Gå til innhold

hva serverer man?

mamma`n til go`jenta♥+baby!<3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal også ha tapasbuffet og spekemat, og vi lager alle rettene selv. Familien lager kakene, bortsett fra en som min mor bare MÅTTE bestille fordi den visstnok er så god. Dåpen er torsdag neste uke, så jeg er midt i organiseringen! :)

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også enig i at dåp er en høytidsdag hvor det ikke passer seg mes verken taco, tapas eller pizza, selv om jeg liker det!

Vi har bestilt mørk lapskaus, det er noe alle liker, spesielt siden vi har mange barn tilstede:) Og så brus, kaffe og kaker til dessert...

Skrevet

Kan fint unngå å grise dersom man pakker tacoingrediensene inni f.eks et pitabrød eller tortilla lefser ;)

Vi har hatt tapas, det var knallgodt. Catering, så slapp vi å styre selv. Det finnes også muligheter for å kjøpe ferdig mat i store pakninger, sjekk f.eks på bama.no. Til førstemann hadde vi laks og pasta, alt var ferdig laget til. Eneste vi gjorde var å varme laksen i ovnen.

Søsteren min har hatt gryterett, noe som er rimelig og enkelt. Kanskje litt for enkelt, særlig på papptallerkener. Men hver sin lyst... ;) Alt går!

Kaker etterpå må det være ;)

Skrevet

Sist jeg var i navnefest fikk vi tapas! Litt utenom det vanlige, men nydelig, og alle kunne plukke noe de likte.

Skrevet

Vi har hatt dåp to ganger, og har begge gangene bestillt koldtbord med en varmrett, og så har vi selvsagt hatt kaker og kaffe etterpå.

Jeg synes det har vært helt supert og vi skal ha det denne gangen også.

Skrevet

Vi skal ha bacalao, og i tillegg lager vi lasagne til barna og de mer kresne. Hjemmebakt brøød i tillegg. Alt kan vi lage opp dagen i forveien.Setter det bare til oppvarming når vi kommer hjem fra kirka. Regner med at jeg setter fram nøtter og frukt som folk kan kose seg med før maten, i tilfelle det blir litt ventetid.

Jeg regner også med at jeg lager marsipankake selv. Liker ikke de vi får fra bakeriet. Fyller den med villbringebær og blåbær, sammen med vaniljekrem og fløtekrem. Knallgod. Resten av kakene regner jeg med at svigermor og mor lager. Mulig vi bestiller lefse i tillegg.

Skrevet

åhhh! det hørtes godt ut! har du lyst til å dele oppkskriften? eller er det sånn familiehemmelighet...?

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor man ikke kan ha tapas??? Det er jo mange små retter, samme som koldtbord! Kan jo blande både tradisjonelle tapasretter med tradisjonelle norske koldtbordretter - så blir det ikke så kjedelig.

Skal selv ha foliebakt laks med poteter, gulrøtter, agurksalat og sandefjordsmør. Poteter og gulrøtter skrelles, deles og legges klare i kjele før kirken. Agurksalaten er best når den er laget dagen før. Laksen er ferdig renset og pakket i folie, og kan settes rett i ovnen etter kirken - sausen lages på 5 min. Vips, så er maten ferdig!

Skrevet

Det er veldig ulike tradisjoner i både familier og landsdeler.

Så det meste går ann å servere selvfølgelig, men det bør være noe som du og familien syns er godt og som du syns er ålright å servere..

Di barnedåpene og navnfestene jeg har vært i eller hørt om så er det blitt server og har vært en kjempe suksesst:

Tacobuffé

Sodd

Koldtbord

Snitter

Sånn svensk middags tårta

Reker - med alt tilbehør

Grillet svinefilet

Spekemat

selv hadde jeg biff stroganoff, og fikk masse skryt for maten. Ikke så dyrt ble det heller..

Ser det er en gammel tråd, men tips er vel alltid kjekt alikevel.

Lykke til allesammen!! :)

Skrevet

Skrev for en stund siden at vi skulle ha tapas og spekemat, og ville bare si at det var en kjempesuksess! Vi hadde kjøttboller i salsa, bacondadler, ovnsbakte potetbåter, asparges med spekeskinke, eggerøre og røklaks, kyllingsalat (med pasta separat grunnet noen med glutenallergi), focaccia, aioli, ost & kjeks (roquefort, brie og manchego) - med honningglasserte walnøtter (nyyyydelig!!!).

Anbefales :)

• 4 uker senere...
Skrevet

Vi skal ha dåp nå i august, setter opp partytelt i hagen, åsså har vi fått låne bord og stoler på jobben til sambo. inne i stua har vi stort bord med masse god tapas så folk kan plukke det de vil ha, åsså har vi fiskesuppe om noen vil ha litt varmt......

Søster og svigermor lager noen tapasretter, sånn at vi slipper litt jobb.

Tanta til sambo blir her og ordner med maten mens vi er i kirka, så slipper vi å stresse når vi er tilbake :)

Så tar vi kaffe og kaker, :)

Gleder meg masse!!!

• 2 uker senere...
Skrevet

Taco er jo poppis, men jeg tenker mer "fredagskos" og gris på bunaden, enn dåpsmat. Pizza er et "rensligere" alternativ hvis man vil haden type mat.

Skrevet

Syns tapas er mye mer festmat enn lapskus, gitt!

Også sodd er mer festmat enn lapskaus i mitt hode.

Skrevet

Bacondadler er helt vanvittig godt!

På engelsk heter det devils on horseback. (østers i bacon heter angels on horseback)

• 5 måneder senere...
Skrevet

Fikk så lyst til å svare jeg også. Vi skal ha navnefest, har valgt sodd (med baguette og flatbrød til), kaffe og kakebuffe med ostefat ved siden av. Jeg kommer til å bestille et såkalt luksuskake fra bakeriet :-)

Noen av vennne mine stiller opp frivillig med å hjelpe til med servering, rydding etc. Gleder meg!!!

• 3 uker senere...
Skrevet

Her var det mange gode forslag:)

Må også få si at noen av dere er skikkelig fordomsfulle. Enkelte måltider som er nevnt her, er å anse som festmåltider i noen distrikter. Lapskaus er et festmåltid i Telemark hvor jeg har vokst opp, mens Sodd er det samme i Trøndelag.

Jeg blir nok sett litt rart på her i Nordland om vi har lapskaus som måltid, men jeg vurderer det sterkt når vi en gang til seinhøsten skal ha dåp!

Koldtbord føler jeg er en klassiker om man vil ha noe som passer for en hver.

Snitter tilhører begravelse for min del.

Taco, tapas og pizza er jo alternative forslag, om man har et tradisjonelt synd på det hele.

I en dåp ville jeg ikke valgt det, men i en navnefest passer det kanskje bedre?!

Lokalet/stedet, i tillegg til årstid, dåpen holdes er kanskje også med på å avgjøre hva slags mat man velger?

Skrevet

Hmmm. Jeg ville ikke servert Taco og Pizza, selv om jeg synes det er godt selv. For man må huske på at det kommer som regel gjester i alle aldre, og da er det ikke alle generasjoner som er like begeistret for Taco og Pizza. Samt at det blir en del søl (selv om du pakker det inn i pitabrød)

Jeg ville servert koldtbord. Når vi kommer så langt som til navnfest blir det nok det. Det synes jeg alltid er så nam sjøl, og det er slikt som alle generasjoner liker som regel-

Ellers må jeg bare si til tidligere kommentarer her at lapskaus og sodd er to forskjellige retter for de som ikke visste det. Sodd er en gammel tradisjonsrett i Trøndelag og blir servert ofte i både bryllup,begravelser, dåp etc.

Skrevet

i littlas dåp blir det nok selskap på hotellet der jeg jobber..vi har ikke stort nok hus til å huse alle.. siden jeg jobber på hotell med en bugnende søndagsbuffet så blir det nok til at vi har selskapet der.. får sitte i eget lokal og ha med egne kaker og så kan gjestene forsyne seg fra buffeten ute i restauranten.. har gode rabatter siden jeg jobber der så det blir nok ikke så mye dyrere enn å leie lokale å bestille maten..

• 1 måned senere...
Skrevet

Vi har hatt taco i dåp. Valget fallt på det da vi har både vegeterianere og de som ikke spiser svinekjøtt i familien, samt mange kresne og med taco kan hver og enkelt bestemme hva de vil spise uten at vi må forberede flere forskjellige retter.

Nå har vi riktignok ikke tradisjon for og gå med bunad da, men det gikk veldig fint, og var ingen besteforeldre/ oldeforeldre som reagerte negativt på det.

Tror nok vi kommer til og gjøre det denne gangen også. Og så stort kakebord etterpå :)

Skrevet

vi kjøpte brød og pålegg, eggerøre. og salat.. så fikk folk lage det dem ville ha selv,.. billig og enkelt for oss.. og folk var fornøyd,..

Skrevet

Smørgåstårta! Det er bare genialt! (Så en over prøvde å beskrive det.) I Sverige er det festmat. Den ser ut som en bløtkake, men man bytter ut sukkerbrødet med vanlig brød (enten spesiallaget rund eller brødskiver), fyllet byttes ut med røre(av leverpostei++), og så har man godt pålegg på toppen (eks. skinke, reker, laks osv. osv.) og kremen er majones...

Det beste er at du lager denne ferdig dagen før (da blir den saftigst), og så pynter du den med pålegg på toppen samme dagen. Og du kan lage barnevennlig alternativ.

Knallgodt! Lyst til å prøve? Her er det noen oppskrifter (har ikke prøvd disse selv, men...): http://www.recept.nu/1.296370/2009/04/03/smorgastarta

• 2 måneder senere...
Skrevet

hahaha! tråden min er på førstesiden! jej! :D:D

ser den ble skrevet 28.11.2008 ! (to dager før jenta mi kom til!) ;D

takker for alle svar her inne!

selv tenker jeg å ha de sunne vårrullene som ble vist på God morgen Norge for en liten stund siden i neste dåp :)

http://www.tv2.no/gmn/wenche/oppskrifter/myke-varingrruller-1729204.html

ser ut som det er tredd en kondom over de,men er bare rispapir ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...