Gå til innhold

Hvor selvstendig er din 4-5 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen lar ikke sin 7-åring være alene, mens jeg kan la min 4-åring være alene hjemme i 15-20 minutter hvis jeg må en rask tur på butikken. Hun får ingen hjelp til å kle på seg eller tørke seg på do. Hun smører sine egne brødskiver. Hun flyr alene rundt i nabolaget og det kan fort gå en time eller to uten at vi ser henne. Hun deltar i matlaging og jeg kan be henne om å skru platene opp eller ned og passe på om det koker. Forleden skrelte jeg poteter og måtte ut og måke bort en brøytekant før mannen kom hjem (brøytebilen bare legger igjen i innkjørselen grrrr...). Jeg satte plata på fullt og ba henne om å skru ned til 3 når det kokte. Jeg ropte inn til henne en gang om det gikk greit, og hun svarte at det hadde kokt og hun hadde skrudd ned plata. Om morran står hun opp uten å vekke oss og setter seg til å se på tv. Finner seg gjerne noe å drikke.

Andre som lærer sine barn til tidlig å bli selvstendige individer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nok ikke så ulikt andre 4-5 åringer. Men kanskje litt mye ansvar å gi et barn i den alderen?

Skrevet

Ingen flere? Barn ble jo enda tidligere selvstendig i "gamle" dager, og i fjerne land er de mye mer selvstendige enn her i Norge. Burde vi gi de enda mer ansvar enda tidligere? Synes jo det er deilig når de klarer ting helt på egen hånd....

Skrevet

Kanskje ikke så mange som overlater småbarna sine med kokende vann og plater?

Skrevet

Når mener du de er gamle nok til å mestre en slik oppgave da?

Skrevet

"I fjerne land er de mer selvstendig enn i Norge." Har du bodd i fjerne land? Hvor hen ligger disse fjerne landene? Jeg syns Sverige er langt unna, ja, til og med plassen jeg kommer fra her i Norge, er langt unna, i forhold til hvor jeg bor nå.

Så flott at du har et barn som er så selvstendig. Det vil ikke si det samme som at andre barn som ikke er det, har foreldre som ikke lærer dem opp til det. Husk at her er det mange individuelle forskjeller.

Skrevet

Svært så fornærmet du virker da - det var ikke meningen. Er klar over at alle, voksne som barn, er forskjellige og utvikler seg og reagerer ulikt på det foreldrene prøve å lære de.

Med fjerne land tenker jeg vel først og fremst på land som har helt anderledes kultur enn oss. Har tjenestegjort i utlandet, samt besøkt slektniger som driver misjonsstasjon siden du lurer...

Skrevet

Det er noe som heter frihet under ansvar, og det er faktisk ditt ansvar mor å sørge for at barnet ikke blir satt i situasjoner som er potensielt farlig eller situasjoner der barnet ikke mestrer det som blir forlangt og får en masse med skyldfølelse og prestasjonsangst.

Skrevet

Vår 4-åring er ikke så selvstendig som din, ikke fordi jeg ikke vil det, men fordi hun ikke er interessert. Hun nekter å gå på do alene, trenger ofte hjelp til påkledning fordi det tar så lang tid og gir opp lett hvis det er noe hun ikke klarer. Jeg har prøvd å lokke og mase, men hun er rett og slett ikke klar.

Jeg regner med at hun med tid og stunder kan kle på seg selv og tørke seg bak selv.

Derimot kan jeg godt la henne være alene i 10-15 minutter. Jeg går ikke så langt som i butikken, men jeg har verksted på eiendommen og stikker opp dit uten henne når jeg må.

Skrevet

potensielt farlig er det jo mye som er... Forlanger ikke at hun skal klare ting på egen hånd før hun flere ganger har vist at hun klarer det. Avhengig av det er vil prestasjonsangst ofte være tilstede i starten. Slik er det med oss voksne også. Vi vil gjerne prestere best mulig på første forsøk. Angsten/spenningen gir seg når det viser seg at vi likevel mestrer :-)

Skrevet

Ærlig talt... for min del er det snakk om la barn være barn... fordi de ER barn!

4 år og alene i nabolaget i 2 timer... skrekk og gru :/ Håper dere bor på landet eller noe...

Jenta mi er just blitt 4 år. Hun hjelper og rydde, rommet sitt, middagen, hjelper lage midagen brette klør osv. Men ikke for mye av det. Hun tørker seg når hun har tisset... når det er snakk om bommelom så har hun faktisk ikke lange nok armer til å rekke helt bak...

Komfyren har hun ingenting å gjøre hvis ikke jeg ER der sammen med henne og ser!

OG; aldri livet om jeg lar henne være hjemme alene når jeg går på butikken...

Det å lære dem være selvstendige individer synes jeg du har tatt over stokk og stein ut av det jeg leser her... Ikke press henne til å ta alt for mye ansvar, det kan bare føre til at hun skyver alt som heter ansvar fra seg når hun blir eldre...

Skrevet

Bor i rolig byggefelt i utkant av by. Ikke bare vi som lar ungen være ute. De flyr inn og av husene til hverandre, eller er i gata på utsiden. Så vi vet sånn ca hvor de er hele tiden.

Det er forøvrig hun som maser om å få gjøre ting, og da benytter vi muligheten. For å skryte litt, så hun selv mast seg frem til å lære tall og bokstaver. Kan alfabetet på rams (takket være sangen og Stanley på TV), kan store og små bokstaver og skriver alle, kan lese og skrive enkle ord, kan enkel pluss-regning. Hun ønsker å lære og vi spiller med!

Skrevet

Min er ikke i den alderen ennå, men jeg husker at min egen generasjon var atskillig tidligere selvstendige enn barn som vokser opp nå. Jeg er født i 71. Flere dager i uken begynte skolen senere enn jobben til foreldrene mine. De dro med andre ord tidligere hjemmefra enn meg. Da ordnet jeg alt på egenhånd; vask, frokost, matpakke, tannpuss, påkledning, passe klokka, osv. For å ta et eksempel. Ofte kom jeg hjem tidligere enn dem også. Med nøkkel rundt halsen. Gjorde lekser, spiste en brødskive, gikk ut og lekte med venner. Ofte var venner med hjem, eller jeg var hos dem fram til middagstid også.

Vi hadde fått lekset opp alt som var farlig, hva vi ikke kunne gjøre, osv, og forholdt oss helt greit til dette.

Skrevet

Det er her foreldrerollen spiller en stor rolle!

Det er godt og vel at barn kan og vil, men det er vel også her vi som foreldre må vite å sette begrensniger.

Ansvar er bra, men f.eks. å sette en 4-åring til å passe på ting på ovnen syntes jeg vel er litt i overkant.

Skrevet

Det er da stor forskjell på et barnehagebarn og et skolebarn.

Hadde noen jeg kjente latt sin 4-åring være ute på egen hånd i timesvis eller blitt overlatt med kokende vann, hadde jeg virkelig snakket litt alvor med dem. Heldigvis kjenner jeg ingen som er så skjødesløse.

Skrevet

Vi som er født først på 70-tallet husker kanskje litt mer av "gamle" dager enn mange andre her inne ;-)

Skrevet

Godt du ikke kjenner meg eller naboene mine da! For barna var i korte perioder alene ute når de var 2 år også. Vi satt inne slik at vi kunne se de leke ute. Eller følge med på de fra verandaen.

Ikke alle skolebarn som er like modne heller. En jente på 12 år kan også være mer moden enn en gutt på 16 år, det ser vi på tantebarn!

Skrevet

Jepp, og poenget var at vi ble tidligere selvstendige, barnehagebarn som skolebarn.

Skrevet

Men vi voksne er i stand til å rasjonalisere og se ting i et større perspektiv, og barn har ikke utviklet evnen til perspektiv tenking i noen særlig grad.

Også sant at mye er potensielt farlig, men mye er opplagt, som f.eks.å etterlate barnet med kokeplate og varmt vann.

Hva skjer når barnet tar skjeen i egne hender og vil koke poteter, og får kjelen over seg. Hun gjør jo mange voksen ting, så hvorfor skal en voksen sette grensene for hvilke gjøre mål hun er stor nok til. Sånn tenker faktisk barn, og jeg synes virkelig du pålegger ungen din altfor mye ansvar. Det er et barn, ikke en mini utgave av deg.

Skrevet

Jeg er født på slutten av 60-tallet og ville aldri latt min 4 åring få passe kokende vanngryter eller reke gatelangs alene! Hvem skal beskytte barna om ikke vi foreldre gjør det? Og jeg er overhodet ingen overbeskyttende, hysterisk hønemor!

Skrevet

I dag slutter de med bleier når de er 3, og blir muligens overbeskyttet på mange områder. Paradoksalt nok får de sexy bikinioverdeler i samme alder. Til slutt ender de opp som umodne nikkedukkefjols i et sexfiksert samfunn. Satt på spissen.

Skrevet

Allerede fra første klasse gikk jeg 1,5 km til skolen langs riksveien. Uten gatebelysning. Hver eneste dag. Tror ikke jeg ble kjørt en eneste dag. Ikke mange 7-åringer som gjør det i dag... Men de hadde fint klart det dersom foreldrene hadde tillatt! Tror kanskje vi ikke er fullt så hysteriske som mange av dagens unge mødre - når det gjelder alt egentlig. Men det er min oppfatning da...

Skrevet

Det er da for søren 3 års forskjell mellom en 4-åring og en 7-åring!!! Hvordan kan dere sammenligne det?

Skrevet

Akkurat nå sammenlignet jeg meg selv som 7-årig med dagens 7-åringer. Jeg ville ikke latt min 4-åring gått alene på riksveien enda, men hun vil nok klare det fint når hun er 7 år. Ser at det er mange foreldre som ikke tør la sine små gå til skolen de første årene, selv om de ikke må krysse en eneste stor vei. Skolebarna hadde fint klart det, dersom foreldrene hadde turt å lære de hvordan.

Skrevet

Min 4,5 åring ordner seg selv helt på do med tørking selv. Hun velger klær og kler på seg selv. Står gjerne opp og slår på TV selv. Kan være alene i 3 min mens jeg går i vaskerommet, og passer lillebrødrene sine i denne korte stunden.

Men hun får aldri røre kokeplatene. Hadde hun fått lov til det, hadde hun nok fikset det også. Men der går grensen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...