Gå til innhold

Strikkehjelp?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å få rett over rett, og vrang over vrang, må jeg da strikke rett på pinne 2 over det som var vrang på pinne 1? Skjønner dere hva jeg mener hehe??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja hvis du strikker frem og tilbake så må du strikke vrang over den som var rett på forrige pinne for å få vrang over vrang og rett over rett :-)

Skrevet

Hvis du skal strikke glattstrikk og du ikke skal strikke rundt så må du strikke en pinne rett og en pinne vrang.. Annahver gang.. Var det det du mente??

Skrevet

ja , dersom jeg har forstått hva du mener.

Strikker du frem og tilbake, altså snur og strikker tilbake når du er ferdig med en pinne så blir det sånn at du har et oddetall-antall masker der du begynner med en rett og avslutter med vrang. Da vil du jo begynne med rett på pinne 2, dermed blir det som du sier en rett oppå en vrang og det blir riktig ;o)

Jeg er fryktelig dårlig å forklare ;o)

Skrevet

Nå er jeg spent, har du prøvd og fått til ? eller? :-)

Skrevet

Hihi, måtte prøve ja ;) Strikker frem og tilbake, to rett og to vrang, og fant ut at det måtte være rett over vrang for å bli riktig ;)

Skrevet

Ja det er artig! :) Men nå er jeg hekta, kommer meg ikke i seng hehe, huff....

Skrevet

Hva er det du strikker da? Trenger litt inspirasjon:)

Skrevet

Er farlig å strikke hehe. Jeg blei akkurat ferdig med å montere ei jakke jeg har strikka til meg selv..

Strikker tøfler til snuppa nå som skal tove, er ferdig med den ene og har begynt p åden andre.. hehe..

Hva strikker du da?

Kanskje vi skal lage vår egen strikketråd her inne og dele fremgangen:)

Skrevet

Har du strikka jakke til deg selv??? For et prosjekt! Det hadde jeg aldri hatt tolmodighet til..

Jeg er ferdig med:

1 Voksejakke fra nøstebarn(nøstebarnull)

1 fuglemammas omslagsbody fra myk start(nøstebarnull)

1 glattstrikket djevellue fra myk start (tynn alpakka)

1 liten lue fra myk start(nøstebarnull)

1 par vottesokker fra myk start(nøstebarnull)

3 par votter fra nørstebarn (1 par i nøstebarnull og 2 par i tynn alpakka)

1 par tovede tøfler(vamsegarn)

Mangler ett bein på selebuksen fra nøstebarn

Og har en bukse i hvit babyull som jeg begynte på til storebror som jeg burde gjort ferdig, også må jeg strikke et par herretøfler som skal toves.

Men! Jeg har 100 gram sort tynn alpakka som jeg har lyst til å stikke en babybukse av. Har bare ikke funnet noen bra oppskrift ennå:)

Skrevet

Strikking er noe som alltid har fascinert meg, men jeg har aldri lært meg det ordentlig :-(

Skrevet

Hehe det gikk fort å strikke den jakke..Den er i en tykk type Viking garn... Har ikke brukt lang tid og den går over rompa:) Men tre knapper foran.. Mangler de tre knappene da...

Har akkurat kjøpt meg Nøstebarnboka så skal i gang med å strikke vksejalla bare jeg er ferdig med dissa tøfla..

Er den jakke lettin eller? Virka grei da je leste oppskrifta i alle fall..

Skrevet

Jakka var kjempeenkel å strikke. Brukte ca. 3 strikkekvelder på den minste størrelsen. Ble veldig fin:)

Hvor fant du mønsteret til den jakka til deg da?

Tror jeg må strikke et par tøfler til lillegutt også. Også skulle vel babyen hatt et bar tykke tøfler til han skal ligge i vogna eller vi skal ut med sjalet:)

Noen som vet hvor man finner en bra oppskrift på tøfler størrelse nyfødt?

Skrevet

Det er artig å strikke jeg er akkurat ferdig med to par Paradoxical Mittens og har begynt å trikke dukkeklær til den ene tante jenta mi.

Skrevet

kjøpte Viking naturgarn heftet på bogerud.. Har det sikkert andre steder å...

Disse tøflene strikker jeg...http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b17&d_id=12〈=no

Også skl jeg strikke disse etterhvert...http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b16&d_id=7〈=no

Veldig lette og kjappe de jeg strikker nå..

Er masse fine på www.garnstudio.no

Skrevet

Er ikke de Paradoxical Mittens veldig vanskelige å strikke? Det er de med sånne firkanter eller hva det er på, ikke sant?

Jeg klarer ikke å strikke med mer enn en farge jeg:) Kan strikke striper da. Litt pussig egentlig. Har strikket i 18 år, men aldri strikket noe med mønster:)

Skrevet

Åååååå!! Den første tøffeloppskriften var jo perfekt til alpakka-garnet mitt. Det blir slike tøfler til babyen:) Du er en knupp!

Greit å ha noe varmt å ha på beina hjem fra sykehuset også:)

Skrevet

*blander meg inn litt i tråden deres jeg*

Kan ikke stikke jeg.

også jeg som elsker håndarbeid,satt mye å broderte før, men pga synet mitt klarer jeg ikke å sy lengre.

men jeg har alltid hatt lyst til å lære meg å strikke og hekle, men jeg har ikke noen til å lære meg,også er jeg så forbaska kjeivhendt...og ikke skjønner jeg oppskrifter heller,så det er sagt.

Skrevet

De er kjempesøte:) Også har de brukt en modell som har så søte bein.. Gode lubne babybein.. De ser passe rare ut når man har strikka de da, før de er tova haha... Skal tove de i morra og legge ut bilde på bloggen min da...

Skrevet

Gleder meg til å begynne å strikke tøfler i morgen! Og gleder meg til å se resultatet ditt.

*5 om dagen*: På www.garnstudio.com ligger det en strikkeskole. Kjop deg et garnnøste og et par pinner og prøv. det er ikke så vanskelig som det ser ut. Og oppskrifter er heller ikke vanskelig å forstå når man bare har fått inn de grunnleggende tingene. Også kan man jo bare spørre noen på nett om man står fast:)

Skrevet

Ja det er de med firkantene.

Jeg er ganske flint til å strikke og har hatt det som hobby i 13 år. Men selve avfellingen sys også jeg var litt vanskelig å forstå. Men nå er de ferdige og jeg er superfornøyd. Ett par var til meg og ett til moren min. Var ute og gikk førte turen med mine i dag.:o)

Skrevet

Heldiggrisen moren din! Jeg vil også ha sånne fine gode votter:) Har du strikket dem i finull? Er det ikke det folk pleier a? har så lyst til å strikke sånne selv, men vet med meg selv at jeg kommer til å skylle dem ned i do før jeg har kommet kvartveis:)

Skrevet

Strikket de i tynn alpakka.

Jeg brukte faktisk 2-3 uker på første votten (har bare litt tid på kveldene)før jeg fant ut at det var lurt å ta kopi av oppskriften og så streke over etter hvet som jeg strikket noen omganger. Var lettere å følge med da.

Når jeg skulle felle av fant jeg ut at den norske oversettelsen ikke var rett oversatt og at det var best og føleg den engelske.

Skrevet

Huff, det er jo helt forferdelig da. Når man strikker på noe vanskelig også er det i tillegg feil i oppskriften. Nei, de vottene skal få vente til mitt neste liv, hvis jeg ikke kommer over noen som selger dem billig en gang. Da kan jeg kjøpe dem, men ikke søren om jeg skal strikke dem selv:) Synes du er utrolig flink.

Må bare fortelle om meg selv når jeg var liten da.

Bestemor lærte meg og strikke når jeg var 4-5 år. Når jeg var 5 år var jeg ram på å strikke sokker. Strikket en gang 3 par sokker på 2 dager! Det var barnesokker da, men allikevel. Er fortsatt stolt av meg selv jeg. Jeg kunne strikke hel og greier. Nå må jeg bruke oppskrift på alt jeg strikker:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...