Akkurat passe mange Skrevet 8. januar 2009 #26 Skrevet 8. januar 2009 Hei Min eldste datter var litt sånn da hun var 11 år, måtte mase om at hun måtte vaske håret, bruke deodorant osv. Jeg fikk en baby da og studerte samtidig, så alle barna (4 stk) måtte ha plikter i huset. En av hennes var faktisk å vaske håret annenhver dag i tillegg til å støvsuge 2.etasje en gang i uka. (Vi hadde skjema for avkryssing). Det tok et års tid før hun våknet, nå er hun 14 og veldig nøye og renslig. Selvstendig og ansvarsbevisst 12 åringen min (jente) er veldig selvstendig og flink. Har cøliaki og tar fullt ansvar for det (sjekke mat osv). Lager middag 1-2 ganger i uka, alt mulig, kjøttkaker, lapskaus, fisk osv til hele familien på 7. Vasker badet. Passer lillesøster, legger henne om det trengs. Stoler 100 % på henne. Synes jenta di virker umoden/yngre enn det hun er. Gi henne færre, men konkrete ansvarsområder. Velg det som er viktigst og regn med at hun trenger tett oppfølging. Det viktigst vi foreldre gjør er jo å la barna bli selvstendige og ansvarsbevisste. Målet må jo være at de skal klare seg selv med tiden. Hadde valgt å stå opp og lage matpakke mens hun spiser, og heller lagt meg igjen etter at hun hadde gått til skolen. Her blir det til at jeg stort sett lager matpakkene mens ungene spiser, det er mest effektivt om morgenen, også er jeg sikker på at de har med mat.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #27 Skrevet 8. januar 2009 kan stole 100% på henne når det gjelder lillebroren! der er hun voksen for alderen og har vært det i mange år så er ikke alt hun er umoden på nei... ja vi har nær kontakt med ppt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå