Gå til innhold

Hvilken klasse tilhører dere?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er et interessant tema, og jeg velger å svare seriøst på tråden.

Jeg har i alle år frem til nå tenkt at jeg har en bakgrunn fra typisk middelklasse. Foreldrene mine er begge lærere, og vi hadde det rimelig greit økonomisk. Jeg så at noen klassevenninner hadde rikere foreldre enn meg, men så også at mange hadde det verre... Derfor lå vi midt på treet.

Etterhvert flyttet jeg ut, fikk meg en middels høyere utdannelse, og kom meg ut i fast jobb i en alder av 23. Jeg tjente greit i den offentlige jobben, faktisk like mye som nyutdannede jurister og statsvitere som jeg jobbet sammen med. Jeg regnet meg derfor fortsatt til middelklassen.

Da jeg traff samboer, som kom fra en typisk arbeiderbakgrunn, og selv var håndverker, tenkte jeg ikke stort over "klasse". Jeg var villt forelsket, og tenkte ikke på at dette kunne koste meg en bedre fremtid økonomisk sett. Etterhvert har jeg blitt stående på stedet hvil i jobben lønnsmessig. Sikkert mye pga tre barnefødsler på fire år. Samboer tjener også "sånn der". I forhold til kollegaer på jobb, og strøket vi bor i på grensen til Oslo vest, skjønner jeg mer og mer at jeg er i ferd med å gå over til arbeiderklassen selv. I beste fall klorer jeg meg fortsatt til å være i den undre middelklassen, men tviler sterkt på at naboene vil definere meg der...hehe.

Helsesøster sa i hvert fall at det var så "koselig" med meg og samboer fordi vi i prinsippet er noen av de få "arbeiderne" hun har på listen sin. De fleste andre er hvisst reklamefolk, datafolk, journalister, skuespillere, jurister eller andre fine greier...

Skrevet

Vet ikke hva jeg kommer under, men har hus, veldig lite lån(gunstig ang skatt å ha litt lån. Blir jo da 0-skatteyter), lånfri forholdsvis ny bil, barn på skolen, hjemmeværende alenemor med ok penger inn og så et fett bidrag fra BF;)

Sikkert høyere middelklasse, siden jeg disponerer min egen tid til fulle og slipper å arbeide for pengene;) Sant? Er det ikke det de kan gjøre de som er i høyere middelklasse? Shoppe og kose seg på dagene?

;)

Skrevet

Interessant at lærere er nedre middelklasse mens jurister er øvre middelklasse. Hva med utdannelse er det som utgjør denne forskjellen?

Skrevet

Hva er vi, tro? Vi er selvstendig næringsdrivende kunsthåndverkere, har lite med penger, men hus og hage og to biler og forholdsvis høy utdannelse. Vi lever under fattigdomsgrensen, men føler at vi tilhører middelklassen, som størstedelen av byen vi bor i.

Skrevet

Vi er begge sykepleier. Blir vel nedre middelklasse det da.

Skrevet

Jaja, da ser jeg at jeg pga egen utdannelse og valg av ektefelle har karret meg opp fra bunnen til øvre middelklasse.

Skrevet

Nå som jeg har blitt ufør så havner vi vel automatisk på blandt de laveste av de lave..

Skrevet

Har jo lest min del sosiologi, og hører vel til i middelklassen med ganske høy kulturell kapital og etterhvert sterk økonomi. Det er vel ulike kriterer hvor en blir plassert.

Skrevet

Økonomi er bare en del. Naboene våre har mye bedre inntekt enn oss, den ene faglært og den andre 3 årig yrekesretta høyskole. De står med et ben i arbeiderklassen og et bein i middelklassen. Høy økonomisk status på mange måter, men mangler mye annet på å klatre.

Skrevet

Sosial klasse er jo ikke bare knyttet til økonomise ressurser. Da hadde vi ikke hatt en arbeiderklasse i Norge siden de tjener mer enn akademikere på ulike område.

Jeg er i den øvre middelklasse, eller vi er. Har syv år utdannelse fra Universitet, og jobbet videre på kulturfeltet og senere med forskning. Har en del verv, og har mulighet å påvirke utviklingen i det feltet jeg jobber. Mannen min har det likt på sitt felt, og kommer nok lengre enn meg når det kommer til makt og innflytelse. Statusobjekt knyttet til økonomi som biler, hus, båt som mange trekker frem er sterkt nedprioritert, og for meg er det mer status med riktige bilder, opplevelser osv. Har nok på mange måter den "korrekte" smak i de kretsene jeg farter i, uten at jeg ser ned på at andre har det på andre måter.

Har nesten ikke tenkt på dette fordi det er litt pinlig.

Skrevet

Vi er arbeiderklasse å stolte av det. Noen må jo jobbe med å produsere og selge alt dette dere skal bruke overklassepengene deres på;)

Skrevet

igjen har vi en sosiologisk debatt på høyt nivå her på dib ;-)

stå på folkens stå på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...