Gjest Skrevet 17. desember 2008 #1 Skrevet 17. desember 2008 Selv savnet jeg litt mer info om hva som skjer etter fødselen. Lite viste jeg at renselsen varte i 6 uker og at blødningen var så stor at man måtte ha store bind (de man får på butikken er alt for små), Det at man faktisk er veldig sliten etter en fødsel og trenger de første 6 ukene til å hente seg inn igjen (noe du ikke får mulighet til iallefall de første ukene fordi du må bli kjent med barnet ditt) og finn rett kjemi med barnet ditt. Selv fikk jeg masse vann i kroppen etter fødselen, selvom jeg ammer så er jeg overhode ikke slank igjen. Jeg fikk mer bekkenløsning etter fødselen enn før, og stingene var vonde. Nei, jeg mener ikke å skremme dere, overhode ikke - jeg bare prøver å fortelle at man KAN oppleve slike ting som dette. Selv visste jeg ikke noe om dette, så jeg ble litt overrasket og skuffet, på en måte. Man får så mye informasjon om alt som skjer i svangerskapet og fødselen - men hva som skjer etterpå, nei det er det veldig lite informasjon om, synes iallefall jeg. Så må jeg også si at jeg har hatt veldig stor glede av at jeg kjøpte meg ammegensere (boob warmer-fra mammahuset.no) de er supre. Det å bruke ammeinnlegg i ull er også lurt. Det å kjøpe masse babytøy i de første størrelsene er bortkastet, selv brukte jeg stort sett bare boby og strømpebukse til babyen min, da jeg ikke kler på henne yttertøy når vi er hjemme, og de første ukene var vi bare hjemme og ble "kjent" med hverandre og våre rutiner. Nyt den første tiden jenter, for det går så alt for fort - så det å haste ut på kjøpesentre for å vise frem den lille, det får dere mer enn nok tid til når hun/han blir noen måneder gamle.( men det er bare min mening) Skulle dere få et barn med mageproblemer/kolikk/luft i magen, kan dere prøve minifom-dråper, amme-te eller f.eks maltekstrakt (vi har prøvd alt uten særlig hell, men mange har effekt av det). Kos dere i tiden etter fødselen og ikke fortvil om dere ikke har den samme fasongen med en gang, gi dere selv tid til å la kroppen innhente seg igjen. Lykke til!
Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 17. desember 2008 #2 Skrevet 17. desember 2008 Hei Julie.. vil bare få gratulere deg så mye med jente babyen )) klem
♥Kristoffer&Harald♥ Skrevet 17. desember 2008 #3 Skrevet 17. desember 2008 Jeg er enig med deg der... Det er veldig lite innformasjon for tiden etter fødselen... Bare som dette med hva skal man spise under svangerskapet er det masse av, men hva når ungen er kommet ut og man skal amme? For mye av det vi spiser går jo i morsmelken og det kan gjøre at babyen får mage knip osv..
Hakkamella Skrevet 17. desember 2008 #4 Skrevet 17. desember 2008 Enten hører du ingenting, eller så får du detaljer som er til å få hakeslepp av.. Synes ditt innlegg var bra. Har tidligere hørt 'skrekkhistorier' om både vaginal og anal inkontinens, slapp ditt og datt, alt som er ekkelt og guffent... mens andre virker som det er bare til å hoppe rett ut i livet igjen, i full fart, nyte hvert sekund uten plager av noe slag. Rett inn i gamle garderoben, sprek som få, aktiv og våken og sosial fra dag en... Setter pris på at noen kan tipse om at ting KAN være litt annerledes enn det glansbildet/horrorbildet man hører ellers.
Gjest Skrevet 17. desember 2008 #5 Skrevet 17. desember 2008 Hei Tullemor1 Tusen takk for det, jeg er selvfølgelig verdens stolteste mor og synes selv at jeg har verdens nydeligste lille jente - noe alle mødre gjør antar jeg ;o) Når har du termin, det kan da ikke være lenge igjen? Masse lykke til og ha en riktig god jul Klem
Gjest Skrevet 17. desember 2008 #6 Skrevet 17. desember 2008 Ja ting kan være slik og det kan også være at man smetter inn i gamle bukser og alt er bare fryd og gammen - greit å være forbredt på begge deler iallefall. Selv må jeg også si at jeg stresset med å bli ferdig med alt til fødslen, jeg kjøpte inn bamser og satte opp senga, fant frem masse tøy og regnet med turgåing og noe som skulle skje hver eneste dag...men senga forble ubrukt de første 8 ukene, fordi jenta vår hater mørket og det å være alene, først nå bruker hun sin egen seng, men fortsatt inne hos oss. Nå er hun 9 uker gammel. Jeg som var så skråsikker på at hun skulle ligge på rommet sitt fra første stund, men da fikk jeg skjenn på sykehuset gitt, for de skulle ha masse nærkontakt og varme, ellers dør de faktisk var beskjeden jeg fikk. Så da ble det til at hun lå i mellom oss til hun selv ønsket mer "space", det tok 7-8 uker, så ville hun ligge mer for seg selv og etter 8 uker ble det hel i egen seng. Alt går veldig veldig fint, når man bare lytter til hva den lille egentlig ønsker og prøver å fortelle (noe som ikke alltid er like enkelt å forstå....) En ting er iallefall sikkert, plager eller ikke plager, når den lille har kommet til verden glemmer man alt slikt.....det forsvinner som dugg for solen når et bitte lite baby smil ståler mot deg :-D Man har fått en liten en som man går gjennom ild og vann for - så jenta vår får ikke "lov" til å flytte ut før hun er 25 år....hehe. Åh, det er såååå sinnsykt deilig å være mor.
Gjest Skrevet 17. desember 2008 #7 Skrevet 17. desember 2008 Skriver under her. Jeg leste alt jeg kom over sist gang, så fødselen og graviditeten "kunne jeg alt om". Men jeg ante faktisk ikke det spøtt om hva som skjedde fra det minuttet ungen kom ut av magen. At det for det første skulle ta nesten 3 timer før jeg var sydd og ferdig "ryddet opp" kom som et sjokk. Jeg trodde faktisk at morkaka bare glei ut etter ungen og så var man ferdig. Jaudu!! At det var så komplisert etterpå virket sikkert mye værre på meg siden jeg overhodet ikke var klar over det. Og at bekkenløsninga ble værre etter fødselen hadde jeg aldri hørt snakk om, det var jo bare beskrevet om at bekkenet ble så så raskt bra igjen etterpå. Så det kom også som en liten bombe. Men så fødte jeg sist for 10 år siden, og da var ikke bekkenløsning noe tema man snakket om. Det var noe man tiet om, og heller bet sammen tennene og spiste i seg smerten. Men en ting jeg syntes de kunne ha spart seg for på føden sist jeg var der var å vekke meg til frokost. Jeg hadde hatt en fødsel som varte i overkant av 2 døgn, og når jeg endelig var ferdig og fikk legge meg å sove kl 0600 på morgenen, kommer de å vekker meg kl 0800 fordi jeg skulle være oppe til frokost. HALLO!!! Den frokosten kunne vel umulig være så viktig akkurat den dagen. Men poenget mitt var at man vet ikke hvor sliten man blir etter en fødsel, og når det da er vanskelig å si nei til besøkende den første tiden, så blir det ikke noe bedre. Vi må lære oss å bli mere "egoistiske" når det trengs.
Gla`jenta&lilleSophie Skrevet 17. desember 2008 #8 Skrevet 17. desember 2008 Jeg anbefaler også alle å lese kapitlene om ks også, selv om man ikke skal ha planlsgt ks. Jeg endte med ks tilslutt, og hadde ikke lest et ord om det. Det angikk liksom ikke meg... Plutselig angikk det meg i høy grad, og jeg hadde ikke tid eller ork til å lese noe om det... Og du blir SLITEN. Så ufattelig sliten. Plutselig er det en helt ny verden du må leve i, og det tar mye krefter... Vi har verdens snilleste lille jente. Hun skriker så og si aldri. Ammingen går lett. Hun sover mye, stort sett hele natten, bare med ammepauser... Men du går i transe. Det er då mye nytt å forholde seg til. Masse mer klær som skal vaskes, masse besøk, gaver, blomster, avisannonser, helsestasjon, gulping, bæsjebleier - itillegg skal du faktisk spise, dusje, sove selv også. Si nei til besøk du ikke orker, evt. ta med deg babyen å legg dere hvis det blir for mye og folk ikke tar ett hint - det har jeg gjort:)
enda en Skrevet 18. desember 2008 #9 Skrevet 18. desember 2008 Skriver under på disse rådene og legger til et eget: - Spis svisker eller annet som får fart på magen i dagene etter fødsel. (men ikke overdriv!) Bløtgjør avføringen og gjør det så mye lettere første gang du skal bæsje etter fødselen! =) Denne gang skal svisker pakkes i fødebaggen min, sist hadde de ikke sånt inne på avdelinga!
venter enda en babygutt Skrevet 18. desember 2008 #10 Skrevet 18. desember 2008 Jeg var glad for at ei veninne fortalte meg om at man fikk skikkelige mensensmerter av ammingen i starten. Det er fordi livmoren trekker seg sammen.
Gjest Skrevet 18. desember 2008 #11 Skrevet 18. desember 2008 Istedenfor svisker.. så kan man like godt kjøpe et liten flaske med laxoberal på apoteket.. ta litt i et glass saft.. og vips.. man får gått på do uten problemer. det gjorde jeg forrige gang.. og gjør det denne gangen også.. orker ikke spise svisker.. Og, viktigst av alt.. husk at det er forskjell fra folk til folk.... jeg kjenner meg lite igjen av mange av tinga ovenfor..
Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 18. desember 2008 #12 Skrevet 18. desember 2008 Hei Julie.. Jeg har termin 23 jan men går ikke så lenge, har allerede ligget på sykehus i 14 dager og fått lungemodning sprøyter og fare for prematur fødsel, det har jeg i grunn hatt siden uke 19 og vært sykemld.. Er nå 35+1 og håper å få gå til 1 jan.. men vet ikke. ) kanskje det blir verdens beste julegave i år hihi.. Kos deg masse med gulle.. kleeem
Gjest Skrevet 18. desember 2008 #13 Skrevet 18. desember 2008 Tips fra meg er: * Ta mye knipeøvelser(veldig greit å ha gjort etter fødselen) * Kjøp ull-innlegg(ingen vil ha brystbettennelse) * Dusj 1 gang daglig å bruk 15 min i dusjen til å massere brystene(du vil takke deg selv senere) * Drikk ikke så mye vann,men drikk saft(gjerne med isbiter). * Ikke amm hver 3 time,men når den lille er sulten. * La dem sove på eget rom så tidlig som mulig, da sover ungen mye bedre. * Alt man bruker av kle første tiden er body og strømpebukse. * Kjøp SILULEN-salve til å smøre rundt stingene(ANBEFALES) * Du blør i 6 uker, kjøp inn mye nattbind og mykt toalettpapir. * Kjøp Brystvortekrem(1 uken er dette nødvendig) * Ikke drikk brus - dette gir luft i magen på den lille * Jordbær og løk er ikke bra for den lille(dette gjelder mesteparten) * Kjøp manuell pumpe(det er ikke ofte man pumper seg i starten) * Pump deg gjerne litt før fødselen for å få i gang systemet. * Pumpet melk som blir nedfryst skal ikke ligge i fryseren lengre enn 3 MÅNEDER før det SKAL KASTES...(Pga bakterier) * La barnet dusje sammen med deg fra starten av. * La pappan ta ansvar * Venn ungen til smokk fra han/hun er ute.
Collette Skrevet 18. desember 2008 #14 Skrevet 18. desember 2008 Skjønte ikke helt dette med å venne ungen til å sove på eget rom så tidlig som mulig. Synes det virker litt feil at jeg skal sove sammen med pappaen, mens den lille nyfødte babyen skal sove alene. Jeg tror i hvert fall at jeg kommer til å ville ha babyen nær meg og da tror jeg at det er godt for babyen også. Kanskje jeg tar feil?
Gjest Skrevet 18. desember 2008 #15 Skrevet 18. desember 2008 Poenget der er at du selv vokner av hver eneste lyd babyen lager gjennom natten. Du får ikke sove skikkelig. Babyen reagerer også på lyder å våkner lett av snorkelyder å at du snur deg i sengen. Babyen sover som oftes lengre når alt er stilt og rolig. Jenta mi sov på eget rom når hun var 3 uker(vegg i vegg med dørene på gløtt). Hun sov fra 3 uken fra 23.30-08.15 å ammet i 10 min å sov igjen til 11.30 før hun våknet skikkelig. Hun sover i vogge på stua hos oss på dagtid. Jeg har hatt denne rutinen siden 3 uken å er veldig glad for å få sove uten å våkne hvert 5 min når hun grynter å lager lyder. Men dette er opp til hver person selv.
Paulita Skrevet 18. desember 2008 #16 Skrevet 18. desember 2008 Et dilemma for dere med flere enn ett soverom... men jeg tenker som så at man må være forberedt på at man ikke aner hvordan det blir, hvertfall ikke når man er førstegangsfødende og alt er nytt og skremmende. Men takk for mange tips. her er det mye jeg kan bruke. Skal huske på å kjøpe inn mykt toalettpapir, det er sikkert deilig å ha etter en fødsel.
djan Skrevet 18. desember 2008 #17 Skrevet 18. desember 2008 Tror det viktigste er at man finner ut hva som passer best for sitt barn og seg selv - det er høyst ulike personligheter - og fysiske morskropper der ute ..men det er i allefall godt at man også snakker om at det er så uendelig mange små og store ting man ikke er forberedt på første gang - og innleggene over er høyst relevante i den sammenheng - har et par (subjektive) kommentarer til noen punkter : -saft i stedet for vann høres for meg helt uforståelig ut , sukkervann har aldri vært godt for noen ? - kaffe kan være verdt og kutte ut om barnet er urolig og ikke sover på dagen .. -massering av bryst i 15 min er unødvendig om du ikke har anlegg for brystbetennelse -Blødningdtiden /renselsen varierer - jeg blødde i en ukes tid - samsoving med barn er faktisk anbefalt av mange ( f.eks ABC ) og jeg hadde god erfaring med dette med min første -for meg er det naturlig og ha nærhet den første tiden - men her gjelder det som for alt annet og gjøre det som fungerer i praksis og som gir deg følelsen av at det er "riktig " - samt sikre mest mulig søvn for alle parter , det er vi i allefall enige om :-) -Grønnsåpevann /bad er lindrende om du skulle revne /bli sydd ( - sett rumpa oppi et kar ) - det kan også hjelpe og holde dusjen over underlivet når du tisser den første tiden om du har smerter i den forbindelse og ja , sist men ikke minst - si nok NEI og ta vare på egen tid og søvnbehov fremfor andres behov for og hilse på dere , komme på besøk m.m- det blir alltids tid til det....og kafèene blir du alltids trøtt og lei av i permisjonstiden , så senk skuldrene , la andre ta med kake til kaffen når det passer for dere og få besøk og ta livet med ro ! Lykke til alle sammen ! :-)
Gjest Skrevet 18. desember 2008 #18 Skrevet 18. desember 2008 grønnsåpebad var skikkelig effektivt for vonde sting:-)) Men grønnsåpa kan gi soppinfeksjon hos den som er disponert for å få dette lett:-((
Gjest Skrevet 18. desember 2008 #19 Skrevet 18. desember 2008 hm.. her syns jeg det var mye dumme tips... *ikke alle liker "body/strømpebukse barn".. de fleste jeg kjenner liker å ha på barna antrekk.. *sove på eget rom så tidlig som mulig.. kommer vel an på foreldra og barnet.. * det er ikke sikkert en blør i 6 uker * brus kan en drikke.. er ikke alle barn som reagerer på det. * løk er ikke farlig for den lille.. NOEN reagerer på det. * pump deg før fødselen?!?! Hva pokker er poenget med det.. dummeste jeg har hørt.. kan ikke folk spare noen tips liksom..
Gjest Skrevet 18. desember 2008 #20 Skrevet 18. desember 2008 Jeg fikk tipset om å pumpe litt før fødselen for å faktisk hjelpe til med melkeproduksjon.. Det kan også hjelpe til med å sette i gang fødselen. Mange bruker body og strømpebukse første ukene... Brus skal man helst ikke drikke for å spare barnet for eksem.(jeg ble advart av lege om å ikke drikke brus pga atopisk eksem). * Løk kan du spise så lenge det er stekt...Ikke spis rå * Mange blør i 6 uker å må være forbredt på store mengder blod å masseforbuk av bind.
Bic&Bac Skrevet 18. desember 2008 #21 Skrevet 18. desember 2008 Mitt beste tips er: Ikke lytt til alle tipsene og rådene man får. Vær åpen for det meste, og finn ut av hva som passer DEG/DERE best. Ta hensyn til deg og dere i første omgang. Dere finner ut av ting etterhvert, og det meste ordner seg uten store problemer. Husk at ting er individuelt, så det rådet som passer til en annen person, passer kanskje ikke til deg.
Gjest Skrevet 19. desember 2008 #22 Skrevet 19. desember 2008 håpefull_jente-mamma: løk kan du spise rå.. bare tull.. brus, eksem.. eh.... syns du skal spare tipsa dine jeg..
MintCondition Skrevet 19. desember 2008 #23 Skrevet 19. desember 2008 Himmel, her var det mye rare "råd" ...er det rart folk blir usikre, med så mye rare forslag svirrende rundt..
Krissy78 Skrevet 19. desember 2008 #24 Skrevet 19. desember 2008 Jeg er SÅÅÅ enig med Bic&Bac! Ikke bli opphengt i tips og råd, men finn ut hva som passer for deg/dere!! Alle, og da mener jeg ALLE, har ulike opplevelser etter fødselen. Og som MintCondition *fødeklar* sier: er det rart folk blir usikre??
amaliel Skrevet 19. desember 2008 #25 Skrevet 19. desember 2008 takk for råd til meg som er førstegangs. det er godt å få flere sider av samme sak
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå