tiamor Skrevet 27. november 2008 #1 Skrevet 27. november 2008 Syns jeg selv er håpløs som gjør dette. Er jo bare tull i grunn, men syns det er så utrolig mange som ikke kan norsk rettskrivning. Masse feil i bruk av komma og punktum. Da synes jeg det blir veldig vanskelig å lese. Når jeg skriver innlegg, så tenker jeg jo litt over ord og setninger slik at det blir lett å lese. Blir nesten litt bekymret over at norskkunnskapene er generelt så dårlige. Men det kan jo hende at folk har dårlig tid og ikke tenker seg om når de skriver.. Også har det sikkert noe med at jeg er lærer og skrivefeil LYSER opp med en gang jeg ser de. Kanskje jeg til og med er så gal at jeg leter etter de ubevisst
Mockanin Skrevet 27. november 2008 #2 Skrevet 27. november 2008 Jeg har som regel veldig dårlig tid når jeg skriver her så det blir nok en del skrivefeil. Men tror nå alikevel at det er ganske så forståelig alikevel. Kanskje det er fordi du er lærer, hvem vet?? Jeg vet i alle fall at jeg har helt noia når jeg skal skrive i meldingsboka til eldstemann, nettopp fordi jeg ser for meg at jeg får boka tilbake med røde streker.
Gjest Skrevet 27. november 2008 #3 Skrevet 27. november 2008 Jeg er litt der jeg også. Selv om jeg vet jeg bommer med og/å skriving, og sikkert også komma/punktum. Det værste er setninger som : "Hvem kjole synes dere er finest" eller "Jeg har lagt hun i sengen sin, bør jeg vekke hun?"
Gjest amandine Skrevet 27. november 2008 #4 Skrevet 27. november 2008 He he du er ikke alene, har det på samme måten og er familiens korrekturleser . Nesten øverst på listen min troner orddelingsfeil, det er det verste! Store problemer i det borgerlige liv...
Anne-B. Skrevet 27. november 2008 #5 Skrevet 27. november 2008 Nei, ikke her inne. Det viktigste er å gjøre seg forstått, for dette blir på en måte som vanlige samtaler. Når jeg leser skjønnlitteratur eller pensum kan skrivefeil være distraherende.
tiamor Skrevet 27. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 27. november 2008 Haha! Ler meg ihjel Godt jeg ikke er alene...
RødRev Skrevet 27. november 2008 #7 Skrevet 27. november 2008 Nei, dessverre. Jeg irriterer meg grønn over skrivefeil. Liker ikke helt den siden ved meg selv, synes det er en smule arrogant, men sånn er jeg..
Gjest Skrevet 27. november 2008 #8 Skrevet 27. november 2008 Nei er ikke veldig opptatt av det i det daglige, det kommer litt ann på hva jeg leser. På et forum som dette bryr jeg meg veldig lite (hvis det ikke er helt uleselig da) trur de fleste "rabler" ned noe uten å tenke alt for mye på alle mulige skrivefeil. Men hadde nok reagert hvis avisene var fulle av skrivefeil^^
prebs Skrevet 27. november 2008 #9 Skrevet 27. november 2008 Nei, du er absolutt ikke den eneste som irriterer deg over det, HI. Og Anne-B; Korrekt gramatikk er jo en viktig måte å gjøre seg forstått på! Vet ikke hvilken feil som er "verst", selv har jeg en dilla på kommafeil. Men alle og/å-feilene er nok mer graverende.
tante grusom master of law Skrevet 27. november 2008 #10 Skrevet 27. november 2008 Det er to feil jeg spesielt irriterer meg over nemlig " apselutt" og " sitvasjon"... AAAAAHHHH!!
Dronningen! Skrevet 27. november 2008 #11 Skrevet 27. november 2008 Her inne er jeg ikke så veldig nøye på det (eller jo kanskje!) Jeg irriterer meg over orddelingsfeil.... Når styret eller tunkomiteen her jeg bor sender ut info er jeg fremme med rødblyanten - til stor latter for mannen:o) Hvor vanskelig er det å skrive "juletrefest"?
Anne-B. Skrevet 27. november 2008 #12 Skrevet 27. november 2008 Ja, det er det, men det spørs hva man prøver å formidle. Man må bruke litt godvilje også.
dårlig ånde Skrevet 27. november 2008 #13 Skrevet 27. november 2008 skal det være så høy terskel for å være her inne at folk med lese/skrivevansker og late folk som meg eeegentlig ikke er velkomne fordi det er så slitsomt å lese alle skrivefeilene våre? nei stig ned fra deres høye hest, sier jeg bare
dårlig ånde Skrevet 27. november 2008 #14 Skrevet 27. november 2008 når det er sagt så må jeg snart begynne i terapi fordi jeg irriterer meg så mye over hun/henne-feil i dagligspråket.
Mamsen og lillegutt Skrevet 27. november 2008 #15 Skrevet 27. november 2008 jeg irriterer meg over folk som skriver "gruVer" istedet for "gruer". Og "i fjorD" istedet for "i fjor"
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 27. november 2008 #16 Skrevet 27. november 2008 Jeg legger merke til endel men langtfra alt, og er ikke alltid like flink selv heller. Jeg klarer nå å skrive de fleste ord riktig (unntatt når jeg er veldig kjapp med postingen så kan jeg ha puttet inn noen ikek i stedet for ikke o.l.) men stilen blir vel i overkant muntlig. Syns egentlig ikke det gjør noe så lenge jeg vet at jeg kan gjøre det skikkelig når jeg vil/må. Men orddelingsfeil, "hvem bil er best", prevangsjon, forskjølet og liknende gir meg en sånn hakk-i-plata-lyd inni hodet )
dårlig ånde Skrevet 27. november 2008 #17 Skrevet 27. november 2008 når vi er inne på det: du har en grammatikkfeil i siste setning: du er så gal at du leter etter dem ubevisst, mener jeg at det skal stå jeg er visst like gal som deg, ha ha!
Anne-B. Skrevet 27. november 2008 #18 Skrevet 27. november 2008 Jeg syns faktisk at det er litt snobbete. Man sitter jo ikke og retter på folk som sier noe feil når man har en samtale, ansikt til ansikt.
Mamman til AM&JS Skrevet 27. november 2008 #19 Skrevet 27. november 2008 Har selv mer en nok andre ting og irritere meg over...
Gjest Skrevet 27. november 2008 #20 Skrevet 27. november 2008 Når noen går inn i et innlegg og kaller en annen person dom, må jeg si jeg blir litt oppgitt^^ Men når folk heller kommenterer skrivefeilene til en person framfor å svare på det personen lurer på, blir det litt smålig syns jeg
cherry coke Skrevet 27. november 2008 #21 Skrevet 27. november 2008 Nei,ser at du ikke er alene om å irritere deg. Men sånn flisespikkeri gidder jeg rett å slett ikke å irritere meg over. Iallefall ikke på et uformelt forum som dette.....
Gjest Skrevet 27. november 2008 #22 Skrevet 27. november 2008 Hadde egentli ikke tenkt å svare på detta innlegget her men jommen gjør jeg det likavel gitt!! Jeg kjenner jeg faktisk blir litt irritert selv!! Fordi at noen irriterer seg over HVORDAN jeg skriver og ikke HVA!!!! Folk her inne kan ha dårlig tid, å faktisk så har en stor del av norges befolkning dysleksi. Jeg har det! Jeg leser over et innlegg 10 ganger før jeg poster det, å jeg regner med at der er mange feil jeg ikke får retta opp. Skal jeg derfor la være å legge ut innlegg, for at der kan være noen feil? Må vi virkeli være perfekte for å være på dib??? Sånn da var det sagt.....
Tropiskjuice Skrevet 27. november 2008 #23 Skrevet 27. november 2008 syntes egentlig at det er lite hyggelig at andre "komenterer" skrivefeilene mine. og andre sine for den saks skyld! jeg sliter med dysleksi og legger omtrent aldrig inn eller svarer på innlegg pga dette.. redd for og bli ledd av og komentert på denne måten.. men nå følte jeg bare for og svare. tar meg lang tid å skrive og jeg går igjennom hvert eneste ord i håp om 0 skrivefeil.. da er det ikke hyggelig og få høre at "det er irriterende med folk som har punktum eller komma feil eller ord feil." dere som er lærere har mest sansynelig vært bori det før og burde kankje tenke over det noen ganger! ikke meningen og være frekk men hadde bare lyst og si i fra..
Leen Skrevet 27. november 2008 #24 Skrevet 27. november 2008 Helt enig med dere!!! Sånne innlegg setter oss lærere i et fryktelig dårlig lys!!!
___ Skrevet 27. november 2008 #25 Skrevet 27. november 2008 Jeg har dysleksi og skriver mye feil, men jeg synes faktisk det er fint når noen sier ifra om "dumme"feil jeg gjør. Akkurat nå lurte jeg på om det egentlig heter "feil" eller "fegl" for eksempel. Da er det helt fint at noen forteller meg hva det skulle vært. Det som er irriterende er nor noen bruker skrivefeilene til å rakke ned på meningene og inteligensen min, men det skjer ikke så ofte heldig vis. Selv henger jeg meg litt opp i at folk okke kan forskjeld på "de" og "dem", "og" og "å" ol, men ettersom jeg skriver såpass mye feil selv pleier jeg ikke kommentere det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå