Gå til innhold

Noen som må ligge??


julibaby09

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen andre der ute som har fått beskjed om å ligge og/eller ta det med ro resten av svangerskapet?? Jeg hadde sviktende livmorhals i forrige svangerskap og låg på sykehus fra uke 28. Denne gangen vil legene sette en tråd (cerclage) på livmorhalsen og jeg må ligge mye og ta det med ro.

 

Noen andre likesinnede der ute? Hadde vært kjekt å ha noen å snakke med når jeg skal ligge så mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei . Jeg har forkort livmorhals så fått beskjed om å ta det helt med ro og bære minst mulig. Hadde dette også forjegang jeg var gravid men denne gangen var det ennå kortere så ble henvist til sykehuset for å se om de må sette på ceraclage Dette blir min nr 4 og det er bare 7 månder siden jeg fikk minstemann :) ( denne lille i magen var ikke helt planlagt men er like velkommen :) Jeg var heldig sist og fødte ikke før i uke 38 . men denne gangen er livmorhalsen like kort nå som den var i uke 28 sist. er snart i uke 16 .

Hvor langt er du på vei ?

Hvor tidlig fødte du sist ? Hadde du cerclage forjegang også ?

ble litt masse spørsmål det her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 12+4 nå. Fødte ikke for tidlig sist, 37+2, Det endte med at de måtte ta vannet mitt for å få fortgang etter at jeg hadde gått fem dager med 5-6 cm åpning og litt rier på dagen men ikke om natta... Holdt på å bli sprø etter å ha ligget på sykehuset siden uke 28... Først var det viktig at jeg måtte ligge så mye så mulig, og når fødselen endelig var i gang og jeg var lykkelig for det, skulle det drøye i dagevis... Ironisk :) Det som er bra er at man glemmer det negative og tar vare på alle de positive opplevelsene og følelsene :) Jeg fikk ikke cerclage sist fordi jeg var i uke 28 når de oppdaget at livmorhalsen var for kort, så da var det for sent å legge cerclage.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff høres kjedelig ut å mått ligge så lenge på sykehuset. Når skal du sette på cerclage ? har lest ett sted att det bør gjøres rundt uke 14 jeg er jo snart i uke 16 og legen jeg brukte sa det kunne ta 14 dager før jeg fikk time på sykehuset .. Skulle bare ta det med ro å løfte minst mulig :( ikke så lett med 3 barn og den minste er jo bare 7 måneder.. Er kjempe redd for att jeg skal føde kjempe tidlig vil jo helst ha den lille der inne lenge til ennå :) Både gruer å gleder meg til jeg skal på sykehuset. Skrekken min er å bli lagt inn å måtte være borte fra barna mine i mange uker , men gjør jo så klart det hvis jeg må ..

Nei får ikke tenke negativt før jeg får vite noe sikkert hehe

lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal legges inn om en og en halv uke, da er jeg vel ca 14+3 eller noe. Må ligge inne hele den uka, men gjør heller det enn måneder på sykehuset igjen :) Gikk greit sist, da var det bare meg og mannen, verre nå med et barn hjemme også... Men jeg også gjør det jo selvfølgelig hvis jeg må :)

 

Lykke til du også, håper du snart får vite litt mer om hva fremtiden vil bringe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg snakket med sykehuset i dag pga er jo allerede i uke 15 +1 men de ventet ennå på ett brev fra min gynekolog så skulle ringe igjenn i morgen . Håper jeg får time fort pga ikke morsomt å gå å tenke på att man kan miste hele tiden :( jeg har jo minste mann som jeg må løfte på å merker skikkelig nedpress når jeg gjør det :(

Redd for att jeg gjør formye .var hos jordmor i dag og hun sa alt stod bra til med babyen men mente også att jeg skulle holde meg veldig i ro til jeg hadde fått noen avklaring fra sykehuset

 

Du får ha masse lykke til :) du får sende en liten melding når du er ferdig så jeg får høre hvordan det gikk :) Skal sende deg en liten oppdatering når jeg vet noe mere om hva som skjer med meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei bare lurte blir mannen din sykemeldt når du må ta det så mye med ro ? skjønner ikke helt hvordan jeg skal kunne ligge mest mulig når jeg har 3 barn som jeg må passe på og mann som jobber i nordsjøen han er jo borte 14 dager i strekk .. sist så kunne jeg gjøre det meste bortsett fra å løfte . men denne gangen har jeg jo en på 7 måneder som jeg må løfte på mange ganger om dagen .....

Håper det går fint med deg :) lykke til til uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lurt litt på det samme selv, men det ser ikke ut som det blir aktuelt med det første... Vi har jo bare ei fra før og hun er snart tre år, klarer mye selv og skjønner mye av at mamma ikke kan løfte henne så mye lenger... Får se hvordan dette utarter seg. Mannen min jobber treskift; en uke dag, en kveld og en natt. Er mest de ukene han jobber kveld og natt det kan bli aktuelt eventuelt.

 

Jeg spurte legen min på gyn.pol. hvordan det kunne gjøres i forhold til sykemelding til mannen, og hun sa at det var vanskelig for dem å sykemelde ham, for det var så sjelden de fant kvinnesykdommer på menn :) :) Men hvis det blei nødvendig, kunne jeg få en bekreftelse på min tilstand som mannen kunne ta med til sin fastlege og evnt få sykemelding der.

 

Blei langt dette, men :) Du får gi et lite pip når du vet noe mer om hva som skjer med deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får håpe du klarer deg uten hjelp da :)

her har jeg hatt 3 barn med feber og oppkast siden fredag så den ta det med ro biten ble ikke så lett :) mannen min er ute fram til den 20 så gleder meg til han kommer hjem :) Sykehuset klarte å rote bort den første henvisningen min lege sendte så måtte få han til å sende en til . Sykehuset hadde mottatt den i dag så får håpe jeg får time fort. vil jo ikke att noe skal skje med den lille i magen :)

håper alt går fint med dere også :) sender deg en meld når jeg vet noe mere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hvordan går det med deg :) ?

kommet deg hjem fra sykehuset igjenn:)

har ennå ikke vært på sykehuset, her har alle i huset ligget rett ut i over en uke med omgangsyken :( Så håper jeg får kommet meg til timen på sykehuset i slutten av uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå er jeg akkurat kommet igjen! Har vært der i fem dager nå. Blei lagt inn på mandag og stod først på lista for operasjon på tirsdag, så jeg var inne på operasjonsstua allerede kvart over åtte! Inngrepet tok bare ett kvarter og så låg jeg fire timer på oppvåkninga etterpå. Var litt susen resten av dagen, og blei veldig kvalm hvis jeg rørte for mye på meg... Fikk narkose og morfin + bricanyl-drypp for å dempe rier. Operasjonen gikk helt etter planen, men jeg fikk endel rier de første timene etterpå. Disse gikk over til kynnere i løpet av dagen. Skal ta bricanyltabletter de neste to ukene til jeg skal på kontroll. Var på undersøkelse i dag før jeg fikk reise hjem, og da var livmorhalsen 5,7 cm!!! Rekordlang ;)

 

Håper du begynner å bli frisk og at du får avklaring i hva de vil gjøre med deg!

 

Gi en lyd da, når du vet noe mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så utrolig bra att alt gikk fint med deg :) 5,7 cm er jo bare helt utrolig :) her er formen til alle bra nå så det er kjempe deilig ..

De har ikke gjort noen ting med meg annet enn å ta nye ultralyder . på siste var den 3,5 cm så blitt litt kortere så skal tilbake nå den 9 februar å måle på nytt. de skal ikke sette på noe cereclage på meg de hadde god tro att det skulle gå fint pga att jeg ikke fødte noe veldig tidelig før. Men da skal så klart ta hyppige målinger å jeg skal ta det med ro .. Nå er det bare litt over en uke til vi skal på ultralyd (4.02 ) gleder meg masse håper alt er bra med den lille og att de kan se hva det blir hehe alt for nyskjerrig til å vente til de blir født hehe

Har du fått noen time til ultralyd ennå ? skal dere vente eller vil dere vite hva det blir ? Du får slappe av og nyte att alt gikk så fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke fått time til "normal" ultralyd ennå, tenkte faktisk på det her om dagen. Tar jo ultralyd hele tida, men har liksom ikke gidda å mase om de ser hvilket kjønn det er å sånn... Har vært andre ting som har vært viktigere. Men nå, når det verste er over, kjenner jeg at jeg lurer litt, så jeg gleder meg til å få vite det!! Hvis de ser det, da :) Får spørre jordmora når jeg skal på kontroll på fredag. Det er vel hun som henviser...

 

Lykke til videre, og oppdater meg gjerne når du vet noe mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Anonym:

 

Lengden på livmorhalsen er ikke noe de sjekker på vanlige kontroller, dersom man ikke har hatt problemer med det før, da. I mitt første svangerskap var jeg inne på føden i uke 27 pga en bitteliten blødning (sikkert når morkaka flytta seg...). Da oppdaga de helt tilfeldig at livmorhalsen var kortere enn den skulle være (den skal være rundt fire cm til den begynner å korte seg inn og åpne seg når fødselen starter). Min var 2,5 cm, så jeg fikk beskjed om å gå hjem og ligge mye og ta det med ro. Når jeg var på kontroll uka etter var den bare fem mm, så da bar det avgårde til et sykehus som kunne ta i mot premature babyer. Heldigvis hjalp det å ligge mye (på sykehuset), så jenta mi var ikke født før uke 37.

 

Det er vel egentlig ikke noen grunn til å få sjekket lengden på livmorhalsen, hvis ikke noe i historien din skulle tilsi at det er viktig. De sjekker den med innvendig ultralyd.

 

Langt svar. Håper det var svar på det du lurte på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja skjønner jo att det har vært andre ting å tenke på :) glad ting har roet seg litt for deg slik att du kan nyte svangerskapet :) Det var min dr som sendte henvisningen min til sykehuset i uke 13 men hvis du bruker jordmor så er det nok hun du skal snakke med :) jeg skal jo dit til neste tirsdagen å da er jeg jo uke 18 + 6 så du har jo god tid ennå :)

sender deg en meld når jeg vet noe mere , du må holde meg oppdatert også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

hei nå har jeg vært på ultralyd men dette var en liten luring som ikke ville vise om det var en gutt eller jente :) lå i skredder stilling pluss att navlestrengen lå mellom bena så helt umulig å se noe så da er det bare å vente hehe men er jo " heldig " att jeg skal på flere ultralyder så har jo muligheten til å vite det om jeg vil senere :)

ble flyttet litt tilbake så ny termin er 13 juli, får ikke dette helt til å stemme selv for da må jeg ha blitt gravid når gubben var borte hehe men hun jordmoren sa att det er pluss minus 14 dager de tok bare ett ca mål . man viste somregle ganske greit selv :)

håper alt er bra med deg . jeg skal til måling av livmorhalsen til tirsdagen så det blir jo spennende. håper ikke den er blitt noe kortere denne gangen .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper den holder seg lang hele tida :) Jeg skal på ul på fredag, gleder meg! Håper å få et lite glimt av hva det er!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja får håpe den er bra :) lykke til i dag da :) håper du får muligheten til å se hva det er da :) jeg skal på måling til mandagen så skal høre omde kan se noe da :)

lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært å sjekka "lagerbeholdninga" :) Alt stod bra til og så langt vi kunne se var det en liten guttebass der inne, kjempegøy! I tillegg ble terminen flyttet fra 21.juli til 16.juli :) Bare gode nyheter, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så utrolig koselig att du fikk vite hva det ble :) en liten gutt er morsomt da :) da er det jo bare 3 dager i mellom terminene våres hehe blir morsomt å se hvem som kommer først da :)

jeg skal på kontroll til mandagen håper de kan se hva det er :)

det var vanelig ultralyd du tok denne gangen ?

lykke til videre :) sender deg en oppdatering når jeg vet noe mere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei nå har jeg vært på ny kontroll :) livmorhalsen var heldigvis ikke blitt noe korteresiden sist så det er jo veldig bra :) de fikk sett litt bedre i dag , de kunne ikke si 100 % men ganske sikkert att det er jente :) skal på ny ultralydi mars så da får vi nok vite det sikkert :) spiller jo ingen rolle hva det blir men syns det er morsomt å vite :) hun trodde att min termins stemte for lå nå over snittet i hode osv så blir jo spennede og se på neste kontroll :)

håper alt er bra med deg :)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei! Alt bra her, bortsett fra litt forkjølelse :) Jeg var også på måling i går og livmorhalsen var ca 4,5 cm, og det så ikke ut som det var noen belastning på den ennå :) Det er jo bra, skal tilbake om tre uker på ny kontroll. Jeg føler at jeg er mye oppe og går nå, så det er om å gjøre å huske på å ligge innimellom. I morgen skal jeg ha lunsjbesøk og lillejenta hjemme fra barnehagen, men heldigvis har mannen også fri, så da får jeg litt avlastning :)

 

Håper du har det bra! Du får oppdatere meg når det skjer noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjedelig med den forkjølelsen men denne tiden på året er det desverre massa av det og i hvertfall med barn i barnehagen:)

Ikke lett å få til den liggedelen :) her har gubben reist ut i nordsjøen igjenn og blir borte i 3 uker :( men får veldig god hjelp av de andre barna da , har vondt i bekkenet om dagen så da begrenser løftingen seg av seg selv .så noe godt kommer det jo ut av det hehe

Blir mange av stella som blir tatt på gulvet av minstemann :) å da ligger han faktsik ganske stille nesten så han skjønner att jeg har vondt :)

blir spennede å se på neste måling for oss begge da :)

lykke til å holde meg oppdatert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da har jeg vært på kontrollmåling igjen :) Ser fortsatt bra ut, men den cm som var over cerklagen er borte nå. Men det er 3,5 cm igjen under :) Neste gang skal de også måle fostervekst, blir bra å se gullet på skjermen igjen :) Tre uker mellom hver måling nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...