Slalotte Skrevet 27. november 2008 #26 Skrevet 27. november 2008 Nei, jeg bryr meg ikke.. Jeg skriver skikkelig slurvete selv jeg.. Og hvis noen kommenterer slurvingen min så blåser jeg i det
Gjest Skrevet 27. november 2008 #27 Skrevet 27. november 2008 Og det er irriterende med de som ikke kan skrive verste rett;)
___ Skrevet 27. november 2008 #28 Skrevet 27. november 2008 Hos meg er det som regel ikke slurv. Jeg kan faktisk ikke så mye bedre uten å sitte med ordbok.
Gjest Skrevet 27. november 2008 #29 Skrevet 27. november 2008 Det er lett å se forskjell på skrivefeil, slurvefeil, trykkfeil og dysleksi. Mortilgunnar er et eksempel på det, hun har dysleksi og det er lett å se. Ord som derimot irriterer er ting som tydeligvis er vanskelig å skrive rett, mange av de er allerede nevnt, som prevensjon, i fjor, bryllup, forkjølet, irriterende, ganske osv. Det fremkommer mange varianter av disse ordene her inne, noe som til tider kan bli ganske rart, slik som hun som hadde trøbbel med kjeden sin. Hva er en kjede da? Trodde det var et kjede, rundt halsen, og at man kunne ha problemer med skjeden... *hmpf*
Gjest Sauen - preggers Skrevet 27. november 2008 #30 Skrevet 27. november 2008 Her inne bryr jeg meg ikke så veldig mye. Trykkleifer gjør ingenting, og mange kan ha dysleksi. Men i hverdagen er jeg svært opptatt av dette - f.eks når jeg leser pensum, leser reklame og aviser eller ser på TV. Hvis man ikke kan skrive rett bør man få noen til å korrekturlese om man skal skrive pensum, reklame, undertekster eller andre ting som skal leses av offentligheten. Jeg blir litt matt når en bedrift har store skrivefeil f.eks i skiltet sitt. Det presenterer bedriften utad, og kan virke veldig useriøst når man ikke engang tar seg tid til å få tekstene korrekturlest. Jeg har nok noen skrivefeil jeg også, men prøver mitt beste å være obs på det også her inne - for å ikke legge meg til dårlige vaner. (Og ja, det kan godt være det heter ligge og ikke legge. Jeg er bergenser og vi forstår ikke forskjellen akkurat der=P)
Angie77 Skrevet 27. november 2008 #31 Skrevet 27. november 2008 Jeg må si jeg syns synd på de som stadig føler behovet for å kommentere andres skrive- og tegnsettingsfeil. Når man er klar over at det her inne er både dyslektikere og mennesker som ikke har norsk som første språk så forstår jeg ikke trangen deres til å "sette de på plass". Skal ikke de få kose seg her inne på lik linje med alle andre? Rokker det ikke litt ved rettferdighetssansen deres når dere ser at de gjentatte ganger spør om/kommenterer saker, men hele tiden er det rettskrivingen deres som kommer i fokus? Som blir ledd av? Syns dere det er rett at man ikke skal ta disse menneskenes innlegg like seriøst som andres? Jeg kjenner at jeg innimellom blir helt fortvilet på deres vegne. Jeg skjønner godt at TreTetteOgEnBadehette føler seg håpløs over å gjøre dette. For det er en form for diskriminering av store grupper mennesker som ikke har hatt det samme privilegiet som henne selv til virkelig å KUNNE et skriftspråk. Jeg håper aldri jeg får trangen til å drite ut andre på områder hvor jeg vet jeg selv står sterkt. Hevde meg på andres bekostning. Det er så jævlig nedrig!! Jeg tåler ikke så inderlig vel den urett som ikke angår meg selv!
Gjest Skrevet 27. november 2008 #32 Skrevet 27. november 2008 Jeg er nok ganske så enig med deg. Det går an å lese gjennom det man skriver, men jeg har forståelse for at det kan gå litt fort i svingene noen ganger. Jeg er ikke perfekt selv, men prøver å skrive så rett jeg kan. Det som plager meg mest er orddelingsfeil! Eller ord delings feil som noen ville skrevet :-P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå