MaliMali- Lykkelig 2barnsmamma Skrevet 4. desember 2008 #1 Skrevet 4. desember 2008 Er det mange her som er sykemeldt uten grunn? Jeg mener, som egentlig fint kunne vært på jobb, men som ønsker å være hjemme og kose seg og dermed får ordet seg en sykemelding? Grunnen til jeg spør er at jeg så et (urovekkende etter mitt syn) innlegg hvor det gikk frem at vedkommende koste seg hjemme med magen uten noen som helst plager av noen sort. Og mange hadde svart på dette innlegget, uten å se ut til å reagere på det. Jeg har nettopp sittet på jobb og intenst forsvart kvinner som er sykemeldte i svangerskapet (mye eldre kollegaer som "husker" andre tider). Jeg håper ikke dette er en normal holdning, men man vet jo aldri. Fint å få noen svar på dette. Jeg snakker altså om jenter som sykemelder seg UTEN grunn.
Snikskytteren er storebror! Skrevet 4. desember 2008 #2 Skrevet 4. desember 2008 denne gangen er jeg faktisk sykemeldt pga knær, men i forige svangerskap sykemeldte jeg meg egentlig uten grunn ja! Ville heller være hjemme å kose meg med tanken på det etterlengtede svangerskapet. Sikkert dårlig gjort, men jeg angrer ikke!
Silje med marsgull i magen<3 Skrevet 4. desember 2008 #3 Skrevet 4. desember 2008 Jeg er jo ikke sykemeldt, men har tatt på meg mindre arbeid pga graviditeten (er vikar). Grunnen til dette er at jeg i mine to forrige svangerskap hadde en veldig stressende jobb, og begge svangerskapene endte i SA. Denne gangen vil jeg være litt egoist, og tenke først og fremst på meg selv. Men nå skal det sies at jeg planlegger å komme sterkere tilbake i min jobb i januar, og skal da jobbe så lenge kroppen min tillater det.
Barbarella og froskebarna Skrevet 4. desember 2008 #4 Skrevet 4. desember 2008 Huff, dette blir jeg litt trist av å høre... Jeg er sykemeldt pga kvalme, og jeg er i en veldig stressende jobb. Prøvde først å jobbe fullt, men gikk på en smell og ble sykemeldt 80%. Dette fungerte fint en stund, men så ble også det for mye og nå er jeg sykemeldt 50% frem til jul. jeg har planer om å jobbe mer enn 50% når jeg klarer det, men akkurat nå er det ikke mulig. Veldig synd at andre sykemelder seg uten grunn, for da mister gravide tilliten i forhold til sykemelding, og det er faktisk vanskelig å bevise at man ER skikkelig kvalm og dårlig hvis man ikke blir trodd (noe som kan skje dersom mange lurer systemet...) Jeg håper dette ikke gjelder så mange, da. Mitt innlegg gjelder ikke Silje over her, bare så det er sagt. Synes det høres ut som om du har grunn til å jobbe mindre.
første lykke Skrevet 4. desember 2008 #5 Skrevet 4. desember 2008 er sykmeldt..er litt både og egentlig..har vond hofte, så det er hovedgrunnen, men koser meg også hjemme...9mndr går det an å unne seg litt ekstra altså..vi bor i norge, og har råd til det..selv i denne krisa-.
Snikskytteren er storebror! Skrevet 4. desember 2008 #6 Skrevet 4. desember 2008 er ikke så farlig om det gjelder meg heller. din mening bryr jeg meg i bunn og grunn ikke om... som sakt.. jeg angrer ikke!
Barbarella og froskebarna Skrevet 4. desember 2008 #7 Skrevet 4. desember 2008 Jeg mente forresten selvfølgelig at jeg ble sykemeldt 20% først (jobbet 80%)
MaliMali- Lykkelig 2barnsmamma Skrevet 4. desember 2008 Forfatter #8 Skrevet 4. desember 2008 takk for svar jenter. Ærlige sådan. Jeg synes også det er trist, det undergraver tilliten som noen skriver over her. Trist er det også at kollegaen min som gikk i bresjen rundt lunsjbordet likevel hadde rett; alt for mange utnytter systemet. Jeg skal ikke la meg provosere over hans utspill om dette mer. (
gutt og jente og ei i hjerte Skrevet 4. desember 2008 #9 Skrevet 4. desember 2008 Syns det var trist jeg og. Jeg var sykemeldt litt i forrige sv skap men det var pga svskaps forgiftning. Jeg vil jobbe lengst mulig for å ikke miste kontakten med mine kollegaer og for jeg trives godt i jobben min.
meg & to små vampyrer Skrevet 4. desember 2008 #10 Skrevet 4. desember 2008 Hva slags leger har dere da? Dere snakker jo som om det er dere som bestemmer om dere skal bli sykemeldte. Men legen skal jo faktisk vurdere her også. Mine leger er heldigvis slike som spør og graver, og ikke bare slenger sykemeldinger etter meg.
Pink Skrevet 4. desember 2008 #11 Skrevet 4. desember 2008 Uffameg... sykmelder virkelig gravide seg uten grunn?? Det er skikkelig trist å høre... ikke rart om noen arbeidsgivere kan være negative til damer i klekkeklar aldre.. de risikerer jo at vi blir borte ikke bare i permisjonen vår, men også mye av svangerskapet. Og at Norge har råd til å betale... hjelpe meg for en holding. Skremende! Ikke rart det er skyhøye utbetalinger til stønader og trygder hver måned i Norge med den holdninga der blandt folk Jeg krysser fingrene for at jeg formen min holder hele svangerskapet slik at jeg slipper sykmelding.
Fallerifallera Skrevet 4. desember 2008 #12 Skrevet 4. desember 2008 Jeg er sykmeldt nå, og be det også i forrige svangerskap. Jeg er ekstremt kvalm, raser ned i vekt og er mye svimmel pga lavt blodtrykk. Har i tillegg en stressende jobb hvor vi jobber mot deadlines hver dag. Personlig synes jeg det er vanskelig å være sykmeldt, kjenner på det ifht arbeidskolleger (liten arbeidsplass) og sist gang hadde jeg veldig mye dårlig samvittighet, enda jeg hadde god grunn for å holde meg hjemme (jeg trosset til og med legen og jobbet mer enn han anbefalte - og gikk på en kjempesmell.) Jeg er blant dere som synes det er veldig synd at de med null plager sykemelder seg. Som noen sier her så undergraver det for dem som faktisk er dårlige. Å bli sykemeldt som gravid baseres mye på tillit, og jeg kunne ikke ha løyet til legen min på den måten. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til det.
MaliMali- Lykkelig 2barnsmamma Skrevet 4. desember 2008 Forfatter #13 Skrevet 4. desember 2008 huff, synes synd på deg og andre som virkelig er dårlige og må få sykemelding, og som nå leser dette. Jeg har personalansvar og tror nok jeg har vært ekstremt heldig med jentene som jobber hos meg. Nå utgjør de ikke så mange, men svært få har vært sykemeldt. Håper det fortsetter slik.
vbu Skrevet 4. desember 2008 #14 Skrevet 4. desember 2008 Uff, nå kunne jeg ikke annet enn å bli sint og klarer ikke å la være å være litt krass. Spesielt etter å ha lest følgende artikkel i går http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2803110.ece som jeg syntes var veldig trist. Dere skjønner vel at det er andre som betaler for at dere er hjemme og koser dere? Kanskje dere burde vurdere å betale tilbake pengene som dere stjal fra samfunnet?
<3 O&O <3 Skrevet 4. desember 2008 #15 Skrevet 4. desember 2008 jeg får permisjon i morgen:) har vært 50 prosent sykemeldt i 1 mnd. MEN mnd før jobbet jeg sikkert 150 prosent, fordi at jeg måtte ta ansvaret da sjefen fikk alvorlig sykt barn og måtte sykemelde seg. Jeg trodde jo at dette skulle gå helt fint,siden svangerskapet mitt har vært som en drøm. Men der tok jeg feil og måtte krype til korset å få meg en sykemelding (etter anbefaling fra lege)...Jeg er ikke den som gir opp så lett,men måtte innse at det ble ALT for mye, og at jeg var utrolig sliten. Jeg jobber i en fysisk krevende jobb og fikk beskjed av legen at jobbing annenhver dag var evig nok og at jeg måtte begynne å tenke på meg selv og den lille i magen. Syntes det var litt nedtur å måtte sykemelde meg til å begynne med,men når jeg ser at andre drar til legen og får seg sykemelding bare de får en positiv test, så var det kanskje ikke så ille likevel. Skam dere!!!
Vifikkiaugust Skrevet 5. desember 2008 #16 Skrevet 5. desember 2008 Må si jeg er veldig overrasket av enkelte av innleggene over her. Skjønner jo at jeg har vært naiv, da jeg har gått rundt og trodd at folk rundt meg stort sett er ærlige, samvittighetsfulle og gjør sitt for at fellesskapet skal ha det så bra som mulig. Nå skjønner jeg at der har jeg visst tatt feil. Fordi om at vi er så heldig at vi er født i Norge og de fleste har det greit økonomisk, så er det jammen meg altfor mange her til lands som lever under fattigdomsgrensa også. De trenger sårt de offentlige midlene de kan få. Jeg betaler gladelig skatt for at disse skal få et bedre liv, men IKKE til gravide som bare vil kose seg hjemme. Man er ikke syk fordi om man er gravid!
trine->mai07 og juni09 Skrevet 5. desember 2008 #17 Skrevet 5. desember 2008 Ja, jeg har vært sykmeldt i 14 dager nå, men begynner i jobb på mandag. Grunnen til at jeg har vært sykmeldt er hyperemisis, og har vært innlagt på sykehus pga dette. Gleder meg til å begynne på jobb igjen! Skal bli deilig å se litt annet enn sykehuset og husets fire vegger! Jeg skal ikke si hva jeg syns om at folk sykmelder seg uten grunn!! Jeg syns det rett og slett er skikkelig UFINT! For å si det på en pen måte! Ja, jeg har lyst til å kose meg skikkelig jeg også, siden dette er siste planlagte graviditet, men det jeg går for pokker ikke å sykmelder meg uten grunn!
Poppie Skrevet 5. desember 2008 #18 Skrevet 5. desember 2008 For det første må jeg si at det er bra folk tørr å svare ærlig ned nick på dette innlegget når de er hjemme uten grunn, selv om de risikerer masse pepper. Men om man blir sykemeldt uten grunn, så må man vel lyve til legen da? Selv er jeg ikke hjemme uten grunn. Jeg startet med 20% sykemelding, økte til 50% og har nå 100% i uke 12. Synes det er skikkelig kjipt. Er kvalm, sliten, har hodepine og er svimmel, men kaster nesten ikke opp og besvimer ikke. Er såpass dårlig at jeg ikke kan si jeg koser meg hjemme, ligger en del i senga og prøver å sove og mye på sofaen og kjeder vettet av meg. Orker ikke å kose meg med juleforberedelser osv. Skulle virkelig ønske jeg kunne jobbe, for er glad i jobben min. Likevel er jeg redd for at folk tror jeg ikke er dårlig nok til å være hjemme, men bare koser meg. "For alle kan vel være litt kvalme og slitne med litt hodepine i svangerskapet, og likevel klare å jobbe." Og da snakker jeg ikke om legen min eller arbeidsgiver, som begge forstår situasjonen. Syns derfor det er trist å høre at noen (kan ikke tro det er mange?) er sykemeldt uten grunn, og ødelegger "gravides rykte". Men om noen blir litt mer sykemeldt enn strengt tatt nødvendig, og ikke tøyer strikken helt ut før de blir sykemeldt, av hensyn til babyen i magen, for å unngå for mye stress, SA osv, så syns jeg det er greit. Spesielt dersom man har barn fra før, som man må ha litt overskudd til osv. Samfunnet vil nok tjene på at man tar vare på familien også. Og selv om man denne perioden kan overse en del husarbeid, og barn må lære seg at mamma ikke orker så mye, så kan man likevel ikke sykemeldes fra familien.
Gjest Skrevet 5. desember 2008 #19 Skrevet 5. desember 2008 Jeg er en av de som svaret på det innlegget til hun som var hjemme og koste seg med magen. Jeg reagerte også på at hun var blitt sykemeldt uten grunn (etter min mening), men tenkte at jeg ikke skulle kommentere det der og da. Når det gjelder meg selv, håper virkelig jeg kan være på jobb helt til permisjonen starter ) Jeg hadde hverken hatt samvittighet eller tålmodighet til å være hjemme uten grunn. Så jeg ber om at formen min blir som i forrige svangerskap, da var jeg sykemeldt 14 dager ganske tidlig pga megavondt i hode! Lykke til med jobbinga og graviditeten jenter! Og riktig god jul til alle sammen!!!
madremia Skrevet 5. desember 2008 #20 Skrevet 5. desember 2008 Ble nesten fristet til å merke meg nicket FOREVER slik at jeg ikke tar noe på alvor fra den kanten. Å gå hjemme å glede seg med magen - jeg blir så lei meg på vegne av de som har tro på systemet vårt - på besteforeldrene mine som har vært hardbarkede sosialdemokrater og jobbet for at alle skal få sin plass i samfunnet vårt - også kommer vi , vår generasjon, og mister helt overblikket. Jeg skal til legen i dag. Jeg sliter med insomnia - noe jeg gjorde før graviditet også. Da er det ekstremt tungt å jobbe hundre prosent. Søvnløshet i denne fasen er helt pyton - trenger jo ekstra søvn. Jeg måtte egenmelde meg - har gått til høyeste sjef og fortalt hvorfor. Grudde meg men fikk full støtte. Nå håper jeg legen kan vurdere det slik at jeg skal jobbe bare 50 % . Men det er jo opp til legen å vurdere. Og meg selv til å kjenne på. Det viktigste i verden er at svangerskapet forløper bra. Så jeg tar mitt ansvar. Likevel handler ikke det om at jeg kan bestemme meg for å gå hjemme å kose med magen min i tre måneder. Det verste er at disse jentene møter jeg etter hvert i barnehager osv. De blir mødre jeg må forholde meg til . HVILKE ANDRE VERDIER REPRESENTERER Disse egoistiske selvsentrerte snylterne?? ER det disse som ikke vil stille NOEN krav til barna og som gir oss bortskjemte , vanskelige barn som ikke lærer seg å tenke på fellesskapet? Frykter det.
Har fire go`inger Skrevet 5. desember 2008 #21 Skrevet 5. desember 2008 Helt enig med hovedinnlegger i hennes syn og mange andre som har skrevet her. Vårt trygdesystem er bygd på tillit, og det forutsetter at både leger og pasienter handler deretter. Vilkårene for sykmelding er sykdom, og min erfaring er at leger noen ganger sykmelder uten at det foreligger diagsnose (har jobbet som jurist i trygden). Etter mitt skjønn er det legens ansvar å ta stilling til om sykdomsvilkåret er oppfylt. Pasienten kan bare beskrive sin situasjon - noe annet er selvsagt hvis pasienten simulerer sykdom. Men misbruk, kan man aldri gardere seg helt mot. Leger sykmelder nok noe raskere når en kvinne er gravid, noe som sikkert kan være fornuftig i forhold til at plagene kan føre til alvorligere komplikasjoner. Men uansett sykdomsvilkåret skal være oppfylt. Det mest kjipe med misbruk av trygden, er jo at det vil mistenkeliggjøre de som faktisk er syke og må være borte fra jobb. I tillegg til konsekvenser for kostnadene til trygden. Økte kostnader over tid, kan medføre innstramninger i regelverket, og det er ingen tjent med.
Kasandra 1pp etter MA Skrevet 5. desember 2008 #22 Skrevet 5. desember 2008 Huff neste gang jeg blir gravid får jeg sykemelding de 3 første mnd jeg har det som kalles risikosvangerskap,har en muskelknute inni livmoren som kan skape komlikasjoner og den er nok også sikkert skylden i at jeg mistet denne gangen,har også en tung og stressende jobb med mye tung løfting jobber på sykehjem . Jeg kommer overhode ikke til å ha noe form for dårlig samvittighet pga sykemelding har også vært sykemeldt i de andre sv.skapene pga store smerter pga bekkenløsning og hatt problemer med å gå. At man er sykemeldt for nada har jeg vanskelig for å tru men men det skjer vel sikkert uansett så setter ikke jeg meg i den høye stolen og dømmer andre for det,det er ikke noe jeg har noe med uansett Det er alltid slik at alle skal være så opptatt med hva alle andre gjør,nyt svangerskapet ditt og hver glad og lykkelig for at du slipper å være en av dem som blir sykemeldt.
Gjest 5 andre Skrevet 5. desember 2008 #23 Skrevet 5. desember 2008 Merker at jeg er sosialist. Veldig usolidarisk å sykmelde seg uten grunn.. Har gått to sv.skap uten sykemelding, selv om det kunne vært hyggelig å gå hjemme. Mitt perspektiv er i framtiden... Selv om vi er rike i dag er vi det sikkert ikke når oljen er tom. Jeg vil at mine barn skal kunne sykmelde seg ved sykdom, elle bli uføretrygdet hvis de trenger det. Hvis vi i dag statuerer "gode" eksempler med at man ikke får dårlig samvittighet av å utnytte systemet, da blir det ikke et system for våre etterkommere å benytte. Sum a sumarum ikke de store pengene hver enkelt har kostet samfunnet, men prinsippet der i mot...
OhBaby! Skrevet 5. desember 2008 #24 Skrevet 5. desember 2008 jeg skulle mer enn gjerne ha jobbet..liker jobben min og kollegaene mine veldig godt! men har nå vert sykemeldt en uke pga ekstrem kvalme,lavt bt,svimmelhet +++,fikk i går endelig afipran,og håper virkelig jeg kan begynne å jobbe så smått igjen på mandag. det å være hjemme har for meg handlet om soffa,seng,soffa og seng,bare det å dusje har vert veldig tungt. synes det er synd om folk utnytter graviditeten til å bare være hjemm og kose seg.. set skaper jo ett dårlig rykte for de som ikke har noe valg,men MÅ sykemeldes.
Silje med marsgull i magen<3 Skrevet 5. desember 2008 #25 Skrevet 5. desember 2008 For å fortsette litt på innlegget mitt lengre opp her, må jeg jo også si at jeg er enig i at å sykemelde seg uten grunn er idiotisk. Så i stedet for å i det hele tatt tenke tanken på sykemelding, tok jeg heller på meg mindre arbeid. Dette går jo da ikke ut over verken nav eller arbeidsgiver på den måten at jeg ikke får noen form for penger for å gå hjemme. Men nå er jeg heller ikke hjemme hver dag, men jobber det jeg føler er riktig i forhold til at jeg er fokusert på arbeidet, og gjør en god jobb, når jeg er der..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå