Gå til innhold

Da blir det sykehusjul på meg..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var til kontroll for bestemmelse av leie i dag. Det var seteleie, og etter noen timer betenkningstid sa vi ifra til lege at vi ville ha keisersnitt.

Keisersnittet er satt til lillejulaften.. av alle dager, så da blir det ikke bare jul borte fra familien for første gang, men også en jul på sykehuset.. Innrømmer at jeg kunne godt ha tenkt meg en annen dag, men det viktigste er jo at alt går som det skal.

Alle som ønsker å piffe meg opp mht tanken på KS er hjertelig velkomne..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

så tåpelig dag å sette det på da.. kunne du ikke spurt om bitte lille julaften i steden da? da kan du jo dra hjem på julaften..

Skrevet

Man får ikke dra hjem så fort etter ks, Nuttet. Da fraskriver sykehuset seg ethvert ansvar (og det må man i såfall signere på selv).

Min 5 dager er vanlig liggetid etter ks.

Skrevet

Hei!

Lurt at dere tok noe betenkningstid, er jo heldigvis tid til det :)

Skjønner godt at du kunne tenkt deg en annen dag. Men det er mye bedre med planlagt ks enn hasteks (som jo mer enn femti prosent av de som føder vaginalt med setebaby opplever).

Jeg innrømmer glatt at jeg tenker litt på "understellet" også når det gjelder setebaby. Dette fordi det ofte er en tøffere fødsel, og ingen har vel lyst til å revne masse (er jo ikke helt nødvendig at det skjer selv om det er sete, men dog...). Seteleie som første vagnalfødsel, da har man full pakke og vel så det...

Husk at du kan være av de heldige som kommer deg veldig kjapt etter operasjonen! :)

Skrevet

Det var fullt 22.des.

De sa at dersom jeg hadde tatt KS 21.des som egentlig ble riktig dato etter terminen min, så ble jeg utskrevet til julaften, men det gikk ikke fordi det var en søndag. De ville ikke ta meg inn torsdagen før fordi de ville at barnet skulle være så lenge som mulig i magen.. og det er jo selvfølgelig det viktigste.

Jeg er ganske nervøs egentlig, for hun forklarte jo om risikoene osv, men jeg har i alle fall flere jeg kjenner som er bevis på at det kan gå helt greit..

Skrevet

det må da kunne være mulig å dra hjem en liten tur å spise ol. på julekvelden... jeg dro hjem tredje dagen, ikke å anbefale det altså, men hjem på perm og tilbake på kvelden igjen må da være mulig:o)

Skrevet

Tjukkebolla hjelper deg; å joda, her i fr.stad får du reise hjem etter to dager hvis du vil. Vanlig ligge tid etter keiser snitt her er 3 dager. men vil du reise hjem etter to så får du det. og måtte ikke skrive noe fraskrivelse av ansvar. men det forutsetter at alt har gått som normalt da.

Skrevet

Takk for optimismen Tjukkebolla :)

Vi hadde full telefonkonferanse med familie og venner i tre timer, og jeg føler at jeg fikk mye hjelp til å bestemme meg. Min onkel er operasjonssykepleier, og han sa klert fra at han anbefalte meg å velge KS. Han sa at slik han kjenner meg så kan en setefødsel, dersom den går feil vei, komme til å prege meg lenge. Han sa at han har hatt så mange gode KS opplevelser, men at setefødsler ofte er tøffe. Min farmor, som i utgangspunktet er imot KS.. hun har vært fødselshjelp i mange år.. sa med en gang jeg fortalte a babyen ligger i sete at jeg skulle velge KS.

En setefødsel kan være helt super sa legen til meg, men siden de som har peiling i min familie og som kjenner meg som person mente at det for meg ville være det beste å ha et planlagt snitt så velger jeg å stole på det..

Skrevet

off! føler med deg som må ligge på sykehus på jul, det er det eg også har minst lyst til. fikk beskjed av jm i dag at eg blir satt igang 22 el. 23 dersom den lille ikke er komt før.. =( da får eg også min første jul bortefra familien på sykehuset.. blir også første gang jeg skal på sykehuset..

Skrevet

Ichristin:

Jeg tror det blir litt vel tidlig å reise hjem på kvelden for å spise når snittet gjøres på lillejulaften.

Håper likevel at jeg klarer operasjonen så bra at jeg kan sitte oppe på sykehuset i alle fall.. Jeg har jo absolutt ingen erfaring på dette området..

Skrevet

Hvis du er på Ullevål kan vi gå rundt juletreet.. hehe

Skrevet

Så flott at du kunne rådføre deg med familie og venner som kjnner deg! :)

Jeg tror absolutt din onkel er inne på noe viktig.

Ang advarsler man får på sykehuset: de er forpliktet til å gi det foran enhver operasjon, sånn er det bare.

Mye forskning har jo dessuten vist at det er den tryggeste måten for en setebaby å bli født på. Det betydde mye for meg da jeg måtte ta ks pga sete. Ville mye heller ta risken jeg enn at noe skulle tilstøte den lille. Men ta det med ro, i den grad du klarer, for de er kjempeflinke og vet hva de gjør. De setter ikke en ufaglært til å operere, nei :)

Jeg vet dessuten at ks for noen har vært helt supert også.

Er dessuten ikke alle som har så vondt etter ks som jeg hadde - som du vel har lest noe om på Renate sin tråd. Hun er trolig blitt mor i dag, forresten!!! Min lekse mht det er at jeg skulle tatt mer paracet etter at jeg kom hjem og ikke vært så redd for å ta smertestillende.

Vil tro det gjør litt ekstra ut av det siden det er jul og greier :) Kanskje det ikke blir så verst likevel :)Topp julepresang du får hvertfall!

Skrevet

hehe.. =) er langt borte fra ullevåll men takk for tilbudet=) hehe.. =)

Skrevet

Så greit at dere har fått tatt et valg og at du har fått tenkt deg om og snakket godt med folk som kjenner deg:) Når har du ultralydtermin? Skjønner godt at en sykehusjul ikke frister noe særlig, men på julaften er dere nok verdens lykkligste med en liten skatt i armene likevel:)

Jeg er i samme situasjon. Prøvde å snu babyen i magen på tirsdag, men det gikk ikke gitt! Skal inn til CT av bekkenet mitt i morgen, og så blir det samtale med lege ang fødselen neste torsdag.

Jeg er veldig i tvil om hva jeg skal velge. Blir anbefalt ulikt etter hvem jeg prater med, så blir ikke klokere av det. Jeg har termin 1/1, så er vel fare for at jeg også får sykehusjul da dersom jeg går for KS...

Følte du at dette var helt og holdent deres valg, eller måtte du "mase" deg til KS? Føler liksom at de fleste leger/JM mener setefødsel er det beste..

Skrevet

Hallo MartheMor

Hvis bekkenet er for trangt til setefødsel, eller hvis babyen er 4 kg eller mer, så anbefaler de rett og slett ks. Det fikk hvertfall jeg vite da jeg skulle til pers for et par år siden.

Jeg har inntrykk av at de i stor grad lar mødrene selv bestemme fødsel i de tilfelle hvor ingen av de ovennevnte kriterier oppfylles.

Er mulig det blir samme scenario på nytt for meg like etter nyttårsaften med ks pga manlgende plass til setefødsel vaginalt.

Stemmer det forresten at du skal inn og bestemme fødselsmetode i uke 38 da?

Skrevet

Kan dere ikke "utsette" julaften til du kommer hjem med baby? Selv venter jeg barn nr. 3 og er i utgangspunktet litt redd for å måtte feire jul på sykehuset uten ungene mine. Da jeg nevnte dette til mamma, sa hun: Det blir ikke julaften før du er hjemme! Sånn har vi løst det. Lykke til med keisersnitt, og husk å ta vare på deg selv i etterkant. Sørg for at de rundt deg steller litt ekstra! God jul med baby!

Skrevet

Det som sjokkerte meg, var at da jeg spurte den ene overlegen på sykehuset om hva som var øvre grense på vekt på barnet for vaginal fødsel, så sa han: "Det var et veldig godt spørsmål, det har jeg ikke tenkt over..." og etterpå sier JM at de ikke har noen sånn grense!

Jeg håper iallefall at jeg får sagt min mening og at jeg blir hørt, uansett hva jeg bestemmer meg for. Men det kan jo kanskje komme litt an på hvilken lege man møter på også..

Jeg skal ha vurdering for fødselsmetode i uke 38+3 ja, synes egentlig det var ganske sent. Men var absolutt ikke mulig å få time før, selv om jeg fortalte at jeg syntes det var lenge å gå i uvisse..

Blir spennende med deg også da, hvordan det blir. Når har du termin?

Skrevet

Jeg synes det var veldig rart svar du fikk der... Jeg har erfaring fra to ulike sykehus og ingen av de har en sånn innstilling, det virker tvert imot som om de har klare kjøreregler (som nevnt i innlegg over) - noe jeg synes er greit og betryggende. Skjønner godt at du ble sjokka da, ja.

Jeg vil absolutt tro at du blir hørt. Stå på ditt om nødvendig.

Skjønner godt du synes det er lenge å gå i uvisse. Jeg går selv i uvisse om må det en stund til. Skal til sjekk neste uke og da er jeg i uke 36. Hadde regnet med å få en fødselsplan da. Det virket sånn på dem tidligere, men jeg ser at flere med sete her ikke får en plan før i uke 38.

Skrevet

Hei, Tale 30. Bare lurer på om du fikk tilbud om snuing, jeg. Vet det er en veldig flink lege på Ullevål (Sverre Sand) som utfører dette. (Han vikarierte der hvor jeg fødte sist, derfor vet jeg dette.)

Skal selv til sjekk i morgen ang mulig seteleie, så det er selvfølgelig spennende å lese om andre i samme situasjon og hva mulighetene er...

Synes forresten dere har gjort et fornuftig valg, da situasjonen er som den er! Lykke til.

Skrevet

Hei :)

Majalotta: Det blir nok jul på julaften :) Vi skulle egentlig til samboers familie, men det blir stor ståhei på Ullevål isteden :) Vi har ikke egne barn, så da vil det være vår første jul som ny liten familie med babyen på sykehuset. Jeg håper bare at jeg har taklet KS så bra at jeg kan kose meg litt med å ha blitt mamma..

Ellers så kan jeg si at når jeg fikk vite at den var i sete så sa legen at jeg kunne velge snuing. Det har jeg lest mye om, og hadde tatt standpunktet på forhånd om at jeg ikke ville dette. Jeg sa til jordmor at jeg hadde blitt gjort oppmerksom på farene forbundet med vendingsforsøk, og hun mente at jeg hadde gode argumenter for et nei til vending. Min jordmor har også tidligere sagt at vending ikke er ideelt for meg fordi jeg spenner magen min sånn når de skal sjekke leie osv at det blir helt umulig å komme inn til babyen..

Jeg fikk med en gang beskjed av legen at jeg hadde full bestemmelsesrett mht. KS. Jeg fikk beskjed om å ta meg noen timer med tenkepause, og fikk satt opp ny time på ettermiddagen. Jeg måtte ikke måle bekkenet mitt, og babyen er estimert til 3,2 kilo ved termin så jeg tror Ullevål er liberale mht. KS. Legen informerte meg om farene ved KS, men etter å ha snakket med flere som selv har gått gjennom det., folk i familien som jobber på sykehus osv så tok jeg valget.. og det var helt opp til meg selv.

Skrevet

Jeg synes det er bra at dere har fått valget, og jeg tror valget dere har tatt er det rette. Jeg er glad dere har mange rundt dere som har gitt dere råd, og personlig hadde også jeg valgt KS hvis jeg var deg. Igangsetting er ikke å anbefale.... Nå kan du ta det med ro, nyte de siste dagene med bare deg og M., før dere blir en til:). Vi i storfamilien gleder oss stort til tulla kommer, og du skal nok få besøk mens du ligger på Ullevål. Så ensom blir du ikke ;). Kan ikke love at vi kommer julaften, men er veldig spent på hun som skal bli oppkalt etter meg.....

Skrevet

Hehe.. hei Lykketrollet

Der ble jeg paranoid et øyeblikk, men så skjønte jeg hvem det var :)

Ja, vi føler at vi har valgt det som er riktig for oss. Vi fikk gode råd fra begge sider, så vi føler at vi har tatt det rette valget.

Jeg gleder meg til besøk på Ullevål, så får dere vel høre meg i morfin-tåka også.. som om jeg kunne bli verre liksom.. hehe. Jeg vet at min kjære og jeg hadde gledet oss til å reise til ... på julaften, men det får vi ta igjen..

Vi snakkes vel før det. Må si at jeg er ganske nervøs med tanke på KS, men jeg skal forsøke å være like positivt innstilt som jeg alltid er.. hahaha

Skrevet

Ville bare trøste deg med at vi hadde sykehusjul for 5 år siden med vår første datter. Vi hadde valg om å reise hjem på dagen, men pga at vi alle var slitne valgte vi å bli et døgn til. Vil bare si at det ble en kjempespesiell jul å tenke tilbake på, ingen dårlige minner - tvert om! Det er uansett så stort å få et barn at resten av julestyret kom litt i bakleksa. Fikk masse koselig besøk den ettermiddagen, som hadde med seg masse julegaver og god mat. Spiste deilig julemiddag på sykehuset og det var utrolig deilig med den roen som senket seg over oss kvelden når alt ble stille. Blir helt sentimental av å tenke tilbake på det...

Skrevet

Har ikke opplevt KS (men det er helt sikkert rett valg), men har opplevt jul på sykehus. Fødte barn på morgenen den 24. des for 2 år siden. Den mest fantastiske julen jeg har opplevt!!! Fikk besøk av familie på ettermiddagen. Mannen min fikk være på sykehuset hele tiden (var litt redd for å bli alene på kvelden, men personalet sa at de absolut ikke sendt hjem pappa på juleaften). Venter nummer 2 i romjula.

Masse lykke til med KS og en riktig god jul!

Skrevet

He he, regnet med at du kom til å lure litt, ja:). Men var vel ikke så vanskelig å skjønne det.....du burde vel nesten skjønt det på nick'et mitt - du veit vel at jeg er et lykketroll (ihvertfall om morran ifølge min kjære...).

Du - dette kommer til å gå superfint, og som mange andre her inne skriver så får dere jo (og vi;)) verdens beste julepresang. Skjønner selvsagt at du er litt nervøs for KS, hvem hadde ikke vært det? Kan bli med deg og holde deg i handa, jeg :-)!

Håper å rekke et besøk hos dere før den store begivenheten, bare for å se hvor tjukk du har blitt, ha ha.... Neida, vi har jo litt diverse dere skal ha, også har vi vel med oss nissen også ;).

Ring hvis du eller dere lurer på noe, ikke vær redde for det:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...