Gjest Skrevet 13. januar 2009 #26 Skrevet 13. januar 2009 Må bare si at det kan sees på barnet når dere kommer om barnet er med eller ikke. Enten surmuler det fordi det får gaver det ikke er fornøyd med, eller så stråler det over pengene som kan leveres videre. Ved sistnevnte er dere også ganske så sikker på at det virkelig skjer. Mitt barn hadde "forlangt" å få være med gjennom hele prossesen. På samme måte som når hun får penger som skal inn på konto. Det er hun og ikke vi som skal "gjøre" det.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 13. januar 2009 #27 Skrevet 13. januar 2009 Så flott da! Det kunne jeg gjerne gjort for mitt barn om hun ville det. Gavefri bursdag høres helt topp. Og jeg ville ikke ha gitt en donasjon i barnets navn, jeg ville gitt penger i en konvolutt. En kvittering sier sansynligvis ikke så mye for en 10 åring, det må være en helt annen forståelse av å virkelig gi penger til et formål når hun selv kan se pengene og ev. gå til banken med dem. Og om så i verste fall om foreldrene bruker pengene til noe annet? Håper ikke det da, men tenker dere det samme når dere gir penger i bursdagsgave i steden for å kjøpe noe? Tenker dere da at foreldrene kommer sikkert til å bruke de pengen selv?
Gjest snoopidoopi Skrevet 13. januar 2009 #28 Skrevet 13. januar 2009 Tror folk her inne er noe overhysteriske her jeg :-) Hvilke foreldre rapper ungenes penger liksom! Synes tiltaket er utrolig flott og håper flere barn (og voksne) kan følge samme trenden!
Ranveig R Skrevet 13. januar 2009 #29 Skrevet 13. januar 2009 I slike tilfeller er det nok ungen sjølv som har bestemt seg for det. Eg og veninner bakte masse kaker og sånn på den alderen, solgte utanfor butikken og gav pengane til Redd Barna. Når ungar er såpass store som 10 år har dei evnen til å forstå at andre ikkje har det like bra som oss, og at vi som har det vi treng (og meir til), kan hjelpe. Cut menneskeheten some slack og stol på at foreldra faktisk sender pengane vidare. Tanken på at det IKKJE skulle bli gjort slo meg ikkje før eg leste det her, men på seg sjølv kjenner ein andre... Eg ville ikkje sett pengar inn til Redd Barna og sendt med ungen ein kvittering, heile poenget for bursdagsbarnet må jo vere å fysisk stå i banken med pengane i handa og levere dei inn og vite at ho hjelper andre med det. Ein tiåring har ikkje det same forholdet til ein kvittering som f.eks ein 100-lapp. Når ungane mine blir så store gir eg beskjed til bursdagsgjestane om at dei ønskar seg pengar til Redd Barna om ungen er engasjert i det! Sjølvsagt hadde eg gjort det! Det ville jo berre vist at vi hadde gjort NOKO rett i oppdragelsen i alle fall ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå