Gå til innhold

hvordan utføres en senabort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

uff, litt usikker på om jeg egentlig vil vite det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får medisiner som setter i gang fødselen, og så føder du barnet.

Skrevet

hva får noen til å gjøre dette?????

Skrevet

Det lurer jeg på og.

Ei som skal gjøre det, i uke 22.. for ungen har downs..

Skrevet

her inne???mye grusomme folk....

Skrevet

Ja :(

Er en sak som har vært her de siste dagene.. kan prøve og finne link(er)

Skrevet

Kjempetrist, men absolutt forståelig!! Vet ikke om jeg hadde greid det så langt på vei, men antar at jeg ville gjort det samme.. Umulig å si før man sitter i situasjonen selv.

Skrevet

Ja, det er jeg enig i.. Men, en med downs er jo ikke så mye "annerledes" enn en vanlig person. Selvsagt litt mer til rettelegging, men de får gå i barnehage, skole og de får jobb... Og - de er noen herlige vesner, alle sammen!! Jeg er helt sikker på at du blir LIKE glad i en unge med downs enn en unge uten...

- det finnes verre ting en unge kan bli rammet for enn downs..

Skrevet

nn 12:59: å si at et barn med downs ikke er så mye anderledes enn andre barn er jo helt på jordet! det kommer jo ann på hvor sterkt barnet er skadet av kromosonfeilen. Ingen barn med downs er like, akkurat som alle andre barn er ulike, går ikke ann å si at et barn med downs ikke er så mye verre enn et barn uten downs, for det vet man ikke før barnet er født! Og det er ikke bare snakk om litt mer tilrettelegging, det kommer også helt ann på hvilke skader barnet har. Downs barn er ikke bare søte barn som henger litt etter, de kan være alvorlig syke, være totalt tilbakestående og ikke utvikle seg psykisk mer enn til 1 år osv osv.

Utrolig latterlig av deg å skrive noe slikt, og jeg syns det er fælt at man tar opp dette HELE tiden på DIB/BIM når dere alle har lest om den stakkars kvinnen som sliter!

Skrevet

Det var ikke for å henge ut noen - men jeg bare lurte på hvordan en senabort foregikk.

Vi kan godt avslutte denne tråden nå, for ikke å henge ut noen. Dessuten blir vi aldri enige!

HI

Skrevet

om barnet ikke dør under fødselen da? men det gjør det kanskje uansett så tidlig?

Skrevet

Da lar de det dø. Det går fort, for et så lite barn klarer ikke puste på egenhånd.

Skrevet

uff det er jo helt umenneskelig, både for barnet og for foreldrene.

Jeg håper jeg aldri kommer bort i situasjonen ved å få et sykt barn, men selv om jeg hadde villet hadde jeg aldri klart å føde barnet for så å la det dø

Skrevet

Men herregud!!! Trekk hue ditt ut av ræva!!

De lar da ikke barnet bli født for å dø under fødselen. Evt. rett etter fordi de ikke klarer å puste selv. Mor blir gitt medikamenter så livet endes i magen. Deretter må barnet fødes dødt.

Makabert og grusomt uansett om du er for eller mot abort. Det er sant. Men ikke snakk om ting dere ikke har greie på!!!

Har en bekjent som dessverre måtte gå gjennom nettopp dette etter å ha gått halve tiden. Barnet var ikke levedyktig.

Er så jævlig lei alle disse kommentarene. Tenk litt på din neste. Du vet ikke noe om menneskene som sitter i slike situasjoner. Finn noe annet å snakke om.

Skrevet

Jeg forslår at vi ikke kommenterer mer på denne tråden.

Jeg har fått greie på svaret mitt - og nå har det sklidd helt ut.

HI

Skrevet

Og noen ganger virker ikke stikkpilla en får først slik at barnet faktisk dør av seg selv. Tror du glemte det magen til mamma. Det er også sånn at hvis fosteret ikke er levedyktig, ja da dør det av seg selv etter at det blir født. Trenger ikke å avbryte i uke 22 vet du...

Skrevet

I 2005 ble det fremsatt 723 søknader om svangerskapsavbrud etter 12. svangerskapsuke. 593 av disse resulterte i svangerskapsavbrudd. I 243 av tilfellene, var påviste misdannelser hos fosteret indikasjon for svangerskapsavbruddet. Tallene viser en økning i påviste misdannelser i forhold til tidligere år. Antallet svangerskapsavbrudd på grunn av Downs syndrom økte fra 28 i 2004 til 44 i 2005.

Dette kommer fram i rapporten om nemndbehandlede svangerskapsavbrudd i 2005 fra Nasjonalt folkehelseinstitutt.

I 2004 ble det fremsatt 647 begjæringer om svangerskapsavbrudd etter 12. svangerskapsuke. Av disse ble 190 utført på grunn av påviste sykdommer eller misdannelser hos fosteret.

Det er en gradvis økning - fra 144 i 1999 til 243 i 2005 - av antall nemndbehandlede svangerskapsavbrudd etter utgangen av 12. svangerskapsuke med hovedindikasjon alvorlig sykdom eller misdannelse hos fosteret eller kvinnen.

Av gravide som får påvist at fosteret har Downs syndrom, velger 84.6 % å ta abort.

Det totale antall tilfeller av Downs syndrom har holdt seg stabilt - fra 101 registrerte tilfeller i 1999 til 107 tilfeller i 2005.

Halvparten av alle begjæringene om svangerskapsavbrudd ble behandlet ved Ullevål universitetssykehus, St. Olavs hospital i Trondheim, Rikshospitalet og Haukeland Universitetssykehus.

67,5 % av svangerskapene ble avbrutt før uke 18.

Alderen på kvinner som søker om svangerskapsavbrudd etter uke 12, har økt de siste årene. I 1999 var 22 kvinner (15,3 %) over 38 år. I 2005 var 61 kvinner (25 %) over 38 år.

Skrevet

Ei jeg kjenner var sykepleierstudent i Trondheim. En dag gikk hun inn på et kott med sengetøy, og fikk sjokk. Der lå det nemlig en baby på ei metalltralle, med et stykke tøy over (hun så under det, fordi hun lurte på hva det var). En nyfødt, men død baby som var helt svart (de blir det etter en stund). Den var veldig liten, og bare lagt der fordi den ikke var en av de man tar vare på.

Ikke akkurat protokollen, men dette er noen år siden. Så dette barnet ble bare lagt i hui og hast et sted for å settes til side.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...