Gå til innhold

Hvor mange skal ikke amme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har etter nøye vurdering bestemt meg for å ikke amme barnet mitt. Vet mange synes dette er helt på jordet og at det er en flott ting å amme sitt barn.

Så derfor lurer jeg på om det er flere som har samme oppfatning og hvorfor? Eller om det finnes argumenter som kan få meg til å ombestemme meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bare lurer på hvilke argumenter du har brukt for å bestemme deg for dette på forhånd? Regner med du har lest det som er å lese om amming, så da er det nok ikke vits i å komme med masse argumenter for å få deg til å endre mening.. ;)

Skrevet

Nei, hvis ikke du mener det er noe som er veldig spesielt og føler jeg må få vite om, så er det ikke noe poeng å komme med masse argumenter. Hovedgrunnen til at jeg la ut tråden er å finne ut om det er flere som har valgt å ikke amme!

Skrevet

Ok, du spurte jo i hovedinnlegget etter argumenter for å få deg til å endre mening, men det er det jo ikke så mye vits i.

Men jeg lurer fremdeles på hva som gjør at du har bestemt deg på forhånd for dette?? Det må jo være en spesiell grunn som gjør at du allerede før barnet er født vet at du ikke vil amme?

(ikke at jeg har noe med det da, bare nysgjerrig.. :))

Skrevet

Det kan sikkert dukke opp argumenter som er svært gode og da vil jeg gjerne høre de!

Hovedgrunnen er at jeg ønsker at jeg og samboeren skal få lik kontakt med barnet helt fra fødselen. Jeg har en fantastisk mann som ønsker å delta så mye som mulig, noe som han selvfølgelig skal få lov til. Jeg skal bare være hjemme i permisjon i 5mnd, før samboeren overtar og jeg går tilbake i jobb. Han kan jo ikke amme, så fint om barnet er vant til mme og flaske. Den andre grunnen er at jeg egentlig ikke har spesielt lyst! Selvfølgelig hvis jeg visste at barnet mitt kom til å lide så hadde jeg jo gjort det, men vil faktisk helst slippe! Så har funnet ut at dette er den beste løsningen for oss.

Skrevet

Du kan jo pumpe morsmelk, slik at far kan gi på flaske.

Morsmelk er jo det aller sunneste og beste ditt barn kan få! Det er melk som er "spesialdesignet" for nettopp DITT barn...! Jeg pumpa ut slik at pappa'n kunne gi sist gang, funka kjempebra!

Ville ikke vært amminga forruten, er noe av det kosligste å beste som finnes. MYE enklere enn flaskestyre midt på natten. Dessuten har du mat til babyen med deg overalt, å h*n kan få det h*n trenger NÅR h*n trenger det.... Blir h*n sulten på biltur, å det er langt til nermeste stoppested, er det bare å kjøre til siden å gi pupp!

Skrevet

Du vet at du kan pumpe morsmelk som mannen din kan gi på flaske?

Dessuten er det mange andre aktiviteter han kan ha som "sitt område" som stell, legging osv. Nå er det engang slik at menn ikke kan amme, og da blir det vanskelig å bli 100% likestilt på det området. Men det betyr overhode ikke at han ikke kan delta maksimalt.

Det går også an å delamme, altså at dere gir litt morsmelk og litt mme.

At du skal ut i jobb etter 5 mnd betyr ikke at du ikke kan amme i det heletatt. Du kan jo amme (helt eller delvis) de første par månedene også gradvis gå over på mme og grøt slik at ammingen er avviklet innen du starter på jobb igjen.

Det mest tungtveiende argumentet for amming er jo dette med antistoffene. De er spesielt viktige i råmelka som er der de første dagene etter fødselen. De er en viktig beskyttelse for den lille mot sykdom den første tiden. Så om du bare ammer i 14-dager er det bedre enn ingenting.

Jeg skal amme dersom jeg klarer det. (Gikk ikke sist av ymse grunner). Men det aner meg at jeg i beste fall klarer delamming og prøver å forberede meg på at også dette blir flaskebarn.

Men ... gir ammingen et forsøk, i hvertfall helt i starten.

Skrevet

Jeg er litt usikker enda på åssen det vil gå med oss her! Grunnen til det er at jeg går på skole og skal forsette på skole etter fødsel...

Min mann skal gå hjemme med permisjon fra barnet er 6 uker gammel og det mange som reagerer på det. Men hvorfor ikke? Jeg skal begynne å amme, og prøve å pumpe meg. Hvis jeg da av en eller annen grunn ikke klarer å pumpe meg så må babyen bruke mme og evt at jeg ammer føre og etter skolen...

Dine grunner for at du ikke vil amme må jeg helt ærlig si at er tynn. ja det beste for barnet er å få morsmelk, og det pga antistoffer og slikt som et nyfødt barn trenger. Og man kan prøve å pumpe seg.... Når barnet er 5 mnd så begynner man jo også med grøt/velling osv og det er jo ikke sikkert babyen liker det med en gang heller... Er slikt man ikke kan se hvordan vil gå på forhand...

Og det at de vil at du og din mann/samboer/bf skal ha like god kontakt kan man jo få på andre måter selv om det er du som har maten.. Alle andre gjør jo det.... (så klart man har tilfeller, men det er tilfeller av alt)

Bf kan for eks ta seg av badingen, turer, ligge på gulvet å leke... Nærhet med en baby er så mye mer enn å gi den mat... det er også alt det rundt....

Men du har som du sier tenkt nøye igjennom og du får stå for dine valg for det er det man gjør.

Men jeg mener at man kan ikke planlegge noe slikt, for hva om babyen ikke vil ha pupp. hva om babyen ikke vil ha mme... Man må ta det etter hvert. man må først få babyen. så kan man begynne å se ann dette med amming eller ikke amming

Skrevet

Har vudert om jeg skal pumpe.. hvertfall helt i begynnelsen, så kan vi kombinere det med mme. Men skeptisk til hvor lett det er å gjennomføre etterhvert når jeg er i jobb! Noen som har erfaringer på dette området?

Skrevet

Har dere bestemt dere før dere får barn og får prøvd? Så rart, det er jo en situasjon man ikke kan vite hva innebærer før man har vært i den.

Jeg skal amme om jeg får til. Veldig enkelt ifht mat. Praktisk med førstemann, håper neste går like greit.

Skrevet

Du trenger ikke kombinere pumpingen med jobb. Du kan avvikle morsmelken før den tid om du vil.

Det aller viktigste for barnet er den helt første tiden, og når h*n er blitt 5 mnd vil ikke behovet for mm være like stort så da er det mer enn nok med mme og grøt :-)

Du må såklart kjenne på hva som er riktig for deg, men vil anbefale deg å gi melken din et forsøk i hvertfall. Ingen som sier at du må holde på så lenge ... litt morsmelk er bedre enn ingen morsmelk og erstatning er alldeles fullgodt det også ;-)

Se det an når småen kommer og finn en kombinasjon som passer for dere. Og du kan godt sette deg en grense på at fra 5 mnd (når du går ut i jobb) er det kun mme og grøt som teller :-)

Lykke til!

Skrevet

Jeg synes at om en person vil amme barnet sitt eller ikke er noe en individuelt må få bestemme selv. At barnet ikke har det like bra med MME er bare tull. Det er jo klart at en får bedre nærhet med barnet hvis en ammer også er det dette med antistoffer. Med min gutt kunne jeg ikke amme lenger enn 2 måneder fordi jeg mistet melken Jeg delammet i ca 4 måneder men hadde ikke annet valg en å begynne med MME ved siden av. Fra 4 måneder var jeg helt utslitt med alt det presset fra alle om at jeg måtte amme, og at jeg var dum hvis jeg slutta osv... Jeg var utslitt og barnet skrek konstant. Etter han ble flaskebarn fra han var 4 måneder forandret han seg helt. Han var stort sett alltid blid og fornøyd, og det var jo ikke noe rart, han ble endelig ordentlig mett!

Jeg kjenner flere som har ammet fra starten og har hatt syke barn, så det med antistoffer er det tydeligvis at ikke alltid stemmer. Barnet mitt har aldri vært syk, litt små tett i nesa første vinter men ellers helt friskt!

Jeg kommer til å prøve å amme igjen denne gangen, men det er fordi jeg selv vil og ikke fordi jeg føler meg presset denne gangen. Har jeg ikke nok melk denne gangen heller, kommer jeg til å gi meg lenge før. det viktigste er at barnet og ikke minst også mor er fornøyd.

Så at barn ikke kan ha det like bra på MME og at de som velger å ikke amme er noen dårligere mødre synes jeg blir helt teit å si. Ikke at noen her har sagt det direkte, men alikevel. Noen velger å ikke amme, fordi de ikke kan (lite melk, brystbetennelser, barnet tar ikke pupp osv) og noen velger at amming rett og slett ikke er det riktige for dem. Uansett grunn, alle må få bestemme dette selv, uten å rakkes ned på! Barnet ditt vil ha det lke bra uansett, bare du elsker det og tar vare på det! :)

Skrevet

Argumentene er:

-den første tiden er morsmelk den aller beste næringen for babyen, spesielt bra i forhold til antisoffer

-det er mye enklere enn flasker (sterilisering, oppvarming osv)

-det er veldig praktisk å ha maten med seg ferdig varmet opp overalt hvor man går

Om det er fars nærhet til barnet du er redd for, så kan du, som andre forslår:

-pumpe deg og la far gi mat annenhver gang f.eks.

-la far ha et annet spesialområde (hos oss tok far alt stell ved bleieskift og jeg all mating, veldig bra løsning)

Skrevet

Må legge til her: Jeg ammet i nesten 2 år (!) ikke fullamming, det siste året ble det litt på morgen og litt på kvelden. Mitt barn var ALDRI sykt. Ikke før jeg kutta ut ammingen..

Ville bare legge til det...:)

Skrevet

I begynnelsen så kommer jeg til å prøve å pumpe for at barnet skal få antistoffene. At det er mye lettere og mer praktisk å amme er ikke et godt nok argument for meg. Jordmoren vår er den eneste som er veldig støttende til at vi ikke ønsker å amme, og heller ikke prøve og se hvordan det går. Alle andre ser på oss med et forbauset blikk og tror vi er smårare. Det i tillegg til at jeg ikke skal være hjemme mer enn 5 mnd, gjør at mange ser på meg med skjevt blikk og lurer på hvorfor i all verden jeg ikke vil være hjemme med babyen min. Nå er det jo sånn her i Norge at foreldre ikke kan være hjemme samtidig og motta lønn, så jeg synes det er egoistisk og ikke la min kjære få oppleve den første tiden like mye som meg. Dette er forsåvidt en heeeelt annen diskusjon.......

Lille jenta vår kommer til å bli elsket og ivaretatt fra dag èn, og vi er to stolte kommende foreldre som gleder oss kjempe masse til å bli kjent med vårt nye familiemedlem, så det er ikke kjærlighet det står på:):)

Skrevet

jeg pumpet og gav på flaske første gang, og min erfaring med det er at det var noe utrolig stress. gikk ikke så mange mnd før jeg ikke hadde nok melk fordi ikke pumpet ofte nok. da jeg var gravid m nr2 bestemte jeg meg for at det m pumping skulle jeg aldri stress med ei gang til. hvis ikke ungen ville ha pupp, så fåtte det bli mme.

det er jo helt opp til deg hva du ønsker. argumenet ditt er tynt men hvis du rett og slett ikke har lyst så bestemmer du dette selv. bare vær klar over at det ofte er hysterisk amme-press på sykehuset (hvertfall der jeg var). jeg mener det er viktig at enhver gjør det som kjennes riktig for en selv

Skrevet

Syns mennene deres det er helt greit å måtte ta alle bleieskift fordi dere ammer? Trodde ikke bleieskift var like attraktivt som en kosestund med mat, men nå har jo ikke jeg barn enda, så er fortsatt uviten på mange områder ;)

Skrevet

skulle ønske vi var i den situasjonen at mannen kunne ta permisjon fra 5 mnd! men det vil bli ett gigantisk tapsprosjekt i forholdt til lønn,siden han da kun mottar 80% av min lønn om jeg har skjønt reglene? siden min mann tjener masse mere enn meg,har vi ikke annet valg,enn at jeg tar store deler av permisjonen.

ang. det med amming,så er jeg en veldig privat person,som kommer til å ha store problemer med å amme åpenlyst,så for meg er det ett problem,men jeg velger å prøve å amme allefall,fungerer det ikke for meg,kommer jeg til å gå over på mme. men for babyens skyld håper jeg at jeg klarer det..vil jo kun det beste for babyen,plus at det er utrolig praktisk å slippe flasker etc.

Skrevet

Er det sånn permisjonsreglene fungerer? Så latterlig! Vi har faktisk lik årslønn, så det vil ikke ha noen innvirkning for oss, men foreldre bør jo likestilles. Det syns jeg rett og slett hørtes diskriminerenes ut....:(

Skrevet

jepp,så vidt jeg vet allefall.. min samboer tjener en million mer enn meg i året,så for oss er det uaktuelt. men kan jo håpe at jobben hans gir han permisjon med lønn ett par uker.

Skrevet

Oh baby ...

Om dere velger permisjon med 80% dekningsgrad så vil mannen din få 80% av SIN lønn (inntil 6G) når han tar sin del av permisjonen.

Skrevet

ja,men 6g er ikke så masse med tanke på hans lønn. så for oss er det ikke en aktuell problemstilling. mange vil nok si at om han tjener så godt,så har vi råd til at han og tar en del permisjon,men føles "bortkastet" at han skal tape så masse penger.

Skrevet

Men 6G er jo godt over 400.000kr. Sikker på at dere ikke kan kutte ned på noe forbruk og overleve? Ikke at jeg har noen ting som helst med hva dere ønsker å gjøre, det er 100% opp til dere!

Skrevet

Og da forstår jeg det slik at man kan kan maks få utbetalt 6G i permisjonspenger uavhengig av lengden? Da kan man jo være hjemme i 5mnd og få utbetalt over 400.000kr? Som vil si over 80.000kr i mnd...

Hvis det er så lenge man ønsker å være hjemme da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...