Gå til innhold

bryter DiB personvernloven? vurder selv!

Anbefalte innlegg

Skrevet

da tenker jeg på at brukere har fått full redigeringstilgang til andre brukere, mulighet til å utgi seg som andre, tilgang til å slette, endre passord osv i de siste ukene. jeg mener paragrafene nedenfor er relevante i denne sammenheng, men føler ikke jeg kan nok om juss for å vurdere selv. jeg håper dere andre med (og uten) peiling på juss vil si deres mening. at moderator og co er useriøse, og ikke en gang svarer på henvendelser om alvorlige sikkerhetshull, eller retter opp de etter flere uker, synes jeg vi bør gjøre noe med. og det er ikke noe som er bedre enn å stille med loven på sin side :)

jeg gjengir Lov om behandling av personvernopplysninger § 13-15:

§ 13. Informasjonssikkerhet

Den behandlingsansvarlige og databehandleren skal gjennom planlagte og systematiske tiltak sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet med hensyn til konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet ved behandling av personopplysninger.

For å oppnå tilfredsstillende informasjonssikkerhet skal den behandlingsansvarlige og databehandleren dokumentere informasjonssystemet og sikkerhetstiltakene. Dokumentasjonen skal være tilgjengelig for medarbeiderne hos den behandlingsansvarlige og hos databehandleren. Dokumentasjonen skal også være tilgjengelig for Datatilsynet og Personvernnemnda.

En behandlingsansvarlig som lar andre få tilgang til personopplysninger, f.eks. en databehandler eller andre som utfører oppdrag i tilknytning til informasjonssystemet, skal påse at disse oppfyller kravene i første og annet ledd.

Kongen kan gi forskrift om informasjonssikkerhet ved behandling av personopplysninger, herunder nærmere regler om organisatoriske og tekniske sikkerhetstiltak.

§ 14. Internkontroll

Den behandlingsansvarlige skal etablere og holde vedlike planlagte og systematiske tiltak som er nødvendige for å oppfylle kravene i eller i medhold av denne loven, herunder sikre personopplysningenes kvalitet.

Den behandlingsansvarlige skal dokumentere tiltakene. Dokumentasjonen skal være tilgjengelig for medarbeiderne hos den behandlingsansvarlige og hos databehandleren. Dokumentasjonen skal også være tilgjengelig for Datatilsynet og Personvernnemnda.

Kongen kan gi forskrift med nærmere regler om internkontroll.

§ 15. Databehandlerens rådighet over personopplysninger

En databehandler kan ikke behandle personopplysninger på annen måte enn det som er skriftlig avtalt med den behandlingsansvarlige. Opplysningene kan heller ikke uten slik avtale overlates til noen andre for lagring eller bearbeidelse.

I avtalen med den behandlingsansvarlige skal det også gå frem at databehandleren plikter å gjennomføre slike sikringstiltak som følger av § 13.

Loven i sin helhet:

http://www.lovdata.no/all/hl-20000414-031.html

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er veldig enig med deg..men hva gjør vi??

Skrevet

Dette er noe de må ta tak i og ordne opp i med en gang.... Det MÅ jo hjelpe hvis vi sier fra gang på gang!!! Avis var heller ikke et dårlig forslag!!!

Skrevet

Jeg synes dette er ille og vurderer å slette meg som bruker her.

Skrevet

Når DIB i tillegg er klar over problemet,burde de stengt sidene med en gang problemet ble oppdaget.

Skummelt,synes jeg.

Skrevet

Jeg tror det som er avgjørende for hvorvidt Dib bryter personvernloven, er hva som kan karakteriseres som "personopplysninger"...

Skrevet

Ja, er veldig ille. Har faktisk vurdert å slette meg selv. Skulle ikke vært lov til å gjøre sånne glipp. Er en grunn til at vi alle har nick, og ikke våre ordentlige navn.

Skrevet

Fullt navn,adresse,e-mail og passord?

Skrevet

har du lyst til å gjengi innholdet?

Gjest Buffy A
Skrevet

Jeg nevnte bare at siri og webmaster ikke gjør noe som helst med dette problemet ser det ut til, at det har vært klaget på siden 6.1 og la ved noen innlegg hvor dette har forekomt.. denne brukerbyttingen..

Skrevet

Veldig bra!!

Dette gjelder tross alt 13.000 daglige brukere (tall fra i dag)...

Helt rått at de ikke tar tak i problemet, skikkelig amatørenes aften...

Det er ikke i henhold til loven ikke sikre tilgang til personopplysninger - mailadresse, postadresse, fødselsdato, telefon, barnas navn og fødselsdato osv...

Yes, har endret endel på brukerinformasjonen min i det siste :)

Gjest Buffy A
Skrevet

Jeg har slettet alle mine pm og byttet ut all min informasjon...

Skrevet

jeg tror faktisk det er blitt klaget på dette før 06.11. mener det er flere uker siden jeg hørte om dette problemet for første gang i hvert fall. uansett, kjempebra initiativ at du meldte fra til VG og Datatilsynet! jeg slettet også nærmest all info om meg selv på profilen. føler meg ikke trygg når hvem som helst kan misbruke mine bilder og opplysninger. håper vår lille revolusjon fører noe sted!

Gjest Buffy A
Skrevet

Det som sjokkerer meg mest, eller kanskje ikke lenger nå, de er jo så jævlig dårlige driftere, men uansett, det er; at de ikke har svart på ris og ros siden 6.1. De gjør jo ingenting. Herregud.

Skrevet

Men dere, har dere virkelig lagt inn ekte info om dere selv? Why?

Skrevet

DIB har ved flere anledninger vært useriøst. Men dette tar kaka! Om mange skriver mail til vg, så kan det hende de lager en sak om dette.

Skrevet

Har også stusset masse på dette..

Var nettopp inne på babyverden..Der virker alt langt mer kontrolert. Vurderer å bytte til dem

Stusser på mange av tingene som skjer her inne..

Sjekk for.eks anonymforumet nå..

Folk legger ut fulle navn på andre personer osv.

Gjest Buffy A
Skrevet

De aller fleste har nok det, jeg hadde lagt inn telefonr mitt fordi jeg måtte det pga gullsmokken. Men de aller fleste legger jo inn dette, de fleste tror jo ikke at de plutselig skal logge inn på noen andres konto. Utover det har jo mange av oss personlige pm og personlgie bilder som vi ikke vil andre skal lese.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...