Gå til innhold

Dere som har felles økonomi:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tjener dere det samme, eller helt forskjellig?

Og hva gjør dere med det å eie bolig? Eier dere da 50 % hver, selv om den ene kanskje betaler mer på lånet?

Vi har ikke felles økonomi, og sambo tjener en del mer enn meg. Jeg betaler 30 % av boliglånet og står således som eier av 30 %.

Jeg betaler sambo et fast beløp i måneden, og han betaler da alle regningene. Men vi betaler ca. halvparten hver på disse.

Så disponerer vi selv våre egne penger som er til overs. Varierer hvem som handler inn mat osv.

Synes ikke denne måten har vært veldig tungvint egentlig, men hører at dere som har 100 % felles økonomi sier at dette er så mye enklere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi tjener ikke likt. Samo har vel ca 8000 kr mer inn i mnd enn det jeg har. Differanser blir ikke så stor når jeg er tilbake på jobb, men han tjener mest.

Vi har kjøpt bolig sammen og bil sammen, og eier vel alt sammen da vi hadde ingenting da vi ble sammen :) Så det gjør jo ting litt enklere.

Vi har en felles konto med hver vårt kort. En regningskonto der vi trekker regninger. Fungerer helt fint her.

Skrevet

Vi eier 50% hver,

Alle inntekter i huset kommer inn på felles konto, vi betaler regninger ut ifra den,

Alt deles, det er ikke slik at jeg gir han 30 % av et beløp eller noe, det er han som står for hovedinntekten, men det hadde han ikke klart om det ikke var fordi at jeg har vært hjemmeværende i flere år, nå er jeg student og det gjør jo og at han kan jobbe slik som han gjør(medleverturnus)

Skrevet

Vi eier 50% hver av huset. Han tjener omtrent dobbelt så mye som meg.

Alt vi får inn i inntekt går på felles konto.

Jeg jobber deltid og tar meg av ungene og huset så det har aldri vært snakk om at jeg skal eie mindre enn han av den grunn. Når ungene blir større vil jeg også jobbe 100% og da vil vi dele på husarbeid og slike ting også.

Skrevet

Han har dobbelt så høy årslønn som meg. Vi eier 50 % av leiligheten hver og betaler alle regninger og mat om hverandre. Alle våre penger er felles.

Skrevet

Mannen min tjener over dobbelt så mye som meg. Vi deler alt av penger og alt vi eier og har, eier vi sammen. Like mye hans som mitt.

Felles økonomi, en konto og to kort, det kan ikke bli enklere. :o)

Skrevet

Samboeren min tjener over dobbelt så mye som meg.

Jeg har ca 10 000 utbetakt hver måned, da betaler jeg husleia på 9000, og resten blir "lommepenger" til meg ;-)

Samboeren min ordner alle andre regniger, og maten betaler vi med hans kort (han har to kort, så jeg har alltid det ene).

Og selvfølgelig, hvis jeg trenger mer "kaffe- og ny genser-penger" får jeg selvfølgelig lov til å bruke hans kort på det :-)

Skrevet

vi har alt på fellesen. syns det er mest rettferdig. hadde syns det var kipt om jeg skulle hatt mindre penger å rutte med enn han fordi han tjener mer enn meg. hehe.. men nå tjener vi ca likt. han tjener litt mer enn meg. før tjente jeg mer enn han,.,

Skrevet

For å ha like mye å rutte med i måneden, har vi gjort det slik at jeg "eier" og betaler 30 % av huset og han 70 %.

Men ser at det kanskje er litt dumt av meg????

Jeg vil jo sitte mye dårligere i det ved et EVENTUELT samlivsbrudd!

Men får se hva vi gjør når vi gifter oss. Kanskje jeg skal be om at vi får felles økonomi da... :-)

Skrevet

He he jeg tjener mindre enn det han trekker i skatt:-)

Men vi har nå helt felles økonomi, lånet trekkes av hans lønn og de fleste regningene går derfra. Mine penger går til klær, mat o.l

Men vi eier alt vi eier i fellesskap. Vi er gift og har ikke tenkt å splitte verdiene våre. Men man skal aldri si aldri, derfor står bilen og halve huset på meg. For siden jeg er den som vil klare meg dårligst av oss om jeg ble alene, er det greit å sikre seg litt mens vi er godt forlikt som det heter:-D

Skrevet

Vi har felles økonomi (vi er gift). Han tjener MYE mer enn meg. Huset står vi begge som eiere på.

Før vi opprettet felles lønnskonto så hadde vi fri flyt av pengene, vi har aldri vært så nøye på at "den betaler jeg mest på, så det kan du bare glemme".

Hva kan vel være enklere enn alle pengene i en pott? =)

Skrevet

Vi har det samme som de fleste andre her ser jeg. Han tjener MYE mer enn meg, men vi eier alt 50% hver. Vi har en regningskonto som vi setter inn så og så mye på hver måned begge to, men han betaler inn mer enn meg, og tar de fleste andre utgiftene også når det gjelder huset. Men pokker heller, det skulle bare mangle! Jeg jobber deltid for å ta meg av barn og hjem, slik at han kan bygge karriere og være ukependler, så da ser jeg på det som helt rettferdig Jeg kjøper som regel mat og klær til ungene og sånn.

Skrevet

Vi tjener VELIDG ulikt. Han tjener masse, jeg tjener ingenting.

Selv om jeg nå ikke har noe inntekt og han betaler alt eier jeg fremdeles 50% av bolig, bil osv.

Når jeg kommer i jobb igjen vil jeg nok aldri tjene like mye som han. Da betaler jeg min lille del, han resten og vedriene delere vi fremdeles likt.

Vår økonomi foregår så enkelt.

Har hver vår konto, men pengene slås alikevel sammen i en pott. Når regningene er betalt bukes det som er igjen av den som trenger det.

Ikke noe faste beløp og ingen faste prosentandeler.

Skrevet

Mannen min tjener i alle fall 100 000 mer enn meg og vi har helt felles økonomi. Vi deler lånet på papiret, men i praksis så trekkes alle regninger og lån fra hans lønnskonto siden han får lønn 15. i hver mnd. Han sparer noen tusen slik at han har til å handle mat på vei hjem fra jobben. De regningene som er igjen trekkes betaler jeg når jeg får lønn og så lever vi på resten av det jeg har igjen.

For oss fungerer dette vedlig bra.

Skrevet

er så enkelt som at vi bruker det kortet det er penger på. også har vi en regningskonto da- på den setter jeg over penger ( fra begges lønnskonto) så det står det beløpet som skal i løpet av mnd. han får lønn hver 14. dag, og da setter vi over 8000 av det han får utbetalt. og jeg setter over 11000 en gang i mnd. selvsagt mer hvis det er nødvendig.og det er egentlig helt tilfeldig, men veldig greit. hadde min lønn dekket hele den summen som går til regninger hver mnd så hadde jeg bare brukt all min lønn på regningene og levd på hans.

kortene går omhverandre, og den som skal ut har med seg kortene/lommeboka. enkelt og greit.

han tjener litt mer enn meg ( ca 80 000 i året + bonus). men han har ingen problemer med at vi har det sånn. julebonuse han får planlegger nesten jeg mer enn han hva skal gå til ( vi snakker selvsagt sammen om det,og blir enige om det, men det er aldri snakk om at det er HANS penger).

samme med ferie penger og skattepenger, der kan han bestemme over det jeg får inn hvis han vil det.

leiligheten står på begge, og bilen står på begge. Eller han står vel som hovedeier på bilen når jeg tenker meg om, men det bare ble sånn da vi kjøpte, og det har jeg ingen problemer med.

vi har hatt det sånn som dette siden vi flyttet sammen, men også før det så var det sånn at den som hadde penger betalte hvis vi var ute. men da betalte vi jo regningene våres selv da...

Skrevet

Jeg tjener ingen verdens ting, vi lever på hans inntekt + div barnetrygd, kontantstøtte osv... Han tjener for oss begge så vi har muligheten til at en av oss er mye hjemme med barna og sørger for at eldste får korte dager i bhg og mellomste bare trenger 50% plass...

Allikevel står vi som 50% eiere på huset selv om jeg ikke tjener like mye.. Jeg gjør jo en like god innsats som han og gjør det mulig for oss å få det til slik vi ønsker det med barna.. Det skulle bare mangle at ikke jeg stod som 50% eier!!!

Jeg skal nå ut i jobb før eller siden jeg også og skal nok bidra med masse jeg også ;)

Vi få alt inn på samme konto og så har vi begge to hvert vårt kort til denne kontoen. Vi har hver vår sparekonto som får et fast likt beløp hver måned..

Funker helt fint og det er ingen sure miner her i gården ;)

Skrevet

Han tjener noe bedre enn meg fordi jeg jobber redusert stilling. Jeg hadde nok tjent mer enn han om jeg hadde jobbet full stilling. Men tidligere, når jeg hadde en annen jobb, så tjente han desidert best:)

Tror kanskje dette med felles økonomi passer best for oss som ikke har all verden å rutte med... Vet ikke?

Skrevet

mannen min tjener å bedre enn meg, og vi eier leilighet sammen og har felles økonomi, ikke noe problem, blir jeg blakk får jeg bare penger av han. :-) kan jo bli litt sånn at jeg da føler at han følger med på hva jeg bruker penger på, så der har vi hatt litt diskusjoner,men d har han heldigvis sluttet med.

Skrevet

Vi tjener ikke likt, han tjener vell kansje 3 ganger så mye som jeg har i mnden.

Vi har felles økonomi men gjør ting på denne måten, han som har høyest inntekt betaler alt av regninger, lån, husleie, strøm o.l mens jeg kjøper mat og sparer penger til ungene, også har vi felles konto slik at vi har et bankkort hver.

Skrevet

Mannen tjener 300 tusen mer enn meg i året.

Vi har felles konto med hvert vårt kort, regningskonto og felles sparekonto. All innkomst kommer på vår konto og alt går ut derfra.

Vi har ikke noe mitt og ditt, her er alt vårt, huset, biler osv....

Huset er hans arv, men vi står som 50% eiere hver. Jeg har også 2 barn fra tidligere. Fant meg en snill mann ;o)

Skrevet

Vi har ikke felles økonomi.

Vi står som eier av huset med 70% på meg og 30% på mannen min. Lånet har vi felles. Mannen min betaler avdragene på lånet, mens jeg betaler alt av ting/klær/mat til stort sett hele familien. Jeg betaler også barnehageregningen, mens mannen min betaler strøm, kommunale avgifter etc.

Jeg tjener litt bedre enn han akkurat nå, men til høsten kommer han til å tjene mer enn meg da han bytter jobb da.

Skrevet

Vi tjener omtrent likt (jeg tjener litt mer enn han)

Står begge som eiere på hus og bil.

Har hver vår lønnskonto, men felles sparekonto. Betaler regninger alt etter som.

Skrevet

Han tjener mer enn meg, jeg har vært student, så gravid/permittert omtrent de siste 5 åra. Men alle våre penger er våre penger, ikke noe mine og dine. Vi har hver vår konto, men pengene går fram og tilbake. Burde vel egentlig ordna en felles konto, men har bare ikke blitt sånn =P Vi har alltid hatt det sånn vi. Da han var i militæret sendte jeg penger opp til han. Alt vi eier har vi skaffet oss sammen - vi blei sammen når jeg var 16 og han 18.

Skrevet

Vi tjener ikke likt, mannen min tjener en del mer enn meg. Vi har egentlig ikke noe tall på hvem som betaler hvor mye av hver regning, de blir betalt når en av oss får lønn. Men huslånet går vel egentlig 100% på ham, men vi eier 50% hver. Syns nå det er bare rett og rimelig jeg da når en tenker på at det meste av min lønn går på mat og ting til barn og hus.

Skrevet

Jeg tjener ingenting om dagen, er hjemme med barn.

Han tjener godt.

Vi har helt felles økonomi, for da vi startet dette forholdet var han den uten penger og jeg den som betalte alt.

Jeg eier boligen 100% han eier ingenting på den. Han eier derimot begge bilene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...