Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha mei-tai denne gangen. Prøvde sjal, men det var vanskelig å knytte og ikke minst sinnsykt varmt å vikle 5 meter stoff rundt kroppen midt på sommeren..

baby bjørn er bare vondt etter 20minutter, men må jo ha vogn uansett da :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra når anbefaler dere å begynne å bruke mei-tai? Ser de fleste velger å bruke sjal og ikke mei-tai fra de er nyfødt!

Og noen som veit om flere nettsider de selger disse?? :)

Skrevet

Min bæreerfaring stammer fra en Babybjørn bæresele fra det herrens år 1999. Og den var og er grusom :) Kan godt vurdere bæretøy til vår neste. Men hvilket bæretøy anbefaler dere?

Har sett fysioterapauter som advarer mot bruk av bæretøy fra nyfødt, hva tenker dere om det? Har også sett en del mødre som bærer rundt på babyen sin, hvor nakken til babyen er bøyd for mye bakover i bæretøyet, og hvor hodet til babyen atpåtil dingler når mamman går...

Er jo fryktelig mye sånt å velge mellom for tiden, men hva er bra for barnet, og hva er ikke bra (av de ulike produktene)? Hvor lenge kan man bruke bæretøy til barnet?

Skrevet

Jeg brukte selv sjal da gutten min var nyfødt, og begynte med mei tai da han nærmet seg et halvt år. Men du kan fint bruke mei tai fra nyfødt! Barnet sitter like stødig og fint i en slik. Sjalet gir flere valgmuligheter (barnet kan f eks ligge vannrett), og kjennes kanskje mer mykt og deilig i den der første fasen. Men det kan virke litt vel hippie på noen :-) og så er det litt vanskeligere å lære seg å knytte (men verdt det altså!).

Masse mer info og gode råd kan du få på nettbutikkene og på nettstedet tettinntil.com... du kan komme på et treff som arrangeres av folk på det nettsamfunnet, og bli vist hvordan man knyter osv.

Noen nettbutikker jeg selv har brukt og som jeg kan gå god for:

http://www.tettitett.com/

http://www.dotedot.com/

www.lotusbarn.com¨

Når det gjelder innkjøp av mei tai er merket babyhawk et billig, bra og stødig valg. De varer i årevis! Lykke til amazing!

Skrevet

Ja, vi lener oss mer og mer mot mei tai vi ja:)

Babyhawk er grei altså?

Er det noen som kan hjelpe med å lære hvordan man skal knyte disse også? kanskje noe man finner ut på tettinntil...?

Skrevet

Veldig kort (nå holder jeg på å bli den verste bæremisjonæren her inne):

Babybjørn og andre seler (inkludert bæremeis f eks fra Bergans!) legger unødvendig mye vekt på barnets bekken, og kan være direkte skadelig på barnet og mors rygg. Vi brukte den med førstemann fordi vi ønsket at babyen skulle kunne se forover, men nå har jeg jo skjønt at man oppnår jo det samme om man knyter barnet høyt på ryggen i en mei tai... Bruk et bæretøy der barnet sitter på skinka /låret sitt - det er ikke utviklende, ikke belastende på ryggen og hofteleddet. Barnet skal sitte helt tett inntil deg, og ganske høyt - da er det styrkende og ikke belastende på din rygg.

Skikkelig bæretøy kan brukes fra nyfødt og brukes så mye du vil hvis du bærer riktig. Det gjelder sjal og slynger, og mei tai og andre liknende ABCs (asian baby carriers).

Hodet skal selvfølgelig ikke dingle. Det unngår du enkelt!

Jeg anbefaler sjal til nyfødt (da har du med deg et babyteppe overalt også, hvis du har lyst til å legge fra deg barnet på gresset eller på café! Det kan se litt vrient ut å knytte, men det lærer du fortere enn du tror. Mei tai er også et flott og praktisk alternativ (og så kan du få mei taier i alle mulige farger og stiler til å passe til akkurat deg).

Ja... jeg skulle være kort ja... ;-) Får bli neste gang!

Skrevet

Takker for utfyllende svar :) Har sett at det finnes så utrolig mange flotte Mei taier. Kan de brukes fra nyfødt, og hvor lenge kan et barn sitte i en slik?

Skrevet

Hvorfor enten eller? Har brukt bæresele/sjal til begge mine barn, i kombinasjon med vogn. Hadde alltid bæresjal/meitai med i stellebaggen. Når en har flere barn er det supert at et barn kan sove i vogn og så kan en springe/klatre rundt med eldstemann.

Skrevet

De første 10 mnd. av lillemors liv brukte vi kun bæretøy. Var veldig fornøyd med det! Og jeg gikk laaaange turer hver dag, ikke noe vondt i ryggen eller noe slikt. I oppoverbakker er det mye lettere å ha babyen på ryggen enn å dytte vognen ;-)

Når hun ble litt større syns jeg likevel vognen var grei å ha, hvertfall til til soving. For det er praktisk at hun kan ligge å sove ute i vognen mens jeg er inne, spesielt siden hun ikke liker å sove i sengen på dagtid.

Skrevet

Jepp, mei tai kan brukes fra nyfødt og kan brukes til man ikke orker mer - vi har båret storesøster i mei tai på fjelltur da hun var fem år!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...