Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #1 Skrevet 5. januar 2009 gjennom kurs slik at de er i stand til å hjelpe ungene med lekser. Hvis ikke skapes bare nye generasjoner med tapere som dem selv.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #2 Skrevet 5. januar 2009 Og hvorfor mener du at folk som bare har ungdomskolen ikke kan hjelpe til med leksene .Hva var det du lærte på skolen a .Å tegne?? Og foresten så kan de jo bare spørre her inne ,for her inne kryr det jo av inntligente mennesker med høyere utdanning som helt sikker vil hjelpe .. Ser ikke problemet jeg..
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #3 Skrevet 5. januar 2009 Nei, det er vel kanskje der det ligger, at de ikke har selvinnsikt nok til å innse problemet en gang...
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #4 Skrevet 5. januar 2009 Hvem er du som kan si at mødre og fedre uten utdanning er tapere??
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #5 Skrevet 5. januar 2009 Hadde du satt deg inn i det, så hadde du sett at det på mange unger vises hvem som har foreldre som er utdannet eller ikke. Trenger ikke være høyskole eller universitet, men bare utdanning generellt. Mange banr får ikke hjelp til de enkleste ting.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 5. januar 2009 #6 Skrevet 5. januar 2009 hva gjør du med meg og faren til småen da? vi har begge dysleksi...
† I Jesu Navn † Skrevet 5. januar 2009 #8 Skrevet 5. januar 2009 Da foresår jeg at vi begynner med deg, HI. Ser ut som om du kan saksøke staten å få erstatning for tapt skolegang.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #9 Skrevet 5. januar 2009 Ingen utdannelse går i arv... Det er derfor man må ta tyren ved hornene. Dysletikere må få oppfølging, for de er åpenbart ikke i stand til å hjelpe barnet med lekser.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #10 Skrevet 5. januar 2009 Men ALLE kan faktisk ikke ha utdanning. Hvem skal tørke deg i rævva da? Vaske huset ditt? og lære ungene dine folkeskikk? Det er ikke noen sammenheng mellom utdannelse og det å være et godt menneske...
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #11 Skrevet 5. januar 2009 Må si at det skremmer meg litt at det faktisk er folk der ute som har slike holdninger?? Personlig har jeg 6 års høyere utdanning, jobber som pedagogisk psykologisk rådgiver i PPT grunnskole, og ser hver dag hvordan det her funker i dagliglivet... Og da kan jeg fortelle deg at det ikke er mangel på skolegang som stopper foresatte å hjelpe til hjemme med lekser. Det er beklageligvis andre ting som stopper opp der. tvangskurs jah,... genialt gjennomtenkt innlegg...
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #12 Skrevet 5. januar 2009 I hvert fall bør en av foreldrene ha utdannelse, så kan den andre tørke andre folk i ræva.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 5. januar 2009 #13 Skrevet 5. januar 2009 vil det ikke være barn av dysletikere som må få oppføling? det vil ihvertfall være mer lønnsomt en og på død og liv skulle lære meg noe jeg har et handikap i. nesten like lurt som å prøve og lære en i rullestol å gå, slik at hun kan lære ungen sin å gå... nå har faren til smeån udannelse, og jeg jobber med saken, men jeg er nok ikke den beste til å lære småen engelsk...
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #14 Skrevet 5. januar 2009 Kan du fra PPT komme med eksempler du mener stopper?
† I Jesu Navn † Skrevet 5. januar 2009 #15 Skrevet 5. januar 2009 Jeg har høyere utdannelse og har ikke jobb, men karriere. Dette gjør at jeg er mye mere borte en en som har en jobb som ikke involverer et utall år på Blindern. Akkurat nå sitter jeg på et hotellrom og er borte for 11 dagen på rad.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2009 #16 Skrevet 6. januar 2009 Vi som er lærere er vant til at foreldre uten skolegang ikke klarer å hjelpe barna med leksene og følge opp fra de kommer noen år ut i grunntrinnet...
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2009 #17 Skrevet 6. januar 2009 så skattepengene skal gå til å tvinge foreldre uten utdanning til å ta seg kurs? altså, hvis ma ikke er motivert ti å lære så kommer ikke det kurset til å hjelpe stort sett enn at vi sløser med skattepengene..? eller hva
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 6. januar 2009 #18 Skrevet 6. januar 2009 Oj, her er en kontroversiell tråd... Ingen burde vel tvinges til noe som helst. Men flere burde kanskje bli klare over at det ikke nødvendigvis er bare baer å skulle følge opp barna etterhvert som de farter gjennom skolesystemet?
† I Jesu Navn † Skrevet 6. januar 2009 #19 Skrevet 6. januar 2009 Jeg vil legge til at min lengere utdannelse alikevel ikke har gitt meg mere allmenkunnskap. Min rettning er matematikk, og derfor vil jeg fortsatt ikke være på mere en et vidregående nivå i engelsk. (Med noe alders tillegg)
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2009 #20 Skrevet 6. januar 2009 Ikke jobb, men karriere???? En "karriere" som gir inntekter til livets opphold må da sies er en jobb...Eller får du betalt for å sitte på det hotellrommet? Den må forklares.... Og om du er borte på 11 dagen så hjelper du iallefall ikke ungene med lekser ;o) Og du har vært borte fra barna siden 2.juledag?? Er DET noe å skryte av??? Iallefall når du sitter på et hotellrom og følgelig "ikke jobber"....
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2009 #21 Skrevet 6. januar 2009 hmmmm, vet ikke helt hvor jeg skal begynne jeg... Det er vel innstinktene, omsort og kjærlighet som er svært viktig for barn.... klær og sikkerhet også selvsagt (noe man ikke lærer på skolen) Det å være tilstede for barna er verdifullt.... Dette er heller ikke lært på skolebenken... Hvis man har høy utdanning....og karriere-jag... får man hjulpet barna med lekser da?? eller får også de leksehjelp på sfo etter skoletid??? Uansett mange aspekter ved barneoppdragelse som er viktiger en leksehjelp... og hvis man virkelig ikke klarer å følge opp sine barns lekser(tror det er like mange karriere foreldre som ikke har tid til det en uskolerte som ikke klarer det) så er det flere som kan hjelpe ditt barn med det.... Blir litt provosert her.... og ja jeg har utdannelse, jeg velger å være hjemmevære med mine barn så slipper de barnehage, sfo fra 07.00-17.00... slik at jeg har tid til å være hjemme med de alle ferier(noe jeg selv alltid syns var stas da jeg var barn.) og nei de går ikke glipp av noe. og nei de faller ikke sosialt utenfor.. jeg bare mener det er så altfor mange som forsømmer sine barn, ved å bare sende de i barnhager fra tidlig på morgenen til sent på kvelden..for da kanskje sende de til barnevakter og helgebesøk hos mormor... Ja, det er veldig mange som ser ned på meg som velger mine barn fremfor karriere og penger... men det gjør ingenting... det rare er at "alle" ser opp til de som er så opptatt av jobb, penger og matrielle-goder før de tar vare på sine barn....(for å sette det på spissen) til og med regjeringen vil at alle skal sette bort sine barn helst med en gang de er født...full barnehage-dekning...og kutt på kontantstøtte for ikke å snakke om at far "burde" hatt hele fødselspermisjonen uavhengig hva som passer inn i familien... det er jo likestilling (untagen for den som går gravid og skal føde barn osv.. (ikke for å krangle med noen.. alle har sine grunner til å leve livet slik det er best for de, bare syns ikke man skal dømme eller se ned på noen pga andre levemåter..)
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2009 #22 Skrevet 6. januar 2009 Tåpelig innlegg. Selv har jeg en mor som ikke har noen videre utdanning utover grunnskolen, faren min har. Likevel var det mamma som tok seg av leksehjelping osv og merkelig nok (i følge dine påstander om at det synes hvilke foreldre som har utdanning eller ikke ved å se på barna) så gikk jeg ut av både ungdomsskole og videregående med meget bra resultater. Noen foreldre er latere enn andre, det har lite å si om vedkommende har utdanning eller ikke.LATSKAP kan ramme ALLE.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2009 #23 Skrevet 6. januar 2009 Det er tydelig at de fleste her inne ikke vet hva de snakker om, og ikke er så oppdatert når det gjelder norsk skole. HI har et poeng, men en helt tåpelig vinkling. JA, det er en tydelig sammenheng mellom utdanning hos foreldre og utdanning hos barn. JA, det burde gjøres noe med NEI, vi burde ikke ha tvangskurs. En tiltak som faktisk er gjennomført på mange skoler er at det tilbys leksehjelp for alle på ettermiddagene, slik at alle har mulighet til å få den hjelpen de trenger. Et annet tilltak som også blir prøvd ut er rett og slett å droppe lekser, slik at all aktivitet foregår på skolen og i skoletiden. Selvfølgelig trenger man både mennesker med og uten utdanning her i landet, men som HI her sier så bør ikke muligheten for utdanning ødelegges av foreldre som ikke følger opp.
Gjest Skrevet 6. januar 2009 #24 Skrevet 6. januar 2009 Hmmmm.. merkelig mamma som ikke har vært noe annet en vaskekjerring hele sitt liv og knapt nok har gjennomført skolen har alltid vært kjempe flink å hjelpe oss med lekser. Det var sikkert ikke lett når det ble på et litt høyere nivå enn ungdomskolen, men like vel har hun alltid klart å finne en måte å hjelpe oss på^^ Det er en ting HI overser helt, det er stor forskjell på foreldre som engasjerer seg eller ikke. Det trenger ikke å være utdannelse som skiller dette, og man trenger nødvendigvis ikke en alt for høy iq til å forstå det heller.
lillefot Skrevet 6. januar 2009 #25 Skrevet 6. januar 2009 Og mødre og fedre som er i stand til å formulere et sånt innlegg, burde tvinges til scanning av hjernen. Da vil støvet bli oppdaget og fjernet, og hjernen vil igjen fungere normalt. God jul!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå