OhBaby! Skrevet 18. desember 2008 #26 Skrevet 18. desember 2008 nei,nei,nei, du får inntil 6g beregnet som årslønn,dvs delt på 12mnd,og 80% av det,minus skatt,min samboer betaler toppskatt på,så det blir ikke mye igjen da
hit og dit Skrevet 18. desember 2008 #28 Skrevet 18. desember 2008 Valget er sjølvsagt ditt! Eg er ingen ammepredikant, men sidan du spør så kan eg legge inn mi erfaring ift amming og permisjon. Det gjekk fint for meg å amme og gå tilbake i jobb/skule. Det kjem litt ant på jobben og skulen, men praktisk så lar det seg ordne. Eg hadde permisjon i 2,5mnd og så tok mannen over. Mannen hadde mulilghet til å komme på skulen innimellom, eget ønske, så eg kunne amme, og andre dager gav han ei flaske med erstatning (kanskje ein gang i uka). Det gjekk fint det. Mannen og ungen kosa mykje utenom så kontakten fekk dei. For eksempel så kvilte mallo middag på brystet hans nesten kvar dag, for å lære hjerterytmen, pusten og lukta hans å kjenne. Er egentlig ikkje berre amminga som knutter bånd. Amminga gjer deg meir attraktiv når ungen er sulten, for mamma lukter da mat.
lulu81 <3 på overtid<3 Skrevet 18. desember 2008 #29 Skrevet 18. desember 2008 spør og du skal få svar..........har det egentlig noe å si for deg hva alle sier eller er du bare interessert i en opphetet debatt.....
Brillefint - Jadda! Skrevet 18. desember 2008 #30 Skrevet 18. desember 2008 Stellesituasjonen er faktisk en av de beste situasjonene for å få kontakt med barnet... Det er ikke BARE matingen som gjør båndet nært.
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 18. desember 2008 #31 Skrevet 18. desember 2008 Du spør om det er noen som har erfaring med å begynne tidlig i jobb igjen; det har jeg.=) Nå var junior riktignok ikke 5 mnd gammel, men drøye 6 mnd. Da ble det nødvendig å justere ned amminga litt, men det var ikke noe problem i det hele tatt! Han hadde jo allerede da spist grøt i par mnd, samt at han hadde begynt sånn smått med brødskive, fruktmos og middag. Jeg valgte likevel å fortsette å amme, men husk at om du velger å kutte ut amminga etter 5 mnd så er det absolutt ingen krise!! Det vil råde deg til er: ikke gjør deg opp bastante meninger om ting før du har kjent realiteten på kroppen. Hvis du heller holder døren på gløtt i begge retninger, så er du bedre rustet til å ta den riktige beslutningen for deg der og da. F. eks sier mange "jeg skal IKKE ha epidural", men så ender de opp med å ta det lell. Kjenner flere som opplevde det som et lite nederlag, siden de var så fast bestemt på forhånd. Og det går jo andre veien også - noen er så livredde før fødselen at de omtrent ringer og bestiller epidural i det de sitter der med en positiv graviditetstest. Men så når de så står i fødselen, så kjenner de at "dette takler jeg" - ei venninne av meg var helt paff på grunn av dette, hun var såååå innstilt på et helvete men så gikk det greit! Sånn kan det være med amminga di også; - kanskje føles det greit/naturlig når du får bebisen din lagt på brystet etter fødselen?? Kan det ikke være smart av deg å være litt åpen i denne saken? Tilslutt: husk at de første ukene er de aller, aller viktigste! Om du så bare ammer i 1 mnd er det fantastisk bra! Ikke noe argument egentlig at du skal ut i jobb når babyen er 5 mnd..... 5 mnd er lenge, det! Og tro meg.....det ER enklere å amme enn å styre med mme!! Du finner ikke en mor som har prøvd begge deler som sier hun syns mme var like greit og lettvint som å amme. Lykke til!
Gjest Skrevet 18. desember 2008 #32 Skrevet 18. desember 2008 Jo, men poenget var at han ikke får 80% av DIN lønn slik som du sier i innlegget lenger oppe. At han tjener over 6G er så sin sak, men hans permisjonspenger beregnes ut fra hans lønn, ikke ut fra din.
Lykkeligmammatiltre Skrevet 18. desember 2008 #33 Skrevet 18. desember 2008 Syns dette hørtes veldig rart ut å bestemme seg om på forhånd...
Storebror & Lillesøster Skrevet 18. desember 2008 #34 Skrevet 18. desember 2008 Skjønner ikke hvorfor du bestemmer deg for dette før barnet er født,det er jo så klart det beste for barnet og få mm,og du kan etterhvert pumpe og la mannen din gi flaske,men sette han på lik linje slik at dere får like mye tid med babyen??? Rart,han er nok glad for at babyen kan få mm,og det er mye enklere og amme en og styre med flasker så er du heldig og kan amme så bør du,da slipper dere myyye koking måling vasking sterilisering og får mer tid til babyen.
Nyckelpiga Skrevet 18. desember 2008 #35 Skrevet 18. desember 2008 Bleieskift er ofte bedre enn amming.. Man får mer kontakt under et bleieskift enn ved amming!
PinkeyWinkey-FØDEKLAR<3 Skrevet 18. desember 2008 #36 Skrevet 18. desember 2008 Jeg er et godt menneske.. dømmer ikke, prøver allefall ikke... Men dette må jeg si : den som ikke ammer sitt barn eller gir tilgang til morsmelk, vil ikke sitt barn best! Så mye herlig det er i morsmelk, i råmelk!! Ditt barn vil vokse seg stort og sterkt, klokt og glad... MME er et annet alternativ.. Men er ikke kun det beste bra nok for barnet ditt!?!?!? Gi det nå allefall pupp i 1 mnd.... allefall råmelka! Og å bestemme slik på forhånd er VIRKELIG spesielt.....
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 18. desember 2008 #37 Skrevet 18. desember 2008 Pinkey Winkey: Jo, du dømmer så absolutt andre mennesker. Du sier jo rett ut at hun ikke vil sitt barns beste. Det er faktisk å dømme et annet menneske.
Marianne87 Skrevet 18. desember 2008 #38 Skrevet 18. desember 2008 helt enig! Pinkey Winkey det er det dummeste jeg har hørt her inne hitill! Selvfølgelig vil man barnet sitt beste selv om man ikke ammer. Og selv om jeg selv skal prøve å amme denne gangen igjen (hadde ikke nok melk etterhvert sist) så synes jeg absolutt at hvis en har problemer med amming eller har andre grunner til å velge å ikke amme så er man da en like bra mamma. Burde kanskje ikke snakke om at du ikke dømmer andre når du skriver slikt...
FjaseFrøken Skrevet 19. desember 2008 #39 Skrevet 19. desember 2008 Heisann miaimagen:) Jeg skal ikke amme selv heller og skjønner veldig godt det du sier. Jeg har ei jente fra før som har vokst opp på mme og det argumentet lenger ned her med at det var takket være amming i to år at barnet ikke ble sykt er bare tull for de er syke mange av de også å jenta mi på 2 1/2 år har per dags dato ennå ikke vært syk! Jeg har også en veldig forståelsesfull jordmor som støtter meg i avgjørelsen for som hun sier så har mme barn det like bra som de som blir ammet og man må bare respektere avgjørelsen til den det gjelder! Min og mannens erfaringer med mme er bare av den gode sorten: -Hun har alltid blitt god og mett og vi hadde alltid kontroll på hvor mye hun spiste. -Syns ikke koking av flasker osv var noe problem, vi hadde mange flasker så vi ikke trengte koke oftere enn annenhver dag gjorde det til en koselig kveldsrutine sammen:) -Trenger man barnevakt er det som regel mye lettere og få en kveld/natt osv fri om man skulle trenge det. -At man ikke fåt så god kontakt med mme-barn er bare tull for det har mer med hvordan man gjør det, matingen kan gjøres like koselig uansett om det er en pupp eller flaske babyen ligger i armene dine og suger av. Selv om det og amme en baby er en helt naturlig ting så er det ikke alle som er komfortable med det, har nok melk eller av andre grunner ikke kan amme og det å si lenger ned her at man nærmest ikke er noen god mor fordi man ikke ammer gjør meg grusomt forbanna for om moren ikke er komfortabel med og amme har ikke jeg troen på at det er det beste for babyen fordi da blir det ingen kosestund og vi har så gode erstatninger at mme barn har et like flott og fullverdig liv som de som blir ammet. Alle skal så klart få ha egne meninger men jeg syns noen her skal roe ned på hvordan de freser til de som velger og ikke amme av diverse grunner fordi vi er absolutt ikke dårligere mødre uansett om vi har prøvd det eller ikke. Man vet selv hva man føler om noe. Ønsker deg lykke til miaimagen, syns du er tøff som tør og stå imot amme-presset når du føler det er feil for deg og amme<3 Du er en like fullverdig mamma uansett!!!
Gjest Skrevet 19. desember 2008 #40 Skrevet 19. desember 2008 For min del så spiller det ingen rolle hva andre velger å gjøre.. blir mennesker av de begge.. både mme barn og mm barn. men tåpelige grunner kan man da spare seg for.. som at mor og far skal få lik kontakt med barnet.. en av de mest tåpelige grunnene jeg har hørt til å ikke amme. Sikkert en veldig god grunn til å velge bort anbefalingene som er gjort.. da er det bedre å bare si at man ikke har lyst , enkelt og greit Men du skrev jo det også da!
♥REBECCA♥ Skrevet 19. desember 2008 #41 Skrevet 19. desember 2008 jeg skal ikke amme denne gangen:) har prøvd med begge barna,men funka liksom ikke helt, så da gadd jeg ikke mer,men prøvde da,så denne gangen blir det og hoppe rett på flaska,uten amme prøving,går ikke igjenom det igjen:) barna får det di trenger og vokser like bra med morsmelkerstatning:)
Lea Laus Skrevet 19. desember 2008 Forfatter #42 Skrevet 19. desember 2008 Oioioi, her var det mange svar! Overraskende få som ikke skal amme. Mye ulike meninger, og det er bra. Ser det er mange som dømmer litt, men det hadde jeg også regnet med. Er som regel de reaksjonene jeg får til dagelig og. Ikke at jeg går rundt og flagger at jeg ikke kommer til å amme, men det har kommet opp ved et par anledninger. Jeg ser det er mange som sier at jeg bør vente med å bestemme meg til etter barnet er født og så prøve.. Men det er ikke at jeg er redd for å ikke få det til som er grunnen. Innlegget ble skrevet for å høre andres ytringer om temaet, men ikke minst fordi jeg merker hvor mye motgang de som tar dette valget får. De som velger som meg trenger å vite at dere er ikke dårlige mødre, og at det er lov å velge selv! Ikke la andre tvinge deg/dere til å gjøre noe dere ikke vil.
Krissy78 Skrevet 19. desember 2008 #43 Skrevet 19. desember 2008 Jeg synes at det er veldig rart at du har bestemt deg for dette på forhånd... men dersom det er det du vil så aksepterer jeg det. Den følelsen en får når babyen etter fødselen blir lagt på brystet og etterhvert bare søker etter brystet å suge på er helt ubeskrivelig (jeg er kanskje litt sentimental for tiden, men for min del var det noe helt spesielt...) Jeg ammet første barnet vårt i 11 mnd, frem til hun ikke ville ha mer, og det samme skal jeg gjøre denne gangen. Men selv om jeg ammet henne så fikk pappaen like mye verdifull tid sammen med henne til kos, stell og bare tid sammen. Det er veldig mye som skjer bortsett fra det å gi mat...
LilleBebinMammanSin Skrevet 19. desember 2008 #44 Skrevet 19. desember 2008 jeg syns det var veldig rart å bestemme seg FØR en har prøvd.. at dette vil du ikke.. iallefall når det er det beste for barnet.. for det er.. mme er ikke det samme.. morsmelken er det beste.. mot kolikk osv... jeg hadde blitt veldig lei meg hadde ikke jeg kunne amme..så jeg håper av hele meg at jeg får det til. det er jo opp til deg.. men i norge anbefales det å amme til barnet er minimum 6mnd.. og WHO anbefaler at det beste for barnet er å få morsmelk til det er 2år gammelt... syns du skal tenke mer på barnets beste jeg, og ikke pappans beste.
PinkeyWinkey-FØDEKLAR<3 Skrevet 19. desember 2008 #45 Skrevet 19. desember 2008 Jeg skrev jo at jeg prøver allefall ikke å dømme, men : . Noe som betyr at jeg er klar over at jeg gjør det nå... Ammedebatten er uendelig og hver fagperson vil fortelle at amming er det beste for barnet. Og min PERSONLIG mening ( for det er det alle forteller her ) er at den som ikke vil gi barnet sitt morsmelk, allefall råmelk ikke vil kun det beste for barnet sitt. Jeg FORSTÅR de som virkelig ikke har mulighet, pga naturlige eller helsemessige årsaker, men at folk bestemmer seg på forhånd, før babyen er født at man ikke har lyst å amme, mener JEG er veldig spesielt.. snakk om modenhet. Men detter er jo en åpen debatt om man må da få lov til å fortelle sin personlig mening. La det nå bare irritere dere...
Gjest leelu25 nr.2 er ei jente :) Skrevet 19. desember 2008 #46 Skrevet 19. desember 2008 Jeg skal ikke amme, men det er mest fordi jeg ikke kan fordi jeg har hatt en ganske omfattende brystreduksjon hvor melkegangene ble kuttet tvert over. Fikk ikke amma guttungen på 2 år når han var nyfødt heller fordi han lå på intensiv en uke og jeg på en annen avdeling, og ingen unge= ingen melk. han har vokst så fint opp på mme atte, begynte i bhg 100% som 10 mnd gammel gutt og har vært sjuk utrolige 2 ganger i sitt 2 år lange liv Så denne gang syns jeg det faktisk er "deilig" å ha noe å skylde på, fordi amming var ingenting for meg og jeg ble fysisk uvel av å ha puppen ute.. men det er meg. Og flaskemating var ikke stress i mine øyne
Lea Laus Skrevet 19. desember 2008 Forfatter #47 Skrevet 19. desember 2008 Ja ikke sant! Skjønner at det er godt å ha noe å "skylde" på fint å høre at det er noen som sier at flaskemating ikke er stress. Vi skal kjøre flaskemating og tøybleier, så håper vi ikke går på en smell når det gjelder vasking og sterilisering =P Tror det er viktig som småbarnsforeldre å leve etter prinsippet; det finnes ikke problemer, bare utfordringer Lykke til!
AnLin *j07* med januargutt. Skrevet 19. desember 2008 #48 Skrevet 19. desember 2008 Kjære deg, jeg kjenner jeg blir helt matt når noen som ikke har barn fra før har bestemt seg på forhånd hvordan dette blir.. Jeg kan bare love deg at du har overhode ingen anelse hva det vil si å ha barn, og hvordan du kommer til å føle det når barnet ditt blir lagt på brystet ditt.. Det er det mest naturlige i verden å amme, og uten tvil det beste for barnet ditt. Vær så snill å ikke vær så bastant på dette før barnet blir født. Jeg lover deg, at du har ingen anelse.. Verden blir aldri den samme igjen, så følg heller magefølelsen og instinktet etter at barnet er født...
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 19. desember 2008 #49 Skrevet 19. desember 2008 Fikk inntrykk av at noen her synes det var "kult" at du ikke skulle amme fordi du sto imot ammepresset... Selv om jeg har vært utsatt for dette presset til DE GRADER, så mener jeg det er en helt feil holdning å gi andre. Jeg kommer til å prøve å amme, men hadde en helt horribel opplevelse med dette sist, da jenta ikke ville suge. Ble presset til å prøve i 2mnd før jeg satte meg på bakbena, og føler ikke jeg ble kjent med barnet mitt skikkelig før det pga stress. MEN, jeg ville aldri bestemt meg på forhånd for om jeg vil amme nå eller ikke. Jeg kommer til å prøve med den vesle vi har i vente også, og får vi det til uten noe mas så blir jeg overlykkelig av det. Går det ikke så maser jeg ikke med det heller. Mitt tempo. Jeg synes ikke det var noe stress med flaskene (hadde tross alt amming-skjold-pumpe og flasker å tenke på først, så bare mme var jo mye mindre arbeid), men jeg misunte og savnet veldig den kontakten med babyen. Jeg er også enig med de som sier at argumentet ditt om at mor og far skal få lik kontakt med barnet etc. Det høres faktisk ut som en dårlig unnskyldning i grunn, siden babyen uansett knytter seg til en hovedomsorgsperson (mor) enten det får flaske eller bryst. Det er din stemme og din puls babyen har hørt på i 9mnd. Mor er mor og far er far uansett..kontakten veier vel heller ikke opp mot det helsemessige som MM gir når en faktisk HAR muligheten til å gi MM. Mulig jeg er passe "sau" nå, men er det ikke en tankevekker hvis 80-90% av folk reagerer negativt på det? Jeg personlig ville iallefall revurdert litt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå