Gå til innhold

Julen er for barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vel ikke så mange som er uenig i det?

Personlig har jeg brydd meg minimalt om jul og høytider i den tiden som har gått siden jeg ble voksen. Og jeg har aldri noensinne syntes det har vært noe offer å jobbe på helligdager.

Men så forandrer ting seg..

Fordi jeg har vært barn, og vet hvor stor julen var da, så ønsker jeg å snekre sammen finfine juler for småen. Det innebærer tradisjoner og en viss form for forutsigbarhet, som innfrir forventningene.

Noe av det jeg syns er viktig er at vi som familie (og evt andre som hadde ønsket å feire sammen med oss) er sammen.

Barn legger selvfølgelig merke til om én som skal være der, ikke er der. De legger merke til fraværet av den juleengelen som skal stå i det vinduet, for det har den alltid gjort, men som dessverre ble knust under pakkingen i fjor. Så selvsagt legger de merke til at noen mangeler om det gjør det.

Med bl.a dette som bakteppe så syns jeg det er fryktelig rart at så mange her inne syns det er helt greit at mamma ikke er til stede på julaften.

Jeg syns det er åpenbart at barnefamilier stiller i en annen klasse enn de som enten ikke har barn enda, eller som har voksne barn, når det kommer til jobbing på julaften.

Urettferdig? Sikkert, men det er nå engang sånn at livet generelt sett er urettferdig. Vi voksne bør lære å deale med det, mens ungene kan vel få lov til å dra litt fordeler av å være unger, syns jeg. Og f. eks få lov til å feire jul med evt begge omsorgspersoner, i den grad det er mulig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Julen er for barna og alle dem som blir som barn igjen i jula.

Jeg setter minst like stor pris på julefeiringen nå som jeg gjorde da jeg var barn. I tilleg tror jeg barn oftere godtar å flytte feiringen fra en dag til en annen hvis de voksne må arbeide.

Skrevet

Men herregud. Jeg har sagt dette gang på gang. Vi har familie utover kjernefamilien. Og da blir resultatet at besteforeldre på begge sider, oldeforeldre, onkler, tanter, ikke er med på feiringen. I så måte er det jo egentlig bedre at mamma er borte, i stedet for at barna ikke får feire med resten av familien.

Skjønner at dette ikke er et problem hvis kun foreldre og barn feirer sammen. Men en del av oss tar resten av familien med på den store dagen.

Skrevet

Er på en måte enig med deg. Samtidig skjønner jeg at noen blir sure for at de blir straffet for at de ikke har barn og må jobbe mer/flere helligdager for å gi de med barn fri.

Har man valgt et yrke som ikke er stengt på disse dagene må en dessverre ta sin del av de dårlige arbeidstidene også.

Trist for barna ja, men det er en ting man bør ta i betraktning når en gjør sitt karrierevalg.

Julaften kan være spesiell og viktig selv om en ikke har barn.

Skrevet

Var ikke meningen å signere anonym.

Jeg er 15:13

Skrevet

I sånne tilfeller tror jeg nok ungene hadde blit ganske fornøyd om de fikk to feiringer. En med storfammilien og en annen med den nermeste fammilien på 1. Juledag for eksempel. I sånne storfammilieselskaper blir i hvertfal pakkeflommen ofte så stor at det hadde vært greit å ta noe av det i en mindre forsmling.

Hos oss møtes foresten storfammilien på lille julaften og på 1. juledag. Skulle jeg nekte å jobbe de dagene jeg da? (Hvis jeg hadde hat et yrke der det var relevant)

Skrevet

KaMa sier: "Jeg syns det er åpenbart at barnefamilier stiller i en annen klasse enn de som enten ikke har barn enda, eller som har voksne barn, når det kommer til jobbing på julaften".

Jeg kunne ikke vaert mer UENIG! Selv om man ikke har barn, selvvalgt eller ikke, betyr da ikke det at man har mindre glede av julaften? Eller at man kanskje har andre forpliktesler? Foreldre som gjerne vil se deg fordi DU er DERES barn, eller syke/eldre i slekten man vil feire med fordi det sannsynlig er siste gang, eller rett og slett at man har lyst til aa feire jul paa hvilken som helst maate man vil - er forsaavidt ikke noe noen andre har noe med.

Nei, hvis man foeler at det aa ha barn betyr at man ikke skal jobbe paa julaften faar man heller finne seg en jobb selv som ikke innebaerer jobbing paa julaften - ikke regne med at de som ikke har barn skal ofre sin egen julefeiring for dine barn.

Skrevet

Ja, det er helt sant. Som sagt ville jeg ikke laget noe "trøbbel" hvis jeg hadde denne turnusen alene. Hovedproblemet her er at jeg ser det som grovt urettferdig at kollegaen min, som også hadde 24.desember i sin opprinnelige turnus, vant denne fordelingssaken også. Når hun allerede var den av oss som ble trukket ut til å få fast ansettelse.

Skrevet

Jeg har vært uten barn i 32 av mine 34 år. Jeg har aldri noensinne sett på det som noe offer å jobbe så noen andre som er i en annen situasjon og hvor det spiller litt større rolle at man har fri, får fri. F. eks at de har unger. Uansett hva julen betyr for deg som voksen, eller dine foreldre, så kan det ikke sammenlignes med ungers forhold til jula.

For min voksne familie, 6 stk, har julen vært viktig så vi har fått sett hverandre.

Da mine foreldre skilte seg, ble det feiret "julaften" to ganger, noe vi gjør fremdeles. Fordi, som noen har påpekt tidligere, selve dagen er ikke så viktig. Jeg mener at selve dagen ikke er viktig for oss voksne. Vi kan tilpasse oss. For unger går hele desember med til å nøre opp om forventningene til julaften. Jeg mener det er bedritent å bytte på dager for ungene, for de er de siste til å måtte innordne seg etter oss. Syns jeg.

Når moral hele tiden er et tema rundt dette, så vil jeg gjerne slenge på at jeg syns det er egoistisk og moralskt forkastelig av folk å være så lite forståelsesfull og hensynsløs som det du skisserer opp.

For meg har julen stort sett betydd å gjøre noe for andre, om det så har vært å ofre av min egen tid eller det som er mitt eget, den tiden jeg har hatt mulighet for det.

Skrevet

Hvorfor skal hun ha dårlig samvittighet for at andre må jobbe julaften hvis hun ikke gjør det? Om hun ordner seg fri på den ene eller andre måten spiller vel liten rolle, som det sies - noen må jobbe julaften, og det får de vel bare finne seg i. Hvis man ikke skal måtte tenke på sine kollegaer som er i en mer vanskelig situasjon hva gjelder jul, må vel det samme gjelde hun som startet den andre tråden. Hun kan sørge for seg selv, så får de andre gjøre det de kan for å sørge for seg. De kan vel heller ikke bli sure for å måtte jobbe julaften, uansett hvem som "egentlig" skulle vært på jobb.

Skrevet

Det er ganske stor forskjeld på å planlegge en jul der man vet at man må jobbe og å få en telefon julaftan formiddag om at man er beordret på jobb. Etter den logikken burde da selvfølgelig alle som fikk en slik telefon svare at de var syke og ikke kunne jobbe hvis de ikke hadde lyst.

Da må det være bedre å høre med forskjellige koleger om det ville være mulig å bytte vakt. For noen kan det være aktuelt å bytte nyttårsaften med julaften for eksempel, spessielt om de fikk et par tusen ekstra for det.

Jeg har full forståelse for at det ikke er morsomt å jobbe i jula, men å stjele fra arbeidsgiver og lyve for kolegaene sine det synes jeg er forkastelig.

Skrevet

Jeg er stor tilhenger av å sørge for seg sjøl og sine. Ingen andre gjør det.

Skrevet

Greit å sørge for sine egne, men ikke ved å lyve og stjele.

Skrevet

Neida, er vel bare å ta en tredagers, det? Da får vedkommende som må ta vakten beskjed et par dager i forveien. Der jeg jobbet tidligere var det dessuten sånn at om denne typen situasjoner oppstod, ville kollegaen som også egentlig skulle jobbet jul, forskyves til julaften siden det sikkert ville være flere som frivillig ville tatt 1.juledag. Ser ikke noe stort problem.

Skrevet

Hvis du referer til mitt innlegg, hva er det som er saa lite forstaaelsesfullt og moralsk forkastelig?? Er enig i at det er mange som ikke har noe i mot aa jobbe i jula, har gjort det mange ganger selv, og da er det vel ikke noe problem. Men man kan ikke kreve at de som ikke har barn alltid skal jobbe kun fordi de ikke har barn, de har kanskje andre prioriteringer i sitt liv som er like viktige for dem som dine barn er for deg. Er ikke alle som velger aa leve livet sitt slik du velger det vet du, betyr ikke at de skal ofre det de har valgt for at du skal feire med dine barn. Er vel heller du som er lite forstaaelsefull. Velg en annen karriere i utgangspunktet da vel.

Skrevet

Og "å ta en tredagers" uten å være syk er ikke å lyve eller stjele?

Lyver du ikke om at du er syk?

Må ikke arbeidsgiver betale lønn både til deg og vikaren?

Slik gjør tyver og løgnere.

Skrevet

Interessant, du sier jo over her at:

For meg har julen stort sett betydd å gjøre noe for andre, om det så har vært å ofre av min egen tid eller det som er mitt eget, den tiden jeg har hatt mulighet for det.

Skrevet

Men det er jo det som er poenget. Det har blitt ropt opp så til de grader at denne stakkars kvinnen har elendig arbeidsmoral og at hun mer eller mindre er et slett menneske. Jeg syns at de som ikke unner ungene hennes å få være sammen med henne er slette og umoralske mennesker.

Jeg er selektivt forståelsesfull.

Ville ikke falle meg baklengs inn å jobbe i et slikt yrke.

Skrevet

Ift vikar er det ikke noe problem, hvis kollegaen hennes må ta vakten. Hun skulle jo også jobbet uansett, så det blir ingen ekstra vikarutgifter da. Så kunne jo denne damen som er syk jobbe 1.juledag for kollegaen. Ingen ekstra kostnader for noen, bare en strategisk ombytting. Kanskje verre med de to første vaktene i en egenmelding, ja. Så sånn sett er det kanskje bedre om hun heller tar en endagers, selv om kollegaen må trå til på kort varsel da.Ville jo vært fortjent for kollegaen som løy seg til fri, så det er vel en grei løsning, ville jeg tenkt, i hvert fall.

Skrevet

Hva var det du ikke forsto?

Ja, for meg har julen betydd å gjøre noe for andre, invitere andre hjem, som ikke har noen familier å være sammen med, jobbe, så de som har barn får være sammen med sine, m.m.

Fordi den tradisjonelle julefeiringen ikke har betydd så mye for meg, før nå, når jeg også har fått barn.

Skrevet

Jeg svarte mer generelt paa det du sa i hovedinnlegget, ikke den spesielel saken.

Naar det er sagt, tror jeg ikke det er snakk om aa ikke unne henne aa vaere sammen med barna sine paa julaften, hvertfall ikke det jeg mener, men at det er mer slett og umoralsk (dine ord) aa sette andre i en situasjon hvor DE maa gi kall paa sin planlagte julefeiring i siste liten fordi hun leverer inn egenmelding.

Vil du er MEGET selektivt forstaaelsefull.

Skrevet

Men kollegaen hennes gjorde jo nettopp det, satte henne i en situasjon hvor hun ble tvunget til å jobbe julaften, til tross for at hun hadde blitt lovet fri....ser ikke at det da er umoralsk av henne å trikse og mikse litt sånn at kollegaen likevel ender opp med å jobbe julaften.

Skrevet

Men det er jo ikke hun som skal ha dårlig samvittighet for at noen andre må jobbe. Det er arbeidsgiveren sitt problem og ansvar.

I så tilfelle burde hun jo få dårlig samvittighet om hun knekker foten lillejulaften og noen andre må jobbe for henne.

..sånn går det ikke an å tenke...

Skrevet

Nei, for det er forskjell paa aa knekke foten og aa late som hun knekker foten...

Hvis triksingen og miksingen ender med at den kolleagen som lurte henne i utgangspunktet ender opp med aa jobbe er det ikke saa ille, men hva om det er noen andre som maa det? Hva om DU maatte jobbe julaften og vaere borte fra dine barn fordi noen latet som de var syke? Og du fikk vite det i siste liten. Ikke noe saerlig, det er da MIN mening...

Skrevet

Hvordan kan det unngå å bli ekstra vikarutgifter? Det må betales både for den som er syk (jeg går ut fra at hun har jobbet så lenge at hun har krav på det ettersom hun kan bruke egenmelding) og for den som må jobbe. Det er svert sjelden at folk som er syke tilbyr seg å jobbe inn sykedagene sine uten ekstra lønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...