Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 17. desember 2008 #1 Skrevet 17. desember 2008 Hei! Tenkte vi kunne ha en seteleie-tråd, vi som har sånne sitte-babyer Her kan vi utveksle alt av erfaringer, spørsmål, ideer, gleder og eventuelle bekymringer osv, var tanken min. Var på kontroll i dag (36 uker) og den lille sitter på stumpen ennå - nøyaktig i den posisjonen jeg faktisk hadde gjettet meg til! Imponerte fødselslegen med å fortelle og vise akkurat hvordan den satt før ul, he-he. Det viktigste var jo at alt står bra til med den lille. Dernest at planen for fødselen ble lagt i dag - en lettelse! Jeg slipper å ta stilling til fødselsmetode da jeg ikke under noen omstendighet fikk lov til å føde setebabyen vaginalt. Vi blir foreldre til enda en til om tre uker! Denne følger i den forrige babyen vår sine fotspor: sitter hele veien og blir en liten plugg som må hentes ut via ks. Jeg tror noen lurte på når man kan føde vaginalt ved seteleie her om dagen? Jeg spurte spesifikt om det i dag og fikk til svar at ved Riksen, hvor jeg skal, så kommer det ikke på tale å føde setebaby på 4 kg eller mer (da måtte det spesielle omstendigheter til som stor bekken hos mor). Samme sa de på Ullevål for to år siden. Lille meg har hvertfall ikke plass til å føde denne her vaginalt. Sannelig godt vi lever i en moderne verden hvor dette ikke er et problem!... I mitt tilfelle kommer det heller ikke på tale med vendingsforsøk da legen mente babyen er for stor til det. Så da slipper jeg heldigvis det for jeg hadde ikke likt vendigsforsøk noe særlig mht farene det kan medføre for barnet. Hvordan står det så til med dere andre sitte-baby-mødre da?
mammatiltre09 Skrevet 17. desember 2008 #2 Skrevet 17. desember 2008 Hei, jeg var hos jordmor sist i uke 33, og babyen lå da i sete eller tverrleie. Jeg er ganske sikker på at den enda ikke har snudd seg, men hun sa babyene kan snu seg ganske sent for flergangsfødende. Skal til jordmor igjen på mandag, er da i uke 36/ 37. Ettersom jeg forstår er det etter uke 36 man foretar vendigsforsøk? Du sier dette innebærer risiko for barnet, kan du si noe om hva et vendingsforsøk innebærer og hvilke risoko det kan medføre?
Gjest Tale30 Skrevet 17. desember 2008 #3 Skrevet 17. desember 2008 Tjukkebolla: Så synd at babyen ikke hadde snudd seg da. Så da skal du også ha KS? Er du avslappet med tanke på det? Jeg er skikkelig uttafor om dagen for jeg gruer meg sånn, men jeg forsøker å høre på alle som sier det går bra. Det er jo veldig spesielt å ha en dato for begivenheten.. Så da får dere babyen i begynnelsen av januar da? Kjekt med tanke på skolealder osv. Du må holde oss oppdatert. Jeg har bare 5 dager igjen.. hjelpes.. Frøken med frø: Det er jo sjanser for at babyen har snudd seg Vi får krysse fingrene. Angående vendingsforsøk, så er det delte meninger om dette i helsevesenet. Det som skjer er at legene forsøker å snu babyen utenfra. Dette skal være ganske ubehagelig har jeg hørt, men det er også individuelle meninger om hvorvidt dette er vondt eller ikke. Det som kan være farlig for barnet er at det kan få navlestrengen rundt halsen. Det kan også oppstå blødninger hos mor eller skader på morkaken. Alt dette overvåkes nøte via ultralyd, og skulle noe gå galt står det klart et team med leger i tilfelle fødselen starter eler det blir akutt behov for keisersnitt. Min jordmor sa at det er helt frivillig om man vil ha et slikt vendingsforsøk, så du må ikke føle deg presset. Hun sa samtidig at hun hadde vært med på mange slike forsøk uten at noe hadde gått galt, men at man skulle være klar over risikoen. Nå er det jo risikoer ved alt da, så man må bare komme frem til hva som føles riktig for en selv.
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 17. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 17. desember 2008 Hallo Tale, ja, det blir ks på meg også om tre uker. Jeg er rimelig avslappet nå (enn så lenge, he-he). Kanskje hjelper det litt å vite hva man går til. Har jo vært gjennom ks før. Det går jo greit. Men siden jeg vet hva jeg går til så er det jo en ting eller to jeg kjenner til som jeg gjerne skulle klart meg foruten. Jeg husker sist da de trillet meg inn og jeg så DET oppbudet av grønnkledte og redskaper i det fjerne...da villle jeg snu i døra, gitt, litt småtressa da, ja. Vet at jeg blir litt stressa akkurat når de skal igang og mens de holder på. Men jeg klarte det sist, og klarer det nå Jeg snakket som en foss under operasjonen sist. Det var min måte å takle det på, he-he. Skjønner godt at du gruer, det er jo tross alt en operasjon. Men det går bra! De er flinke! Og trøst deg med at det ikke tar så lang tid. Det går fort å få ut babyen! Syingen tar mer tid, men da er liksom det skumleste over, følte jeg. Men, ja, litt skummelt er det jo. Skal ikke late som om jeg aldri har kjent snev av det. Kanskje det har noe med å gjøre at man i så stor grad er prisgitt ting man selv ikke styrer der man ligger? Hallo frøken med frø! Tror Tale forklarte greit evt risiko ved vendingsforsøk. Det er for øvrig ikke alle leger som er tilhengere av slike forsøk. Min vil de ikke tenke på å snu da de mener det er for trangt til å få det til. Ang at babyen kan snu seg sent hos flergangsfødende: jeg er flergangsfødende, men fikk beskjed om at det er velig liten sjanse for at den snur seg (akkurat startet på uke 36). Men det er vel også fordi den ikke er av de minste babyene, kanskje.
♥Mie Celine♥Håkon♥ Skrevet 18. desember 2008 #5 Skrevet 18. desember 2008 fikk sjokk forrige uke jeg da.. lillemor lå med hodet langt ned i bekkenet da jeg var hos jordmor. ho sa at ho ligger så langt ned, at denne kommer IKKE til å snu seg. så det behøver du ikke bekymre deg for...særlig ikke når ul 2 uker i forveien og viste at ho lå med hodet langt ned. Dagen etter kom jeg på sykehus med magesmerter/prem rier, og på ul så SATT HO!!! JEg ble ganske paff da, og sa at NEI! det gjør ho ikke, for jm sa at ho ikke kommer til å snu seg. men ul lyver ikke men, ho er ei lita jente, og jeg er bare i uke 31 nå, så sjansen for at ho hiver seg rundt og ned igjen er vel stor. er den ikke? (si det er det a hehe)
Gjest Tale30 Skrevet 18. desember 2008 #6 Skrevet 18. desember 2008 Jordmoren min sa i alle fall at de ikke tenker på tiltak før uke 36 fordi babyen frem til dette har god plass Du får gjøre øvelser hvor du ligger høyt med bekkenet.. det skal visst hjelpe.
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 18. desember 2008 Forfatter #7 Skrevet 18. desember 2008 Hei Molikk! Ja, sjansen for at den snur seg er absolutt til stede før uke 36! Særlig hvis babyen ikke er så stor. Vi krysser fingrene! Blir spennende uker for deg fremover da. Jeg merker selv en lettelse i og med at det i går ble bestemt ks for vår del fordi det er ikke plass til å føde vaginalt i sete. Ikke at jeg egentlig ønsket meg ks, men å gå der og ikke vite hvordan man skal få denne setebabyen ut var i lengden ikke helt holdbart... Om babyen din ikke er så stor så kan det jo bli aktuelt med vendingsforsøk dersom du godkjenner det selv da. Sier som andre her at du får prøve noen gymøvelser, så kanskje den snur seg av seg selv!
beee Skrevet 18. desember 2008 #8 Skrevet 18. desember 2008 HEI, så fint med en slik tråd for oss som har setebaby og ikke vet så mye om dette... Jeg er selv i uke 35, og har en gutt som nå har sittet lenge inni der... jeg skal på UL den 2 januar for å sjekke leie, men regner ikke med at han snur seg egentlig.... termin er 26 januar. Jeg lurer på ¨når det blir KS evt... de må vel sette det en stund før siden det er like stor sjanse for at fødselen setter i gang to uker før som to uker etter termin!!????? Jeg skal på Drammen sykehus. Og hvordan føler dere som har tatt KS før at formen er etterpå?
Itsrejk Skrevet 18. desember 2008 #9 Skrevet 18. desember 2008 Hei Jeg hører vel til her inne jeg også, nå. Pjokken min la seg pent med hodet ned i bekkenet sånn rundt uke 33. Legen min sa på kontroll i forrige uke at han lå laaangt nede i bekkenet, og at dette så ut som et perfekt utgangspunkt for fødsel. Han har også ligget med ryggen samme vei i flere uker, så jeg trodde egentlig han var festet, jeg. (Glemte å spørre på sist kontroll.) Nå er jeg i 38. uke (termin 7. jan.), og i dag var jeg inne på ul (vekstkontroll). Jeg hadde en mistanke om at pjokken hadde snudd seg rundt (natt til søndag, siste dag i min 37. uke) - og det hadde jeg dessverre rett i. Ble sendt rett til poliklinikken etterpå, og skal tilbake dit for vendingsforsøk i morgen. Jeg føler meg ikke spesielt urolig for barnets helse ifm forsøket - jeg tror det blir veldig godt overvåket av lege/ul. Men jeg gruer meg jo litt, da jeg har lest mye om at det ikke er noe godt. Likevel: Jeg synes det er verdt et forsøk! Jeg trøster meg med at sjansene for vellykket vending ant. er ganske store siden rumpa var ganske så bevegelig ennå. Han har jo bare sittet ei knapp uke. Og du som er i uke 31: Alt for tidlig å være urolig ennå! Babyen din har god tid og god plass til å snu seg ennå. Tjukkebolla: Så kjekt for deg at du har fått en dato å forholde deg til. Skjønner at det må være godt. Forutsigbarhet er en bra ting!
sekke Skrevet 18. desember 2008 #10 Skrevet 18. desember 2008 hei. jeg har også en setebaby. han har ligget slik lenge. bekreftet fra uke 29 ,men har aldri kjent sparkene noe annet enn nedover mot underlivet. nå er jeg i uke 35 om to dager og ultralyden i går viste fortsatt seteleie.(var på sjekk for jeg har kjent lite liv i det siste,men alt var bra) legen på sykehuset mente det ble en baby under 4 kg så i utgangspunktet kunne jeg føde han vanlig. men skal på ny ultralyd i uke 36/37 så da blir det tatt mer stilling til det. min jordmor har sagt at jeg selv kan bestemme om jeg vil ta keisersnitt eller føde normalt,men virket ikke sann på sykehuset. uansett veldig usikker på hva jeg velger. har hørt det kan være helt for jæ.....å føde en setebaby og at 50 %av tilfellene ender i hastekeisersnitt. men er ogsp redd for keisersnitt. eller mest hvordan det blir etterpå. at det tar lang tid å komme seg osv.. min mage er meget liten. dvs den ligger inennfor normalen på den skalaen,men den ser ikke stor ut. ingen som har turt å spørre før den siste mnd. tenker kanskje at babyen kan han vanskeligere for å snu seg pga av det.. ikke vet jeg... men fint å høre andres erfaringer. glad jeg ikke er førstegangs i allefall.
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 18. desember 2008 Forfatter #11 Skrevet 18. desember 2008 Hei beee Den nye politikken, hvertfall ved Riksen hvor jeg skal, er å legge ks så nær opp til termin som mulig, vanligvis hvertfall. En 6-7 dager før antydet de for meg. Jeg får av div grunner ks 10 dager før. Sist fikk jeg 12 dager før (Ullevål, 2006) og det var visst vanlig der da. Starter fødselen før ksdatoen så må de jo bare baen vei for ks med en gang og det gjør de. Det skjer stadig at de som er satt opp på ks må vente noen timer fordi det kom et hasteks eller lignenede. Formen etterpå var så som så for min del, på en måte ikke så verst, men så var jeg neddopet på morfin i mange døgn også... Jeg vet at noen kommer seg fortere enn andre, uvisst av hvilken grunn. Så det kan hende du er i fin form etter et par dager etter allerede! Etter ca 14 dager hadde jeg ikke så mye smerter og kunne gå tur med vogna. Et år etterpå hadde jeg fått igjen mesteparten av følelsen i nedre del av magen hvor mange sener og nerver osv var skåret av. Jeg begynte med skikkelig trening ca to og en halv mnd etter fødsel, men hadde gått mye tur allerede fra to uker etter operasjonen. Trengte hjelp til å snu meg i senga og komme opp av senga de to første ukene. Men ikke alle har det sånn!
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 18. desember 2008 Forfatter #12 Skrevet 18. desember 2008 Masse lykke til med vendingsforsøk i morgen, Itsjreik! Spennende - du må gjerne oppdatere oss! Jeg er jo også nysgjerrig på det der for jeg får aldri oppleve vendingsforsøk da sykehuset sier det i mitt tilfelle ikke er plass til å vende. Ja, gjett om det er greit med en dato! Slippe å trø rundt i jula og lure på hva det blir til. En annen grei ting er at jeg ikke får lov å velge mellom vaginal fødsel eller ks. Da hadde jeg blitt litt tussete og i villrede... Ikke at jeg sier jippi til å opereres, men det har jeg jo opplevd før og vet at jeg kommer meg gjennom det (men littegran skummelt er det, grøss...).
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 18. desember 2008 Forfatter #13 Skrevet 18. desember 2008 Hallo sekke, velkommen på denne tråden Du har ennå noe tid på å finne ut av hva slags fødsel du vil gå for. Kan jo hende den rekker å snu seg også! Ingen kan vel heller tvinge deg til å føde setebaby vaginalt hvis du ikke vil. Ellers aner jeg ikke om babyen har mindre plass å snu seg på pga liten mage. Her i gården er magen hvertfall ikke liten, og de sier babyen ikke har plass til å snu seg.
Itsrejk Skrevet 18. desember 2008 #14 Skrevet 18. desember 2008 Ja, jeg skjønner godt at du er litt spent - men det går nok bra! Takk for lykkeønskningen, jeg gleder meg ikke akkurat... Men tenke om det lykkes da! Da blir jeg fornøyd! Men noen som vet hva jeg kan forvente meg etterpå? Tar det lang tid med vendingen? Må jeg ligge lenge til observasjon etterpå? Hvordan kan jeg forvente at formen er? Smerter? Maaange spm her....
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 18. desember 2008 Forfatter #15 Skrevet 18. desember 2008 Har dessverre ikke mye å bidra med i den forbindelse. Men hvis du leter litt så kanskje du finner en tråd Renate&Garbriel laget her for en-to uker siden - den gikk på vendingsforsøk. Du har vel fått beskjed om å ta med deg sykehusbagen? Det hender jo visstnok noen ganger at vendingsforsøk setter igang fødselen?...
Itsrejk Skrevet 18. desember 2008 #16 Skrevet 18. desember 2008 Seriøst!? Hjelp. Det var det ingen som sa noe om, nei... Jeg har jo ikke planer om å få barn før neste år, jeg. Men takk for tipset! Kan jo kanskje pakke ned noe småtteri (nei, jeg har ikke pakket bagen...) og la den stå i bilen.
wilma07 Skrevet 18. desember 2008 #17 Skrevet 18. desember 2008 hei hei:) melder meg inn i klubben... har også en setebaby, han har sittet slik fra jeg begynnte å kjenne sparkne hans. er i uke 31 så han kan jo snu seg... for fire år siden hadde jeg ett ks grunnet seteleie hos lillepia som bestemte seg for å komme i uke 36. hun satt også hele veien fram til hun kom.. er det vanlig at de kommer før terminen når de sitter?? noen som vet?
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 19. desember 2008 Forfatter #18 Skrevet 19. desember 2008 Hei wilma Har aldri hørt noe om at setebabyer kommer før termin. Ellers så er du i lignende situasjon som meg, ser jeg. Forrige var også setebaby og satt hele veien (det ble ks). Denne babyen følger i samme spor gitt. Det sies jo og at seteleie er arvelig eller går igjen i familien.
Itsrejk Skrevet 19. desember 2008 #19 Skrevet 19. desember 2008 Hei igjen Vendingsforsøket i dag var vellykket. Ikke behagelig, men ingen marerittopplevelse heller. Jeg lukket øynene og konsentrerte meg om å puste og slappe av i kroppen, og fikk mye ros for det. Jeg trengte ikke å få noen medikamenter (Bricanyl), så jeg slapp ubehaget forbundet med dette. Pjokken lot seg snu forholdtsvis "greit", og ble liggende med hodet nedover - men ganske langt oppe i bekkenet. Så nå er spenningsmomentet om han snur seg tilbake eller ikke. Hvis han snur seg tilbake i sete blir det setefødsel. Det var ikke aktuelt å prøve på en ny vending, sa de. KS var heller ikke aktuelt så lenge jeg har født et veldig stort barn før vaginalt. (Ikke det at jeg ønsker KS da.) Så nå er jeg veldig spent, og veldig usikker på hvordan han egentlig ligger... Han romsterer litt, men det er jo ikke så rart etter å ha blitt tvunget til å stupe kråke der inne.
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 19. desember 2008 Forfatter #20 Skrevet 19. desember 2008 Oj, dette blir spennende da! Håper babyen ikke snur seg nå siden det skal bli vaginal fødsel. Er jo bra du har plass til å føde den vaginalt selv om det skulle bli sete da:) Tvi-tvi! Du får holde oss litt oppdatert om den fortsetter med hode ned eller snur seg!
sekke Skrevet 20. desember 2008 #21 Skrevet 20. desember 2008 hei kan dere ikke gi argumenter for og mot keisersnitt og for og mot vaginal fødsel av en setebaby. skal på ny ultralyd iuke 36(3dag jul)og får mer info der.men selv omde evt sier jeg kan føde vaginalt så synes jeg det høres veldig skummelt ut og det samme med keisersnitt
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 20. desember 2008 Forfatter #22 Skrevet 20. desember 2008 Hmmm, ja, det der er ikke nødvendigvis bare enkelt, sekke. Jeg skal ikke påberope meg å være noen ekspert på feltet selv om jeg nå skal føde setebaby nr to. I en god del tilfelller får man uansett ikke valgmuligheten - jeg fikk ikke det sist og ikke nå heller da det ikke er plass til å føde babyen vaginalt. Dersom de sier du kan føde vaginalt: Pro: -du kommer deg sannsynligvis mye fortere etter fødselen -du kan leve normalt og løfte normalt rett etter fødselen -om det er mange pro for at det er best for babyen å fødes vaginalt i sete vet jeg ikke. Kontra: -oppstår lettere farer for babyen (navlesnor rundt halsen, den må tas ut på bestemt måte av fødselslegen for å ikke få oksygenmangel, og et par andre ting jeg ikke husker i farten) -ca 50 prosent ender i hasteks (ikke at det nødvendigvis må være så ille, men mange oppfatter det som en belastning som er best å unngå) Jeg har lest utenlandske rapporter som mener at når det gjelder setebabyer så er ks sikrest for babyen og størst risiko for moren. Jeg velger å mene at jeg heller tar den risikoen enn at babyen tar den. Men så har jeg uansett ikke noe valg heller og er nødt til å ta ks enda en gang. Håper andre kan tilføye info også
;)Renate&Gabriel+lillesøster;) Skrevet 20. desember 2008 #23 Skrevet 20. desember 2008 Hei! så fint at tjukkebolla har laga en slik tråd;) Veldig greit å snakke med andre som er i samme situasjon Tenkte bare jeg skulle komme med en innput (noen som lurte på hvordan formen er etter ks). Tror nok det varierer veldig fra person til person, men jeg var i alle fall i veldig god form! Reiste hjem fra sykehuset 3 dagen, og brukte bare smertestillende de dagene på sykehuset. 1 uke etter keisersnittet har jeg trillet bra turer, vært på byen med begge barna og handlet julegavene ferdig osv Eneste som plager meg er at jeg ikke kan løfte storebror enda jeg er i SÅ god form. Er selvfølgelig litt sår og øm av og til, men det er jo ingenting. Bekkenløsningen er det desverre verre med, er like plaget nå som jeg var før jeg fikk lille jenta.. Men et spørsmål tjukkebolla (Siden du har hatt ks før), på mandagen (4 dager etter ks) måtte jeg på utskraping, da det kom ut en veldig tykk "hinne" der nede. Den hang på en måte bare ut, gikk ikke ann verken å dra den helt ut, eller å "knipe" den av. Var så tykk som en tommelfinger, og ca 15 cm lang etter de fikk den ut på sykehuset. Har du vært borti lignende? Glemte liksom å spør om det var normalt selv om jeg hadde hatt keisersnitt. Beklager ekle detaljer altså:S
Gjest Tale30 Skrevet 20. desember 2008 #24 Skrevet 20. desember 2008 Så fint å høre at du er i så god form Renate!. Ha en strålende jul med hele storfamilien Tjukkebolla: Det er faktisk ikke bare utenlandske rapporter som konkluderer med at KS er mer hensiktsmessig enn vaginalfødsel ved seteleie. Den Norske Legeforening har kommet frem til det samme med støtte fra Gynekologforeningen
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 21. desember 2008 Forfatter #25 Skrevet 21. desember 2008 Hallo Renate! Hyggelig med oppdatering! Så gledelig at du er i så god form!! Ja, jeg håper virkelig å kunne si det samme etterpå! Tok tid å komme seg sist gitt, hadde sterke smerter lenge etterpå... Du, det der som kom ut aner jeg ikke noe om. Ikke hørt om, og jeg fikk ikke det. Hei Tale! Ja, jeg synes det er betryggende å holde seg til det forskning og statistikker sier. Sånn sett er ks helt ok i denne situasjonen selv om jeg selvsagt ønsker jeg slapp likevel... Vi kan jo bare håper på å komme oss like fort som Renate! Du må holde oss oppdatert! Ikke lenge igjen før du møter din lille!! Det er tirsdag det skjer, ikke sant? Skal du overnatte på sykehuset eller sykehotellet natt til tirsdag? Skal du tidlig til pers? Jeg håper vi blir satt opp tidlig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå