Gå til innhold

Er det bare en myte at gutter er mere "stri" med enn jenter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dukker innimellom opp sånne dustetråder (helst anonyme..;0) hvor enkelte sier at de kun ønsker seg jenter, og ikke gutter, fordi gutter er "sånn" eller "sånn" (Går helst på at de bråker mere, er mere ulydige osvosvosv...)

Mulig at guttene her i familien ikke er helt etter normen, da, men jeg ville aldri drømt om å beskrive sønnene våre som bråkete eller ulydige. Vi har barn av begge kjønn, så vi kan jo sammenlikne. Vår eldste datter, har alltid vært nokså rolig og bedagelig, og har hatt sin "rosa" peiode. Sjarmerende og alt det der, men guttene etter har jammen hatt sine sjarmerende perioder de også! (Dog uten rosa farge..)

Yngste her for eksempel har nokså likt lynne som sin storesøster; rolig og bedagelig.

Det kan nok stemme at jenter og gutter leker ulikt, men det trenger IKKE å innebære mere støy? Ihvertfall ikke her i huset. De er kreative, morsomme, kosete og har mange herlige kvaliteter, og jeg skjønner ikke hvordan noen kan svartmale det å ha gutter? Kanksje er jeg avslappet i forhold til dette med kjønn nettopp fordi vi allerede har barn av ulikt kjønn, men jeg kan med hånda på hjertet si at jeg ikke ønsker meg noe særskilt kjønn ved en eventuelt neste graviditet! Jeg ser nemlig at det er barnet, personen, som er spennende å bli kjent med, og det er jo helt uavhengig av kjønn...

Uoppdragne unger finnes i begge kjønn, og er like uspiselig uansett; den er grei;0) Men det er jo ikke ungenes feil, men foreldrenes. Og de forledrene som feiler i oppdargelsen, er kanskje nettopp de samme som har snevre holdninger??

Bare en liten tanke

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt inntrykk er egentlig motsatt. Har selv to gutter og de er rolige og ganske beskjedne. En venninne har en jente som er like gammel som min eldste, og hun skriker og sutrer konstant :-S

Tror nok det fins umulige unger av begge kjønn, men jeg er veldig fornøyd med å ha endt opp med 2 gutter :-D

Skrevet

Har begge deler jeg også, og kan med hånden på hjertet si at gutten min er mye vanskeligere å hanskes med enn jenta mi. Gutten bare MÅÅÅÅÅ liksom trasse på alt, det har han egentlig gjort siden han var baby og nå er han 3,5 år...

Skrevet

Jeg har to jenter og en gutt og gutten er desidert den som utfordrer, finner på masse tull og det er mest arbeid med. Men det tror jeg rett og slett er helt tilfeldig...

Skrevet

Så bra at du ser det som tilfeldig, for det tror jeg også at det er! Vi er så heldige å ha 3 gutter, der en har prøvd seg endel når det gjelder grenser (men det gjør ikke noe - for han kommer ingen vei, og er nå nesten til å smøre på brødskiva;0) mens de to andre guttene er rolige, og har nærmest aldri brydd seg om å teste ut grenser.

Skrevet

De som mener jenter er så greie kan jo glede seg til fjortis-tiden da;) Har to nieser på 15, foreldrene er totalt utslitt!

Skrevet

Min erfaring er motsatt.

Har selv en gutt, som selvfølgelig til tider , kan være både høylytt og voldsom i leken.Men, han kan også sitte rolig å leke med ting.

Har venninner som har jenter, og mitt intrykk er at jenter er mer sutrete, masete og grinete enn gutter.Får intrykk av at en del jenter sutrer veldig mye om de f.eks dunker seg eller ikke får viljen sin.

Men, bare så det er sagt, så mener jeg ikke at ALLE jenter er slik, Men den det er det inntrykket jeg har fått av de jentene jeg kjenner.

Alle barn er selvfølgelig forskjellige, men som sagt så er mitt intrykk at jenter krever mer enn gutter.

Skrevet

Jeg har to gutter som er vidt forskjellig fra hverandre. Kunne ikke fått unger som var mere forskjellig enn dem to tror jeg.

At det ene eller andre kjønnet er mere stritt enn det andre har jeg nå mine tanker om. Tror heller det går på hvordan barnet er som person og hvordan det er oppdratt og arv har nok litt å si det også.

Skrevet

Har to rolige jenter på 9 og 11 år....og en bestemt liten tass på straks 3. Han er absolutt mer utfordrende en de to eldste søstrene var.

Har nok litt med personligheten vil jeg si. Kjenner jo de som har rolige gutter også:-)

Har flere venninner som har utfordrende og aktive jenter også...

Skrevet

På heeelt GENERELLT grunnlag så er jeg overbevist om at JA, gutter er vanskeligere som barn. (Men jenter sannsynligvis verst i tenårene.)

Vi er en stor vennegjeng som alle har fått barn på nokså samme tiden, og når vi er i lag så er det uten tvil guttene som er "problemet". Jeg har selv to jenter, og nyter at de er rolige og lydige. Jeg nekter å tro at det har noe med vår oppdragelse å gjøre, vennene våre som har gutter er minst like gode oppdragere som oss, men jeg er overbevist om at det generellt sett "bor" mer i guttene helt fra starten av. Selvfølgelig finnes det unntak, begge veier.

Men tenk selv tilbake til barnehage og barneskole. Var det ikke guttene som bråket desidert mest? Og som var mest ulydige? Sånn var det ihvertfall hos oss. Var jo også selvfølgelig unntak, men over det jevne så var guttene uten tvil bråkebøttene.

Har et søskenbarn som fikk tre gutter først, og en jente til slutt. Han sa en gang at det var helt fantastisk etter tre krevende gutter og få en jente som lydig gjorde det foreldrene sa. Han fikk kjapt tilbake fra en onkel; "Vi snakkes når hun er tenåring, vedder en tier på at du ikke sier det samme da" ;-)

Skrevet

Tror du er inne på noe der; at enkelte jenter kan være mere grinete...

Og så er det kjempeflott at du sier det med at det er >DITT inntrykk at det er sånn... Tror det er der enkelte av disse kjønnsfanatikerne blingser litt, ved at de har sett en aller annen liten gutt i fri dressur, og tenk at "sånn er ALLE små gutter"... Dessverre...

Skrevet

Hehe...den kommentaren til slutt har jeg hørt før:p

Men i vår "flokk" har vi fire unger, som alle har lik oppdragelse. Likevel er det stoor forskjell i lynne, lek og personlighet, også guttene imellom... Derfor synes jeg det blir litt lettvindt å generelt mene at "Gutter er mere pes".

Skrevet

Har hørt motsatt jeg da. At jenter er mer stri enn gutter. Og da spesielt i tenårene.

Vi har en gutt, og han er snill som dagen er lang! Han har selvfølgelig sine meninger, men han er bare så utrolig god. Veldig omtenksom og omsorgsfull. Han er 2 år og 9 måneder. Gjør aldri noe vondt mot andre. Elsker å kose.

Han er supersjarmerende og har faktisk hatt sin rosa periode han da... ;-)

Nei, kunne ALDRI i mitt liv tenkt meg å være uten han!!! Beste som har skjedd meg EVER! Nå venter vi en gutt til, og gleder oss innmari mye!

Tror det har veldig mye å si på foreldrene også jeg da... Hvordan barna blir...

Skrevet

Jeg signerer smitt&smule. Dette er basert på min vennegjeng og generelt. Men det finnes variasjoner. Jeg har en god venninne som er alene med 3 gutter, og de er de høfligste, mest respektfulle ungene jeg kjenner.

Men jeg tror gutter er mer utagerende i lek, lager mer lyd osv.

Men jeg er nok rimelig sikker på at jentemammaer får det igjen i tenårene;)

Skrevet

2 år og 9 mnd, da har man vel egentlig ikke en gang rukket å komme til den fasen der de leker utagerende osv.;-)

Skrevet

Det er forskjellige utfordringar, slik eg ser det. Gutar er på ein måte enklare, sjølv om det ofte er meir lyd med dei. Jenter har ein tendens til intriger;) Dette ser eg sjølv om lynna er ganske like; aktive, glade og gode ungar.

Trur det kjem an på ungen og ikkje så mykje kjønnet. Og det samme ser eg hos andre sine ungar; dei er ikkje like mine, sjølv med samme kjønn.

Skrevet

Hehe..du har nok rett i det makken. Ser det ikke spesielt her hjemme, men jobber med unger. Og vet at jenter ofte tolker mere, grubler gjerne mere og blir fornærmet siden de ofte tolker ting til det negative... Intriger, ja. Men heller ikke dette er noen regel; finnes mange unntak;0)

Skrevet

Vi har tre gutter, så har ikke noe sammenligningsgrunnlag i forhold til lik oppdragelse - men ift de ungene vi kjenner er nok guttene mer urolig i noe av leken, mens jentene er mer drama queens =P Guttene er mest medgjørlige, mens jentene er mer bestemte. Ellers er de stort sett godt oppdratt og snille alle sammen =)

Skrevet

Arizona Style; selv om gutten din ikke er så gammel ennå, kan du fint se personligheten hans allerede nå:0) Spesielt krevende barn, blir krevende lenge før de nærmer seg 3 år...

Skrevet

Selvfølgelig ville du ikke vært foruten ham Arizona Style! Og dette dreier seg jo ikke om at jenter er noe "bedre" enn gutter!

Jeg ønsker meg veldig gutt jeg, selv om jeg i vennegjengen ser at de er mer "rebellske" enn jentene (ihvertfall som små). De er jo akkurat like herlige og elskverdige for det! :-)

Jeg ser jo for meg at mine to jenter kan bli en stor utfordring i tenårene, ihvertfall viss de blir like meg..... Ustabile og uforutsigbare i humøret, og mor er VERDENS teitest. Gleeeeeder meg....... :-/

Skrevet

Søsteren min har ei jente, og jeg en gutt.. De er veldig like i grunn.

Min på snart 3 er ingen bråke gutt, og veldig rolig, og enkel å ha med å gjøre. Men, vi var i en guttebursdag engang, og fy fabian for et mas:) Og like etterpå var vi i bursdag til niesen min, og for en fryd:)

På en annen side er bhg til sønnen vår en guttebhg, med desidert flest gutter og niesen min sin en typisk jente bhg. Og når jeg henter niesen min må jeg ta meg 5 min etterpå, for der er det mye intriger, kakling, høylytthet og styr. Men i sønn min sin bhg (som er mindre, men dog) er det mye roligere atmosfære.

Mannen min som er lærer håpte inderlig vi fikk en gutt, for ungdomskole jentene tar livet av ham!!:-) Og jeg i tillegg, stakkars mann.

Skrevet

Hehe, kjenner veldig igjen det med bursdagene, twintipp..

Etter bursdagene til eldstemann føler jeg at jeg trenger en uke ferie!!! Sorry uttrykket, men fy f... altså.. Har pleid å invitere rundt 16-20 gutter.

Jentebursdager er INGENTING i forhold til guttebursdager. Bare kos:-)

Men jeg tror det er mer intrigemakeri, drama osv. blant jentene. Guttene er liksom mer fair and square. Men jeg tror når unger er mellom 3-8 eller så, så er gutter mest slitsomme altså.

Skrevet

Det er DIN erfaring, Mom2Two;0)

Synes bursdagene her har vært nokså hektiske i 3-6 årsalderen, uavhengig av kjønn! Eller så kans det også være tilfeldig.. Feiret treårsdag til vår mest steile lille gutt, men det gikk som smurt. Hadde ikke trodd det på forhånd, men fikk erfare det også:0)

Skrevet

Ja, det kan du si!! Var helt sjakk matt resten av kvelden jeg da altså:))

Bare jeg slipper sutring.. DET er det verste jeg vet. Den gjorde ditt, *sutre sutre* Og helliga moder jord da blir jeg gal!!!!! Ikke se på meg, *HYL* ho så på meg.. Ikke si sånn til meg... Ho sa sann til meg *HYL IGJEN* Jeg SKAL ha godteri, gi meg godteri!! *Hyl* Jeg får ikke godteri..

Da heiser jeg det hvite flagget altså, og legger meg med beina rett til værs!!!

Ja, jeg får nok bare forberede meg på action fremover nå, hi hi... Koselig med begge kjønn da!! Unger er jo så forskjellige..

Venninna mi har ei skikkelige røverjente!!:) Vakre er dem alle sammen:o))

Skrevet

He he, ja guttebursdager kan være ganske hektiske, men jeg husker fremdeles med gru min egen 10-årsdag.

Var 15 jenter, og bare krangling og grining :-/

Mange ville bare hjem, og resten bare sutret og klaget. Kjempegøy for bursdagsbarnet ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...