SkumGummi Skrevet 5. desember 2008 #1 Skrevet 5. desember 2008 Vil bare si at jeg syns det er veldig kjipt for dere som har opplevd å miste den lille spiren deres. Jeg kan virkelig ikke forstille meg hvordan det er, men skjønner at det er kjempe tøft!! MEN vi som er her på 1. trimester leser alle disse innleggene og trur det er fler enn meg som blir mer og mer bekymret for fler og fler slike innlegg jeg leser. For oss som har friske spirer blir vi bare kjempe bekymret når vi leser om alle som har mistet osv. Det finnes en egen debatt her inne som heter "jeg mistet den lille spiren min" og syns jo virkelig at dere kan skrive innleggene deres der?! Da slipper vi bekymre oss mer enn det vi gjør? PS! Skriver ikke dette for å være kjip, men syns det alltid kommer nye innlegg her inne om MA og SA og jeg personlig blir jo KJEMPE bekymret.
Snikskytteren er storebror! Skrevet 5. desember 2008 #2 Skrevet 5. desember 2008 bra innlegg SkumGummi!! Kunne ikke blitt mer enig!
Lalinja Skrevet 5. desember 2008 #3 Skrevet 5. desember 2008 Jeg må rett og slett si meg VELDIG uenig med dere. Det er jo nettopp når man er redd for at noe er galt, eller at det har gått galt, at men trenger å snakke om det. Få trøst og råd fra andre. Dette er et forum for alle, ikke bare de det går bra med. Ikke bare et pludreforum. Det er klart at man kan bli redd av å lese om alt som kan gå galt, men jeg vil heller råde dere til å ikke lese de innleggene om MA og SA.
SkumGummi Skrevet 5. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 5. desember 2008 Ja, sant det du sier at man trenger å snakke om det. MEN dersom man vil det så finnes det en debatt tråd om det, er det jeg mener. Og den debatten er vel til for at man skal kunne prate om det der?... Jeg merker iallfall det at når det står innlegg her om MA og SA så "må jeg liksom lese dem, fordi kanskje det står noe der som kanskje jeg også har?!". Igjen så må jeg si at jeg sier ikke dette for å være kjip
trine->mai07 og juni09 Skrevet 5. desember 2008 #5 Skrevet 5. desember 2008 Er vel bare å styre unna de trådene med overskrifter som SA og MA står i? Var sånn her for 2 år siden, og har ikke forandret seg noe som helst. Folk må få skrive hva de vil, men de trådene man ikke vil lese kan man bare styre unna! Sånn er det uansett hvor du er på dette forumet.
CaMeLiA ♥ er mamma til to ♥ Skrevet 5. desember 2008 #6 Skrevet 5. desember 2008 hvis du har vært inne på ufrivillig abort forumet hadde du også sett at det tar ca en uke å få svar på ting man skriver der, så jeg gidder ikke skrive der hvertfall. 1 trimester er for alle som er i første trimester, også de som har bekymringer. jeg er en av de. har vært her inne før(og mistet) og den samme diskusjonen var oppe da. sjønner at det er mange som synes det er unødvendige og bare skaper bekymring blandt andre, men det er faktisk virkeligheten. det er faktisk ganske mange som mister. takler man ikke å høre om det, så må man rett å slett ikke være her inne da. har fått utrolig mye støtte av andre som har vært i samme situasjon som meg her inne, og synes at dette er et kjempe bra forum for det.
birma og tredjemann Skrevet 5. desember 2008 #7 Skrevet 5. desember 2008 Hei Jeg er helt enig med Lanilja. Jeg skjønner at folk blir urolige av å lese sånn, men dessverre er det veldig mange som opplever MA og SA. (meg selv inkludert). Vi må få lov til å skrive om det vi på lik linje med alle andre ting det blir spurt om. Det er også sånn at de som har opplevd noe sånt kanskje finner litt trøst i å snakke med folk som har vært gjennom det samme. Jeg vet at det er en egen tråd for sånne ting og jeg har selv vært aktiv der og. problemet er at det er lite aktivitet der og det tar lang tid å få svar. Det virker som om folk er der mest "akkurat når det står på" og så kommer de tilbake hit eller til "bli gravid" etter en stund. Jeg har merket alle mine innlegg med MA slik at de som ikke vil lese kan styre unna. Skjønner som sagt hva HI mener, men vil gjøre oppmerksom på at det kanskje i særlig grad er de som opplever noe så fælt som en SA elle MA som trenger den støtten man kan få på slike forum!
SkumGummi Skrevet 5. desember 2008 Forfatter #8 Skrevet 5. desember 2008 Hei igjen alle sammen Jeg har ikke vært inne på debatten om "ufrivillig abort" og "jeg mistet spiren min" - og viste derfor ikke at det var like aktivitet der! Da skjønner jeg at det er lettere for dere å skrive her siden her er det mye aktivitet Men som du skriver Birma at man merker innleggene med SA og MA trur jeg iallfall det er lurt Slik at man kan styre unna!
Snikskytteren er storebror! Skrevet 5. desember 2008 #9 Skrevet 5. desember 2008 når det står i overskriften MA eller SA så vet man jo nesten hva det handler om, og bare det gjør meg nervøs... da vet jeg jo at enda en spire har forlatt en mamma-mage. Og det gjør meg pissnervøs... Kanksje jeg bare burde holde meg unna bim da?.. hmm
scoobydo Skrevet 5. desember 2008 #10 Skrevet 5. desember 2008 Vi mistet vår baby er et formun for de som mistet barnet sitt etter 20 eller 23 uke eller noe... og er ikke et forum for de som har hatt MA/SA i 1 trimester. Da det ikke kan sammenlignes med å miste et barn i uke 23.... Det er faktisk sann at 1 av 4 kvinner opplever å miste... og er man uheldig så er man en av dem... Om man blir så innmari bekymra av å lese disse innleggene så hopp over dem... Er nok godt for de som opplever å miste og få luftet tankene sine... er også mange slike innlegg på Bli gravid forumet, men er ingen som klager der inne... Jeg har også mistet en gang (MA) og fikk mye støtte her inne da. Er veldig glad for at jeg da slapp å møte slike innlegg...
meg & to små vampyrer Skrevet 5. desember 2008 #11 Skrevet 5. desember 2008 Man må jo få dele bekymringer her inne syns jeg. SElv om jeg lir kjempenervøs av det selv. En oppfordring til dere som mister: merk innlegga deres tydelig slik at vi vet og kan bestemme selv om vi vil lese eller ikke. Veldig mange gjør det allerede, og da er det bare for oss andre å ikke lese det om vi er spesielt nervøse eller lei oss en dag.
veslemy88 Skrevet 5. desember 2008 #12 Skrevet 5. desember 2008 jeg syns ikke det skal være innlegg om SA og MA, for det er mange som har mistet, kanskje noen trenger og snakke om det. men ikke alle vil lese om det. Jeg har mista mange ganger før, og jeg blir utrolig trist når jeg leser de innlegga!! jeg mener at dette er en side for de som HAR en spire i magen, ikke for de som har mistet. De kan være her og skrive hva de vil og spørre om hva de vil. men tenk litt på de andre som er her inne og har mistet da. ikke bare på dere selv.
Lalinja Skrevet 5. desember 2008 #13 Skrevet 5. desember 2008 Her på sidene kan det være folk som har opplevd MA/SA, men som er gravide igjen. Det kan være oppmuntrende å lese for folk som gjennomgår MA/SA selv. Gi håp i en håpløs situasjon. Hvis de som opplever blødning eller frykter MA/SA bare skulle få lufte sin bekymring på ufrivillig abort sidene, ville de jo bare kunne få tilbakemelding fra de det har gått galt med. Det er faktisk tilfeller hvor det går bra,blødning til tross.
Kasandra 1pp etter MA Skrevet 5. desember 2008 #14 Skrevet 5. desember 2008 Man må desverre oppleve en ma el sa for å for å forstå folk som har mistet og er det slik at man ikke kan få lov til å takke for seg her inne. Når spiren vår er død er vi overhodet ikke velkommen her inne lenger,er det sånn og forstå?
CiljaS Skrevet 5. desember 2008 #15 Skrevet 5. desember 2008 Jepp, enig med deg Lalinja. Jeg er nemlig håpet selv, ble gravid 8 dager etter SA! Er jo en del som mister i første trimester, sånn er det bare. Må få være lov å fortelle da. Er har som oftest ikke rukket å fortelle det til andre enn sin mann så da er dette forumet godt å ha!
Madam-mim Skrevet 5. desember 2008 #16 Skrevet 5. desember 2008 Er vel ingen som kan komme her å si at vi ikke kan skrive om det ene eller det andre. Det har seg sånn at mange mister i SA og MA. Det er faktisk bare å la være å lese disse innleggene. Klarer du ikke la vær å lese disse, er det vel kun din egen feil. Har selv mistet, og følte da det var unaturlig å bare forlate forumet uten å si ifra til de jeg snakket med her inne at jeg hadde mistet. Derfor la jeg ut et innlegg om det den gangen. Ser virkelig ikke problemet i disse innleggene med SA og MA, det er realiteten at ikke alle svangerskap går knirkefritt.
togutter Skrevet 5. desember 2008 #17 Skrevet 5. desember 2008 Kjære SkumGummi:) Jeg er så enig med deg, prøver alt jeg kan for å styre unna disse trådene, men det er håpløst vanskelig, hvertfall for meg. Vi får bare satse på at ettersom det er så utrolig mange som legger ut om MA og SA'ene sine, så er vi trygge:) Nesten daglig etter jeg ble gravid er det noen som har skrevet om dette...så da får vi bare tro at de går bra med våres spirer!!
Mamsita Skrevet 5. desember 2008 #18 Skrevet 5. desember 2008 Jeg er en av de som "plager" de tidlig gravide med SA-prat. Har lest litt på debatten her, og jeg vil si jeg har et delt syn på SA og MA trådene. Nå er jeg dessverre nok ekstra preget, for jeg har i dag vært på sykehuset på UL og fått konstantert at vi har hatt en SA, nesten 7 uker ut i svangerskapet. Utrolig trist, men dessverre veldig vanlig. Jeg skal dermed forlate 1.trimester, og gidder ikke lage en egen tråd for SA 3 linjer over denne debatten og få slengt i trynet at jeg liksom er slem og kjip og ikke har lov til å være her lengre, etter tre givende uker på forumet. Jeg har mine tanker om MA/SA-tråder som ser slik ut samla sett: MOT -JA, det kan være skremmende å lese om folk som mister, men selve trådens tittel indikerer jo om det handler om det eller ikke. Så man KAN styre unna. For meg har det vært todelt, det har jo vært litt skremmende, og har kanskje noen ganger skremt meg i svangerskapet. -For førstegangsgravide og folk som får (trygge småblødninger) kan dette skremme unødvendig. Og kan kanskje gjøre at man går nervøs og redd. -Å finne ut at man er gravid er jo vanligvis helt fantastisk og en spennende tid, og man er ekstra følsom og hormonell, dermed kan slike tråder om virkeligheten ta bort litt av gleden, og gi den en bitter "tenk om det også skjer oss! FOR Men, jeg syns slike tråder også er viktige, selv om de kan oppfattes ubehagelige. -For det første gjorde det at jeg ble klar over og var forberedt på at det ikke alltid går bra, og at det er relativt vanlig (dessverre). Jeg trodde ikke det skulle skje oss, vi er unge og friske, jeg har hele tiden visst at vi kunne bli gravide og har tatt folat hele veien og ikke drukket noe alkohol etter befruktelse og slik, og er 24 år, på min fruktbare topp. Så, jeg har blitt var på at dette dessverre kan skje. - Når man først begynner å blø i store mengder blir man bekymret, og det er ok å kunne spore opp slike tråder og lese hva andre har opplevd, slik at man selv kan sammenligne litt. Og få bekrefta/avkrefta frykten. Selv om det er lege som kan gi de kliniske svarene. Men i går kveld da jeg skulle til legevakten, var det oppklarende å lese en del tråder og var med og forberedte meg litt. -Selv er jeg kjempetrist og lei meg, og har gått fra å glede meg masse til juli, være spent, kose meg med samboer og tenkt masse på den lille, til å gå her å blø i store mengder i flere dager, gråte og være fortvilet, men samtidig prøvd å tenke positivt og fremover. Når vi blir gravide sitter vi jo lenge og koser oss med forum og leser og suger til oss informasjon og kommer med egne erfaringer og tanker, nå er jeg tom psykisk og fysisk, og akkurat nå hjelper det å skrive innlegg og tenke og reflektere og bearbeide. Summa summarum er SA/MA dessverre noe som kan skje i et svangerskap. Jeg syns det er ekstra trist å lese (på en dag som dette) at vi skal bli kjeppjaget bort fra forumet forvist til steder uten faste lesere/respons, når vi for noen intense blødningsdager siden var kvinner vi var i samme situasjon med de fleste på 1.trimester Jeg ønsker ikke å deppe noen, eller gjøre noen redde, men dessverre viste det seg å kunne skje med oss også, som etter logikk ennå skulle hatt spira. Så, beklager om jeg forsurer dagene til de lykkelig gravide om jeg som flere faktisk har hatt en spontanabort og har et behov å skrive om det. Men det er ikke spesielt trivelig i vår situsjon å lese at vi er uønsket på forumet. Jeg kommer til å forlate 1. trimester nå, men får iallefall "takket for meg". Lykke til med dere andre, forhåpentligvis er dere blant majoriteten der alt går fint! Lykke til! Kommer forhåpentligvis tilbake på 1.tri etter jul.
Mamsita Skrevet 5. desember 2008 #19 Skrevet 5. desember 2008 Til lillebille i magen! Det er bra innstilling, det er slik dere må lese innleggene om SA/MA, for det er jo med og øker deres "sjanse", at andre mister. Det er litt ubehagelig å lese om det, men for hver dag som går, jo tryggere blir det for den lille. Jo flere slike innlegg som kommer, jo "tryggere" er akkurat du, for noen har vært med og tatt den negative statistikken i denne runden. Jeg prøver å tenke positivt, vi har mistet nå, men da slipper vi kanskje neste gang.
SkumGummi Skrevet 5. desember 2008 Forfatter #20 Skrevet 5. desember 2008 Jeg er skyldig i denne diskusjonen siden det var jeg som starten den... MEN vil bare understreke at ingen har blir JAGD ut av denne siden. Jeg har skrevet i et innlegg over; jeg viste ikke at det tok lang tid å få svar på de andre "aborttrådene" og det skulle jeg kanskje sjekket før jeg skrev innlegget. Men jeg mener iallfall at det er greit å skrive slike innlegg her, men kanskje man skal være ekstra obs på å merke innleggene, også skal jeg bli litt hard med meg selv å ikke gå inn å lese slike innlegg. Føler med dere alle som har mistet og håper ny spire sitter snart og vi har dere tilbake her.
-flickan- Skrevet 5. desember 2008 #21 Skrevet 5. desember 2008 jeg bruker dette forumet litt i tillegg til et annet, men må si at jeg ikke er så fornøyd med dette forumet nettop pga det som tas opp her. Hvis alle som skrev her inne om SA og MA skrev i den delen som er beregnet for det, så hadde jo alle fått raskere svar. Det er jo flere tråder om dagen. I tillegg synes jeg forumet er delt opp i aaaalt for mange underforum, og som gjør at det nødvendigvis blir mindre aktivitet i noen av de. Det er vanskelig å orientere seg og ha oversikt. Jeg er enig med SkumGummi og synes det er arrogant å si at det bare er å la være å lese trådene.
yret Skrevet 5. desember 2008 #22 Skrevet 5. desember 2008 Det har alltid vært - og kommer alltid til å være - mange tråder på 1. trimesterdebatten om SA/MA. Det er nå en gang sånn at ganske mange opplever å miste i 1. trimester. Hva hvis en aktiv bruker her inne plutselig begynner å blø, skal hun ikke ha lov til å skrive om det? Må hun bare flytte seg over på ufrivillig abort-forumet med en gang? Det er jo ikke en gang sikkert at hun har mistet! Og om hun virkelig har mistet, skal hun ikke ha lov til å si i fra til de hun har blitt "kjent med" her inne? Jeg skjønner at man kan bli bekymret, men vi kan ikke være så navlebeskuende at vi ikke har råd til å vise litt medfølelse med de som mister spiren sin. Blir man så bekymret at man mister nattesøvnen, så bør man kanskje holde seg unna nettforum og heller låne noen bøker om svangerskapet på biblioteket (men husk å hoppe over sidene om det som kan gå galt, da ;-).
Lillevenn33 Skrevet 5. desember 2008 #23 Skrevet 5. desember 2008 Unnskyld meg, men hvis man kommer til dette forumet hver dag, snakker om sin graviditet, folk "kjenner" deg her inne. Og så finner du ut at du har mistet... Får man da ikke lov til å kunngjøre at man har mistet og må forlate forumet? Eller kan man ikke komme med sine bekymringer når det gjelder blødninger og lignende, før man vet om det er SA eller ikke? Jeg ble også bekymret av disse innleggene, og så...så skjedde det også med meg...Jeg fikk en MA. Men det har jo ingenting med andres innlegg å gjøre. Jeg har oppdaget at det er rett og slett helt realistisk å være bekymret i 1. trimester. SA er en del av livet, 25%-50% av alle svangerskap blir aldri noe av (ofte før du får mens, men også etterpå). Så det hjelper ikke å be alle som har fått en SA å holde seg unna, du har likevel sjans for å få en SA, uansett, HI. Slik er realiteten. Jeg unner ingen en SA, men vet at opptil 60% av alle kvinner har hatt en eller flere SA i sitt liv. Det er en del av det 1. trimesteret, uansett. Og ja, la være å lese hvis du virkelig ikke takler det!
øynesomtinntallerkner Skrevet 5. desember 2008 #24 Skrevet 5. desember 2008 SA og MA er naturlig og noe vi må forholde oss til. Tror nok at jeg ville holdt meg borte fra denne sida hvis det gjorde meg så stresset. Da jeg blødde i 1.trimester i forrige svangerskap fant jeg veldig nytte i dette forumet. Kan jo ikke fornekte at det kan skje oss alle, heller må en glede seg for hver dag som går og det enda ser lyst ut:)
Mikkemafian Skrevet 5. desember 2008 #25 Skrevet 5. desember 2008 Jeg hører ikke til her inne ennå, men klarer ikke å la være å kikke innom av og til. Da jeg mistet min lille etterlengtede huleboer i juni, var jeg i forkant på jakt etter håp. Ville bare få bekreftelse på at blødning ikke nødvendigvis betydde at alt håp var ute, selv om jeg hadde det på følelsen. Dette håpet skal jeg love deg at du ikke finner på ufrillige aborter. Jeg tilhørte faktisk dette forumet helt til jeg fikk konstatert MA, og jeg synes det bør være større takhøyde enn det noen av dere viser. Hvorfor skal det ikke være lov å nevne at man har opplevd det verst tenkelige i verden fordi noen av dere er redd for å bli mer bekymret. Mange mister. Sånn er det, og dersom det ikke skal være et tema, så bør de kanskje lage en ny debatt: for oss som ikke vil høre om noe ubehagelig i svangerskapet... Ok så blir jeg litt ufin her, men det synes jeg jammen denne tråden er også..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå