Anonym bruker Skrevet 11. desember 2008 #26 Skrevet 11. desember 2008 Først av alt; uansett hvor selvstendig 4-åringen din er, så må du aldri-ALDRI gi henne ansvar for komfyren, særlig koking i den alderen hun er i. Tenk litt menneske, uhell kan skje! Hva hvis du er ute og brøyter, og mens hun er alene med potetene, så ender det med at hun velter kokende vann over seg?! Det skjedde med en liten jente jeg kjenner. I dag er hun 24 år og full av arr i ansikt, på halsen, brystet og armene. Noe er transplantert, noe kan ikke ordnes. Summa sumarum; hun er 24 år og går aldri med t-skjorter og skjemmes veldig over huden sin. For ikke å snakke om smertene hun har hatt. Men min 5-åring kler seg selv, pusser tenner selv (jeg pusser selvsagt over dem etterpå), går på do selv, tørker selv, smører brødskiver selv. Kan legge seg selv (skjer at vi inngår en deal hvis barnet vil se noe på tv etter leggetid) og står opp selv. Men aldri i verden om jeg lar 5-åringen min skjære brødskiver selv eller håndtere komfyren. Da ber man om trøbbel! Uansett hvor flink barnet er, uhell skjer og du vil ikke klare å avverge det om du er ute og brøyter eller ligger i sengen og sover.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2008 #27 Skrevet 11. desember 2008 Helt enig i det.Det er ikke snakk om å være selvstendig her.Jeg mener det er helt uansvarlig!!!Jeg har en jente på snart 4.Hun gjør ikke så mye selv.Helst pga jeg ikke ønsker eller syns det er forsvarlig.Hun tørker seg selv når hun gjort nr 1 men ikke 2 pga hun når rett og slett ikke bak+hun hadde nok fått litt bæsj på hendene og det syns jeg er vemmelig!Hun pusser sjeldent tennene selv.Hun pusser dem først selv og jeg etterpå slik at det blir gjort godt nok.Hun er også med på matlaging men jeg går ALDRI ifra!Hun betaler på bussen hehehe og setter seg for seg selv for da føler hun seg kjempe stor.Hun står også opp selv av og til men da ser det ikke ut her.Sist hadde hun tatt ut flere glass..ca 12 og helt brus oppi alle:=) hun hadde også klippet i ark og da følte jeg meg kjempe uansvarlig.Hun får nå gå ut på lekeplassen men kun med følge av ei på 7 år.Vi ser lekeplassen fra verandaen.Å forlate et barn for å gå i butikken er sykt!Og gå fra kokene plater er også sykt!
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2008 #28 Skrevet 12. desember 2008 Min gutt ble 4 i august og slik har vi det hjemme hos oss: Han står ofte opp om morgenen og vekker oss for å spørre om han kan se tv. I helgene eller når vi har fri, synes vi det er greit. Da går han opp og setter på tv eller film selv. Han vet hvordan han setter på norsk tale osv, da vi har lært ham hvilke bokstaver han skal se etter. Han lager seg ikke mat selv, men han går og henter seg frukt eller drikke i kjøleskapet. Ofte kan han sitte flere timer før han kommer ned og vekker oss, noe jeg til tider har syntes har vært skummelt, men han finner aldri på noe tull, og vet hva som er lov og ikke. Han kler på seg selv, men skal det gå kjapt eller han skal ha finklær, hjelper jeg til. Han pusser tennene selv og han dusjer selv. I sommer fikk han være ute litt alene i nabolaget, men jeg var aldri langt unna. Vi bor i et nabolag hvor folk har 3 åringene sine ute alene og jeg ble ganske sjokkert da jeg så dette. En av dem som gutten min leker med er 3 og et halvt og han er ute i flere timer alene. Foreldrene til barna har fortalt meg at de har grenser om hvor ungene får lov til å gå(siden det er stor bilvei ikke langt unna) men dette holder ærlig talt ikke for meg. De er bare små. I sommer fikk min sønn leke i 20 minutter alene med denne gutten på 3.5. Begge to forsvant og jeg løp hysterisk bort til faren hans, som tok det hele med knusende ro : "han går aldri langt".... De er så små at de har vel ikke fullt utviklet retningssans? Fantasien råder jo også over fornuften. Jeg fant dem ganske langt fra huset og det var siste gang min gutt fikk være alene uten tilsyn den sommeren. Dette med kokeplater synes jeg ble litt i drøyeste laget. Min gutt kan være alene i en etasje i en tid, men jeg roper alltid opp eller ned, hvordan det går. Jeg kan etterlate ham i badekaret i 1 etasje for å løpe opp i 2 etasje en tur, men det er snakk om sekunder. Ut av huset går jeg aldri, samme hvor det er hen. Det er han for liten til.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2008 #29 Skrevet 12. desember 2008 Mye vits i å pusse over melke tenner en gang til. Da viser man barnet at man ikke har tillit til deres jobb, samtidig som om det ikke akkurat er noe krise om de blir dårlige. De skal jo strengt talt snart byttes ut og da har man kanskje lært litt om man har fått et hull eller to som må borres?? Tror ingen ting på å overbeskytte. Men jeg skulle ønske HI tenkte seg om en gang til når det gjelder kokende vann. Er klar over at man i andre kulturer ser på jenter på 5-6 år som omsorgspersoner for småsøsken, men store uhell skjer i disse kulturene også. Dessverre.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2008 #30 Skrevet 12. desember 2008 Jeg vil si at min 4-åring (som blir 5 i januar) er selvstendig. Han klarer seg helt fint selv, både å kle seg, gå på do, stå opp om morgenen og sette på TV, finne seg drikke osv. Han kan også være ute og leke uten meg, men vi bor i en stille blindgate med mange barn, og som regel er de fra fire til åtte år gamle de som leker sammen så han er av de yngste. Han kan også hele alfabetet, har et veldig godt utviklet ordforråd og fantasi, kan både pluss og minus med de enkleste tallene. Han tar til seg lærdom veldig lett og ifølge pedagogene i barnehagen en av de mest intelligente barna de har hatt der på lenge... MEN, han er bare 4 år, man kan ikke forvente at de skal tenke like logisk bestandig, kan ikke forvente at de tenker over konsekvensen av sine handlinger. Jeg lar han ikke være alene hjemme, alt mulig kan skje, han kan snuble i trappa e.l. og da trenger han mammaen sin. Ville heller ikke latt han ha ansvaret for kokende vann alene, litt for mange ulykker som har skjedd med barn og varmt vann. Selvfølgelig skal barna få ansvar, selvfølgelig skal vi bygge opp selvtilliten og selvstendigheten deres. Men når de er bare 4 år skal vi være der og ha hovedansvaret og passe på dem. Hilsen enda et nøkkelbarn fra tidlig 70-tall.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2008 #31 Skrevet 12. desember 2008 Der jeg bodde før var det et slikt barn i nabolaget. Hun vandret rundt fra familie til familie for å finne noen å leke med. Var alltid sulten når hun kom, og gikk ut på egenhånd uten å ta på seg regntøy osv, så regnet det ute var hun garantert våt når hun ringte på døra vår. Alle syntes det var kjempetrist å se dette og hun ble faktisk meldt til barnevernet til slutt.. Vi flyttet så jeg vet ikke hva som hendte med denne familien.. Barn som lider av omsorgssvikt blir veldig ofte meget selvstendige, de er "survivers" og blir fort "små voksne". Nå sier ikke jeg at jenta di lider av omsorgssvikt, men har du tenkt på at grunnen til at hun faktisk er vekke fra hjemmet i timer om gangen uten at du vet hvor hun er, og at hun klarer alt dette selv er pga at du ikke har tid til henne??
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2008 #32 Skrevet 15. desember 2008 Ikke noe problem med tid til barna, er hjemmeværende. Og hvis hun lider av omsorgssvikt, så er det i alle fall 4 andre familier i nabolaget som har det likedann... Jeg er faktisk veldig glad for at vi bor i et boligfelt hvor barna har flere venner og flyr inn og ut hos hverandre. Ikke langt til stor vei her heller, men barna vet hvor de får lov til å gå og vi avtaler før hun går ut hvor hun skal. Går hun andre steder så kommer hun innom og spør. Hun har enda ikke misbrukt dette. Vi foreldre ringer hverandre innimellom om spør hvor ungene er, så følger da litt med ;-) Når det gjelder kokeplater, så måtte mamma koke grøt til arbeidsfolket på gården da hun var liten. Startet med dette den sommeren hun ble 5 år, og hun har ikke tatt noen skade av det. Barn er forskjellig, og jenta mi er veldig selvstendig av seg. Hun er forsiktig og vet hva som er farlig. Jeg har gjort ovn, kokeplater og vann så varmt at det ikke skader henne, og fått henne til å ta på. Gjør vondt, men ikke noe mer. Dette gjorde jeg veldig tidlig, så hun vet å passe seg. Hun har aldri tatt på noe etterpå, og er forsiktig når hun holder på. Miste gutten her er litt mer uregjerlig av seg, og jeg tror ikke han vil mestre det samme som henne ang alt. Barn er forskjellig og jeg vil la jenta mi holde på videre så lenge hun vil. Noen barn elsker å klatre tidlig i trær. Kan være farlig å dette ned. Når vet du at de er gamle nok til å klatre til toppen???!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2008 #33 Skrevet 15. desember 2008 HVis hun skal skru ned vannet når det koker betyr det at det er så varmt at hun kan dø hvis hun får det over seg. De færreste barn som dør i ulykker i hjemmet - og det er her flest barn skader seg og omkommer - har ikke hatt aøvorlige nestenulykker tidligere. Altså, mend det mener jeg at det som oftest går bra helt til den ene gangen det ikke gjør det. Og etter det er et for sent. Det er uansett uansvarlig å sette en fireåring til å passe på vann som koker. Og en fireåring som var ute alene og som jeg ikke hadde sett på to timer, hadde jeg nok bekymret meg litt for.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2008 #34 Skrevet 15. desember 2008 ...fortsatt anonym 14.65....Jeg synes for øvrig det er flott at hun er selvstendig så lenge hun liker det, ære være deg for det. MEN man bør uansett ikke glemme at så smaå barn ikek har samme vurderingsevne som eldre barn, og det er noe ansvar de også bør slippe.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2008 #35 Skrevet 15. desember 2008 jeg er litt overbeskyttende, så kokende vannhadde jeg nok holdt poden unna, men jeg syns ikke at en mor som lar barnet skru ned platen er en dårlig mor:) Virker på meg som denne jenta er ei ansvarsbevisst og snusfornuftig jente som vet hva hun får lov til og ikke.Jeg er født i 86, og jeg fikk også lov til å leke på feltet alene i førskolealder, når kjente alle hverandre på vårt felt da, og halvparten som bodde der var i slekta mi, men vi var en flokk på 4-5 unger som lekte i skogen alene, vi var 5-9 år gamle. Vi fikk klatre så mye vi ville, men vi skjønte da også tidlig at vi ikke burde klarte høyere enn vi var trygge på. Falt vi så lærte vi at vi ikke måtte klatre på den måten igjen. Jeg har aldri brukket et eneste ben i kroppen, men jeg var verdens verste klatremus fra jeg var 3 år gammel! Når jeg kom hjem fra skolen og mamma og pappa fortsatt var på jobb lagde jeg egen mat, hadde ferdig opskjærte skiver, og jeg gjorde lekser alene, mamma så over når hun kom hjem. I helgene gikk vi unga ofta ut å lekte mens mamma og pappa fortsatt lå i senga å slapet av, og vi klarte oss kjempefint! Tok med bikkja vår (som oppførte seg som en gammel dagmamma) og lekte i flere timer før vi gikk inn for å spise;) På skolen hadde vi lov til ¨å klatre i trær, lærte oss å spikke, hadde utedager hvor vi elevene fyrte opp bål. Vi fikk leke i grotter og ake ned bratte bakker. Det er riktig at unger ikke ser konsekvenser av alt de gjør, men alle barn er forskjellige, noen ser konsekvenser tildligere, andre senere. LA barn være barn, og barn har en enorm sans for å utforske, være slevstendige og få til alt de voksne gjør. La dem gjøre det de føler de har kontroll over,det gjør barna trygge på seg selv. Hver sin smak, og hvart sitt barn, men ikke pakk inn barna i bobleplast.
Gjest Skrevet 15. desember 2008 #36 Skrevet 15. desember 2008 Når min eldste var 4 år gjorde han det meste selv med påkledning av klær, dogåing osv. Han kunne være alene rett utenfor huset, men da slik at jeg så han hele tiden. Var aldri alene hjemme eller passet på kokende kjeler turde jeg aldri.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå