrom, senest i desember var akkuratt den samme diskusjonen oppe, og for jeg som er her inne nå for 3 gang orker rett og slett ikke å forklare mer. mange over her som har sagt det jeg ville skrevet uansett.

det går an å søke i gamle innlegg, og kansje hvis man gjorde det så fant man svar og fikk litt mer forståelse? sorry, ikke for å være sur men jeg er faktisk litt lei dette. tør nesten ikke skrive noen gravid innlegg her, for hver gang jeg har mistet og fortalt det til de jeg har snakka med her inne kommer tråder akkuratt som denne opp.

Skrevet

Jeg skrev dette innlegget nettopp fordi jeg aldri har sett dette temaet bli tatt opp... Jeg har vært her siden starten av desember, og også ved tidligere svangerskap. Jeg burde ha søkt i gamle innlegg som du sier... og det er greit. Det burde jeg kanskje ha gjort.

Men jeg hadde aldri skrevet dette innlegget om jeg hadde vist at det hadde blitt tatt opp ved tidligere anledninger!

Skrevet

sjønner veldig godt at mange blir bekymret når de leser innlegg om mange som mister, det er ikke det. jeg tenkte nok sikkert litt slik selv også, før jeg mistet.

men realiteten her er at mange mister, og kansje er det "unormalt" mange her inne som gjør det, nettopp fordi vi er mange som har mistet flere ganger osv men sånn er det bare. ser du har mistet selv så du kjenner sikkert til tall og statestikker ol. jeg har fått utrolig mye trøst og støtte etter begge gangene jeg har mistet, både her inne og på forumet ufrivillige aborter. vet ikke om du har sett der inne, men det er veldig lite aktivitet. jeg føler i hvertfall ikke det er vits å skrive et innlegg som jeg gjerne vil ha svar på fort, når jeg vet at jeg kansje får om en uke. dessuten snakka jeg med flere her inne som fremdeles var gravide, og ville gjerne bar få sagt hva som hadde skjedd til de også, og tviler på at de henger inne på ufrivillig abort debatten. virkelig ikke meningen å være så krass i det forrige innlegget mitt, sjønner jo at du ikke visste at dette var tatt opp før.

Skrevet

Er et forum som heter ufrivillig abort...

Er vel en del som havner der etter de har mistet...

Men jeg syns det er helt greit de forteller om det her til oss,er jo helt naturlig og forstår godt de vil dele med oss andre her som de kanskje har hatt mye kontakt med..

Skrevet

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor folk blir så stressa over å lese om andre som har mista? Eneste tanken jeg får er medfølelse.. Jeg regner egentlig med at alle som er gravide har leste en del stoff om hva som skjer/hva som kan skje i 1.tri og dermed vet at det er sjanse for å miste. Synes som en del andre her at 1.tri forumet er for positive og negative sider. Mista selv i sommer, og da var det kjempe godt å få trøst fra folk her inne før jeg forlot formuet.

Det er jo bare å hoppe over de som det står MA/SA på, så slipper man å lese om hendelsen.

Skrevet

Synes slike innlegg vitner om lite evne til å sette seg inn i andre menneskers tanker og følelser.

Skal love deg at jeg er redd for å miste jeg og. En blir spesiellt bekymret for dette, når en har måttet gå gjennom assistert befruktning for å få det til. Det har vært en lang kamp om å i det hele tatt klare å bli gravid. Mange nedturer og få oppturer. Mye sorg.

Når en først er så heldig å ha klart å bli gravid, så er en også smertelig klar over at det er en del som mister den lille de bærer i magen sin. Og det er jo helt forferdelig for de som må oppleve det. Det er da etter min mening helt naturlig å dele opplevelsen med de en har fulgt de siste ukene, og delt gleder og tanker rundt mirakelet å være gravid. Også skal vi ikke være der for hverandre, lytte, lese, dele med hverandre for de det går galt med????

Ja det finnes adre forum for dette. Men jeg synes det mest naturlige er å dele det med de som er her inne først. Det er jo her de har hørt til.

Inne på forumet assistert befruktning, hvor jeg har holdt til i flere år, støtter vi heldigvis hverandre gjennom tykt og tynt. Skulle gjerne likt å se at folk kan støtte hverandre litt mer her inne enn å skrive innlegg hvor de ønsker at andre ikke skal få dele sorgen sin med andre.

Dette er livet. Og livet er ikke bare rosa skyer. Livet har mange nyanser. Og på de mørkeste dagene, er det godt å ha noen som viser forståelse. SÅ får vi heller bare håpe at de som mister klarer seg fint, og at de blir gravide igjen... og at vi selv klarer å holde på den lille i magen så lenge vi skal.

Vis litt medfølelse! Og støtte!

Og ja jeg ser at du og flere leser overskrifter og ikke selve innholdet men av det blir bekymret og vil ha bort slike innlegg.. men da forslår jeg heller at de som ikke klarer å i det hele tatt lese disse overskriftene, venter noen uker til med å være her inne.. til de føler seg trygge på at den lille i egen mage vil bli der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...