Gå til innhold

Alenemødre - hvilket etternavn velger dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir mamma i mai og det ble slutt med barnefaren da jeg var et par mnd gravid. Ingen av oss har barn fra før. Han ønsker seg ikke barn, men påstår at han vil ha samvær med barnet, uten at jeg helt klarer å tro på det. Uansett blir det neppe mer enn annenhver helg når barnet blir eldre. Han stiller ikke opp på noenting nå og har heller ingen interesse for hva som skjer i min mage.

Likevel mener han at barnet skal ha to etternavn, noe jeg ikke vil. Jeg mener at det holder med et etternavn, og da mitt siden jeg har hovedansvaret for barnet.

Hvem har rett til å bestemme dette, og hva gjør dere andre som er alenemødre før barnet blir født?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gi faen i donatoren...han fortjener ikke navnet sitt på produktet...jeg gav faren rett på mellom navn men ikke etternavn, fornavnet ble vi enige om mens vi ennå var sammen....for meg var det en dritt om han fikk bruke sitt etternavn som mellomnavn....så lenge ungen ikke skulle ha to fornavn!!!! har ikke så mye å si etterhvert, man gir faen etter en stund!!!!

Skrevet

Jenta mi fikk mitt etternavn, syns ikke exen min fortjente å bestemme noe der i gården!

Nå var jeg alene siden jeg var 4 uker på vei og han har faen ikke stillt opp, nå er jenta mi 1år.

Jeg bestemte både fornavn og etternavn og er veldig fornøyd med valget :)

Du bestemmer hva du selv vil gjøre, men syns ikke han fortjener å ha noe å si når han ikke stiller opp for deg.

Det er viktig å ha noen som stiller opp i svangerskapet også, jeg savnet det veldig, gråt mine salte tårer ofte pga det var vondt å ikke ha noen å dele gledene med.

Skrevet

Synes barnet skal ha begges etternavn. Det er tross alt begges barn.

Skrevet

Nei er ikke enig med deg 04:24, det handler om at man må ta ansvar for barnet sitt også da og stille opp.

Når man bryr seg lik null syns jeg ikke bf skal ha noe å si.

Skrevet

hehe.. takk for svaret, skinner litt i gjennom at du ikke er helt på godfot med barnefaren :)

Var inne og leste i navneloven og der står det faktisk at dersom barnet ikke har fått etternavn når det er 6 mnd gammelt så får den automatisk morens etternavn. Så for meg er det jo bare å ikke bli enig med barnefaren, for da blir det jo slik som jeg vil til slutt. Høres kynisk ut, men han vil være med på å bestemme en hel del uten at han vil ha noe av ansvaret og det går jeg ikke med på.

(Beklager til dere fedre der ute som føler dere urettferdig behandlet og at dere føler at dere ikke har så mange rettigheter, dersom dere stiller opp så tror jeg faktisk de fleste mødre også vil strekke seg ganske langt for å møtes på halvveien)

Skrevet

Du kan ikke frata ungen hvem som er faren uansett om du gir eller ikke gir ungen etternavnet til faren.

Jeg synes bare det er riktig at ungen har begge to sitt etternavn.

Når fikk kvinnfolkene enerett på barna?????

Skrevet

Jeg er ikke alenemor, men barnet har alikevel mitt navn. Jeg mener i at i tittelen alenemor må mor få velge sitt navn til babyen. Hvis du har aleneansvaret er det du som bestemmer navn. Skulle jo bare mangle når typen er så lusen som i ditt tilfelle.

Skrevet

Kvinnfolk burde ha eneretten på barn den dagen mannen ber deg dra til helvete når du er gravid. Den dagen hun er alene om å kjenne det første sparket. Den dagen hun drar alene til ultralyd. Den dagen hun sitter alene å får høre hvilke kjønn det er . Den dagen du drar for å føde- ALENE. Den dagen burde barnet vært hennes og hennes alene. Fy faaen for noen mannfolk. Blir kvalm av hele gjengen.

Skrevet

Nå er ikke alle mannfolk sånn.

Det finnes kvinnfolk som med vilje holder barnefar utenfor, og ikke vil ha noe med han å gjøre, og nekter samvær. Sånne kvinnfolk gjør meg kvalm.

De finnes også. Har sett dem i aksjon.

Synes inderlig synd på barn som blir kasteballer. Stakkars barn...

Skrevet

Syntes faktisk det later til at de fleste kvinner strekker seg ganske langt for å lage en liten familie. Selvfølgelig finnes det untak.

Skrevet

Ja jeg er enig, jeg har skrevet lengre opp.

Jeg ble bedt om å ta abort og han slo meg i magen, kan ikke akkurat kalle det en egnet far.

Det er bare jeg som har ansvaret for jenta mi og sånn har det også vært mens jeg var gravid.

Han ville ikke komme på sykehuset for å se datteren sin engang så sier litt om han selv...

Faren min og søstra mi ventet mens jeg fikk gullet mitt.

Skrevet

Her var bf. og jeg samboere da mini ble født. Han fikk mitt etternavn som mellomnavn, og bf. etternavn.

Så når lille var rundt året så gikk vi fra hverandre. Bf. har gitt totalt faen etterpå. Har sett sønnen sin 2 ganger på 6 mnd. Gidder ikke svare, ta kontakt eller noe. Så nå har vi ikke hørt noe fra han siden okt.

Jeg vil gjerne bytte etternavn på lille nå. Hvorfor skal han ha bf. etternavn når bf. faktisk gir totalt faen?

Men å skrive under på navnebytte, nei det vil han ikke!

SYns det er ganske dumt at lille skal ha et annet etternavn enn med på postkassa osv. når det bare er oss to.. Så jeg håper selvfølgelig at bf. vil stille opp etterhvert. Hvis ikke så håper jeg veldig han vil gå med på navnebytte..!

Skrevet

mitt etternavn og barnefars etternavn som mellomnavn. jeg syns det rett og gi barnet begges navn, for det skaper nok litt mer tilhørighet.

Skrevet

Det er jeg enig i :::) Så jeg kunne godt tenkt meg å gjort om så bf. sitt etternavn ble mellomnavn i stede. Det har jeg også informert han om.

Anonym 08:21

Skrevet

ja og da er det også ikke noe problem og bare bruke mor sitt etternavn på postkasser osv ved tanke på at man sikkert får flere barn og vil fremstå som en enhet.

Skrevet

Ikke sant..

Men ser ikke ut til at jeg får bf. til å forstå det. Så får vel ikke byttet navn før lillegutt er såpass gammel at han kan velge det selv..

Skrevet

Som du har funnet ut lengre opp er det du som "bestemmer" dersom dere ikke blir enige. Dersom du har foreldreansvaret alene ( noe du har frem til du ev skriver under på delt) kan du også bare sende inn navneskjema uten hans samtykke ( så kan du vurdere om han får del i foreldreansvaret etterpå...det er uasnett et skjema du kan skrive under på når som helst..;-)

I forhold til navn har jeg gitt mitt barn kun mitt etternavn ( han ville ha barn men "ombestemte seg " da jeg var halvvegs i svangerskapet, har ikke stillt opp etterpå overhodet). OM jeg noen gang skulle angre på det er det jo for meg bare å skrive under på navneendringsskjemaet og gi barnet hans etternavn også--lettere å føye til enn å fjerne ....

Stå på ditt !

Synes foresten missantop kom med noen fornuftige tanker i denne debatten..istedet for bare hyle om papparettigheter som enkelte drar vel langt! De fleste ønsker samarbeid, men ikke for enhver pris -man skal også være istand til å ha omsorg for ungen når man har lagt alt til rette for bf !

Lykke til !

Skrevet

som en kollega av meg (mann) sa da jeg var gravid: "når han først har rota seg borti høner så må han for f*en ta ansvar etterpå å!" Var noe usikkert med meg og bf, det er det forresen ennå... men nok om det.

Jeg er hvertfall helt enig med deg. Når bf ikke stiller opp, bryr seg eller viser null interesse - skal han heller ikke bestemme noe. Hvorfor er det plutselig så viktig at et barn han ikke vil ha, skal ha hans navn?

Nei, stå på ditt du!

Skrevet

jeg fikk min datter da jeg var 16 år, faren skrev fra seg alt ansvar og har etter hvert blitt narkoman. Aldri om hun skulle ha hans etternavn, så hun har bare mitt, vi to hørte sammen.

Nå 10 år etter har jeg giftet meg og fått et barn til, felles barn har både mitt og far sitt etternavn.

Skrevet

Tusen takk for alle tilbakemeldinger, flertallet (iallefall av alenemødre) mener at etternavnet bør være det samme som mødrene sitt, noe jo jeg også mener.

Jeg skjønner likevel de som mener at begges etternavn bør være med, men når barnefaren for det første ikke vil ha barn og også har sagt at han skulle ønske jeg ikke var gravid og at han trengte jo ikke å være tilstede det første året i allefall, for da bare sover og spiser et barn!! Mannen er over 30 og såpass uvitende.... Dessuten gidder han ikke lese i bøker angående svangerskap og andre relaterte ting fordi ingen er stilet mot han som da blir alenefar... Så unnskyldningene er mange for å ikke være med på hva som skjer.

Han mener også at jeg med å ikke gi barnet hans etternavn, sier at barnet ikke har en far. Men barnet har ikke noe mer far bare ved å ha etternavnet hans når faren fortsatt ikke bryr seg...

Jeg har aldri sagt at jeg vil ta fra han barnet eller hindre han i samvær, men det er opp til han hvor mye han faktisk vil delta. Og det er der det hele stopper opp. Så jeg blir en smule provosert over at det ofte blir referert til barnemoren som en vanskelig bitch og at faren ikke har noe han skulle sagt. Mulig det stemmer i enkelte tilfeller, men de fleste alenemødre ønsker nok at barnefaren skulle vært mer med og legger til rette for det! Og at det finnes en del provoserte forbanna alenemødre der ute har sin grunn (eller sine grunner, er som regel mange ting som har gått galt)!

Såe, etternavnet til lillegullet blir mitt ja :)

Nå er neste spørsmål, hva i alle dager skal jeg finne på av fornavn... er helt blank!! Eneste jeg vet er at jeg skal styre unna de 20 vanligste de siste årene... Selv om jeg synes mange av de er veldig fine:) men det får bli et annet innlegg!

HI

Skrevet

jeg ble alene da jeg var 12 uker på veg...

barnet skal ha fars etternavn som et mellomnavn, også skal barnet ha mitt etternavn som sitt.

jeg blir jo alenemor..og jeg gidder ikke styr med pass osv.. når vi skal på tur å slik... han får si hva han vil. mitt etternavn skal brukes!:)

Skrevet

min jente har mitt etternavn og far sitt som mellomnavn. ble forlatt i 7.mnd, men likevel er han far.....

Skrevet

Knerten har pappa sitt navn som mellomnavn og mitt som etternavn.Man kan ikke ha to etternavn i Norge, med mindre man har bindestrek mellom de og det syntes jeg og pappaen til jr ble HELT FEIL om han skulle ha. Så da ble det fars som mellomnavn og mitt som etternavn siden han bor med meg.Jeg tenker å beholde mitt navn som mellomnavn når jeg en dag i fremtiden gifter meg med min kjære slik at vi fortsatt har en "navntilhørighet" syntes liksom det er litt riktig. Men folk må jo få gjøre som de selv ønsker!:)

Skrevet

Hun har mitt som mellomnavn og pappaen sitt til etternavn:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...