Gå til innhold

Hvor mye har dere lagt på seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 17 uker, har gått opp ca 6-7kg..

Har ikke kastet opp, spist en del..(for ikke å bli så kvalm)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja.. jeg har lagt på meg hvertfall en klesstr.. en pølse på ryggen har jeg fått og.. Men! jeg aner ikke hva jeg veier.. Jordmora mi på ABC synes ikke det er noe vits i.. hun har jo øyne og kan se om jeg legger på meg eller ikke..

Skrevet

Er 18+5 i dag:

Jeg ligger 1,5-2 kilo under det jeg gjorde før jeg ble gravid.

Kastet opp mye, spist lite og ikke brukt musklene, så der ligger vel forklaringen på det!

De siste dagene har jeg endelig fått igjen matlysten, nå går det nok bare en vei! ;-)

Skrevet

Er i uke 17 og har lagt på meg 1/2 kilo.

..og så et par ord til dere som mener at det er tåpelig å være glad for å ha gått opp mye eller ikke ha gått opp mye. Skjerp dere! Jeg er veldig glad jeg ikke har gått opp noe særlig, det er jo ikke dermed sagt at jeg ikke vil at babyen skal få nok næring. Vi er jo ikke tette vi som er her inne heller...

Men er glad så lenge jeg kan bruke vanlige klær istedetfor gravid-klær. Nå er jeg av typen som ikke gidder å bruke en formue på slike klær da, siden de kun skal bruke en meget kort periode, at jeg ser for meg at jeg vil bli rimelig lei av dem de siste månedene.

Og grunnen til at HI spør om dette er vel for at hun lurer, ikke for noe annet...

Sånn, det var dagens lille utfresing fra meg...

Skrevet

Slapp av folkens, det er helt normalt alt. Tingen er at vi er så forskjellige at det finnes ingen normal, hverken kurve elller absolutt vektøkning. Alle lager sin egen kurve mens de tråkker. Trenger ikke være likt forrige gang heller. Tynne damer får tjukke unger og motsatt. Og ja, ungene tar det de trenger, men det å tære på reserver er hardt mot morens kropp. Barn til mødre med dårlig regulert diabetes har en tendens til å bli for store. For friske mødre er det å spise normalt tingen. Hverken tvinge i seg eller slanke seg.

Vikigheten av å måle SF er diskutabel. Den eneste måten den har noe å si er hvis den måles av samme person hver eneste gang. Dessuten hvis den ligger laaangt utenfor normalen. Likeledes vekt. På den andre siden, hvis man legger på seg ti kg en uke, da er det ikke fett, det er vann. Og vann i den mengden så plutselig ville vært urovekkende. Men, vann er og normalt å få, i variernde grad. Hvis det blir veldig mye må man undersøke litt nærmere. Og det syns jo hvis man ser etter, så da er ikke vekten den eneste muligheten å finne ut av det. For den slags skyld er verdien av rutineultralyd diskutabel. Det ser ikke ut til å bedre overlevelsen hos mor eller barn. Den viktigste virkningen av å gi alle tilbudet, var at man tar færre totalt sett. Sannsynligvis slapper dame og helsepersonell mer av siden alle får en. Før tok man ved uro, da ble det lett mange unødvendige.

Når man begynner på denne linjen, er det mye man kan skrive om. Men ikke tenk på det, følg de vanlige kontrollene og si fra til den du går hos hvis noe endrer seg. Det viktigste er formen, ikke ha protein i urin, og normalt BT. Ved blødninger, smerter, vannavgang, rier/mye kynnere, sykdomsfølelse etc. bør man ringe rett til føden, legen eller 113. Disse tingene fanges ikke opp av kontrollene, og de er viktigst.

Skrevet

uke 21+6, og er 1.3 kg i minus. gikk ned to kg, men hadde lagt på meg 700 gr. så går iallfall oppover.

jeg har spist alt jeg har kommen over, men vært mye deprimert og syk.

Skrevet

Er 27+6 og har lagt på meg 11,6 kg allerede.. Er ikke blitt feit da, og folk sier jeg har gjemt kiloene godt, men 11,6 kg er veldig mye..for mye egentlig.. ;p

Skrevet

er 23+5 idag og er alt fra 1 kg + eller 1 kg - , symfyse målet ligger rett under gjennomsnittet så er ikke nervøs for lite vekt oppgang. gikk opp 17 sist og håper jeg unngår det nå, oppkast perioden er over ser det ut til, men kvalmen sitter fortsatt i. litt annerledes enn sist, da formen ble super etter uke 22. men men, sånn er det bare :)

Skrevet

jeg har ikke lagt på meg mer en 1kg tror jeg, og har vært ganske bekymra pga det, men var på 3d ul i forroge uke og bebbin var helt normal i størrelse og helt etter termin så da er jeg fornøyd med det. men jeg trodde jeg skulle bli enorm egentlig og spise masse for sånn er jeg når jeg har hatt mensen eller rett før fks,,,men der tok jeg tydligvis feil.

Skrevet

heldiggriser.. jeg har gått opp 17 kg. er i uke 28

Skrevet

Er 12+3 og har gaat ned 5,5kg... i mitt forje svangerskap gikk jeg ned 14kg. starta med 56kg naar jeg ble gravid og veide 56kg naar jeg skulle fode...

Skrevet

Er i uke 14, har gått ned1 kg pga mye kvalme.... og oppkast!

Skrevet

Hei

Er i uke 28 og har lagt på meg 6 kg, sist gang var det over 20 da slutta vi å veie;) men forsvant veldig raskt også;)

Skrevet

Uke 24, lagt på meg ca 5 kg efter legens vekt. Akkurat som de 2 foregående gangene; går opp ca 1 kg/måned, får se om det fortsetter. Endte på 8 kg+ med førstemann og 10kg+ med andre, håper på å klare 12 denne gangen :)

Spiser en del mer enn vanlig; helt sluttet å trene; så det er nok noen kilo muskler som blir erstattet med fett med i regnestykket. Men slik har det vært tidligere og. Trene kan jeg gjøre resten av livet :)

Første gang ble alt borte 3 uker efter fødsel og fortsatte godt nedover forbi startvekt, andre gang tok det vel en 5 mndr. Vi er så forskjellige. Min mor gikk opp 25 og 30 kg med sine to (alt borte efter et par mndr helt av seg selv); trodde jeg skulle være likedan men den gang ei. Vi er ellers begge høye og tynne på grensen til undervektige til vanlig.

Skrevet

Har gått opp ca 13 kg, er i uke 23. Hadde en enorm matlyst og brukte mesteparten av fritiden til å sove i første trimester, så de fleste av kiloene kom da...

Skrevet

jeg er 20 uker på veg nå, og har lakt på meg 1kg.. jeg kastet veldig mye opp de første mnd.. og syns at dette var veldig skummelt.. men bebien ligger perfekt på kurven, og har tatt det den trenger av mat og næring av meg... :) så da er jeg ikke bekymret:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...